Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1386
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Jeg har idag tyngdekraftsmatet vannforsyning.

Hva det vil si er at jeg har en vanntank stående direkte på taket som mater vann til rør som går inn i huset. Vi har kun 1 etage.

Dusjen var rimelig ghetto siden uttaket var under en høydemeter fra vanntanken, men etter at jeg anskaffet det vi i Norge kaller sparedusj ble tilstanden bedre.

Det jeg skulle ønske meg er å kunne ha litt mer trykk, og vurderer å bygge et lite tårn jeg kan plassere vanntanken på. Men jeg gidder ikke begi meg ut på prosjektet hvis det ikke vil utgjøre store forskjellen.

Jeg forstår at det er veldig mange variabler med i bildet, men jeg har et par datapunkter jeg håper kan hjelpe.

Jeg har en hageslange som har vannuttak temmelig nøyaktig 2 meter under inntaket. Jeg har målt vannmengden som kommer ut fra den til 3 liter på 42 sekunder, eller 0.07 liter i sekundet.

Er det noen som vet om det er mulig å regner ut hvor mye vann jeg vil få ut i sekundet på samme uttak hvis jeg øker høydedistansen med 1 meter?
Sist endret av nso; 29. juli 2019 kl. 00:24.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av nso Vis innlegg
Det jeg skulle ønske meg er å kunne ha litt mer trykk, og vurderer å bygge et lite tårn jeg kan plassere vanntanken på. Men jeg gidder ikke begi meg ut på prosjektet hvis det ikke vil utgjøre store forskjellen.
Vis hele sitatet...
Trykket skalerer lineært med høgda. Det er ikkje veldig mange variabler, med mindre vi snakker store lengder rør eller svært liten diameter på røret.

Det sagt; løysinga er ikkje å løfte tanken. Det er dyrt. Løysinga er ei hydrofor-pumpe. I Noreg får du dei på biltema til ein drøy tusenlapp, og eg eg vil tippe du får dei i .mx til noko tilsvarande. Home Depot i statane har garantert slikt og.
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
Er som du nevner i MX, og byggekodene er... forskjellig. Vanntrykkpumpe er noe jeg har sett på, men det krever et lukket rørsystem med rør som ikke er kjøpt på Nille. Vet at huseier er veldig gniten , så har ikke høye håp om at det vil være klart for pumpeinstallasjon.

Derav tårn, som kommer til å koste meg rundt 500 kr så ikke akkurat verdens ende.

Men ja. Så jeg kan regne med (0.07 / 2) * 3 hvis jeg går fra 2 til 3 meter. Ikke akkurat megaforskjell.

Takk for innspill!
Sist endret av nso; 29. juli 2019 kl. 00:50.
R.i.p 23.04.2021
Hva er diameter på omkretsen av slangen? Vis du kunne få en type adapter til og øke volumet på selve slangen ville det sendt mer vann gjennom systemet så du ville mota et bedre trykk i vannsystemet dit ,en og måte bygge for og heve vanntanken

Kom på at i campingvognen har jeg innebygd vanntank med en 12volt pumpe som gir ekstremt bra vanntrykk.kan det være noe? En liten modifikasjon med ei pumpe så kan problemene bli løst
Sist endret av Tarm; 29. juli 2019 kl. 01:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Du regner vanntrykk med: høydemeter * denistet på væska (1) * tyngdekraftens akslerasjonshastighet (0,0981) og du får svaret ditt i Bar.
Her har du en kalkulator du kan leke deg litt med, så du får en bedre forståelse av hvor mye hver variabel påvirker resultatet.
https://tools.pipelife.com/Colebrook?lang=no


Sitat av Tarm Vis innlegg
Hva er diameter på omkretsen av slangen? Vis du kunne få en type adapter til og øke volumet på selve slangen ville det sendt mer vann gjennom systemet så du ville mota et bedre trykk i vannsystemet dit ,en og måte bygge for og heve vanntanken
Vis hele sitatet...
Størrelsen på slangen vil i svært liten grad påvirke trykket. her er det kun høyde som gjelder.
Sist endret av Automatiker; 29. juli 2019 kl. 07:33.
Hver 10ende høgde meter utgjør 1 bar trykk. 4-4,5 bar er standard.