Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 7114
Hei alle sammen

Jeg har slitt litt med det som vel kan kalles en generalisert angstlidelse. For meg oppleves dette som mye bekymringer og en generelt stresset natur med lite mental hvile. Jeg har ikke fått denne diagnosen av legen enda, det er bare mine ord for det foreløpig.

Nå har jeg fått et diazepam-preparat av en venn som synes jeg bør prøve det. de er på 10 mg. Har ikke vært borti dette før. Er det noen som kan gi meg en kort orientering om hva slags effekt jeg kan vente når jeg nå tar den?

Edit: jeg tar gjerne imot tips om hvor mye jeg bør / kan ta også uten å utsette meg for unødig dopet tilstand.

Tusen takk

Peace
Sist endret av Mightyflower; 27. mai 2015 kl. 13:34.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Jeg skal gi deg min mening:

Ikke ta en dritt som legen ikke har gitt deg, spesielt ikke diazer. Snakk med lege først.
Piller er noe dritt og tulle med på egenhånd.
Hei, takk for svar. Du har sikkert rett, men jeg skal ikke gå inn på en diskusjon om lurt / ikke lurt osv, da jeg først og fremst er interessert i erfaringer om selve virkningen.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det er et benzodiasepin, et kraftig smertestillende, angstdempende etc.

Angsten din vil forsvinne, ikke noe spørsmål om dèt. Men hvor lang tid tar det før du blir avhengig av de for å bare fungere normalt, spesiellt når du selvmedisinerer. Benzodiazepin abstinenssyndrom er absolutt ikke koselig.

Men for å faktisk svare deg:
Vanlig døgndose: 2–5 mg × 2–3, lavest hos eldre. Økt dosebehov ved svær angst. Da kan det være hensiktsmessig med hyppigere vedlikeholdsdosering (4–5 ganger/døgn), helst bare i kort tid (reduserer døgndosebehovet).
Vis hele sitatet...
Sist endret av Dodecha; 27. mai 2015 kl. 13:53.
Men, det skal nevnes at du må knaske ganske mange over relativt lang tid for å bli avhengig. Det virker som folk på det forumet her får helt panikk bare noen sier benzodiasepiner. Prøv å ikke ta de hver dag. 5mg bør fungere til å starte med vertfall. Uten toleranse (toleranse bygges veldig fort opp om du tar det hver dag)
Hei, takk for det. Forsiktighet er altså viktig. Skjønner at abstinenser ikke akkurat er noe å ønske seg ...
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av elderpo Vis innlegg
Men, det skal nevnes at du må knaske ganske mange over relativt lang tid for å bli avhengig. Det virker som folk på det forumet her får helt panikk bare noen sier benzodiasepiner. Prøv å ikke ta de hver dag. 5mg bør fungere til å starte med vertfall. Uten toleranse (toleranse bygges veldig fort opp om du tar det hver dag)
Vis hele sitatet...
"Ganske mange over relavtivt lang tid" er ikke akkurat en nøyaktig måleenhet.
Vi advarer mot benzodiazepiner nettopp fordi abstinenssyndromet som oppstår som følge av lang tids bruk er noen av de værre som finnes. Folk sliter opptil flere år etter endt bruk, det eneste som kan måle seg med slikt er alkohol og heroinabstinenser.
Også har du elementet med psykisk avhengighet, noe legen vil forhåpentligvis "ta med i sitt regnestykke"før han skriver ut diazepam. Noen få får dem panikk av diazepam (jeg kjenner ei dame som sliter med dette), så det kan også bli verre. Deg råder deg å få henvisning til en psykolog først, og heller prøve samtaleterapi. Hvis han eller henne klarer å ta seg av din angst, så har du fått dratt opp problemet med roten, og du blir ferdig en gang for alle.

Ellers har jeg personlig delvis brukt kunnskap mot angst. Hvis du f.eks. er redd maur (bare som et eksempel), så lær deg om maur. Det kan faktisk snu seg til fascinasjon.
Jeg er enig med mye av det som skrives her, men det er kanskje litt vel lettvint å behandle angst med kunnskap. Du mener antageligvis fobi, og det er noe annet. Angst er en redsel for noe en ofte ikke hvet hva er, redsel for at noe forferdelig skal skje
Av egen erfaring så kan benzodiasepiner hjelpe mot kraftig angst, men jeg synes ikke det hjelper mot grunnløse bekymringer og grublerier. Du bør ikke ta medisiner som ikke er skrevet ut til deg av lege, Dersom du likevel gjør det, ta så lite som mulig, og ikke hver dag.
Klem fra Betty
Det du trenger er jo behandling av psykolog. Og da er det veldig ugunstig å gå på benzopreparater. Tviler på at du får en slik diagnose av en allmennlege, du burde heller bli henvist til feks. poliklinisk behandling. Det er faktisk mulig å bli kvitt angsten!

