Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5761 1375193
Sitat av Kadadj Vis innlegg
Hva ville vært det smarteste å gjøre hvis man fant seg i samme situasjon som ungdommene på utøya? Det første jeg tenkte var og gjemme seg I teltene, eller metodisk høre hvor skuddene kom fra, og så bevege seg stille i motsatt retning inne i skogen.
Vis hele sitatet...
Han skøyt inn i teltene. Jeg ville gjort som mange andre som klarte seg, løpe alt jeg kan ned til vannkanten og legge på svøm. Det har blitt beskrevet at han gikk rolig rundt, så hvis man passer på å ha løpt et godt nok stykke først, så han ikke er rett i helene, så vil man nok klare å redde seg.
Litt småskummelt å legge seg på studenthybelen min, når jeg akkurat har lest at studenter er på hitlisten
Sitat av GreenRay Vis innlegg
takk, noen som har boka også?
edit: takk til linken over

hehe, er en grunn til at jeg sitter her istede for å se på nyhetene og bla gjennom 4forskjellige nettavisert. Her blir jo alt som skjer på TV, nett og radio samlet ++ enda mere
Vis hele sitatet...
Boka: http://www.2shared.com/file/M-s-2fBD...tionofInd.html
side 894:

4GB AEE PD80 Mini DV DVR Camera

This extremely small and lightweight field camera is used to document your operation. 4 GB is equivalent to 2 hour of constant filming. Ive personally tested it and it works great. Some governments may seize the movie (after you are neutralized) and publish it while others may bury it or even destroy it to protect the multiculturalist ideology. The reason is that they may regard any documentation from the Justiciar Knight as a mockery of their system. On the other hand, they may actually release the film to the press censored or even uncensored. You may want to bring 2 memory chips and attempt to mail one of them, if possible. You place the memory chip in a pre-made envelope (with stamps and the address of a pre-selected news desk that is likely to publish it uncensored). The best option would of course be to upload the digital movie via high speed internet (your Iphone) to a distribution site at the end of your mission. Unfortunately though, uploading 1-2 GB would take at least 3-7 hours. Also, there is normally a 200MB-ish cap on email attatchments so sending the movie to 10-20 newsdesks is not yet an option due to technological limitations. This will off course change at some point in the future.

Sold on Ebay (Chinese producer)
Cost is 87 USD
Vis hele sitatet...
Jeg tror det er en mulighet for at han har filmet hele terroraksjonen :/
Noen som vet ca hvor langt det er å svømme fra øya til fastlandet?
Sitat av Kadadj Vis innlegg
Hva ville vært det smarteste å gjøre hvis man fant seg i samme situasjon som ungdommene på utøya? Det første jeg tenkte var og gjemme seg I teltene, eller metodisk høre hvor skuddene kom fra, og så bevege seg stille i motsatt retning inne i skogen.
Vis hele sitatet...
Unngå å bli skutt ville utvilsomt vært det smarteste uansett hvor en befinner seg. Det er derimot lettere sagt en gjort hvis angrepet kommer som en overraskelse ...
Det er imponerende effektivt etterretningsarbeid dere bedriver her. Etter å ha skummet "manifestet" til den siktede, står jeg fortsatt igjen med spørsmålet om antall bomber han har utplassert. Både "20 blasts" og "5 operations" er nevnt i manifestet. Noen som har gått dette nærmere i dybden, eller er dette allerede ferdig analysert her i forumet?
Sist endret av Oliven; 23. juli 2011 kl. 23:58.
Sitat av birrho Vis innlegg
NRK's innslag om Wow siden noen spurte:

De sa noe om at han var avhengi osv. Så kom en terror ekspert som hadde gått gjennom alle innleggene han har skrevet på WoW forum etc. Terror eksperten ble sjokkert over hvilke kommentarene Anders hadde.

Det verste var at terror eksperten ble sjokkert over et innlegg der Anders jubler over at han drepte Nerfarian(? en boss i Wow). Terror eksperten mener det er et tegn da, altså på at han liker å drepe! "Sammenlignet" det med de drapene han gjorde i dag.

