Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1667
Hei. Min søster skal begynne å studere ved et universitet, og har i den anledning kommet inn på et tilknyttet studenthjem (eller studenterhjem?). Hun har en kronisk sykdom som gjør at hun trenger enerom, noe hun har fått en attest på hos legen sin. I den står det at hun har en kronisk sykdom hun er under behandling for hos en spesialist, og at hun grunnet situasjonen trenger enerom. Lederen ved studenthjemmet (som er kjent for å være vanskelig å ha med å gjøre) påstår at de trenger flere detaljer for å kunne innvilge dette.

Har de engang lov til å spørre om dette? De har ikke oppgitt hva slags detaljer de krever. Hva slags detaljer har de eventuelt lov til å kreve?

Jeg håper noen her kan den gjeldende jussen her... Takknemlig for all hjelp.
"Har et uspesifisert studenthjem lov til å spørre om flere detaljer av totalt ukjent art for å innvilge enerom?"

Du ser at det er helt umulig å svare uten at vi vet hvilken detaljer de ønsker? Hvis du nevne hvilken studentsamskipnad det gjelder, kunne vi sjekket reglene deres. Jeg ville ikke opplyst utleier om detaljer rundt min helse, og det tviler jeg på at de har noen hjemmel for å kreve.
Tror du må sjekke vedtektene til studenthjemmet eller studentforening som står bak.
Der vil du finne nøyaktig hva de kan kreve. Bør være en enkel ting å få tilgang til. Send en epost og be om kopi av vedtekter. Vedtektene skal være tilgjengelig for alle medlemmer.

Rent juridisk så høres dette ut som et soleklart overtramp. Ikke engang arbeidsgiver har rett til å kreve å få vite HVA som feiler en ansatt når en sykemelding leveres. Kan aldri tenke meg at et studenthjem har noe hjemmel for å kreve detaljerte medisinske opplysninger.

Nå er jeg bare en helt vanlig kar og har null juss så kanskje du er heldig at noen vet mer spesifikt.
Blodharry's Avatar
Trådstarter
OK, takker for svar. Pga. anonymitetsgrunner ønsker jeg ikke oppgi hvilket universitet det gjelder, men jeg skal prøve å få tak i vedtektene. Nei, det var det vi trodde også, virker fjernt at et studenthjem skal kunne kreve flere detaljer enn en arbeidsgiver...

Oppdatering: Det står ingenting i selve vedtektene om enerom, men på infosiden om dobbelt/enkeltrom står det at man "kommer inn" på enerom etter ansiennitet, gjerne etter et halvt år på dobbeltrom... Det står ingenting om særskilte grunner.
Sist endret av Blodharry; 19. juni 2014 kl. 16:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har full forståelse for at de vil ha en litt mer spesifisert grunn.
Kronisk sykdom kan være så mangt, og i dagens samfunn der man kan få leger til å skrive det man selv ønsker, så kan det være grett å kunne ta en vurdering av det selv.
Regner med at det ikke er en plikt å bo på studenthjemmet? Og at de velger helt selv hvem de tar inn og ikke?

Når de har et system, der folk står i kø for å kunne bo på alenerom, så vil det kunne oppfattes negativt at en ny person havner på alenerom med en gang. I værste fall så kan det gjøre opplevelsen til din søster til en negativ ting der...


Er uansett ikke værre enn å være ærlig med de som leier ut. Det er de som har et overordnet ansvar for denne personen, så de bør nå uansett ha muligheten til å vite hva hennes sykdom er.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Er uansett ikke værre enn å være ærlig med de som leier ut. Det er de som har et overordnet ansvar for denne personen, så de bør nå uansett ha muligheten til å vite hva hennes sykdom er.
Vis hele sitatet...
På hvilken måte har de et ansvar for personer over 18 år, som universitetsstudenter gjerne er?
Mange studenthjem o.l har gjerne vakter som har ansvar for beboerne...
Men om det ikke er tilfelle i denne sammenhengen, så stiller det seg litt anneledes.

Uansett så er det minste man kan kreve, en god grunn til at personen skal hoppe fram i køen =)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Uansett så er det minste man kan kreve, en god grunn til at personen skal hoppe fram i køen =)
Vis hele sitatet...
Eit alminneleg poeng er at det er faktisk ikkje opp til alle mulige personer å krever sensitive personopplysninger frå deg. Samfunnet har sagt at leger har den tilliten til å vurdere slikt.