Anbefaler deg å holde deg langt faen unna benzoer før du har fått de av lege eller helst psykiater. Jeg har en angstdiagnose selv, og har fått benzoer av legen i perioder. Men begynte først å ta dem illegalt, og livet mit gitt i grus på grunn av det. Har fått livet på rett kjøl, men nå, årevis etter, sleper jeg fortsatt benzo-skyggen etter meg hvor enn jeg går. Å ta benzo for første gang når man har en angstlidelse er utrolig befriende, men du aner ikke hvilket helvete du risikerer å komme opp i. Og risikoen er større enn du fatter, jeg lover.
Sist endret av TrippyKing; 27. mai 2015 kl. 15:21.
Jeg kan en del både om GAD og benzodiasepiner. Angstlidelsen fører med seg mye indre uro som du må lære å leve med. Terapi kan være en fint ting. Kan også anbefale psykomotorisk fysioterapi for avspenning.

Diazepam er et bra medikament der og da og ved akutt behov, men på sikt vil du gjøre alt mye vanskeligere for deg. Jeg gikk fast på det i to år om ikke mer innenfor terapautiske doser(så og si), og selv det var et sant mareritt å gå av. Abstinensene varer LENGE. Diazepam kan også fremprovosere angst. Ender fort opp i en ond sirkel. Jeg hadde aldri hatt angstanfall frem til jeg begynte på diazepam. Regelverket i forhold til å kjøre bil når man får utskrevet valium skal strammes inn har jeg blitt fortalt.
Å ha en angstlidelse i seg selv er ille nok vil jeg si. Så med mindre du tar dette i samråd med lege eller psykiater tror jeg sjansen for at det gir deg større problemer enn du allerede har er stor.
Hvis du ender opp med et panikkanfall kan det være greit å kanskje ta seg en, da. Pleide selv å få forferdelig opphøyd angst i opptil flere timer etter anfallet, og da hjalp det med et glass vin eller en jay for å roe ned.
Selve svaret på doser er du blitt utrustet med fra Dodecha over, men vil bare få frem noen ord. Dra deg til legen, og slutt å grav deg ned ytterligere. Medisiner er der for å dempe symptomene til problemet er tatt med roten. La meg prøve å sette det i perspektiv: Det blir litt som om du har et hull i tanna, og tannlegen din skriver ut sterke smertestillende til deg slik at du skal klare deg til timen der tannen skal bli trekt. Istedet for å dra til tannlegen, velger du bare å knaske smertestillende. Det er ikke en god løsning. Men jeg ønsker deg lykke til, og alt vel!
Sist endret av Relevant; 27. mai 2015 kl. 16:30.
Jeg har legetime også, men det er ventetid, dette var mer et tilbud som dukket opp der og da. Mye fin info fra dere her inne. Jeg delte en 10 mg tablett i går og tok begge halvdelene med ca fire timers mellomrom, og ble rolig og avbalansert. I natt sove jeg godt for første gang på lenge, og merker ingen form for hangover nå. Jeg fikk ikke noen slags rus eller noe som gjør at jeg får lyst til å forte meg å ta nye, men nå vet jeg at jeg kan stole på preparatet og kommer antagelig til å fortelle legen at jeg har prøvd det. Så får jeg vel en faglig mening derfra. Takk for bidragene.
Lykke til TS, håper du har en forståelsesfull lege uten alt for lang ventetid.
Du bør tenke over hvor lenge du trenger å bruke benzoer, og hvordan du skal slutte når den perioden er over. Hos en psykiater eller psykolog kan du lære deg metoder for å leve med angst og uro i hverdagen. Å ha krisemedisin tilgjengelig kan være betryggende.
Klem fra Betty
ArbeidsledigProletar
Sitat av elderpo Vis innlegg
Men, det skal nevnes at du må knaske ganske mange over relativt lang tid for å bli avhengig. Det virker som folk på det forumet her får helt panikk bare noen sier benzodiasepiner. Prøv å ikke ta de hver dag. 5mg bør fungere til å starte med vertfall. Uten toleranse (toleranse bygges veldig fort opp om du tar det hver dag)
Vis hele sitatet...
I tillegg til det folk allerede har sagt så sniker jo benzoavhengighet seg innpå enda mer snikende enn annet dop om du tar mye. Du glemer jo at ooops... Nå har man knaska i 6 måneder sammenhengende... Tiden gikk fort!
Sitat av Mightyflower Vis innlegg
Jeg delte en 10 mg tablett i går og tok begge halvdelene med ca fire timers mellomrom, og ble rolig og avbalansert. I natt sove jeg godt for første gang på lenge...
Vis hele sitatet...
... Og det kan vise seg å være ditt livs dårligste valg. Men håper det ordner seg for deg.
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
... Og det kan vise seg å være ditt livs dårligste valg. Men håper det ordner seg for deg.
Vis hele sitatet...
Alle som prøver / bruker benzodiasepiner blir ikke avhengig. Noen har selvkontroll nok til å bruke det rekreasjonelt eller til medisinering. Man kan bli avhengig av alkohol på samme måte som benzodiasepiner, men det er ikke sånn at absolutt alle som drikker blir avhengig.. Man skal selvfølgelig ha respekt for rusmidler, og spesielt de som er vanedannende.
Hiv innpå! Det er ikke farlig å ta og kan ikke sammenlignes med feks. lykkepiller som jeg mener er langt verre. Ved moderat forbruk vil ta lang tid før man blir avhengig. Så å bruke dette engang iblant går veldig fint. Om angsten forsvinner eller ikke gjenstår å se.

