Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  265 45925
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Dr.Feelgood Vis innlegg
Vi burde vell også nevne det med hemp og industri osv?
Vis hele sitatet...
Nei, nei, nei, nei og atter nei. Det er en helt annen debatt. Dette handler om cannabis som rusmiddel. Ikke bland det med noe annet.
Sist endret av BomberMan; 14. september 2010 kl. 00:05.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Nei, nei, nei, nei og atter nei. Det er en helt annen debatt. Dette handler om cannabis som rusmiddel. Ikke bland det med noe annet.
Vis hele sitatet...
Men skader vel ikke at vi skriver på en ekstra pluss fra cannabis?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Dr.Feelgood Vis innlegg
Men skader vel ikke at vi skriver på en ekstra pluss fra cannabis?
Vis hele sitatet...
Nei, men det at man kan lage tau av hamp er vel strengt tatt ikke et argument for legalisering av marijuana?
Sitat av Dr.Feelgood Vis innlegg
Men skader vel ikke at vi skriver på en ekstra pluss fra cannabis?
Vis hele sitatet...
Det er allerede knapt med plass til alle de gode argumentene for cannabis som nytelsesmiddel, kun med tanke på skadevirkningene som vil opphøre samtidig med forbudet.

Vi må simpelthen nedprioritere medisinsk/industriell cannabis, i allefall på denne type plakat. Men dersom noen er villige til å lage to plakater til, en om medisin og en om industri, så er det bare å poste All positiv, "ikke-stoner"-publisitet rundt cannabis er bra.. Som luni skrev, viktig at vi virker som seriøse samfunnsborgere som ellers er enig i hvordan samfunnet drives, slik at vi ikke blir avskrevet som ekstremister, eller "narkotikaforkjempere" :P
Sitat av luni Vis innlegg
Husk at de fleste som benytter alkohol ikke drikker til de spyr og slåss. Du ville ikke brukt et bilde av en stoner som sitter i kjelleren med rødsprengte øyne og puffer alene, ville du vel?
Vis hele sitatet...
Jo, men den store forskjellen er om at stonere sitter hjemme i kjelleren og er rød i øynene mens han koser seg med bongen så skader det ingen, kontra mange av de episodene som er alkoholrelaterte.

Alkoholkostnader må vel mist være like høye som de hypotetiske kostnadene man har beregnet å få dersom cannabis hadde blitt legalisert.

La oss is det slik, at dersom fyrene som driver på med å sloss heller hadde tatt seg en joint for mye enn en drink for mye så hadde mange av voldsepisodene aldri skjedd.
Sitat av Jonta
Vurdér litt hvordan det vil se ut på avstand. Hvilken skrift som er stor, og dermed muligens den eneste som er leselig. Akkurat nå ser jeg for meg "Criminals legalize marijuana" og den norske ekvivalenten.
Vis hele sitatet...
Dette hadde jeg ikke tenkt på, det er et veldig godt poeng

Sitat av Dr.Feelgood
Utrolig bra, men vi trenger kanskje litt mer info på den?
Vis hele sitatet...
Takk, men jeg føler at for mye info vil bli en "wall of text" som blir uinteressant for travle folk som går forbi en oppslagstavle. Men noen nevnte busstopp/toaletter, og der vil folk ha tid til å lese litt. Flere typer plakater er nok en god ide.

Sitat av Vargas
Okei, her flott! En som var litt kjappere enn meg :P Veldig bra utkast og utrolig fett med tinyurl og cannabis-logoen!!

Lurer på om argumentene burde stokkes om i en bedre rekkefølge, slik at "harde vs milde rusmidler" og "aldersgrense" kommer først. Kanskje spandere på 2 setninger til på disse argumentene, der man nevner: skiller cannabis fra uheldige miljøer, færre på tyngre stoffer, lavere bruk. Og litt mer om aldersgrense, legge til innholdskontroll, salgsbegrensinger, altså færre skadevirkninger.

