Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 9867
Heisann.

Jeg har et nogenlunde likt kjøleskap som dette (bildet under), og har et problem. Det samler seg vann nederst i kjøleskapet, der hvor grønssaksskuffene er, og etterhvert fryser det til is. Kan noen forklare meg hva som er galt og hvordan jeg kan få ordnet det?

http://wilfa.no/katalog/images/P/c290_290_350.jpg
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Du får kondens mao, som renner ned akkurat som det skal.

Du putter inn varme ting i kjøleskapet \ du åpner døren fem milliarder ganger om dagen ?

Du har sjekket om hullet i bunnen hvor kondensen skal renne ned er tett ?
Varm og relativ fuktig luft inne på kjøkkenet kommer inn i kjøleskapet ditt hver gang du åpner det. Der inne kjøles den ned, og kondenseres, vanndråper renner nedover (!) og legger seg NEDERST. Under grønnsakskuffen. Der er det også kaldt nok til at vannet fryser til is.

*Luft bedre på kjøkkenet
*Ikke åpne kjøleskapet når kjøkkenet er fylt av damp (v/koking eller f.eks like etter at du har åpnet oppvaskmaskinen...)


:-)
Virker som om det er en blanding av varm/fuktig luft på kjøkkenet kombinert med en eller annen pinne som sto inni hullet og blokkerte slik at mesteparten av kondensen samlet seg i bunnen i stedet. Takk for tipset
låner tråden litt.det har i overigår begynnt å renne litt vann fra under siden av kjøleskapet mitt.er ikke så mye mer en 1 dl på gulvet over natta.noen som vet hva som er galt?
Sitat av mad187 Vis innlegg
låner tråden litt.det har i overigår begynnt å renne litt vann fra under siden av kjøleskapet mitt.er ikke så mye mer en 1 dl på gulvet over natta.noen som vet hva som er galt?
Vis hele sitatet...
Du har en beholder på baksiden av kjøleskapet som er full av vann. Kan være døra di ikke tetter godt mot selve skapet.
Sitat av Dimergon Vis innlegg
Virker som om det er en blanding av varm/fuktig luft på kjøkkenet kombinert med en eller annen pinne som sto inni hullet og blokkerte slik at mesteparten av kondensen samlet seg i bunnen i stedet. Takk for tipset
Vis hele sitatet...
Den pinnen er der for å holde avløpet åpent og til å "stake" med dersom det blir tett, den skal ikke fjernes og hvertfall ikke kastes.

Sitat av Zanussi brukermanual
Rimen fjernes automatisk fra kjøleelementet i
kjøleavdelingen hver gang kompressoren stanser.
Avrimingsvannet renner ut gjennom en kanal til en
spesiell beholderpå baksiden av kjøleskapet, hvor
det fordamper. Åpningen til avrimingsvannets avløp
som befinner seg midt på den spesielle skinner i
kjøleskapet bør jevnlig renses, sånn at
avrimingsvannet ikke flyter over og drypper ned på
matvarene som oppbevares i kjøleskapet. For dette
arbeidet brukes rensepinnen som allerede befinner
seg i avløpshullet
Vis hele sitatet...
Sist endret av Veggen; 8. august 2013 kl. 00:22.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Den pinnen er der for å holde avløpet åpent og til å "stake" med dersom det blir tett, den skal ikke fjernes og hvertfall ikke kastes.
Vis hele sitatet...
Heh, too late! :P

Men men, skal nok ikke ha det kjøleskapet så forferdelig mye lengre, så jeg overlever nok til da.
Sær slabbedask
Atal's Avatar
Sitat av Dimergon Vis innlegg
Heh, too late! :P
Vis hele sitatet...
Piperenser/ tynt sugerør funker knall som erstatning til "stakepinnen."
Sitat av Atal Vis innlegg
Piperenser/ tynt sugerør funker knall som erstatning til "stakepinnen."
Vis hele sitatet...
Takk for tipset! Trenger jeg å gjøre noe med piperenseren, fjerne det hvite stoffet kanskje?
Sær slabbedask
Atal's Avatar
Sitat av Dimergon Vis innlegg
Takk for tipset! Trenger jeg å gjøre noe med piperenseren, fjerne det hvite stoffet kanskje?
Vis hele sitatet...
Bare hyggelig! Om piperenseren brukes som engangsbørste ser jeg ingen grunn til å fjerne busta. Bare en fordel å få skrubbet vekk evt. belegg og shait.