Når det gjelder lykkepiller som legene er veldig glad i å skrive ut har de endel bivirkninger også - og det er langt fra sikkert at disse gir mer virkning enn de ødelegger over tid. I mange tilfeller er benzo bedre, særlig om man ikke bruker det fast - man må nesten prøve seg frem å finne det som virker best.
[quote=zeast;3232585]Hiv innpå! Det er ikke farlig å ta og kan ikke sammenlignes med feks. lykkepiller som jeg mener er langt verre. Ved moderat forbruk vil ta lang tid før man blir avhengig. Så å bruke dette engang iblant går veldig fint. Om angsten forsvinner eller ikke gjenstår å se.

Er du virkelig så IDIOT: hiv innpå!!!

Faen kor forbanna jeg blir når jeg leser svaret ditt.

Selv bruker jeg ti tjuefem mg Sobril tre rohypnol og 600 mg morfin pr dag.

Dette er noe jeg aldri vil klare meg uten, og du, du skriver hiv innpå.
Å være avhengig av slike medisiner starter forskjellig hos alle,men det som er sikkert er at det ikke er gøy. Angst når du kun har en pakke igjen,angst for å bli syk,skam, ja alt det jævlige du kan tenke deg må du regne med å risikere om du hiver innpå.

I Norge er det kun sykehus som har 10 mg diazepam , under navnet Diaplex.
10 mg kalles vanligvis blåvalium, grunnen til det er at 10 mg diazepam vanligvis er valium og blå, i stede for de gule 5mg i Norge.

Å starte med 10 er galskap! Sier dette med 40 års erfaring.
Legen din ville startet deg opp på 2 mg, noe som burde være mer en nok, om du er ærlig.
Diazepam vil aldri fjerne angsten, kun døyve den,å uten en plan å hjelp, vil du mest sannsynlig bli hekta. No fuck. Ikke lek med livet ditt.
Når noen tilbyr deg 10 mg piller er de enten bestilt på nett eller smuglet inn til landet, med andre ord kan du ikke være trygg på at du virkelig får det det skal være.

Snakk med legen din, vær ærlig, fortell om at du har prøvd ti mg. men ønsker hjelp under ordnede former.

Ønsker deg alt godt, ikke enn opp som jeg har gjort.

slitenRealist
Oj
Jeg er selv en urolig sjel, og diazepam var som en engel sent fra himmelen.

Desverre er det sant at det de sier. Det kan gjøre deg litt fin midlertidig, også gjør det bare ting værre etterpå.

Det er umulig å bruke diazepam eller benzoer på en "bærekraftig" måte i mangel på bedre ord. Det bare går ikke.

Edit: Vil legge til at min far var avhengig av heroin i 7 år når han var i tyveårene. Han knakk vanen.

Det som er synd er at når han var i 40årene så synes en liberal lege at det var greit å gi han valium etc. Etter det har ingenting vært det samme, og jeg er redd det er en problem han aldri kommer til å kvitte seg. Utrolig synd..

Sitat av Mightyflower Vis innlegg
Jeg har legetime også, men det er ventetid, dette var mer et tilbud som dukket opp der og da. Mye fin info fra dere her inne. Jeg delte en 10 mg tablett i går og tok begge halvdelene med ca fire timers mellomrom, og ble rolig og avbalansert. I natt sove jeg godt for første gang på lenge, og merker ingen form for hangover nå. Jeg fikk ikke noen slags rus eller noe som gjør at jeg får lyst til å forte meg å ta nye, men nå vet jeg at jeg kan stole på preparatet og kommer antagelig til å fortelle legen at jeg har prøvd det. Så får jeg vel en faglig mening derfra. Takk for bidragene.
Vis hele sitatet...
Man får ikke hangover, og så og si _alle_ reagerer bra på det. Det er det som er så deilig. I begynelsen.