Tror også at "legaliser marijuana" er et litt for stoner.. Med hovedoverskriften
"Si nei til kriminelle" passer det kanskje bedre med "si ja til (statlig) regulering av cannabis

"-Fjerner 90% av inntekten deres kunne skrives om til: "Fjerner 90% av inntekten til organiserte kriminelle"

GOGOGOGO!
Vis hele sitatet...
Takker Cannabis-logoen er det ikke jeg som har laget btw. Fant den en gang a long time ago, on a webpage far, far away Men tror ikke det vil være noe problemer med å bruke den...

Her er v2, med noen endringer: http://img15.imageshack.us/img15/355...erplakatv2.jpg

Linken jeg har tinyurlet inn er forresten http://www.drugpolicy.org/marijuana/...ths/#moremyths, dette virker som en god side med mange kildehenvisninger og korte, lettfattelige tekster. Men tar gjerne imot forslag til andre sider som kanskje er bedre.
Sitat av Antonald Vis innlegg

Her er v2, med noen endringer: http://img15.imageshack.us/img15/355...erplakatv2.jpg

Linken jeg har tinyurlet inn er forresten http://www.drugpolicy.org/marijuana/...ths/#moremyths, dette virker som en god side med mange kildehenvisninger og korte, lettfattelige tekster. Men tar gjerne imot forslag til andre sider som kanskje er bedre.
Vis hele sitatet...

Hva med å skrive om litt?

"Sparer politiet for unødvendig ressurs- og tidsbruk"

"Innfører aldersgrenser og kontrollerte utsalgssteder"

"Skiller cannabis fra sterkere stoffer og uheldige miljøer"

"Fjerner en stor del av inntekten til organiserte kriminelle"

"Tjener staten penger ved skattelegging"


"Lær mer", isteden for "lær noe nytt"



Bare en tanke nå midt på natten.
Beklager for noe rotete svar
Syntest de fleste inleggene her er ganske trangsynte. Det finnes mange vidt forskjellige argumenter og bruksmåter for Cannabis, nå må vi ikke bare fokusere på EN ting, og vi må være litt mer åpen for forslag! Vi kan jo ikke bare ha en plakat heller?!

Syntest btw vi må utdype om hvordan dette setter kjepper i hjulene på organiserte kriminelle
Hvis vi kunne fått statlig skatting av marijuana kunne vi gitt et par milliarder til eldreomsorgen og slikt. Bring frem saklige og interessante argumenter som fanger interessen hos hverdags nordmannen. Få opp øynene deres!

Synes dette er et veldig bra initiativ! Hvis dette hadde utviklet seg i større omfang hadde det kanskje blitt blåst opp i media, noe som fører til videre debatt blant politikere ol.
Fet plakat, men den hadde ikke blitt hengende veldig lenge desverre.
♡♥♡♥♡♥♡
lex123's Avatar
Det skulle jo egentlig ikke være så venskelig å spre plakater rundt da... nff må vel kunne tenkes å ha minst 10 brukere av cannabis i hver by i norge (ikke bittesmå byer da), hvis 10 stykker henger opp en plakat hver i "sin by" så blir det jo fort fart på sakene!
Sitat av lex123 Vis innlegg
Det skulle jo egentlig ikke være så venskelig å spre plakater rundt da... nff må vel kunne tenkes å ha minst 10 brukere av cannabis i hver by i norge (ikke bittesmå byer da), hvis 10 stykker henger opp en plakat hver i "sin by" så blir det jo fort fart på sakene!
Vis hele sitatet...
Enig, jeg er lett med
Jeg synes det er viktig å få med at det dør folk grunnet alkohol hver dag, aldri vært noe form for overdose av cannabis. Jeg tror ikke det er så mange som vet det, med tanke på at mennesker der ute fremdeles er i mot cannabis. Og nederst på plakaten kunne det stått noe som "Forskjellen på oss som røyker, og dere som ikke røyker er at vi aksepterer dere non-smokers." Eller noe i den duren, bare omformulert :-)
For det første trenger dere en infallsvinkel, tro meg, 5-10 forskjellige argumenter og forskjellige infallsvinkel på samme plakat har ingen ting der å gjøre, det blir et veldig svakt budskap, og treffer svært få, eller påvirker for den saks skyld.
Derfor råder jeg dere til å tenke større, forskjellige målgrupper og forskjellige steder dere eksponerer.

