Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1387
Anonym bruker
"Ulykkelig Blåkveite"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, en nær kompis tok så mye kokain at han døde. Dette var en erfaren og mangeårig misbruker som hadde tatt samme kokainen før så det var ikke noe galt med den. Sitter igjen med spørsmål om det var en intensjonell overdose (selvmord) eller om det var en ulykke hvor det bare plutselig ble for mye etter et par døgn på? Obduksjon viste dødelig mengde, men hva er dødelig mengde? Skal det så mye til for å dø av det at man veit at nå tar man ørten xxxx ganger så mye som forsvarlig eller er det en hårfin tynn margin her mellom "bare litt for mye" og død? Ingen andre stoffer ble inntatt. Takker for innspill.
Rinkebysvorska‘n
WouwseP's Avatar
Dødelig mengde varierer nok en del fra person til person, har hørt at de som har problemer med hjertet er de som har høyest risiko for å dø av kokain. Ellers spiller jo kroppsvekt en rolle.

Synd å høre om kompisen din.
Sist endret av WouwseP; 29. mars 2020 kl. 15:25. Grunn: Glemte noe i farta
Anonym bruker
"Sikker Klatremus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hjertestopp/hjerneblødning i ung alder; genetikk.
Trist å høre kompis:/
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det finnes ikke et nøyaktig tall, dette fordi kokain kan fremprovosere hjerteinfarkt, det kan skje på en liten dose eller en stor dose. Det kommer an på flere faktorer, kroppsvekt, hvor sunn man er etc..

Når man snakker om mengde som er dødelig på gitte stoffer jobber man ofte med et tall som heter LD50 (Lethal Dose 50%) det er mengden som skal til for å ta livet av halvparten av forsøksdyrene.

Skal vi se på LD50 tallet på kokain snakkes det om 25-75mg/kg i rotter: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7935264
Sist endret av Dodecha; 29. mars 2020 kl. 15:53.
Anonym bruker
"Ulykkelig Blåkveite"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Det var hjertestopp ja, men obduksjonen viste det de omtaler som dødelig mengde kokain i vevet hans. Lurer da på hvor mye er dødelig mengde når de fant det og konkret kaller det for det? Nå vet ikke jeg hvor mange gram de fant i vevet hans, men prøver liksom å finne ut om det er en stor forskjell på en mengde som er dødelig, og en mengde som "bare" er hjertestopp ved uhell/uintensjonell overdose.. Jeg sliter forferdelig med grublinga om han liksom inntok enorme mengder for å dø intensjonelt, eller om grensa er så hårfin at det ikke skal mange ekstra linjer til i et humør man har gått litt ut av tellinga og bare har intensjon om litt mer "uskyldig" påfyll til, men så går det tilfeldigvis galt, for å kalles dødelig mengde.

Jeg vet man kan få hjertestopp av normal mengde ved dårlig hjerte, men det er dette at de konkret fant det de kaller dødelig mengde kokain i vevet hans i obduksjonen, som jeg prøver å bli klokere på. Hva vil det si, hvor mye er det liksom? Hvor mye skal til for å dø AV kokain forhold til av svakt hjerte. Var det selvmord eller uhell liksom...

Får forøvrig psykisk helsehjelp men jeg kan ikke få fred før jeg vet dette
Anonym bruker
"Ulykkelig Blåkveite"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg vet ikke om jeg ordlegger meg helt riktig (er medisinert pga dette), men jeg har ikke særlig erfaring med kokain selv og vet ikke om det skal sykt mye mer enn forsvarlig mengde, for å få overdose, eller om det er en liten margin som enkelt og tilfeldig kan gå ut av kontroll ved et uhell.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Det er ikke vanlig å dø av hjertetilstander tidlig, mistenker jeg. Det er vel heller sånn at sårbarhet, utløsende faktorer og generell livsførsel bringer et menneske til et punkt der det kan skje hvis man fortsetter med det som legger opp til skade, eller at har en reell risk etter dette punktet.

https://wa.kaiserpermanente.org/heal...AndGender.html

Søkte litt rundt etter gjennomsnittsalder eller typisk livsfase der man dør av hjertesykdom.