Etter en stund så om man tar det er par dager i uken så vil man vanligvis få den gode effekten med deilig søvn osv, etterfulgt av en periode med værre søvn og urolighet enn man hadde før.

Deretter øker bruken seg snikende. Effekten er utrolig deilig når man er på det, general tilstand værre når man ikke er det.

Ulempen i tillegg til opp-og-ned hverdagen og det nesten bipolaret humøret man kan få, er at man aldri får bukt med problemene som gjør at man er slik i utgangspunktet.

Ønsker deg dog lykke til, og mener ikke dette som moralisering, men det er veldig viktig at du vet dette hvis du begynner, da det er langt i fra sikkert at legene nevner det.
Sist endret av torsken; 28. mai 2015 kl. 16:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av zeast Vis innlegg
Hiv innpå! Det er ikke farlig å ta og kan ikke sammenlignes med feks. lykkepiller som jeg mener er langt verre.
Vis hele sitatet...
Har du noen gang tenkt tanken her:
Hvorfor hører ikke hele legestanden på ZEAST den store, og skriver ut resepter på benzo, som pairfly istedet for lykkepiller!..

Åja, det var vis bare noe om, at vi har observert at noen har dødd av benzoabstinenser. Mens en får ikke abstinenser av SSRI, hvis en trapper ned (og ja jeg har prøvd SSRI), som legen sier. Ikke det at jeg støtter uhemmet SSRI utskriving, som det muligens har vært, og kanskje nesten er i dag. Og det SSRI gjør, er at et stoff i hjernen, som hjernen lager selv, får virke litt lenger.

Kanskje ZEAST den store kanskje burde tenke, at legene stort sett vet veldig bra hva dem driver med?..
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Har du noen gang tenkt tanken her:
Hvorfor hører ikke hele legestanden på ZEAST den store, og skriver ut resepter på benzo, som pairfly istedet for lykkepiller!..

Åja, det var vis bare noe om, at vi har observert at noen har dødd av benzoabstinenser. Mens en får ikke abstinenser av SSRI, hvis en trapper ned (og ja jeg har prøvd SSRI), som legen sier. Ikke det at jeg støtter uhemmet SSRI utskriving, som det muligens har vært, og kanskje nesten er i dag. Og det SSRI gjør, er at et stoff i hjernen, som hjernen lager selv, får virke litt lenger.

Kanskje ZEAST den store kanskje burde tenke, at legene stort sett vet veldig bra hva dem driver med?..
Vis hele sitatet...
..at legene vet hva de driver med er det siste jeg ville tatt for gitt..Når det gjelder innskrenkningen på benzo var det noe som kom som pålegg fra helsetilsynet,og rammet mange leger så hardt at de simpelthen sluttet å praktisere.Jeg vet om 2 som begynnte å jobbe med noe annet,da det ble umulig for dem å gi pasientene dem hjelpen de behøvde.De kunne ikke lenger gi pasientene tilstrekkelig smertelindring og angstdempning.De var ikke opp til enkeltleger å sette disse restriksjonene.Det kom fra besserwissers higher up.
Jeg har vært i "systemet"i over 20 år og har sett og opplevd det meste.SSRI seponering ble så horriblet for meg at jeg nær kollapset.Da var sirkuset i gang med nye medikamenter for å dempe seponeringsubehag etc.En kan ikke si at antidepressiva er ufarlig.
Se litt fremover,til neste generasjon..Jepp,det er oss.Hvordan vil vi ha det når helsen begynner å svikte,og en ligger der med terminal cancer på sine siste dager,og det er restriksjoner på morfin?En skrekkens fiksjon eller reality om 20 år?Jeg bare spør..
Det er så individuelt hvordan hver og en reagerer på benzo.Forsiktighet ja,men en kan ikke svartmale hele fjøla her.
Sitat av elderpo Vis innlegg
Alle som prøver / bruker benzodiasepiner blir ikke avhengig. Noen har selvkontroll nok til å bruke det rekreasjonelt eller til medisinering. Man kan bli avhengig av alkohol på samme måte som benzodiasepiner, men det er ikke sånn at absolutt alle som drikker blir avhengig.. Man skal selvfølgelig ha respekt for rusmidler, og spesielt de som er vanedannende.
Vis hele sitatet...
Helt riktig, men utgangspunktet for denne tråden er en person som sliter med angst, da har man det ikke så kult og finner han da en måte å endelig slappe av, så er det nok ennå vanskeligere å balansere det på noen god måte.
Sitat av elderpo Vis innlegg
Alle som prøver / bruker benzodiasepiner blir ikke avhengig. Noen har selvkontroll nok til å bruke det rekreasjonelt eller til medisinering. Man kan bli avhengig av alkohol på samme måte som benzodiasepiner, men det er ikke sånn at absolutt alle som drikker blir avhengig.. Man skal selvfølgelig ha respekt for rusmidler, og spesielt de som er vanedannende.
Vis hele sitatet...