1 plakat med ET budskap/innfallsvinkel som er rettet mot en målgruppe som er eksponert på riktig sted i forhold til målgruppe. For eksempel:

Målgruppe: Familiefar (veldig, veldig kortfattet, jeg vet)
Budskap: Barna dine er tryggere i en sofa enn i grøfta (hentet fra et inlegg tidligere, sier ikke det er et bra budskap)
Eksponere: Kollektivt, reisevei til jobb og steder denne målgruppa ferdes.

Repeat til dere har x antall plakater rettet mot x antall målgrupper, med et konkret budskap pr. plakat!

edit: Skal se om jeg får satt sammen en liten "kampanje" plan.

Eksemplene over er bare for å vise kort og enkelt, ikke en god mal. Men jeg stiller meg gjerne til rådighet for å legge ei litta slagplan evt. hjelpe til med budskap, innfallsvinkler og hva det måtte være.

Bare husk at et plakat som retter seg til en stor, generell målgruppe har mindre slagkraft enn hvis du retter den mer konkret. Kvalitet før kvantitet!

Nå som jeg har tenkt litt på utgangspunktet vårt, så har jeg kommet frem til følgende:

Siden dette er frivillighetsprosjekt med begrensede ressurser og lovlighet rundt denne kampanjen eller hva dere vil kalle det så er det kanskje ikke helt ideelt og tenke veldig stort, da blir ingenting gjennomført.
La oss si vi tar et utgangspunkt i de fire viktigste argumentene, altså fire forskjellige plakater.

Argumenter (vilkårlig rekkefølge):
1. Inntekt til organisert kriminalitet får et skikkelig ballespark (som nevnt så fint før).
2. Ressursfrigjøring for politi og muligheten til å fokusere på de store fiskene.
3. Ta knekken på overgangen fra soft drugs til hard drugs, ved å fjerne cannabis fra disse miljøene.
4. Illustrere statlig profit og kontroll ved en legalisering.

Innfallsvinkel på argumenter (brainstorming-ish):
1. Illustrere kriminalitet som dør ut, brenne "kriminelle" penger, illustrere et samfunn uten kriminalitet.
2. Illustrere at det blir begått et bankran, samtidig som politi er å arresterer en uskyldig røyker, og bankranere går fri (kritisere prioteringene),
3. Spille på følelser, vise uskyldige barn som blir vernet fra harddrugs, sette sofarøykinga med kompiser opp imot gatenarkiser (kontrast).
4. Gå for fakta, statistikk. Vise hvor lite kontroll av bruk og salg vi har.

Dette er selvfølgelig ingen fasit på hvordan dette burde gjennomføres, men heller en start på ideer som trenger innspill fra alle som er involverte eller ønsker å bidra til dette prosjektet. Alle argumenter og infallsvinkler er bare dratt rett ut av løse lufta, så er mye som kan gjøres. Idearbeid før gjennomføring er nøkkelordet, første ide er aldri svært bra!

Også tenke på det rent tekniske rundt plakatene er også veldig nyttig. Fargebruk, kontraster, leselighet etc.
Sist endret av Kugie; 16. september 2010 kl. 00:50.
Sitat av Kugie Vis innlegg
For det første trenger dere en infallsvinkel, tro meg, 5-10 forskjellige argumenter og forskjellige infallsvinkel på samme plakat har ingen ting der å gjøre, det blir et veldig svakt budskap, og treffer svært få, eller påvirker for den saks skyld.
Derfor råder jeg dere til å tenke større, forskjellige målgrupper og forskjellige steder dere eksponerer.

1 plakat med ET budskap/innfallsvinkel som er rettet mot en målgruppe som er eksponert på riktig sted i forhold til målgruppe. For eksempel:

Målgruppe: Familiefar (veldig, veldig kortfattet, jeg vet)
Budskap: Barna dine er tryggere i en sofa enn i grøfta (hentet fra et inlegg tidligere, sier ikke det er et bra budskap)
Eksponere: Kollektivt, reisevei til jobb og steder denne målgruppa ferdes.

