Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3395
Jeg er tilkallingsvikar for en som er sykemeldt så jobber 5 dager i uken. Har hatt fulle uker siden januar i år. Jeg vil ikke ha ferie siden jeg slutter i jobben til Jul. Har en kollega som sier at jeg er PLIKTIG å ta ferie. Er det noe sannhet i det han sier eller er det bare løgn for å la de andre vikarene få jobbe litt?

Jeg vil tjene mest mulig penger før jeg slutter. Vil slå i bordet med noe hard facts her, hjelp? Jeg er jo ansatt som tilkallingsvikar, ikke som heltidsansatt.
Sist endret av Soppinfeksjon; 8. august 2012 kl. 12:33.
Kanskje du bør spørre arbeidstilsynet og ikke freakforum?
Jeg er fast ansatt og jeg MÅ ta ut minimum 3uker iløp av et år.

Mulig dette ikke blir det samme når man ikke er fast ansatt.
Uttak av ferie er både en rettighet og en plikt.
Du har ikke opptjent fem fulle uker med ferie, så du plikter heller ikke å ta dem ut. Dine kolleger fungerer så vidt meg bekjent heller ikke som dine overordnede, du har dermed ikke noe å urolige deg for, med mindre sjefen krever at du tar ut opptjent ferie.

Arbeidstaker kan motsette seg avvikling av feriefritid og eventuell tilleggsfritid i den utstrekning feriepengene ikke dekker lønnsbortfallet under feriefraværet.

http://www.lovdata.no/all/tl-19880429-021-002.html
Vis hele sitatet...
Sitat av voktern Vis innlegg
Du har ikke opptjent fem fulle uker med ferie, så du plikter heller ikke å ta dem ut. Dine kolleger fungerer så vidt meg bekjent heller ikke som dine overordnede, du har dermed ikke noe å urolige deg for, med mindre sjefen krever at du tar ut opptjent ferie.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med at jeg ikke har opptjent fem fulle uker? Har antageligvis jobbet mer enn de med 100% stilling, altså mange måneder med jobb 6 dager i uken. Jeg er jo heller ikke en deltidsansatt, men en tilkallingsvikar som går på løse vilkår. Jeg går på timer..
Feriepenger for i år tjente du fjor, ca. 2 dager hver mnd som igjen blir ca. 80timer på jobb = 1 dag ferie.
Jobbet du fulltid i hele fjor har du rett på 5 ukers feriepenger i år, jobbet du ikke noe i fjor har du heller ingen opptjent ferie.
Sist endret av Mith; 8. august 2012 kl. 16:34.
Sitat av Mith Vis innlegg
Feriepenger for i år tjente du fjor, ca. 2 dager hver mnd som igjen blir ca. 80timer på jobb = 1 dag ferie.
Jobbet du fulltid i hele fjor har du rett på 5 ukers feriepenger i år, jobbet du ikke noe i fjor har du heller ingen opptjent ferie.
Vis hele sitatet...
Ahaaa.. Og dette gjelder uansett om jeg er tilkallingsvikar eller ikke? Tjente 300K ifjor og jobbet sånn ca. hele året uten ferie da også.

Hva skjer om jeg velger å ikke ta ut ferie og sjefen tillater det? Ingenting?
Bedriften kan sette seg på bakbena og nekte å betale ut feriepengene dine. Du får nemlig ikke lov til å overføre mer enn 10 dager fra år til år og alt over dette kan de nekte å betale ut. På ca. 300k så er det snakk om litt over 30000 skattefrie kroner, så det kan jo være verdt å ta med seg.
Fingerleddsoperatør
Heffalompen's Avatar
Sitat av Mith Vis innlegg
Bedriften kan sette seg på bakbena og nekte å betale ut feriepengene dine. Du får nemlig ikke lov til å overføre mer enn 10 dager fra år til år og alt over dette kan de nekte å betale ut. På ca. 300k så er det snakk om litt over 30000 skattefrie kroner, så det kan jo være verdt å ta med seg.
Vis hele sitatet...
Hvordan fungerer dette hvis man bytter arbeidsgiver?
Kan du ikke ta ferie 3 uker før du slutter?
Sitat av matsiiiii Vis innlegg
Kan du ikke ta ferie 3 uker før du slutter?
Vis hele sitatet...
Er man nødt å ta minimum 3 uker? Eller 4 uker? Eller 5?

Men ja, jeg kan i teorien bare ta ferien når jula nærmer seg, noe som ville vært det beste siden jeg da slipper å jobbe i julerushet og i romjula. Men trenger pengene så hvis jeg slipper unna med å ikke ta ut ferie så gjør jeg helst det. Jeg jobber for et statlig firma.
Sist endret av Soppinfeksjon; 8. august 2012 kl. 17:12.
Jeg vet ikke om jeg helt følger deg her. Du sier i din første post at du har jobbet siden Januar? Så kommer du med at du jobbet i hele ifjor også? Er dette samme jobben? Du skal vel helst jobbe opp 5 ukers ferie i samme jobben.
Hvor mye ferie du er pliktig å ta ut baserer seg på hvor mye du jobbet hos samme arbeidsgiver i forrige arbeidsår. Begynte du i januar hos denne arbeidsgiveren er du på ingen måte pliktig å ta ut noe ferie.
Sitat av Soppinfeksjon Vis innlegg
Er man nødt å ta minimum 3 uker? Eller 4 uker? Eller 5?

Men ja, jeg kan i teorien bare ta ferien når jula nærmer seg, noe som ville vært det beste siden jeg da slipper å jobbe i julerushet og i romjula. Men trenger pengene så hvis jeg slipper unna med å ikke ta ut ferie så gjør jeg helst det. Jeg jobber for et statlig firma.
Vis hele sitatet...
4 uker gjennom året, 3 uker sammenhengende mellom mai og september.
Sitat av Mith Vis innlegg
Bedriften kan sette seg på bakbena og nekte å betale ut feriepengene dine. Du får nemlig ikke lov til å overføre mer enn 10 dager fra år til år og alt over dette kan de nekte å betale ut. På ca. 300k så er det snakk om litt over 30000 skattefrie kroner, så det kan jo være verdt å ta med seg.
Vis hele sitatet...
NEI. Det er ikke skattefrie kroner.
Off topic: TS du er en bra mann! Det er alt for få i dette landet som deler ditt ønske om å virkelig ville jobbe.
Sitat av PClock Vis innlegg
Off topic: TS du er en bra mann! Det er alt for få i dette landet som deler ditt ønske om å virkelig ville jobbe.
Vis hele sitatet...
Hva med oss som syns det er virkelig godt å ta den obligatoriske ferien?
For å gjøre ting klart. Jeg har vært i samme jobben i snart 3 år, så jeg tjente 300K ifjor i samme jobb.

Sitat av sorlandet Vis innlegg
4 uker gjennom året, 3 uker sammenhengende mellom mai og september.
Vis hele sitatet...

Så jeg har ikke rett å ta 3 sammenhengende uker ferie rundt juletider da?
Er lettere forvirret..