Ikke legg ord i munnen på meg, har aldri sagt noe av det du antyder.

Man blir mye fortere avhengig av benzoer enn alkohol, fordi det er lettere å innta, skjule og misbruke. Dessuten stiller det seg helt annerledes for noen som har en angstlidelse - noe du kanskje ikke har? Er det forresten noen rusmidler som ikke er vanedannende?

For meg var den første xanoren bedre enn det første skuddet med dolcontin. Det handler ikke om selvkontroll.

Og til den andre idioten her som ber TS hive innpå: du har null peiling på hva du snakker om du burde virkelig holde kjeften din. Benzoer ødelegger mye flere liv enn C-preparater. Skjønner ikke at sånne poster blir stående, mens andre blir slettet over en lav sko. Det er jo et direkte farlig råd...
Jeg sier fortsatt hiv innpå for å se om det hjelper og hvordan du synes virkningen er. Man kan alltids vurdere å dele den først...

Min erfaring er at disse pillene er utrolig fine og effektive men man bør passe på så man unngår missbruk. En viss form for avhengighet finnes i enhver pille som faktisk hjelper for noe. Intoleranse fungerer litt forskjellig fra person til person, og kan også ha noe med mengden å gjøre.

Når det gjelder lykkepiller er min erfaring heller dårlig - og jeg har prøvd mange typer. Bivirkningene kommer ofte umiddelbart og virkningen uteblir. Faktisk ble jeg verre av disse, særlig om man legger til bivirkningene. Så totalt sett ble de en katastrofe.

Men igjen - dette er MIN erfaring.
Sitat av zeast Vis innlegg
Jeg sier fortsatt hiv innpå for å se om det hjelper og hvordan du synes virkningen er. Man kan alltids vurdere å dele den først...

Min erfaring er at disse pillene er utrolig fine og effektive men man bør passe på så man unngår missbruk. En viss form for avhengighet finnes i enhver pille som faktisk hjelper for noe. Intoleranse fungerer litt forskjellig fra person til person, og kan også ha noe med mengden å gjøre.

Når det gjelder lykkepiller er min erfaring heller dårlig - og jeg har prøvd mange typer. Bivirkningene kommer ofte umiddelbart og virkningen uteblir. Faktisk ble jeg verre av disse, særlig om man legger til bivirkningene. Så totalt sett ble de en katastrofe.

Men igjen - dette er MIN erfaring.
Vis hele sitatet...

Så du anbefaler han å hive innpå medisiner som ved avhengighet ved seponering gi abstinenser som av mange beskrives som verre enn opiatabstinenser og, som man kan dø av? Fordi DU har dårlig erfaring med "lykkepiller"(jeg antar du mener SSRIer?) Å seponeres fra SSRIer er barnemat i forhold til benzo og det hadde du visst hadde du opplevd det.

Kanskje i fremtiden du skal holde erfaringene dine for deg selv.
Sist endret av TrippyKing; 28. mai 2015 kl. 22:03.
Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Så du anbefaler han å hive innpå medisiner som ved avhengighet ved seponering gi abstinenser som av mange beskrives som verre enn opiatabstinenser og, som man kan dø av? Fordi DU har dårlig erfaring med "lykkepiller"(jeg antar du mener SSRIer?) Å seponeres fra SSRIer er barnemat i forhold til benzo og det hadde du visst hadde du opplevd det.

Kanskje i fremtiden du skal holde erfaringene dine for deg selv.
Vis hele sitatet...
Hvorfor holde mine erfaringer får meg selv når jeg forsøker å hjelpe? Vi snakker sykdom og ikke misbruk. Det er direkte feil å si at disse pillene ikke hjelper og at SSRI gjør.

Jeg gikk selv på SSRI i mange år men ble bare verre og det har satt sine spor. Så de siste 15 årene har jeg brukt en fast mengde av disse "fy-fy" pillene, og de virker like bra i dag - jeg er godt fornøyd. Alternativet hadde vært ikke eksisterende. Tanken på SSRI gjør at jeg grøsser og vil advare andre. Skaden de har påført meg kan aldri rettes opp og jeg vil advare andre.

