Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 3036
Vil det gå an å forfalske en henvisning fra lege?
Allt er mulig... men tviler sterkt på at du hadde fått det til.
Hva i all verden skal du bruke den til? Forsøke å bli innlagt og få masse A-preparat?

Og for å svare på spørsmålet ditt... nei, det går ikke an.
Sist endret av GjestBaardsen; 16. juni 2013 kl. 10:41.
Skulle ikke forundre meg om det gikk an. Generelt sett har jeg inntrykk av at systemet i Norge er skrøpelig. Om du virkelig vil er det sikkert mulig, men du må jo regne med at onkel kommer på besøk om du f.eks. prøver deg på dokumentforfalskning. Tror ikke det er noe de tar lett på.
Trådstarter
Har ikke fastlege.
Skaff deg en da og fortell han om dine problemer så fikser han innleggelse på psykiatrisk til deg.
Trådstarter
Det er ikke bare å skaffe seg fastlege. Noen må ha ledig plass. Dessuten tar det opptil én måned før det er registrert.

Hvorfor mener dere at det ikke går an?
Du kan gå til Legevakten om du ikke har fastlege.
Sitat av hemulen Vis innlegg
Det er ikke bare å skaffe seg fastlege. Noen må ha ledig plass. Dessuten tar det opptil én måned før det er registrert.

Hvorfor mener dere at det ikke går an?
Vis hele sitatet...
Er da nok av ledige plasser her: https://tjenester.nav.no/minfastlege...kkepalogget.do

Og nei, det tar ikke opp til en måned og du kan bestille time mens det blir registrert.
Sist endret av Yalla; 16. juni 2013 kl. 12:07.
Trådstarter
Sitat av Yalla Vis innlegg
Er da nok av ledige plasser her: https://tjenester.nav.no/minfastlege...kkepalogget.do

Og nei, det tar ikke opp til en måned og du kan bestille time mens det blir registrert.
Vis hele sitatet...
Du mener at jeg bare skal velge en fastlege et tilfeldig sted i Norge? Har ringt rundt til legekontorene her og ingen kan gjøre noe før jeg har fått fastlege der og står på listen (tidligst 1. juli).

Legevakten skriver ikke ut resepter, henviser ikke og sykemelder ikke.
Sitat av hemulen Vis innlegg
Du mener at jeg bare skal velge en fastlege et tilfeldig sted i Norge?
Vis hele sitatet...
Oslo som du har oppgitt..
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Sitat av hemulen Vis innlegg
Legevakten skriver ikke ut resepter, henviser ikke og sykemelder ikke.
Vis hele sitatet...
Tullball. Legevakten gjør alt en vanlig lege gjør.

Ekskjæresten min fikk akutt ryggprolaps. Ble kjørt til legevakten; først fikk hun resept på sterke smertestillende, deretter ble hun henvist til Ullevål sykehus for operasjon.

Selv har jeg fått sykemelding fra legevakt.
Sist endret av Stormen; 16. juni 2013 kl. 12:31.
Legevakten kan gjøre alt fastlege kan. Forøvrig, så skal legekontorene fortsatt ta i mot deg selv om du ikke har fastlege.

Hvor kan jeg få hjelp dersom jeg ikke ønsker å være med i fastlegeordningen?
Kommunen har i henhold til helse- og omsorgstjenesteloven plikt til å sørge for nødvendig helsehjelp til alle som bor eller midlertidig oppholder seg i kommunen. Kommunen må derfor ta høyde for å kunne gi slik hjelp til alle, uansett om de er med i eller står utenfor fastlegeordningen.

Alle leger har etter helsepersonelloven plikt til å yte øyeblikkelig hjelp.
Dersom du går til en fastlege, vil du måtte betale en høyere egenandel enn innbyggere som er med i fastlegeordningen.
Vis hele sitatet...
Ref: http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod...html?id=434722
Sist endret av danielsk; 16. juni 2013 kl. 12:45.
Trådstarter
Sitat av danielsk Vis innlegg
Legevakten kan gjøre alt fastlege kan. Forøvrig, så skal legekontorene fortsatt ta i mot deg selv om du ikke har fastlege.



Ref: http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod...html?id=434722
Vis hele sitatet...
Da smeller jeg den i bordet på nærmeste fastlegekontor. Takk!

Legevakten her kan skrive ut det de vil, men de har et opplegg der de bare gjør the bare minimum. De tar ikke imot noe som kan vente til imorgen.

Har ikke bodd i Oslo på lange tider.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Sitat av hemulen Vis innlegg
Da smeller jeg den i bordet på nærmeste fastlegekontor. Takk!

Legevakten her kan skrive ut det de vil, men de har et opplegg der de bare gjør the bare minimum. De tar ikke imot noe som kan vente til imorgen.