"How age and gender affect your heart
The number of people affected by heart disease increases with age in both men and women. About four out of five people who die of coronary heart disease are 65 or older.

Because heart disease becomes more common as you age, it's important to have regular checkups and watch your heart disease risk factors. Your doctor will work with you to help you lower your risk of heart disease.

What happens as you get older
As you age, so do your blood vessels. They become less flexible, making it harder for blood to move through them easily. Fatty deposits called plaques also collect along your artery walls and slow the blood flow from the heart. These things, along with poor nutrition and exercise habits, can increase your risk of heart disease. Add other risk factors — such as high blood pressure, smoking, and diabetes — and it's likely that you will have a greater risk for a heart attack.

Gender and risk
Gender may also affect your risk. For years, heart disease was considered a man's disease. However, we now know that heart disease is the leading cause of death for women as well as men. Although men tend to develop coronary artery disease earlier in life, after age 65 the risk of heart disease in women is almost the same as in men.

Women have many of the same risk factors for heart disease as men, such as smoking, high blood pressure, and high cholesterol.

Diabetes is a particularly important risk factor for developing heart disease in women. The symptoms of heart disease in diabetic women can be very subtle. Women may have mild heartburn or breathlessness during physical exertion rather than chest pain that is considered typical in men or in people without diabetes.


Clinical review by Avra Cohen, RN
Kaiser Permanente
Reviewed 01/03/2019"
Vis hele sitatet...
Det vi trenger for å si noe mer, er akkurat hvordan hjertefeil førte til at han døde. Og evt hvis vi visste noe om hjertehelsen hans før han døde, undersøkelser, symptomer og annet.
Sist endret av meaculpaUIO; 29. mars 2020 kl. 20:15.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det finnes ingen internasjonal standard på dødelig dose, jeg får inntrykket av at begrepet brukes ganske løst.

Det eneste jeg finner er studier av flere kokaindødsfall, men det måles i blodkonsentrasjon i de forskjellige organene, og det kan ikke regnes om til hvilke doser de tok (og over hvilken tid de tok disse dosene) da det vil variere fra person til person.

Her er studien: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9456523

Her er en annen enkeltsak der blodkonsentrasjonen var 0.5mg/L kokain i blod.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15516297

Men kjernen av spørsmålet ditt er om det er mulig å oppnå en dødelig blodkonsentrasjon av kokain ved vanlig bruk, og i følge de rapportene jeg har lest nå så: ja.
Kokain er et stoff man tar ofte når man ruser seg på det, man tar hele tiden en stripe der og en stripe her for å "justere opp formen", og det er ikke umulig at det gikk for langt denne gangen.
Det er også den muligheten at man blir såppass ruset og loka i hodet at man glemmer hvor mye man har tatt. Eneste gangen jeg fikk en slags speed-psykose var jeg dritings og glemte en av droppene jeg tok, og hev innpå en til. Da var det plutselig litt for mye litt for fort..

Utrolig trist med kompisen din, ta vare på deg selv og dine. <3
At det er noen form for selvmord er jeg nesten helt sikker på at det ikke er ut i fra beskrivelsen din. I den tid jeg leflet med kokain hendte det ofte fra tid til annen at jeg ble for ivrig og tok en god del mer en hva jeg burde.Det merket man på at man fikk et enormt ubehag. Man kunne da høre og føle når hjerteslagene slo mot brystet. Det føltes som at man ikke fikk oksygen og nesten skulle kveles. De fleste som har litt erfaring med kokain har opplevd og ta for mye uten at det nødvendigvis kan defineres som overdose. Men det er en såpass jævlig følelse at ingen ville tatt livet av seg på den måten. Og ta mer kokain da ville ført til at det ble enda jævligere.

Ellers har jeg ingenting positivt og si om kokain, enten det er peruansk eller norsk gatekvalitet. En oppskrytt dritt rus er det etter min mening. Og i forhold til den drittrusen er det svært belastende for hjertet, og kan gi komplikasjoner som man aldri vet når slår ut.Det var ellers veldig trist å høre om kameraten din.