Kom ikke å si at jeg ikke vet hva jeg snakker om!
Har aldri sagt at SSRI hjelper mot en dritt.
Beklager mine innlegg - jeg har hele tiden snakket om Flunitrazepam.

Vival og Stesolid som TS snakker om jeg har mindre erfaring med men jeg har brukt de fra tid til annen og synes de gir hodevondt og hangover - noe flunitrazepam ikke gir meg. Jeg ville ikke startet med 10 mg Vival! Føler også at Vival gir en større dopeffekt selv om de lærde mener noe annet, og det er plagsomt fordi jeg ikke ønsker noen dopeffekt.
Sitat av elderpo Vis innlegg
Men, det skal nevnes at du må knaske ganske mange over relativt lang tid for å bli avhengig. Det virker som folk på det forumet her får helt panikk bare noen sier benzodiasepiner. Prøv å ikke ta de hver dag. 5mg bør fungere til å starte med vertfall. Uten toleranse (toleranse bygges veldig fort opp om du tar det hver dag)
Vis hele sitatet...
Jeg syns ikke 2-4 uker er mye. Og som mange skriver er dette noe som kommer snikende. Det sies at alle har kontrollen helt til de mister den. Har selv kompleks PTSD, og fikk benzodiazepiner i svært ung alder. Det var rene helvete å slutte med! Noe så forferdelig har jeg ikke vært med på enn noe annet rusmiddel. Det er etter min mening så negative sider ved å ta piller at det stort sett ikke er verdt å ta dem med mindre det er helt nødvendig. Altså absolutt krise. Noen leger (spesielt den litt eldre generasjonen) skriver altfor lett ut diverse preparater. Etter min mening er det også for lite/feil informasjon om det som er essensielt. Jeg har selv opplevd til stadighet å måtte søke opp bestemte ting på egenhånd ettersom jeg ikke har fått tilstrekkelig med informasjon. Kan nevne at disse preparatene har en større effekt på psyken enn du selv tror. Føler at jeg nesten er blitt et annet menneske etter at jeg sluttet på disse greiene. Angsten kom tilbake med enda hardere kraft etter at jeg fikk toleranse, uansett. Fikk et veldig avstumpet følelsesliv, ble mer aggressiv og så videre. Det er nesten som å gå rundt i en tåke. Hukommelsen raser sammen som et hus bygd av kort.

Uansett, Det kan vise seg å være aktuelt med medikamenter som Antidepressiver (SSRI, SNRI), som et førstevalg. Pregabalin kan også ha effekt, men anbefales bare dersom antidepressiver ikke har hatt tilfredsstillende effekt. Benzodiazepiner bør unngås på grunn av stor fare for avhengighet. Jeg personlig ville oppsøkt lege og fått diagnosen bekreftet, i alle fall. Det blir litt feil å sitte på nettet for å lete etter mulige symptomer med hensikt å selvdiagnostisere. Hvis det var meningen at man skulle gjøre det ville jeg hatt kreft og ebola, garantert. Og ikke ta imot piller du har fått av en venn. Disse ble skrevet ut til vedkommende av en grunn! Det er ikke sikkert din fastlege er enig i dette valget. Kognitiv terapi har vist seg å være mer effektiv enn annen psykoterapi. Avslapningsøvelser og fysisk aktivitet er noe av det jeg virkelig anbefaler deg å gjøre i hverdagen. Dette hjelper mer enn man skulle tro! Behandlingen innebærer øvelser i å bli klar over egne spenninger. I samarbeid med lege kan man hjelpes til å utvikle gode mestringsstrategier for ulike situasjoner. Dette hjelper på langsikt, og ikke som en midlertidig nødløsning slik som piller. Å komme seg til legen er uansett det første skrittet.

Lykke til!

Mvh
Lucy
Avdanket livsnyter
ranman22's Avatar
Erfaringsvis har jeg aldri blitt "dopa" på diazepam selv..Uavhengig av dose. Oxazepam derimot funker om jeg tar nok..Du merker kanskje at du blir avslappet og får en "Nonchalant" holdning etterhvert..Lettere å sove etterpå hvertfall..
zeast sier nåhan hele tiden har snakket om flunitrazepan som har vært forbudt i Norge.
Selv får jeg det på Dispensasjon fra helsetilsynet, men poenget er at det forandrer ingenting.
Hiv innpå har jeg aldri hørt noen anbefale.
Har som tidligere fortalt at jeg har brukt det meste. 15 år på metadon,før hjertet holdt på å takke for seg,som igjen gjorde at jeg måtte gå over til doll og fentanyl plaster igjen.
Når du først får smaken er det forsent,og det oppdager du først når det er forsent.
Hva gjelder abstinenser tar jeg heller heroinabstinenser enn benzo abstinenser. 1000 ganger.
Etter en periode på noen uker, kanskje ett halvt år,noe som er individuelt, vil du oppleve abstinenser verre enn heroin,dolcontin ja alt av opiater.
Opiatabstinenser,varer som regel fra 2-3 uker opp til noen måneder, suget forsvinner ikke. Mens benzo abstinenser gjerne varer opp til ett år gjerne mer,og begynner ikke før det har gått en ukes tid.
Men dag har du ANGST,og mest sannsynlig ender du opp mest ta noe for å døyve dette igjen,som igjen gjør det verre.