Repeat til dere har x antall plakater rettet mot x antall målgrupper, med et konkret budskap pr. plakat!

edit: Skal se om jeg får satt sammen en liten "kampanje" plan.

Eksemplene over er bare for å vise kort og enkelt, ikke en god mal. Men jeg stiller meg gjerne til rådighet for å legge ei litta slagplan evt. hjelpe til med budskap, innfallsvinkler og hva det måtte være.

Bare husk at et plakat som retter seg til en stor, generell målgruppe har mindre slagkraft enn hvis du retter den mer konkret. Kvalitet før kvantitet!

Nå som jeg har tenkt litt på utgangspunktet vårt, så har jeg kommet frem til følgende:

Siden dette er frivillighetsprosjekt med begrensede ressurser og lovlighet rundt denne kampanjen eller hva dere vil kalle det så er det kanskje ikke helt ideelt og tenke veldig stort, da blir ingenting gjennomført.
La oss si vi tar et utgangspunkt i de fire viktigste argumentene, altså fire forskjellige plakater.

Argumenter (vilkårlig rekkefølge):
1. Inntekt til organisert kriminalitet får et skikkelig ballespark (som nevnt så fint før).
2. Ressursfrigjøring for politi og muligheten til å fokusere på de store fiskene.
3. Ta knekken på overgangen fra soft drugs til hard drugs, ved å fjerne cannabis fra disse miljøene.
4. Illustrere statlig profit og kontroll ved en legalisering.

Innfallsvinkel på argumenter (brainstorming-ish):
1. Illustrere kriminalitet som dør ut, brenne "kriminelle" penger, illustrere et samfunn uten kriminalitet.
2. Illustrere at det blir begått et bankran, samtidig som politi er å arresterer en uskyldig røyker, og bankranere går fri (kritisere prioteringene),
3. Spille på følelser, vise uskyldige barn som blir vernet fra harddrugs, sette sofarøykinga med kompiser opp imot gatenarkiser (kontrast).
4. Gå for fakta, statistikk. Vise hvor lite kontroll av bruk og salg vi har.

Dette er selvfølgelig ingen fasit på hvordan dette burde gjennomføres, men heller en start på ideer som trenger innspill fra alle som er involverte eller ønsker å bidra til dette prosjektet. Alle argumenter og infallsvinkler er bare dratt rett ut av løse lufta, så er mye som kan gjøres. Idearbeid før gjennomføring er nøkkelordet, første ide er aldri svært bra!

Også tenke på det rent tekniske rundt plakatene er også veldig nyttig. Fargebruk, kontraster, leselighet etc.
Vis hele sitatet...
Der kom det jeg ikke greide å sette ord på en gang til.! Du har utdannelse innen medie?
Ta kontakt på PM om du vill jobbe litt med dette
Jeg tar meg av grafiske delen, samt. som jeg trenger noen til å hjelpe, alltid greit med noe hjelp, ideer o.l
Selv tror jeg de fleste er lei av argumentene. Alle har hørt dem.

Hva med en poster med teksten "Er det ikke på tide?" med et bilde av kongen som røyker en rev og den "legalize, medicate, educate, regulate"-greia?

Jeg mener, det jeg tror vi vil gjøre med slike posters er ikke å få de som ser posterne til å tenke "Aaaaah! Nå skjønner jeg!", fordi de fleste har hørt ALLE argumenter før, men heller å bare blåse opp til ny debatt. Fagfolkene kommer til å vinne kampen for oss, ikke fancye slagord på bussposters.
Sitat av sofa Vis innlegg
Selv tror jeg de fleste er lei av argumentene. Alle har hørt dem.

Hva med en poster med teksten "Er det ikke på tide?" med et bilde av kongen som røyker en rev og den "legalize, medicate, educate, regulate"-greia?

Jeg mener, det jeg tror vi vil gjøre med slike posters er ikke å få de som ser posterne til å tenke "Aaaaah! Nå skjønner jeg!", fordi de fleste har hørt ALLE argumenter før, men heller å bare blåse opp til ny debatt. Fagfolkene kommer til å vinne kampen for oss, ikke fancye slagord på bussposters.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt uenig. For det første har ikke alle hørt argumentene, selv om vi har hørt dem før, og gjentatt dem til det kjedsommelige.

