Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 6432
Vurderte å legge noen av mine potet/eple-kanoner ut for salg for å tjene litt cash på fjortissene. Men er det lovlig? Blir potetkanon sett på som et våpen?
Hvis du legger den ut på salg som et modifisert rør så kan jo ikke du stå til ansvar for hva de bruker den til, men kan ikke bekrefte at denne teorien stemmer.
Legg det ut på forum der fjortisser er ikke på finn eller noe.
Mopedportalen bør jo vere perfekt...
Ja, begynne med salg av potetkanoner på mopedportalen blir jo kjempe populært!
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Får håpe det er samme i Norge da

We have previously examined that certain muzzle loading devices known as "potato guns." These potato guns are constructed from PVC plastic tubing. They use hair spray or a similar aerosol substance for a propellant, and have some type of spark ignitor. We have determined that these devices, as described, are not firearms provided that they are used solely for launching potatoes for recreational purposes. However, any such devices which are used as weapons or used to launch other forms of projectiles may be firearms and destructive devices as defined.
Vis hele sitatet...
Edit: Stod litt av hvert her: http://www.spudfiles.com/spud_wiki/i...e=Legal_issues
Sist endret av Fleff; 20. april 2010 kl. 19:14.
av ren nysjerrighet; hvor mye planlegger du å selge en slik for, og hva har du laga dem av?
Lov om skytevåpen og ammunisjon m.v. definerer et skytevåpen som et «våpen som med ladning av krutt eller annet drivmiddel, eller ved en mekanisk innretning kan skyte ut kuler, hagl eller andre prosjektiler», hvilket ser ut til å dekke potetkanoner dersom en potet kan regnes som en prosjektil.
Bytt ut ordet "kanon" med "kaster". Altså , en potetkaster? Det høres mye snillere ut enn kanon hvertfall..

Tviler meget sterkt på at du skal få noe trøbbel pga det her.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Så nevner du ikke noe om "de skumle brennbare gasser som skal tennes på" i beskrivelsen.

Du skriver bare i beskrivelsen: "Måten disse funker er ved at gass ekspanderer, og poteten som er trykket inn i løpet på forhånd blir skutt ut i en forferdelig fart! Kjempemorro, for folk i alle aldere!"
Hei, har faktisk sendt mail til våpenkontoret i hordaland å spurt om lovelighet rundt potetkanon, svaret jeg fikk var:
Hei
I følge våpenloven kommer ikke "potetkanon"under den lovgivningen. Det forutsetter selvfølgelig at du ikke sikter på levende dyr eller mennesker.

Mvh ****** ******, Våpenkontoret i Hordaland
Vis hele sitatet...
Outier's Avatar
Trådstarter
Ah, flotters!

HellToPay: Avløpsrør som avfyres med CRC motorstart spray.. Dimensjoner for potet og epler. Vet ikke helt pris.. kanskje 200-1000 kroner.. Rørdelene koster en del + strevet med å sette den sammen. Allerede hatt 2 som har sendt pm om å få kjøpe en kanon.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Om du selger det til fjortisser, og noe som dette: http://www.dagbladet.no/2010/04/28/n...ader/11480175/ skulle skje. Da tror jeg du fort kan bli fucked!
Du får ha en 18 års klausul ved salg.
Sitat av Fleff Vis innlegg
Så nevner du ikke noe om "de skumle brennbare gasser som skal tennes på" i beskrivelsen.

Du skriver bare i beskrivelsen: "Måten disse funker er ved at gass ekspanderer, og poteten som er trykket inn i løpet på forhånd blir skutt ut i en forferdelig fart! Kjempemorro, for folk i alle aldere!"
Vis hele sitatet...
Så bytter du ut "skutt" med "kastet". Da høres det ufarlig ut
▼ ... noen uker senere ... ▼
Låner denne tråden litt.
Noen som har erfaring med hva som er best å bruke som avfyringsgass? Har kun prøvd med startgass.
Sitat av Kirie Vis innlegg
Låner denne tråden litt.
Noen som har erfaring med hva som er best å bruke som avfyringsgass? Har kun prøvd med startgass.
Vis hele sitatet...
Elnett håspray funker fjell, fant hvertfall aldri igjen potetene jeg brukte den på.

ellers funker deoderant til en hvis grad, men hårspray er best. helt til du begyner å leke med propan og slikt da, men det er farligere.
Gamma Goblin
TinnSoldat's Avatar
Sitat av F4celess Vis innlegg
Elnett håspray funker fjell, fant hvertfall aldri igjen potetene jeg brukte den på.

