Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 4392
Jeg har det siste halvåret investert mye i kryptovaluta. I dag kom en epost fra banken hvor de krever svar på diverse spørsmål rundt dette. Årsaken er at de er "lovpålagt en vid undersøkelsesplikt om kundeforholdets art og omfang".

Informasjonen som etterspørres er bl.a. hvilke digitale valutar og omfang/volum jeg handler for.

Det overrasket meg at banken krever så detaljert innsyn i hva jeg handler på en annen investeringsplattform.

Hvilke opplysninger er banken egentlig lovpålagt å hente inn? Har noen tilsvarende erfaringer?

Edit:
For å presisere litt: Med "banken" mener jeg banken hvor jeg har lønnskontoen min. Det som skurrer for meg er at hvilke kryptovalutaer jeg handler på en annen investeringsplattform anses som en del av mitt kundeforhold til dem.
Sist endret av teomancer2; 25. oktober 2021 kl. 21:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av teomancer2 Vis innlegg
Jeg har det siste halvåret investert mye i kryptovaluta. I dag kom en epost fra banken hvor de krever svar på diverse spørsmål rundt dette. Årsaken er at de er "lovpålagt en vid undersøkelsesplikt om kundeforholdets art og omfang".

Informasjonen som etterspørres er bl.a. hvilke digitale valutar og omfang/volum jeg handler for.

Det overrasket meg at banken krever så detaljert innsyn i hva jeg handler på en annen investeringsplattform.

Hvilke opplysninger er banken egentlig lovpålagt å hente inn? Har noen tilsvarende erfaringer?

Edit:
For å presisere litt: Med "banken" mener jeg banken hvor jeg har lønnskontoen min. Det som skurrer for meg er at hvilke kryptovalutaer jeg handler på en annen investeringsplattform anses som en del av mitt kundeforhold til dem.
Vis hele sitatet...
Det har noe med hvitevasking å gjøre, de fleste får spm om det uten at det nødvendigvis har noe å si.
Rutine slik jeg har forstått det.
Ja fikk det jeg å. Er nok bare rutine når man får flere overføringer fra utlandet og det har med hvitvasking å gjøre. På omfang og volum krysset jeg av i boksen for under 100.000 eller hva det var som alternativ..skrev vertfall ikke inn noe konkret eget forventet beløp
Fikk en slik lang remse av spørsmål i nettbanken forrige uke jeg også. Sukk.
Er det noen som vet om når man har nådd det nivået så man får en sånn melding om banken tipser skatteetaten også? Eller er det mulig å ikke oppgi det som inntekt og slippe skatt?
Sitat av Mk1 Vis innlegg
Er det noen som vet om når man har nådd det nivået så man får en sånn melding om banken tipser skatteetaten også? Eller er det mulig å ikke oppgi det som inntekt og slippe skatt?
Vis hele sitatet...
Tror du skal være heldig om du slipper unna skatt ja. Blir uansett vanskelig om du skal realisere gevinst på krypto mtp på å få pengene på konto uten å skatte.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Tror du skal være heldig om du slipper unna skatt ja. Blir uansett vanskelig om du skal realisere gevinst på krypto mtp på å få pengene på konto uten å skatte.
Vis hele sitatet...
Hm. Om det er gevinst av størrelse så er det kanskje verdt å vurdere andre alternativer om skatt på gevinsten er uakseptabelt? En "ferietur" til et skatteparadis kan vel løse slikt. Sette opp et foretak eller to der, åpne kontoer på foretakene og fikse kort etc. Så kan vel evt. gevinst på krypto overføres til de nyopprettede foretakene? Strengt tatt kreves det vel ikke engang personlig oppmøte, en advokat i et skatteparadis kan vel strengt tatt gjøre alt dette for deg mot vederlag naturligvis?

Det går jo bra helt til det kommer nye lekkasjer slik vi feks så med "panama papers" osv.

Alternativet er jo å bli en lagspiller, la all handel i krypto skje innenfor rammene som kan rapporteres til skattemyndigheter og betale skatt på gevinsten. Slik at du også bidrar til å sørge for at vi fortsatt har gratis helsevesen, gratis utdanning og et sikkerhetshetsnett for de som feks faller fra i arbeidslivet eller blir født med, eller pådrar seg lyter og skader som gjør at de ikke kan forsørge seg selv.
Sist endret av _abc_; 25. oktober 2021 kl. 22:16.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Hm. Om det er gevinst av størrelse så er det kanskje verdt å vurdere andre alternativer om skatt på gevinsten er uakseptabelt? En "ferietur" til et skatteparadis kan vel løse slikt. Sette opp et foretak eller to der, åpne kontoer på foretakene og fikse kort etc. Så kan vel evt. gevinst på krypto overføres til de nyopprettede foretakene?

Det går jo bra helt til det kommer nye lekkasjer slik vi feks så med "panama papers" osv.

