Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 16245
Nå har det seg slik at man har pådratt seg en bot på et par tusen euro i Spania. Boten ble utstedt ca 10 måneder etter jeg ble tatt av politi.

Bor for tiden i Spania, men hjemreise er like rundt hjørnet for min del.


Hva vil konsekvensene bli dersom denne boten ikke blir betalt?
Sist endret av Streif; 13. august 2019 kl. 16:17.
De kommer ikke til Norge for å ta deg. Dra hjem om det ikke er noe alvorlig du er siktet for.
Trådstarter
8 2
Ble stoppet av politiet uten nødvendige papirer på bikkje som ga meg boten, om det har noe å si. Fartsbot er det altså ikke.

Dersom jeg hopper over å betale, hvordan blir det med reise tilbake til Spania i ettertid dersom jeg skulle ønske det?
De sender den vel til norske folkeregistrerte adressa di på et tidspunkt med renter. Fikk en purring på bot tilsendt fra utlandet halvannet år etter, da hadde de spora adressen min og bota var 40% dyrere. Kan jo hende det er anderledes i Spania, men selvom det er arbeid som ikke prioriteres med det første skal man ikke ta det for gitt at de bare stryker den og man slipper unna heller.

Du blir neppe nekta inn i Spania for å ha en bot utestående. Dem kan vel se det om du skulle blitt kontrollert av politiet der igjen, men i værstefall må du vel bare gjøre opp for deg.
Sist endret av celtseus; 14. august 2019 kl. 10:34.
Sitat av Streif Vis innlegg
Dersom jeg hopper over å betale, hvordan blir det med reise tilbake til Spania i ettertid dersom jeg skulle ønske det?
Vis hele sitatet...
Da får du problemer hvis du blir stanset og identifisert av politiet/guardia civil.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Det går fint hvis du leide bil av Europcar. Det gjorde det i alle fall for meg. Bare husk å sperr kredittkortet. Sleipe degoser.
Trådstarter
8 2
Takk for tilbakemeldinger!

Forhørte meg også med min regnskapsfører som informerte om det samme som dere. Vil ikke ha problemer med å reise inn eller ut av landet, ei bli stoppet i kontroll på flyplass.

Kan derimot bli tatt dersom jeg blir stoppet og søkt opp i systemet av politiet mens jeg vandrer gatelangs eller noe annet skjer.

5 år uten inntekt i Spania så vil boten bli slettet, og deretter ingen videre bekymringer.