ellers funker deoderant til en hvis grad, men hårspray er best. helt til du begyner å leke med propan og slikt da, men det er farligere.
Vis hele sitatet...
Prøv med startgass!
Mye bedre enn elnett
Du syns ikke det er etisk diskutabelt å selge våpen til en gruppe du vet har problemer med å vurdere risiko?
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av Nath Vis innlegg
Låner denne tråden litt.
Noen som har erfaring med hva som er best å bruke som avfyringsgass? Har kun prøvd med startgass.
Vis hele sitatet...
startgass funker best, det er sykt explosift... MEN til alle dere som sitter å sveiser og styrer og bruker metallrør når dere mekker kanon , disse blir IKKE kraftige! sånn skal det lages ! :

1. skaff et pvc rør på ca 40-50 cm
2. skaff deg en 1,5 liters brus flaske
3. skaff deg isolasjons tape.
4. åsså trenger du en sag
5.sag flaska sånn du AKKURAT får tredd flaska på røret.
6.tape det og lag det tett
så lager du et hull bak på flaska som er akkurat stort nåkk til å få en peis lighter inn i hullet (lang lighter) så er det bare å stuke en potet i løpet på kanonen og spraye gass i det lille hulle bak på flaska å stappe peis tenneren inn å fyre av ! (man bør være en som holder å en som tenner ligheren (om man ikke har veldig lyst til å få hender å evt skuldra ut av ledd..) om den ikke fyrer , ta ut lighteren å klem litt på flaska for å få ut litt gass (for mye gass kveler flammen) dette både smeller bedre en noe annen kanon og den poteten går mye lengre (+ at trykket er så hardt at du kan gange rekylen på ei hagle med 3)

dette høres jævla amatør messig ut , MEN det funker mye bedre en noe av de "profisjonelle" kanonene jeg har sett på youtube og prøvd i virkeligheten.. , flaska bak må byttes ut noen ganger , men om du ikke har råa til å skaffe deg en 1,5 liters brusflaske så tror jeg du kan droppe kanonprosjekt , pvc rør er dyrt...
Sist endret av oppnedjuletre; 25. desember 2010 kl. 04:54. Grunn: mangla noe info
Ser at mangen lurer på om potetkanon er lovlig eller ulovlig, jeg sendte en mail til våpen kontoret i hordaland og spurte. Svar fra politiet
"I følge våpenloven kommer ikke "potetkanon"under den lovgivningen. Det forutsetter selvfølgelig at du ikke sikter på levende dyr eller mennesker."

Kode

Hei!
I følge våpenloven kommer ikke "potetkanon"under den lovgivningen. Det forutsetter selvfølgelig at du ikke sikter på levende dyr eller mennesker.
 
Mvh Kjersti *******, Våpenkontoret i Hordaland
-----Opprinnelig melding-----
Fra: ***** ***** ****
Til: ******* ********
Emne: VS: potetkanon, lovelig?

 
-----Opprinnelig melding-----
Fra: ******** *******
Til: Hardanger lensmannsdistrikt
Emne: VS: potetkanon, lovelig?

Vidersendt fra sentralt postmottak  
-----Opprinnelig melding-----
Fra: marius ******* [mailto:********@hotmail.com]
Lagt inn i: Postmottak PDI Hordaland
Diskusjon: potetkanon, lovlig?
Emne: potetkanon, lovlig?

Lurer på om potetkanon er lovlig å ha og skyte med?
Har lest på våpenloven og finner ingenting som tilsvarer noe som en "potetkanon"!

Hilsen: Marius *******
Sist endret av Xzip; 25. desember 2010 kl. 12:23.
Sitat av standard input Vis innlegg
Lov om skytevåpen og ammunisjon m.v. definerer et skytevåpen som et «våpen som med ladning av krutt eller annet drivmiddel, eller ved en mekanisk innretning kan skyte ut kuler, hagl eller andre prosjektiler», hvilket ser ut til å dekke potetkanoner dersom en potet kan regnes som en prosjektil.
Vis hele sitatet...
Så pr definisjon så er et hvert kjøretøy et skytevåpen?

Sitat av Nath Vis innlegg
Noen som har erfaring med hva som er best å bruke som avfyringsgass? Har kun prøvd med startgass.
Vis hele sitatet...
En mulig enklere løsning enn oppnedjuletre sin? Ihvertfall et alternativ.