Alternativet er jo å bli en lagspiller, la all handel i krypto skje innenfor rammene som kan rapporteres til skattemyndigheter og betale skatt på gevinsten. Slik at du også bidrar til å sørge for at vi fortsatt har gratis helsevesen, gratis utdanning og et sikkerhetshetsnett for de som feks faller fra i arbeidslivet eller blir født med, eller pådrar seg lyter og skader som gjør at de ikke kan forsørge seg selv.
Vis hele sitatet...
Ja, åpne noen kontoer i skattaparadis kan være greia. Men ser ikke for meg at det er bare bare, ville ikke flere folk gjort det da?
Er mange som gjør det. Det er hverken forbudt eller vanskelig. Om du ikke finner en egnet advokat online er det bare å reise ned og fikse det selv. Du får fikset alt i løpet av ferien. Null stress. Og vi har jo sett hver gang det kommer lekkasjer at veldig mange nordmenn gjør dette alt. Og det har jo tilogmed blitt avslørt kjente nordmenn og ex politikere. Tror forresten at det hver gang har blitt rigget til en form for amnesti, slik at om de fører pengene hjem til landet har de unngått straffeskatt. Utrolig hvordan eliten passer på eliten?
Sitat av teomancer2 Vis innlegg
Jeg har det siste halvåret investert mye i kryptovaluta. I dag kom en epost fra banken hvor de krever svar på diverse spørsmål rundt dette. Årsaken er at de er "lovpålagt en vid undersøkelsesplikt om kundeforholdets art og omfang".

Informasjonen som etterspørres er bl.a. hvilke digitale valutar og omfang/volum jeg handler for.

Det overrasket meg at banken krever så detaljert innsyn i hva jeg handler på en annen investeringsplattform.

Hvilke opplysninger er banken egentlig lovpålagt å hente inn? Har noen tilsvarende erfaringer?

Edit:
For å presisere litt: Med "banken" mener jeg banken hvor jeg har lønnskontoen min. Det som skurrer for meg er at hvilke kryptovalutaer jeg handler på en annen investeringsplattform anses som en del av mitt kundeforhold til dem.
Vis hele sitatet...

Først og fremst så sender ikke banken en automatisk e-post som spør om dette uten grunn eller fordi dem er nyskjerrig. Du har enten mottatt/overført beløp til kontoer som er under etterforskning for kriminalitet eller så står skatteetaten bak. Standard innhenting av informasjon skjer i nettbanken når du logger inn, får du en e-post fra en feks avdeling risk/aml så er det noe alvorlig på gang. Ikke glem at skatteetaten kan lett hente ut full konto utskrift når som helst fra banken, og banken får bøter om dem ikke følger anmodningen. Dersom du har handlet/solgt for store beløp så skal du være veldig forsiktig med å svare på e-posten før du har snakket med advokat. Du er ikke pliktig og svare heller, men som regel vil du bli utestengt om ikke.
Takker for svar!

Sitat av Moneyking Vis innlegg
Først og fremst så sender ikke banken en automatisk e-post som spør om dette uten grunn eller fordi dem er nyskjerrig. Du har enten mottatt/overført beløp til kontoer som er under etterforskning for kriminalitet eller så står skatteetaten bak. Standard innhenting av informasjon skjer i nettbanken når du logger inn, får du en e-post fra en feks avdeling risk/aml så er det noe alvorlig på gang. Ikke glem at skatteetaten kan lett hente ut full konto utskrift når som helst fra banken, og banken får bøter om dem ikke følger anmodningen. Dersom du har handlet/solgt for store beløp så skal du være veldig forsiktig med å svare på e-posten før du har snakket med advokat. Du er ikke pliktig og svare heller, men som regel vil du bli utestengt om ikke.
Vis hele sitatet...
Det stemmer at eposten kommer fra risk/aml og jeg har handlet for relativt store beløp (rundt 400k NOK som har vokst til 600k) Hvorfor tenker du at jeg skal være forsiktig med å svare før jeg har snakket med en advokat? Det er handlet i år og har derfor ikke vært skattepliktig enda. Jeg har avviket fra det jeg førte opp da jeg tok banken i bruk som var at jeg hadde små beløp kryptovaluta ettersom dette var før jeg bestemte meg for å investere.
Sitat av teomancer2 Vis innlegg
Takker for svar!



Det stemmer at eposten kommer fra risk/aml og jeg har handlet for relativt store beløp (rundt 400k NOK som har vokst til 600k) Hvorfor tenker du at jeg skal være forsiktig med å svare før jeg har snakket med en advokat? Det er handlet i år og har derfor ikke vært skattepliktig enda. Jeg har avviket fra det jeg førte opp da jeg tok banken i bruk som var at jeg hadde små beløp kryptovaluta ettersom dette var før jeg bestemte meg for å investere.
Vis hele sitatet...
Vil gjerne minne deg på at advokater har meldeplikt til økokrim ved mistanke om at du hvitvasker penger eller finansierer terror.

Gidder dessverre ikke finne frem kilder så tidlig på morgenen, men google det du. «Advokat meldeplikt økokrim».
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Vil gjerne minne deg på at advokater har meldeplikt til økokrim ved mistanke om at du hvitvasker penger eller finansierer terror.