Sånn forsto jeg det innslaget. Skriver slik jeg husker, så går ikke god for noe.
Vis hele sitatet...
Dette er det mest useriøse sprøytet jeg har hørt fra en nyhetskanal på lenge
Sitat av GreenRay Vis innlegg
takk, noen som har boka også?
Vis hele sitatet...
http://www.2shared.com/file/M-s-2fBD...tionofInd.html
Sitat av slashdot Vis innlegg
Logikken er såpass skrudd at sett fra et litt meir normalt synspunkt så er det han er ute etter å utrydde store mengder tilfeldige personer. Han ser konspirasjoner som ikkje eksisterer, og ser på politiske meiningsmotstandarar som ein fiende som må drepast.
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke nødvendigvis politiske motstandere generelt, men ledere og opinionsformere, slik jeg forstår det. En vanlig mann i gata som er politisk motstander vil jo kunne konverteres til ideologien hans.
Sitat av Kadadj Vis innlegg
Hva ville vært det smarteste å gjøre hvis man fant seg i samme situasjon som ungdommene på utøya? Det første jeg tenkte var og gjemme seg I teltene, eller metodisk høre hvor skuddene kom fra, og så bevege seg stille i motsatt retning inne i skogen.
Vis hele sitatet...
Personlig hadde jeg prøvd å gå etter gjerningsmannen og prøvd å overmanne han om han sto med ryggen til f.eks. Vil heller at jeg dør enn 80-90 andre.
Sitat av elinea Vis innlegg
Noen som vet ca hvor langt det er å svømme fra øya til fastlandet?
Vis hele sitatet...
ca 30-40min. Det er annen tråd her hvor en av de som var på øya som klarte å komme seg unna forteller.
"Seven year old children had summer jobs collecting bottles at Utøya. At least two reported killed. #osloexpl"
side 895:

4GB AEE PD80 Mini DV DVR Camera

This extremely small and lightweight field camera is used to document your operation. 4 GB is equivalent to 2 hour of constant filming. Ive personally tested it and it works great. Some governments may seize the movie (after you are neutralized) and publish it while others may bury it or even destroy it to protect the multiculturalist ideology. The reason is that they may regard any documentation from the Justiciar Knight as a mockery of their system. On the other hand, they may actually release the film to the press censored or even uncensored. You may want to bring 2 memory chips and attempt to mail one of them, if possible. You place the memory chip in a pre-made envelope (with stamps and the address of a pre-selected news desk that is likely to publish it uncensored). The best option would of course be to upload the digital movie via high speed internet (your Iphone) to a distribution site at the end of your mission. Unfortunately though, uploading 1-2 GB would take at least 3-7 hours. Also, there is normally a 200MB-ish cap on email attatchments so sending the movie to 10-20 newsdesks is not yet an option due to technological limitations. This will off course change at some point in the future.

Sold on Ebay (Chinese producer)
Cost is 87 USD
Vis hele sitatet...
Jeg tror det er en mulighet for at han filmet alt.... :/
Sist endret av ReOB; 24. juli 2011 kl. 00:01.
Sitat av SiegWarheit Vis innlegg
"Seven year old children had summer jobs collecting bottles at Utøya. At least two reported killed. #osloexpl"
Vis hele sitatet...
Utrolig kvalmende! Link til kilde?
Sist endret av Månemann; 24. juli 2011 kl. 00:04.
Sitat av SiegWarheit Vis innlegg
"Seven year old children had summer jobs collecting bottles at Utøya. At least two reported killed. #osloexpl"
Vis hele sitatet...
Å nei! Dette er så utrolig trist!
Sitat av elinea Vis innlegg
Noen som vet ca hvor langt det er å svømme fra øya til fastlandet?
Vis hele sitatet...
Kanskje 400-600m, med mindre øyemålet mitt på googlemaps er helt på tryne.
Sitat av ballestank Vis innlegg
ca 30-40min. Det er annen tråd her hvor en av de som var på øya som klarte å komme seg unna forteller.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde drukna. Skal legge korta på borde med engang.
Sitat av elinea Vis innlegg
Noen som vet ca hvor langt det er å svømme fra øya til fastlandet?
Vis hele sitatet...
550 meter på det korteste.
Målt i google earth.
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
Sitat av Cryptography Vis innlegg
Han skøyt inn i teltene. Jeg ville gjort som mange andre som klarte seg, løpe alt jeg kan ned til vannkanten og legge på svøm. Det har blitt beskrevet at han gikk rolig rundt, så hvis man passer på å ha løpt et godt nok stykke først, så han ikke er rett i helene, så vil man nok klare å redde seg.
Vis hele sitatet...
Dette er det du kan si nå, men i det dette skjer så har du rett og slett ikke tid til og tenke over slikt. Da er det ren panikk, og jeg trur ingenting går igjenom huet på deg som du tenker over! Alt er nokk rene reflekser!
Sitat av Blåtann Vis innlegg
550 meter på det korteste.
Målt i google earth.
Vis hele sitatet...