Kjære deg snakk med legen din. Unner ikke noen det livet jeg har levd og lever. Er så heldig at jeg får det jeg trenger fra legen, men det er likevel en forbannelse. Ble ufør da jeg var 18 på grunn av dette,og det er faen ikke noe liv.

Det finnes en bok som heter De fem tibetanske ritene, som rett og slett er fem superenkle øvelser som tar deg fem minutter.
Sjekk ut den,å gi deg selv fem minutter neste gang du vil ta en pille. Hjelper det ikke så gjør du jo det uansett vil jeg tro.
Men for å roe ned å flytte fokus fra det som gjorde deg sugen på en pille,så er det forsøket verdt.
At han som skriver Hiv Innpå burde blitt slettet fra denne tråden.
Ønsker deg alt godt. Lykke til.
Sist endret av slitenRealist; 30. mai 2015 kl. 10:14.
Når jeg skriver hiv innpå er det ment for å prøve det - jeg sikter ikke til noe varig missbruk.

Ditt referansenivå ligger vel på missbruksiden og ikke forsvarlig bruk. Ett forsvarlig bruk gir ikke abstinenser, og om man ønsker slutte trapper man ned eller går over gradvis på ett annet medikament.

Det er forøvrig trasig at dette legemiddelet ikke brukes lenger. Og som nevnt tidligere skyldes dette i stor grad missbruk fordi effekten er så veldig bra! Derfor er det blitt forbudt og det er tragisk for de som trenger det.
Preparatet brukes,men du må ha dispensasjon, å hadde jeg ikke brukt det siden andre klasse, ville jeg aldri fått det innvilget.

Hva angår misbruk, kall meg narkoman om du vil. Selv om jeg er avhengig av preparatene jeg bruker, blir jeg overhodet på ingen måte rusa av de. Jeg fungerer, og har livskvalitet.

Men å starte dagen kl 0500 med kaffe å piller,være frisk en times tid etter det, å være nødt til dette de årene jeg har igjen er ingen drømmesituasjon.

Fikk tilbud om å bli med på forsøket med heroin, men det enkelte må forstå, er at jeg for min del kunn ønsker å være frisk,ikke rusa. Å i allefall ikke begynne med hesten igjen, for da kommer nåla det sekundet kontrollen jeg har idag,er borte. Noe den vil være første gang.

Ser ikke på meg selv som narkoman lenger,bruker ikke en tablett mer enn jeg har behov for, men vet hvor fort jeg kan bli det igjen. Men realistisk har jeg kanskje fem år igjen,å kan jeg klare det slik som nå,å har gjort de siste 7 årene må jeg være fornøyd.

Unner ikke min værste fiende å oppleve det livet jeg har levd.

sR

Zeast, hvor gammel er du egentlig?

Du oppfordrer jo til bruk!!
Vært ARTIG å møtt dæ.
Sist endret av slitenRealist; 30. mai 2015 kl. 13:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg oppfordrer kun til bruk dersom det er håp om at folk skal få ett bedre liv. Mine råd stammer fra mine erfaringer, fra både meg medikamenter og legestanden, men også fra venner og bekjente. Jeg har aldri vært noen missbruker så vet ikke hva det er, men jeg vet at det svært viktig å få hjelp raskt. Da kan man ikke tilby dårlige medisiner få å se om de hjelper da det ofte tar måneder og år for å få testet ut.

Kjør på med Rolce Royce, få et så godt liv som mulig - så kan man justere etterhvert.

Det at man skal prøve først måneder med psykolog, så måneder med psykolog og SSRI, så måneder med ett annet SSRI gjør folk syke, skikkelig syke. Pillene i seg selv er etter min erfaring galskap, og tidsbruken i disse tilfellene utgjør liv eller død for mange.

Det er vel med alkohol og annet dop for mange, lett å missbruke eller ty til fordi det er den enste løsningen der og da. Kanskje man trenger en form for stimuli for mestre resten av livet.