For det andre er det bare tull med bilder av kongen som røyker etc. Det vil bli oppfattet som kjempeuseriøst av alle andre enn stonere og kids som bare ser "humoren" i det.

Jeg anbefaler forresten å sette opp en enkel nettside, der argumentene som står på plakatene kan underbygges. Adressen til nettsiden kan skrives nederst på plakatene ("tror du ikek det du leser? For godt til å være sant? klikk deg inn på www.cannabisfakta.no og se selv!").
Sitat av Clownloach Vis innlegg
Fet plakat, men den hadde ikke blitt hengende veldig lenge desverre.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke? Man må jo bare passe på å bruke god plakatlim
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Hvorfor ikke? Man må jo bare passe på å bruke god plakatlim
Vis hele sitatet...
Sant nok, men er jo en slik plakat de politisk korrekte ville elske å rive ned
Har justert litt på den første plakaten som ble lagt ut, har bare brukt paint + at jeg har surret litt med teksttyper m.m, men om noen med kunnskaper kunne ta på seg oppgaven å forbedre den, så er vi kanskje ikke så langt unna.
http://bildr.no/thumb/721925.jpeg
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Har justert litt på den første plakaten som ble lagt ut, har bare brukt paint + at jeg har surret litt med teksttyper m.m, men om noen med kunnskaper kunne ta på seg oppgaven å forbedre den, så er vi kanskje ikke så langt unna.
http://bildr.no/thumb/721925.jpeg
Vis hele sitatet...
Bli kvitt det bladet! Det har /ingen/ positive referanser for mannen i gata, og får det til å sjå ut som ein stonerplakat.

Dokumenter påstandane. Stemmer det verkeleg at cannabis står for 90% av omsetninga? Det høyres ekstremt ut...

Ellers grei plakat.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Bli kvitt det bladet! Det har /ingen/ positive referanser for mannen i gata, og får det til å sjå ut som ein stonerplakat.

Dokumenter påstandane. Stemmer det verkeleg at cannabis står for 90% av omsetninga? Det høyres ekstremt ut...

Ellers grei plakat.
Vis hele sitatet...
Hva med om teksten ble byttet ut med: Fjerner inntekten ved illegalt salg av cannabis. Eller noe tilsvarende?
For jeg er helt enig med deg, så noe i denne retningen kanskje?

http://bildr.no/thumb/722005.jpeg
Da har vi jo plass til flere argumenter for eksempel dette:

Hjelp kan lettere tilbys i et tidlig stadie til de som får problemer med cannabis.
Dagens lovgivning gir dem bøter, fengselstraff og utstøtelse fra samfunnet
Sitat av slashdot Vis innlegg
Bli kvitt det bladet! Det har /ingen/ positive referanser for mannen i gata, og får det til å sjå ut som ein stonerplakat.

Dokumenter påstandane. Stemmer det verkeleg at cannabis står for 90% av omsetninga? Det høyres ekstremt ut...

Ellers grei plakat.
Vis hele sitatet...
Men ellers er det ingen som legger merke til den, foreløpig ser plakaten like interessant som en loppemarked plakat. Noe folk legger sjeldent merke til, med mindre du trenger en gammel sofa.
Sitat av Dr.Feelgood Vis innlegg
Men ellers er det ingen som legger merke til den, foreløpig ser plakaten like interessant som en loppemarked plakat. Noe folk legger sjeldent merke til, med mindre du trenger en gammel sofa.
Vis hele sitatet...
Hvis du skriver CANNABIS med stor nok skrift vil nok mange legge merke til den uansett.
usertitle import
bleh's Avatar
Uten å ta noen standpunkt ihht legalisering, så kom jeg på en annen tanke rundt dette.

Per i dag er cannabis et ulovlig produkt. Dvs at endel barn/tenåringer må bryte endel barrierer for å begynne å bruke dette, ettersom de faktisk må ta et bevisst valg om å bryte loven. Dette må da virke avskrekkende på noen?