Arbeidsgjevar har ikkje rett på å få vite kvifor eg er sjukemeld. Det er ei sak mellom meg og legen, og står ikkje på sjukemeldinga arbeidsgiver skal ha. Samfunnet seier at personvern er så viktig at leger får den tilliten.
Ved fravær fra jobb som følge av sykdom, så har det minimalt å si hva det måtte feile deg. Borte vil du være uansett.

Men hadde du kommet til arbeidsgiver med en erklæring på at du ikke kan jobbe på fredager, pga en sykdom du har, så hadde nok arbeidsgiver stilt seg meget tvilsom til det.
Eller at du ikke kan jobbe ilag med andre, pga noe som måtte feile deg.

Om det er slik at hun ikke kan bo ilag med noen andre i 6 mnd, så er kanskje ikke studenthjemmet rette plassen å bo?
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Ved fravær fra jobb som følge av sykdom, så har det minimalt å si hva det måtte feile deg. Borte vil du være uansett.

Men hadde du kommet til arbeidsgiver med en erklæring på at du ikke kan jobbe på fredager, pga en sykdom du har, så hadde nok arbeidsgiver stilt seg meget tvilsom til det.
Eller at du ikke kan jobbe ilag med andre, pga noe som måtte feile deg.

Om det er slik at hun ikke kan bo ilag med noen andre i 6 mnd, så er kanskje ikke studenthjemmet rette plassen å bo?
Vis hele sitatet...


Sensitive personopplysninger er ikke noe vi strør rundt oss med. Det er allment akseptert og også vel ivaretatt gjennom rettsprinsipper og lovverk.

At en utleier skal kunne kreve detaljerte opplysninger om noens helse vil jo torpedere vårt personvern. Om utleier nekter å etterkomme ønsket om enerom så kan de sikkert finne på grunner til å lure seg unna og avslå. Men at noen skal tvinges til å komme med detaljer om sin helse utover allerede leverte legeattest blir helt helt feil.

Om hun vil klare seg helt fint på studenthjemmet sålenge hun får bo alene så tror jeg absolutt studenthjemmet er rette plassen å bo.
Andre får bare akseptere at noen trenger speiell tilrettelegning for å mestre hverdagen. Enten det er retten til å parkere nær ingangen på butikker eller det å kunne bo på alenerom for å ikke svekke sin helse.
Sist endret av frtoretang; 19. juni 2014 kl. 20:33.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Men hadde du kommet til arbeidsgiver med en erklæring på at du ikke kan jobbe på fredager, pga en sykdom du har, så hadde nok arbeidsgiver stilt seg meget tvilsom til det.
Vis hele sitatet...
Men einaste arbeidsgjevar kan krevje er at du må få det vurdert av ein lege som arbeidsgjevar vel. Legen har ingen rett til å utlevere informasjonen til arbeidsgjevar, og delvis sjukemelding er legitimt nok.

Arbeidsgjevar kan stille seg så tvilande dei vil, men dei har ikkje krav på opplysningane.
Blodharry's Avatar
Trådstarter
OK, tusen takk for innspill alle sammen, spesielt slashdot. Det ble en del hektisk aktivitet i går, men det endte med at vi fant ut at vedkommende som krevde ytterligere informasjon faktisk ikke var den som bestemte hvem som fikk enkeltrom og ikke. Da vi fikk snakket med de rette vedkommende, løste saken seg raskt. Vårt inntrykk nå er at vedkommende som først krevde informasjonen rett og slett liker å være vanskelig.
Ja eller en som er i overkant ivrig på sladder. Hørte noen på jobben beklage seg over telefondama hos legen sin.
Det var rene intervjuer når de skulle til legen utført av telefondama. Også viste det seg at hun dama fortalte til sine venner og bekjente om hva som feilte de forskjellige i bygden. Dette skjedde på en mindre plass så det ble jo oppdaget og etter at de tok opp saken med legen så trengte de aldri mer å fortelle i detaljer om hvilke problemer de hadde. Bare til legen.