Da hadde eg heldigvis overleved alikevel
Sitat av Månemann Vis innlegg
utrolig kvalmende! Link til kilde?
Vis hele sitatet...
Eplefe @ diskusjon.no limte det inn. Er fra twitter.
Noen som vet ca. temperatur i vannet?
Sitat av Sqq Vis innlegg
Da hadde eg heldigvis overleved alikevel
Vis hele sitatet...
Om du er i sjokk og svømmer fra en våpen-desperado kan du regne med å drukne bare av å freake ut og svelge vann.Så ikke vær så sikker på det.
Sist endret av ZELDUR; 24. juli 2011 kl. 00:05.
Sitat av mikkello Vis innlegg
Bare 5min? Noen som har lastet den ned?
Vis hele sitatet...
Den skal være på 12 min:
http://www.youtube.com/watch?v=vLk1zv6u7_Q
Sitat av shonny Vis innlegg
Personlig hadde jeg prøvd å gå etter gjerningsmannen og prøvd å overmanne han om han sto med ryggen til f.eks. Vil heller at jeg dør enn 80-90 andre.
Vis hele sitatet...
Dette frarådes på det aller sterkeste! Funker sikkert i noen tilfeller, men i nesten alle tilfeller funker det ikke! Eneste utfallet en med ganske stor sikkerhet vil kunne fastslå ut av denne manøvren her, er at du mest sannsynlig hadde vært et lik nærmere de 80-90 som ville vært drept ...

Å komme seg i sikkerhet er første prioritet, hvis ikke dette er mulig er å avvente hjelp andre prioritet, hvis ikke dette er mulig kan vel motverge være en siste utvei - men helst en siste utvei, prøv de to andre alternativene først ...
Sitat av ReOB Vis innlegg
Jeg tror det er en mulighet for at han filmet alt.... :/
Vis hele sitatet...
Shit. Sier seg dog selv at dette aldri noen sinne vil komme ut (heldigvis).
Tuesday July 19 - Day 79:
Dried 1 out of 4 batches of PA/DDNP in the oven at 50-70 C. First batch took 9 hours, wtf!! This is
going to delay everything...
Created anti-friction/shock stuffing by cutting up a madras and placing it in three layers in a card
board box. I'll use these to transport the booster and detonators separate from the main cargo.
Started packing down gear, filled diesel/gasoline on cars and mini-MC. Tested mini-MC. Treaded a
fuse inside a surgical tube and tested it. There were 75 cm of fuse so it should burn for 75 seconds.
Due to the lack of oxygen in the tube it burnt in less than 2 sec!! Damn, I'm glad I checked this
beforehand... No surgical tube then...
Went to a higher quality restaurant in the southern town and feasted. Yummy! Ive been working
extremely hard the last few days and I'm completely exhausted. I have been using ECA stack to
help keep this pace. Looks like I will have to take one more today...
Currently drying batch 2 out of 4. Hopefully I will complete it before I go to bed.
Dry PA etc. Test PA.
Pack and load gear during day,
Go to sleep at 22.00
06.30 - drive 1 Small, there 10.00
train back (11.00), there 14.00, taxi, there 14.30
drive 2. (there 17.00)
Check area.
Go to bed 18.30
Vis hele sitatet...
Hvor mange batcher trengte han til én bombe? Han plasserte én "small" 3,5 timer unna, og én 2,5 timer unna hva jeg antar er gården... at han tok tog og taxi tyder på at en bil ble plassert... "small" er lik Fiat Doblo'en tidligere nevnt?
Sist endret av Jotun; 24. juli 2011 kl. 00:09.
Sitat av Harabo Vis innlegg
Dette er det du kan si nå, men i det dette skjer så har du rett og slett ikke tid til og tenke over slikt. Da er det ren panikk, og jeg trur ingenting går igjenom huet på deg som du tenker over! Alt er nokk rene reflekser!
Vis hele sitatet...
Skjønner hvorfor de gjemte seg i teltene.
Det gir vel en følelse av de er skjult, og ikke synlige.
Så det vel logisk det du sier.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Det er vel ikke nødvendigvis politiske motstandere generelt, men ledere og opinionsformere, slik jeg forstår det. En vanlig mann i gata som er politisk motstander vil jo kunne konverteres til ideologien hans.
Vis hele sitatet...
Når han skyter tilfeldige deltakarar på sommarleir i eit ungdomspolitisk parti så har han passert grensa til å ta rimelig vilkårlege personer. Det er ikkje som dei har ei ekstremt sterk tilknytning til makta på det stadiet. Greit nok at dei gjerne får det seinare...
Sitat av shonny Vis innlegg
Personlig hadde jeg prøvd å gå etter gjerningsmannen og prøvd å overmanne han om han sto med ryggen til f.eks. Vil heller at jeg dør enn 80-90 andre.
Vis hele sitatet...
Tror du ikke han har tenkt på dette?