Jeg er absolutt ikke MOT legalisering, men etter å ha lest meg opp endel rundt temaet, fått personlige erfaringer og sett en film (som jeg tror her "What would happend if cannabis was legal?" el lignende) så er jeg egentlig litt redd for hvilken konsekvenser legalisering vil gjøre.

Det er en ting som er klart, uansett om man er stoner, avholds, motstandsmenneske, osv; vi må knekke den svarte økonomien. Hvordan gjør vi det? Ta fra de det de tjener mest penger på. Knark.




Her er to eksempler jeg smalt opp i farta, kun som bruk som eksempler!
Dette er slik jeg kunne sett for meg denne "kampanjen", med et budskap pr. plakat, samt samme layout/stil så det blir sammenheng mellom de forskjellige plakatene. Jeg har også avstått fra bruk av elementer som assosieres med cannabis som plante, hvis du ser bortifra fargen grønt, som ble brukt for enkelthetens skyld mtp. bildet.
Sist endret av Kugie; 16. september 2010 kl. 22:52.
Sitat av Kugie Vis innlegg
Her er to eksempler jeg smalt opp i farta, kun som bruk som eksempler!
Dette er slik jeg kunne sett for meg denne "kampanjen", med et budskap pr. plakat, samt samme layout/stil så det blir sammenheng mellom de forskjellige plakatene. Jeg har også avstått fra bruk av elementer som assosieres med cannabis som plante, hvis du ser bortifra fargen grønt, som ble brukt for enkelthetens skyld mtp. bildet.
Vis hele sitatet...
Likte den nederste best, imponert.

Norske sedler hadde nok gjort bedre inntrykk, men skjønner godt at du ikke gjør det offeret
Hehe, som sagt så tok jeg det første og beste fra google uten noe mer tanke. Ligger egentlig veldig lite tanke bak plakatene, bare et kjapt eksempel sånn på kvelden. Tok dog tiden til å tegne en så vakker graf!
Kanskje dette kunne vært en god beskjed å gi via plakat?

Fokusere på barn som kjøper cannabis i dag, hvor det ikke er noen form for alderskontroll, kontra ett system som vi har med røyk og alkohol, hvor kjøperen blir bedt om legitimasjon. Begge disse eksemplene burde være med, og "dealeren" burde på en eller annen måte fremstå som "skummel kriminell" (MC, eller "gjengmerker" f.eks), med flere typer narkotika og kanskje ett balltre synlig i rommet elns. Det andre eksempelet kan være en hyggelig dame bak ett kassapparat. Hun kan ha ett navneskilt hvor det står f.eks "Anita", med firmanavnet; "Cannapol" under. Bak kassadamen så kan det f.eks henge en plakat hvor det står noe om "fornuftig bruk av cannabis" og/eller "ingen salg til de under 18 år osv."

En annen idé jeg har er en plakat hvor man har dealeren før og etter en legalisering. Dealeren skal virke kynisk, sleip og fornøyd under forbudet. Det skal ligge en god og stor seddelbunke og cannabis på bordet.
Etter legaliseringen så skal dealeren virke sliten og frustrert/fortvilet. Pengebunken er betydelig minket, samtidig som det ikke er noe cannabis igjen. I bildet skal "stillingsutlysninger vises", f.eks i en utbrettet avis. Dette for å illustrere at dealeren må se seg etter annet og i dette tilfellet ærlig arbeid!

Just my two cents! Har ikke selv særlig tegnekunnskapet ellers så hadde jeg gjort dette selv

Kjempebra tiltak forresten!
Sist endret av caperno; 16. september 2010 kl. 23:22.
Nye justeringer, men fortsatt flere ting som mangler, så om noen som er litt mer kreative har lyst til å freshe den opp litt, så gjør gjerne det.

http://bildr.no/thumb/722107.jpeg

Og kom gjerne med forslag til tekst og formulering.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Nye justeringer, men fortsatt flere ting som mangler, så om noen som er litt mer kreative har lyst til å freshe den opp litt, så gjør gjerne det.

http://bildr.no/thumb/722107.jpeg

Og kom gjerne med forslag til tekst og formulering.
Vis hele sitatet...
Jeg synes hvit bakgrunnsfarge blir litt for kjipt, prøv heller med noen sterkere farger. Min mening
Jeg må si jeg følger spent med, og jeg håper virkelig dette kan bli noe som skaper en god og sakelig debatt.
Initiativet er godt og det virker som om mange allerede er på god gli.
Noe som er veldig viktig er at plakatene er så gode som over hodet mulig før de blir spredt rundt. Det må være ryddig, lett for Ola Nordmann å forstå, og alle de viktigste argumentene må komme godt frem på en fornuftig og "samfuns-vennelig" måte.