1x 50cm langt pvc rør 50mm PVC avløpsrør
1x overgang fra 50mm til 100mm PVC avløpsrør
1x lang lighter
1x 20cm 100mm PVC avløpsrør med et lite hull til laaang lighter og en avgreining, til å spraye hårspray inn i, med 50mm blender/lokk.
1x 100mm PVC blender/lokk

De delene som ikke skal åpnes igjen, bør lukkes med TEC-7

En sekk med First Price poteter

Inretningen frontlades, luka på sida kan skippes, dersom man liker å stable hårspray eller startgass inn fra løpet.
Sist endret av fxxked; 25. desember 2010 kl. 12:53.
Nå har ikke jeg lest gjennom alle kommentarene her, men uansett. Det er nok ikke ulovlig å selge en potetkanon, fordi du bryter ikke noen lover av den grunn. det blir litt likt som hjemmebrents apparat (brenne alkohol hjemme) det er lov til å selge det som et destilasjons apparat, men du har lov til å "misbruke" det som et himkoks apparat.

btw. jævla kult potetkanoner, så lenge du har noe kult å skyet på. :P
selg den i moduler.
En modul kan være røret, en annen kan være tenningsmekanismen, en blir gassrommet, s¨kan du evt. selge hårspray ved siden av.

PVC deler og grill-lightere er ikke ulovlig å selge hver for seg - og jeg kan ikke se noen problemer relatert til å selge det samlet heller. Hva kunden setter tingene sammen til når han mottar det er ikke ditt problem..
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sånne guider skulle ikke eksistert!

Om du ikke har skalle nok til å lage kanonen uten, så er du ikke til å ha den!
Finnes jo ikke enklere konstruksjon!

Tviler på att noen her inne har lager større kanon jeg jeg og noen kompiser lagen for en del år siden!
Så stor at vi måtta lage feste og løfte den med traktorlasteapparat for å løfte den!
Bare å glemme å skyte poteter, ble bare støv!
Brukte A batterier og stålbolter!
En meget heftig sak!
Det var jo et saklig utspill....
Sist endret av Motorn; 26. desember 2010 kl. 13:12.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
jaha? fordi?

synes kannskje ditt var heller usaklig
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Sånne guider skulle ikke eksistert!

Om du ikke har skalle nok til å lage kanonen uten, så er du ikke til å ha den!
Finnes jo ikke enklere konstruksjon!

Tviler på att noen her inne har lager større kanon jeg jeg og noen kompiser lagen for en del år siden!
Så stor at vi måtta lage feste og løfte den med traktorlasteapparat for å løfte den!
Bare å glemme å skyte poteter, ble bare støv!
Brukte A batterier og stålbolter!
En meget heftig sak!
Vis hele sitatet...
jeg har selvsagt lagt til at slike kanoner er livsfarlige osv.
størst er ikke alltid best ved du, potetene mine kommer frem intakt og den går dugelig bra, prøvde på noen planker en gang, de bare "eksploderte"
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Kanonen din er het sikkert veldig bra, er er ikke det jeg sier..
For en jævla moralisering..

"Hopp i havet"
"Ta deg en bolle"

Du kan velge ett av utsagnene.
Sist endret av Verilon; 26. desember 2010 kl. 15:31.
Sitat av oppnedjuletre Vis innlegg
startgass funker best, det er sykt explosift... MEN til alle dere som sitter å sveiser og styrer og bruker metallrør når dere mekker kanon , disse blir IKKE kraftige! sånn skal det lages ! :

1. skaff et pvc rør på ca 40-50 cm
2. skaff deg en 1,5 liters brus flaske
3. skaff deg isolasjons tape.
4. åsså trenger du en sag
5.sag flaska sånn du AKKURAT får tredd flaska på røret.
6.tape det og lag det tett
så lager du et hull bak på flaska som er akkurat stort nåkk til å få en peis lighter inn i hullet (lang lighter) så er det bare å stuke en potet i løpet på kanonen og spraye gass i det lille hulle bak på flaska å stappe peis tenneren inn å fyre av ! (man bør være en som holder å en som tenner ligheren (om man ikke har veldig lyst til å få hender å evt skuldra ut av ledd..) om den ikke fyrer , ta ut lighteren å klem litt på flaska for å få ut litt gass (for mye gass kveler flammen) dette både smeller bedre en noe annen kanon og den poteten går mye lengre (+ at trykket er så hardt at du kan gange rekylen på ei hagle med 3)

dette høres jævla amatør messig ut , MEN det funker mye bedre en noe av de "profisjonelle" kanonene jeg har sett på youtube og prøvd i virkeligheten.. , flaska bak må byttes ut noen ganger , men om du ikke har råa til å skaffe deg en 1,5 liters brusflaske så tror jeg du kan droppe kanonprosjekt , pvc rør er dyrt...
Vis hele sitatet...
Ikke vondt ment men du helt skrudd. Dette er ikke en potetkanon men noe noob stuff.

http://www.youtube.com/watch?v=ykF3TUTI2hU

"I rest my case! "

http://www.youtube.com/watch?v=J12_A0MK10M

Hehe.