Melee defensive strategy

One of the biggest threats while moving around is avoiding and preventing attacks from angry civilians or from undercover agents. Expect the following scenario:

A civilian/undercover agent goes for your side arm or grabs your arms; another civilian attacks and knocks you to the ground. What do you do?

Use side arm or knives to neutralise one target. Go for the neck or any exposed vulnerable area. Switch to target 2 as soon as you have neutralised target 1. If all else fails attempt to flee.

There are currently no efficient melee weapons on the market designed for solo urban warfare. A knife will have little value if you are jumped by two individuals, one grabbing your arms and one knocking you down.

A suggestion could be to build and equip razor sharp spikes on your shield and/or arms (from your wrists up to your elbows). This will transform your arms to lethal melee weapons and will make it a lot harder for individuals to jump you (it may also act as a deterrent).
Vis hele sitatet...
Wednesday July 20 - Day 80: Wake up at 02.30. Start downloading movie at 02.30,
05.30 Eat + pack,
start seeding at 06.00. Done 08.30.
Leave 08.30
Drive 1,
Back 09.30
Drive 2
There 10.00
Leave
There 10.45
Vis hele sitatet...
Og her er det plassert en 1 time unna, og en annen halvtime unna? Liker ikke helt dette... noen som ser noe jeg overser?
Sitat av ballestank Vis innlegg
ca 30-40min. Det er annen tråd her hvor en av de som var på øya som klarte å komme seg unna forteller.
Vis hele sitatet...
5-6-700 meter tenker jeg. Under en kilometer i hvert fall.
- Noen barn hadde som sommerjobb å plukke tomflasker på øya. Et av dem kan ikke ha vært mer enn syv-åtte år. Jeg så to av barna var skutt, forteller Miriam.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/o...artid=10080673
Sitat av slashdot Vis innlegg
Når han skyter tilfeldige deltakarar på sommarleir i eit ungdomspolitisk parti så har han passert grensa til å ta rimelig vilkårlege personer. Det er ikkje som dei har ei ekstremt sterk tilknytning til makta på det stadiet. Greit nok at dei gjerne får det seinare...
Vis hele sitatet...
I hans verden er det logisk å ta disse, da de er fremtidens "forrædere". Advokaten sa at han syntes det var grusomt å måtte gjøre det, men nødvendig.

I hans verden er det altså ikke vilkårlige drap, men har en helt spesifikk bakgrunn.
Sitat av SiegWarheit Vis innlegg
- Noen barn hadde som sommerjobb å plukke tomflasker på øya. Et av dem kan ikke ha vært mer enn syv-åtte år. Jeg så to av barna var skutt, forteller Miriam.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/o...artid=10080673
Vis hele sitatet...
Ekstremisme er ekstremisme. Da spiller det ingen rolle "hvor" den oppstår, islam, kristendom eller frimureri.
Sitat av noy Vis innlegg
Dette frarådes på det aller sterkeste!
Vis hele sitatet...
Ikke hvis du/dere står på rekke og rad og venter på å bli skutt, ref: "KOM HER, DERE!". Jeg vet ikke om du har sett slike mass execution filmer på div. ymse sider, men er det noe jeg har lært av slike filmer er det at du blir garantert drept hvis du står/ligger og venter på at det blir din tur.
var ikke aprilspøk!
Harabo's Avatar
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
I hans verden er det logisk å ta disse, da de er fremtidens "forrædere". Advokaten sa at han syntes det var grusomt å måtte gjøre det, men nødvendig.