Jeg er også veldig for at det blir lagt f eks. fire forskjellige plakater, som tar for seg hvert sitt emne, slik at vi får opplyst folk med mye god informasjon innen hvert emne, på en rask og enkel måte.
Og selvom det da blir fire forskjellige plakater, må de være gjennomført på en så lik måte som mulig. Slik at det hele blir ryddig, og at det ikke ser ut som at det har blitt "inn" å henge opp hjemmelegde plakater for legalisering. Alt må være fra èn og samme "bedrift" med en stilren gjennomførelse.

Lykke til med gjennomførelsen
Sitat av Clownloach Vis innlegg
Sant nok, men er jo en slik plakat de politisk korrekte ville elske å rive ned
Vis hele sitatet...
ikke si det, tonnevis av gamle "Tjen-folket" plakater som fortsatt henger rundt å forsøpler Som sagt, bare bruk god lim så går detta fint
Dette ser lovende ut. Vi har snart en ferdig "generell" plakat med flere argumenter og en tinyurl.
Hvis vi i tillegg fortsetter arbeidet ditt kugie, så kan vi ha flere plakater med ett argument på hver!

Hadde vært fint med en i samme stil som de 2 første, som omhandler harde vs milde stoffer, og hvordan forbudet har skyld i avhengighet av harde droger.

...og en til alle de andre argumentene vi har på den generelle plakaten :P
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Jeg synes hvit bakgrunnsfarge blir litt for kjipt, prøv heller med noen sterkere farger. Min mening
Vis hele sitatet...
Noe slikt?

http://bildr.no/thumb/722198.jpeg

Tok ikke med all teksten, er bare for å gi et inntrykk.
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Noe slikt?

http://bildr.no/thumb/722198.jpeg

Tok ikke med all teksten, er bare for å gi et inntrykk.
Vis hele sitatet...
Du har misforstått hele greia, den skal fange øyet og ikke ligne på hvilken som helst plakat. Fresh opp med en illustrasjon og litt lunere farger. Sånn som den er nå ligner den på en plakat noen polske håndverkere har laget.
Sitat av Kramer Vis innlegg
Du har misforstått hele greia, den skal fange øyet og ikke ligne på hvilken som helst plakat. Fresh opp med en illustrasjon og litt lunere farger. Sånn som den er nå ligner den på en plakat noen polske håndverkere har laget.
Vis hele sitatet...
Prøver til stadighet å sende ballen videre, men det virker ikke som det er så mange som tar i mot.

Hva med å prøve noe selv?
Tok meg friheten til å lage en rask "remix" av plakaten din. Bare for å vise hva du kan gjøre me den
http://bildr.no/thumb/722255.jpeg
Morsomt tiltak! Og jeg røyker ikke engang. Men plakaten blir altfor kjedelig, mener jeg. Se på reklameplakatene som henger på busser, t-baner og trikker. Få inspirasjon til hvordan en profesjonell plakat kan se ut. Plakaten, slik den ser ut nå, virker mer som en "Jeg kan tilby billig manikyr" eller "Fagutdannet pianostemmer"-plakat synes jeg.