Gidder dessverre ikke finne frem kilder så tidlig på morgenen, men google det du. «Advokat meldeplikt økokrim».
Vis hele sitatet...
Det er feil. Dei har meldeplikt om dei utfører transaksjoner for deg og mistenker det.

advokater og andre som ervervsmessig eller stadig yter selvstendig rettshjelp, når de på klientens vegne utfører finansiell transaksjon eller en transaksjon som gjelder fast eiendom, eller når de bistår ved planlegging eller utføring av transaksjon for klient i forbindelse med [...]
Vis hele sitatet...
Om advokaten får kunnskap om kvitvasking uten at han deltar i transaksjonen vil han ha taushetsplikt om forholdet. Du kan mao. trygt snakke om temaet med advokat.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er feil. Dei har meldeplikt om dei utfører transaksjoner for deg og mistenker det.



Om advokaten får kunnskap om kvitvasking uten at han deltar i transaksjonen vil han ha taushetsplikt om forholdet. Du kan mao. trygt snakke om temaet med advokat.
Vis hele sitatet...
Takk for korrigeringen, det var dette jeg leste før jeg skrev kommentaren min:
Sitat av https://www.advokatforeningen.no/advokatskikksok/?q=meldeplikt&ctx=8671
Også ellers i lovgivningen er det spredte eksempler på at opplysnings- eller meldeplikt går foran taushetsplikten. En slik forrang krever klar hjemmel. I advokatforskriften § 4-5 om Tilsynsrådets kontroll med advokatvirksomhet er det i annet ledd fastsatt at en advokat plikter å gi Tilsynsrådet de opplysninger som er nødvendige for kontrollen uten hinder av taushetsplikt. Hvitvaskingsloven (lov av 1. juni 2018 nr. 23) har bestemmelser om plikt til rapportering av mistenkelige forhold som med visse begrensninger også gjelder for advokater. Det er også et praktisk unntak i skatteforvaltningsloven (lov av 27. mai 2016 nr. 14) § 10-2 andre ledd.
Vis hele sitatet...
Det stemmer fint med det du har henvist til, men der står det "rapportering av mistenkelige forhold". Jeg burde nok ha undersøkt utdypende før jeg skrev kommentaren, og dessuten lest kilden min på nytt før jeg skrev innlegget mitt, da det var denne teksten jeg tok i utgangspunkt:
Sitat av https://www.advokatforeningen.no/advokatetikk/god-advokatskikk/kommentarutgaven/
En advokat skal frasi seg et oppdrag hvis han får mistanke om at det omfatter en transaksjon som medfører hvitvasking av penger og klienten ikke er villig til å avstå fra å gjennomføre transaksjonen.
Vis hele sitatet...
Som betyr at jeg skulle ha skrevet dette istedenfor:
Du kan prate med advokaten, men advokaten vil ikke gjøre ting på vegne av deg dersom det kan være et brudd mot hvitvaskingloven, ettersom loven er tydelig på at han har plikt til å avstå fra oppdraget dersom han får kjennskap til at hans oppdrag omfattes av meldeplikten i forbindelse med hvitvaskingsloven, som for eksempel fordi du vil få hjelp til å hvitevaske penger eller finansiere terror. Derfor kan du prate med ham om det, men du kan ikke få ham til å gjennomføre transaksjoner på vegne av deg, dersom det er slik at du prøver å hvitvaske penger.
Sist endret av Tysteren; 1. november 2021 kl. 07:43. Grunn: Omformulert
Sitat av teomancer2 Vis innlegg
Takker for svar!



Det stemmer at eposten kommer fra risk/aml og jeg har handlet for relativt store beløp (rundt 400k NOK som har vokst til 600k) Hvorfor tenker du at jeg skal være forsiktig med å svare før jeg har snakket med en advokat? Det er handlet i år og har derfor ikke vært skattepliktig enda. Jeg har avviket fra det jeg førte opp da jeg tok banken i bruk som var at jeg hadde små beløp kryptovaluta ettersom dette var før jeg bestemte meg for å investere.
Vis hele sitatet...
Du skal uansett være forsiktig og svare før du snakker med en advokat for det finnes forskjellige regler du kan ha brutt og ikke minst du kan si ting som blir brukt mot deg senere . Tror du banken sin aml/risk avdeling kontakter deg grunnet skatt ? Nei. Banken gir blankt faen om du skatter eller ikke , så her kontakter dem deg for dem mistenker deg for å være involvert i kriminalitet / hvitvasking . Dette er starten på en lang oppfølging og du vil takke meg senere om du tar rådet mitt og snakker med advokat for veiledning . Vær helt åpen med advokaten da du har ingenting og tape.

Dem fleste sakene hvor slik som dette skjer som med deg er grunnet du har mottatt eller sendt beløp til en person som er under etterforskning hos politiet . Derfor kan det lønne seg og ha noen som passer på dine interesser og du ikke gir ut mer informasjon en nødvendig .