Har ikke bodd i Oslo på lange tider.
Vis hele sitatet...
Tips til neste gang: Ikke kom med bombastiske uttalelser om hva som er lov og ikke lov, når du egentlig selv ikke har peiling. Enkelte folk på internett tror nemlig på det du skriver, og da blir det masse surr i hodene på folk.
Trådstarter
Sitat av Stormen Vis innlegg
Tips til neste gang: Ikke kom med bombastiske uttalelser om hva som er lov og ikke lov, når du egentlig selv ikke har peiling. Enkelte folk på internett tror nemlig på det du skriver, og da blir det masse surr i hodene på folk.
Vis hele sitatet...
Jeg var bombastisk fordi det er det jeg har fått beskjed om fra 5+ legekontor og legevakten her. Ringte rundt på fredag og fikk utelukkende beskjed om at jeg ikke kunne få time om jeg ikke hadde fastlege der (og at de da kunne hjelpe meg senest 1.juli om jeg byttet nuh). Ett kontor sa jeg kunne ringe igjen på mandag, hun måtte høre med legene. Legevakten fortalte at dette var en jobb for fastlegen og at jeg måtte ta kontakt med fastlegekontorene. De tok ingenting som kunne vente.

Var på legevakten her ifjor sommer for anafylaktisk sjokk. Fikk akuttmedisin, samt et par piller til hjemveien, men jeg fikk beskjed om å dra til fastlegen for å få resept på resten av kuren.

Sykemelding måtte jeg også til fastlegen for å få. Har aldri sagt noe om hva som er lov og ikke lov, bare hvordan det er her.

Når jeg sa legevakten, mente jeg legevakten her, ikke legevakten som helhet.
Sær slabbedask
Atal's Avatar
Nå vet ikke jeg hva som feiler deg,
men om det er noe som en kiropraktor eller manuellterapeut kan beskjeftige seg med,
kan de både henvise deg videre, og sykmelde deg i inntil 8 uker.
Og det går som regel atskillig raskere å få satt opp en time hos disse, enn hos lege.

Kilde: Lovdata

De kan såvidt meg bekjent ikke skrive ut resepter.
Sitat av Stormen Vis innlegg
Tullball. Legevakten gjør alt en vanlig lege gjør.

Ekskjæresten min fikk akutt ryggprolaps. Ble kjørt til legevakten; først fikk hun resept på sterke smertestillende, deretter ble hun henvist til Ullevål sykehus for operasjon.

Selv har jeg fått sykemelding fra legevakt.
Vis hele sitatet...
Legevakten er for mennesker som trenger øyeblikkelig hjelp , allt annet skal gå gjennom fastlegen .
Og derfor det bestandig er kø på legevakta fordi 95% av folka som er der egentlig kunne venta og dratt til fastlegen sin
Trådstarter
Sitat av Atal Vis innlegg
Nå vet ikke jeg hva som feiler deg,
men om det er noe som en kiropraktor eller manuellterapeut kan beskjeftige seg med,
kan de både henvise deg videre, og sykmelde deg i inntil 8 uker.
Og det går som regel atskillig raskere å få satt opp en time hos disse, enn hos lege.

Kilde: Lovdata

De kan såvidt meg bekjent ikke skrive ut resepter.
Vis hele sitatet...
Godt tips! Tror det er litt utenfor deres spesialitet, men det er greit å vite til senere. Havner stadig i slike situasjoner da jeg bor både langt i nord og langt i sør periodevis.
med tanke på at fastlege systemet i norge har blitt lagt om til data, både resepter og henvisninger, så vil det praktisk talt være umulig med mindre du gjøre det på pcen til en lege. du kan ikke bare komme med en lapp som er skrevet under av lege med grunnlag for henvisningen.
Trådstarter
Sitat av materi Vis innlegg
med tanke på at fastlege systemet i norge har blitt lagt om til data, både resepter og henvisninger, så vil det praktisk talt være umulig med mindre du gjøre det på pcen til en lege. du kan ikke bare komme med en lapp som er skrevet under av lege med grunnlag for henvisningen.
Vis hele sitatet...
De sendes stort sett pr post til sykehuset ihvertfall. Pasienter har de gjerne med seg også.
Trådstarter
Sitat av materi Vis innlegg
med tanke på at fastlege systemet i norge har blitt lagt om til data, både resepter og henvisninger, så vil det praktisk talt være umulig med mindre du gjøre det på pcen til en lege. du kan ikke bare komme med en lapp som er skrevet under av lege med grunnlag for henvisningen.
Vis hele sitatet...
Jo, det kan du. De fleste henvisninger sendes til sykehus pr post. Noen har pasienten selv med i hånden. Henvisning fra en avdeling på sykehuset til en annen, går elektronisk. Haugevis av resepter blir forsatt skrevet for hånd. Først og fremst på sykehus. Men det er ikke en resept jeg vil ha, for den får jeg dersom jeg får time.
Sitat av homoludens Vis innlegg
Skulle ikke forundre meg om det gikk an. Generelt sett har jeg inntrykk av at systemet i Norge er skrøpelig. Om du virkelig vil er det sikkert mulig, men du må jo regne med at onkel kommer på besøk om du f.eks. prøver deg på dokumentforfalskning. Tror ikke det er noe de tar lett på.
Vis hele sitatet...
støttes...kjennes ut som en barnehage i mange tilfeller