Drit i de lappene som kan rives av. Bruk heller en kjempeenkel url som hvem som helst kan huske. De som synes plakaten er interressant og vil lese mer kommer til å notere seg url'n uansett..
Skatteinntekter. Industrihamp. Det er utallige og overveldende argumenter for legalisering, men til sammen veier tyngre de ikke tyngre enn det at alkohol er lovlig, og de implikasjoner det har. Jeg er usikker på i hvor stor grad jeg synes staten skal skjerme befolkningen for rusmidler ved hjelp av lovverk, men når hash og marihuanarøyking er så mildt så blir det hårreisende og helt sinnsykt at majoritetens favorittdop er helt greit, mens du har problemer hvis røyker. Det er statlig mobbing, og det fører med seg et helvete med problemer for mange. Hvis man skal finne ut av de virkelige skadevirkningene av marihuana så må man legalisere. De er uansett på langt nær så ille som alkohol eller andre lovlige legemidler.
Jeg har lyst til å slutte med det, men det er vanskelig. I mine øyne så har det ingen verdens ting å gjøre i debatten. Uansett så er det ingenting i forhold til alkohol og jævlig mange bruker det og kommer alltid til å bruke det. Det blir ikke fler om staten og store deler av befolkningen tar huet ut av rævva, og tenker seg om. En stor skam som dem sier.
Egentlig burde jeg ikke delta i denne tråden fordi det vekker en enorm aggresjon i meg, og jeg beklager at jeg ikke hadde noe seriøst eller nytt til plakaten.
Initiativet ditt er helt konge.

Lovverket rundt marihuana gjør at mange går rundt og føler seg negativt annerledes helt uten grunn. Hva sier forskningen om konsekvenser av dette?









drekka, spy, pisse, dævve og sloss mot koner, barn og fremmede. Det er lov. "Røyker du så vil vi helst ha deg på psykiatrisk. Du veit det ikke selv, men du er klin kokos."

Få på plass den og/å'n. Plakaten bør se endel proffere, freshere, seriøs og mer moderne ut enn det der. Fargene er stressende og lite innbydende. Best å fjerne seg ifra alt som har med useriøse assosiasjoner å gjøre i denne sammenheng.
Sitter og lurer på om jeg skal tørre og sette det cannabisblad emblemet som profilbilde på facebook.
MeTheWall: Du skal faen meg ha for den evnen du har til å få ting gjort. Når det kommer til plakatene er jeg litt mer skeptisk, uten å gå i detaljer.

Kugie har skjønt det! Plakatene du posta trekker lett til seg oppmerksomhet, og får enkelt frem budskapet sitt.
Prøver på ny. Det at jeg tok med en siluett av cannabis planten er at det er tross alt den det handler om og jeg tror at de som ville snudd ryggen til bilde av den ville også snudd ryggen til når de så Cannabis i overskriften.
http://bildr.no/thumb/722558.jpeg
Sitat av AdmiralSkog Vis innlegg
Prøver på ny. Det at jeg tok med en siluett av cannabis planten er at det er tross alt den det handler om og jeg tror at de som ville snudd ryggen til bilde av den ville også snudd ryggen til når de så Cannabis i overskriften.]
Vis hele sitatet...
Du misforstår. Grunnen til at man ikke bør bruke bilde av et cannabisblad, er fordi mange ser det som sterkt koblet til stonerkulturen, noe det til en viss grad også er.. Det blir derfor straks sett på som useriøst stonerprat som ikke er noen vits i å høre på uansett.

Ordet cannabis er derimot bare et ord som ikke er like lett å ha et spesielt syn på.
Sitat av AdmiralSkog Vis innlegg
Prøver på ny. Det at jeg tok med en siluett av cannabis planten er at det er tross alt den det handler om og jeg tror at de som ville snudd ryggen til bilde av den ville også snudd ryggen til når de så Cannabis i overskriften.
http://bildr.no/thumb/722558.jpeg
Vis hele sitatet...
Ser du på plakaten min er det ingen referanse til cannabis i det heletatt før du faktisk starter å lese teksten, og da har du allerede kapret interesse uten å henvise til cannabis eller stonerkulturen.
Etter en del Stumbling har jeg kommet over flere av denne typen plakater. Informasjonspostere med masse tall, sammenligninger, info/fakta og med tilhørende illustrasjoner. Syns de er veldig lettleste og definitivt iøynefallende.

Jeg skulle selvsagt funnet flere eksempler, men det har jeg dessverre ikke tid til.
Veldig mye jalla forslag her syns jeg, no offense.
Eneste jeg likte var Kugie sine.
En annen ting som ble nevnt var at det skulle vært en cananbis fakta side av noe slag. Sånn at det ikke blir en wall of text på plakatene.