I hans verden er det altså ikke vilkårlige drap, men har en helt spesifikk bakgrunn.
Vis hele sitatet...
Han har ikke respekt for ett liv.
Lol! Høres ut som TV2-reporteren angriper Geir Lippestad med "etterretning" fra freak.no jo! Ikke rart forsvareren blir svar skyldig på enkelte spørsmål
I reserved a rental car today, from AVIS, the same company I'm already renting my primary car
from.
Vis hele sitatet...
OK... en Fiat Doblo fra april, og nå reservert en ny van... men bilen han hadde på Utøya var fra Bislet Bilutleie... hva hendte med AVIS-van'en?
Sitat av Simplicity Vis innlegg
Ikke hvis du/dere står på rekke og rad og venter på å bli skutt, ref: "KOM HER, DERE!". Jeg vet ikke om du har sett slike mass execution filmer på div. ymse sider, men er det noe jeg har lært av slike filmer er det at du blir garantert drept hvis du står/ligger og venter på at det blir din tur.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke lært av filmer - jeg har forsvaret som treningsbakgrunn ...
Sitat av noy Vis innlegg
Jeg har ikke lært av filmer - jeg har forsvaret som treningsbakgrunn ...
Vis hele sitatet...
Det har jeg også. Og jeg er akkurat like blank på hva jeg ville gjort som du _egentlig_ er.
SBS.com.au nevner freak.no:
http://www.sbs.com.au/news/article/1...iller-with-gun

'A Norwegian discussion website, http://www.freak.no, also had a link to a 1,500-page book called "2083 - A European Declaration of Independence."'
Sist endret av marko; 24. juli 2011 kl. 00:17.
Sitat av Harabo Vis innlegg
Han har ikke respekt for ett liv.
Vis hele sitatet...
Nei, det har han nok ikke.
To be honest, if I felt that other people could do my job I would not do what I do, that I can guarantee you. I don’t want to do what I do, I would rather focus on starting a family and focus on my career again. But I can’t do that as long as I feel like a person caught in a burning spaceship with nowhere to go. If you see the ship is burning you don’t ignore it and start cooking noodles do you? You put out the fire even if it endangers your life. You don’t enjoy putting out the fire but it is your duty to yourself and your fellow crewmen. And let’s say your crewmen have been infected with a rare virus that shuts down their rational senses and they try to stop you from putting out the fire. You can’t really allow yourself to be stopped by any of them as it will lead to your collective death. You will do anything to put out that fire despite of the fact that they are trying to stop you. Anything else would be illogical.
Vis hele sitatet...
Bra at han selv mener han var NØDT til å ta ansvar fordi alle andre er ute av stand til å gjøre det åpenlyste selv...
Sitat av Jotun Vis innlegg
Og her er det plassert en 1 time unna, og en annen halvtime unna? Liker ikke helt dette... noen som ser noe jeg overser?
Vis hele sitatet...
Detter er uhyre interessant... Kan det være kryptisk?
Nope! Jeg er ikke like blank på hva jeg ville gjort:

1: Forsøk å komme i sikkerhet
2: Avvent hjelp
--
--
Siste utvei: Ta til motverge!

Nr. 1 og 2 er -alltid- første prioritet!!
Rett meg hvis jeg tar feil, men er dette første gang en slik "spree-killer" tas i live?
Sitat av noy Vis innlegg
Jeg har ikke lært av filmer - jeg har forsvaret som treningsbakgrunn ...
Vis hele sitatet...
Disse filmene er realiteten, det er ikke forsvarets grunntrening der og da.

Står du og flere på rekke og rad å venter på å bli drept av en iskald psykopat er den ENESTE utveien å gå på skytteren. Det er ikke snakk om saken en gang.

Poenget er ikke å leke rambo eller "han som reddet alle", det er snakk om overlevelse.
Sist endret av Simplicity; 24. juli 2011 kl. 00:18.
Noen som skjønner hva siktede gjorde i Kautokeino dagen før?
Informasjon om denne tråden: Vi har valgt å kjøre en mer passiv modereringsstil når det gjelder denne hendelsen, men nå begynner ting å gå litt over styr. Vi varsler at denne tråden kommer til å bli stengt om en dag eller to ettersom den har syltet ned i "chatting" og et evig sammensurium av ulike emner. Dere som har emner dere fortsatt ønsker å diskutere som er relatert til dette kan lage dere en egen tråd som er litt mer avgrenset til ett emne.

"Internett-detektiver": Vær snill å tenk dere om et par ganger før dere legger ut informasjon om mennesker som dere "tror" kan ha noe med denne saken å gjøre. Tro kan dere gjøre i kirken, som de sier. Dere hadde ikke likt det hvis andre la ut deres navn og på syltynnt grunnlag insinuerte at dere hadde noe med denne saken å gjøre...
Tråden er nå stengt. Dette er på ingen måte for å stoppe diskusjon om emnet eller å bedrive sensur, men for å føre til en ryddigere og mer strukturert debatt. Dere som ønsker å diskutere videre kan lage nye tråder som er mer avgrenset til et konkret emne per tråd.