de lever godt på at folk er redd for automatisk oppfølging fra div institusjoner på bakgrunn av kommunikasjon de imellom..folk tror det fungerer...og det skjer aldri i virkeligheten hehe..hadde alle skjønt hvor ræva det er ville de hatt ett seriøst problem

i Sverige derimot er det en helt annen sak,der fungerer virkelig ting...på godt og "vondt"

der skal du være forsiktig
Sist endret av alanapoli; 18. juni 2013 kl. 05:44.
SWIM jobber på Legevakten i Trondheim. (Eller er ihvertfall lege som ikke praktiserer utenom når SWIM har vakt på Legevakten.)
Her benytter ihvertfall SWIM seg av rutinene til SWIM's eget fastlegekontor.
Dvs, skal SWIM skrive resepter, blir reseptene skrevet på vegne av legekontoret hvor SWIM jobber. SWIM bestemmer også selv hvor nødvendig det er med A/B-preparater, henvisninger, sykemeldinger osv.
En problemstilling SWIM kan se med tanke på dette systemet, er at når man trenger time til legevakten, får man time hos en tilfeldig ledig lege. Denne legen kan ha helt andre holdninger og rutiner enn en annen lege(EDIT: dvs en annen lege som er på legevakten den aktuelle dagen) samt. kan ha frasagt seg eller mistet autorisasjonen til å skrive ut A/B-preparater.
SWIM synes at når man er på vakt på Legevakten, burde det eksistrere egne retningslinjer for behandling, sykemelding og skriving av resepter.
Sist endret av Rusmisbrukeren; 18. juni 2013 kl. 05:58.
Trådstarter
Sitat av Legevakten Vis innlegg
SWIM jobber på Legevakten i Trondheim. (Eller er ihvertfall lege som ikke praktiserer utenom når SWIM har vakt på Legevakten.)
Her benytter ihvertfall SWIM seg av rutinene til SWIM's eget fastlegekontor.
Dvs, skal SWIM skrive resepter, blir reseptene skrevet på vegne av legekontoret hvor SWIM jobber. SWIM bestemmer også selv hvor nødvendig det er med A/B-preparater, henvisninger, sykemeldinger osv.
En problemstilling SWIM kan se med tanke på dette systemet, er at når man trenger time til legevakten, får man time hos en tilfeldig ledig lege. Denne legen kan ha helt andre holdninger og rutiner enn en annen lege(EDIT: dvs en annen lege som er på legevakten den aktuelle dagen) samt. kan ha frasagt seg eller mistet autorisasjonen til å skrive ut A/B-preparater.
SWIM synes at når man er på vakt på Legevakten, burde det eksistrere egne retningslinjer for behandling, sykemelding og skriving av resepter.
Vis hele sitatet...
Samt dem i luken. Var på legevakten her for ett år siden (da var det noe akutt). Fikk beskjed i luken om at problemstillingen kunne vente til høsten, at jeg ikke kom til å få noe annet enn antibiotika og beskjed om å komme meg på jobb. Legen sendte meg rett videre til akuttmottaket og jeg ble sykemeldt i to uker.

I en annen by jeg oppholder meg, har jeg en lege jeg kjenner godt på legevakten. Så jeg kan stikke innom når som helst og få (omtrent) hva som helst, så lenge han er der. For ikke å snakke om å være ansatt eller i familie med ansatt på sykehus. Leste en tekst fra en lege som hadde tatt blodprøve på deg selv og funnet høye d-dimerverdier. Han hadde så tatt MR prostata, UL både her og der, CT osv. Hadde han ventet på disse undersøkelsene like lenge som andre potensielle kreftpasienter? I think not.

Og dette kommer fra en som stort sett kan høste slike goder om hun vil (i byen jeg pleier å oppholde meg i). Får jeg vondt i kneet, så skal jeg gladelig vente i 10 mnd på å få time (men jeg hadde tatt en avbestillingstime dersom de ikke hadde hatt muligheten til å få inn en "virkelig" pasient). For jeg vet hvor mange som har mye verre plager. Og da må de vente, fordi jeg er "priviligert".

Sitat av alanapoli Vis innlegg
støttes...kjennes ut som en barnehage i mange tilfeller

de lever godt på at folk er redd for automatisk oppfølging fra div institusjoner på bakgrunn av kommunikasjon de imellom..folk tror det fungerer...og det skjer aldri i virkeligheten hehe..hadde alle skjønt hvor ræva det er ville de hatt ett seriøst problem

i Sverige derimot er det en helt annen sak,der fungerer virkelig ting...på godt og "vondt"

der skal du være forsiktig
Vis hele sitatet...
Ja! Men det fungerer i det store og det hele. Hadde jeg spurt på Kvinneguiden, så hadde jeg fått svar som "Selvfølgelig ikke. Tror du ikke de har rutiner for sånt?" De aller fleste setter ikke spørsmålstegn ved rutiner og regner med at det ikke finnes smutthull.