Har man feks. problemer med søvnen så kan det føre til at man tar livet av seg i fortvilelse og depresjoner osv. Er det da riktig at vedkommende gjør det eller at man får ett bra liv med tabletter. Jada, man bør ta tak i de dypere problemene, men i mange tilfeller finner man de ikke, eller at de ikke finnes overhodet - man sover rett og slett bare dårlig.

Jeg er fryktelig lei av å lese om gode kjerringråd for det ene og det andre og at man må ta seg sammen osv. Leger er ofte helt på bærtur når det gjelder bruk av medikamenter - de aner jo ikke hva de gir folk og konsekvensene driter de i så lenge de følger "regelverket".
Hvilken diazepam? Valium, Stesolid, Vival...?

Har selv nettopp fått to glass Stesolid (5mg), og som den misbrukeren jeg er, så hiver jeg innpå helt til jeg kjenner noe i bevisstheten endre seg (ikke i underbevisstheten, som medisinen SKAL brukes mot).

For meg, så skal det veldig veldig mye til, før jeg kjenner meg skikkelig avslappet (7 x 5mg, kanskje), men å ta to stykker (eller én i ditt tilfelle, om du har 10mg-piller) roer definitivt angsten.
Typisk narkiser å rakke ned på SSRI og forgude benzoer.
Først takk for all info og meninger her inne - jeg setter stor pris på å høre fra folk som har erfaring og kunnskap. Jeg fikk tak i legen min på telefon i dag. Dette er en forsiktig og erfaren lege med spsialisering i sosialmedisin. Det han sier (mens jeg venter på timen min der, han er på et kurs) er at jeg skal utvise varsomhet, men at jeg trygt kan ta 2x5 mg pr dag over en kortere periode hvis uroen er så sterk at jeg sliter med å få dagene til å gå opp. Så vil han gi meg en skikkelig vurdering når vi får snakket sammen. Jeg har tatt opptil 15 mg nå, og har ingen annen effekt enn at jeg kan slappe av og føle meg vel, noe som for meg er en velsignelse. Så vet dere det.
Sitat av Mightyflower Vis innlegg
Først takk for all info og meninger her inne - jeg setter stor pris på å høre fra folk som har erfaring og kunnskap. Jeg fikk tak i legen min på telefon i dag. Dette er en forsiktig og erfaren lege med spsialisering i sosialmedisin. Det han sier (mens jeg venter på timen min der, han er på et kurs) er at jeg skal utvise varsomhet, men at jeg trygt kan ta 2x5 mg pr dag over en kortere periode hvis uroen er så sterk at jeg sliter med å få dagene til å gå opp. Så vil han gi meg en skikkelig vurdering når vi får snakket sammen. Jeg har tatt opptil 15 mg nå, og har ingen annen effekt enn at jeg kan slappe av og føle meg vel, noe som for meg er en velsignelse. Så vet dere det.
Vis hele sitatet...
Så lenge du holder deg til denne "kortere perioden" (1-3 uker) så burde dette gå greit, ja
Men hvis du i det hele tatt vurderer å ta de i lengre enn 3 uker så burde du se på dette som et Stort Varselstegn!
Sist endret av supernatural; 1. juni 2015 kl. 19:00.
Har aldri helt forstått meg på det at leger kan skrive ut til f.eks 2 uker forbruk når jeg har kompiser som har fått abstinenser etter 1 uke med hverdagslig bruk.
Sitat av halfagram Vis innlegg
Har aldri helt forstått meg på det at leger kan skrive ut til f.eks 2 uker forbruk når jeg har kompiser som har fått abstinenser etter 1 uke med hverdagslig bruk.
Vis hele sitatet...
Fordi det er ekstreme individuelle forskjeller, og det du sier er sjeldent men kan forekomme. Har erfart det selv med Xanor. 1-2 sticks om dagen i en uke så er jeg fucked i flere dager etterpå!

Men sobril, rivotril, stesolid kan jeg spise i et 2-3 mnd uten å kjenne noen spesielt.
Sitat av halfagram Vis innlegg
Har aldri helt forstått meg på det at leger kan skrive ut til f.eks 2 uker forbruk når jeg har kompiser som har fått abstinenser etter 1 uke med hverdagslig bruk.
Vis hele sitatet...
Vet du noe om disse kompisene dine faktisk brukte medisinene medisinsk og til anbefalte doser (f.eks. 5 mg Valium x 3-4 ganger daglig)?
Sitat av halfagram Vis innlegg
Har aldri helt forstått meg på det at leger kan skrive ut til f.eks 2 uker forbruk når jeg har kompiser som har fått abstinenser etter 1 uke med hverdagslig bruk.
Vis hele sitatet...
En ting som kan være verdt å bemerke seg når det kommer til abstinenser fra benzodiazepiner er at det blir værre for hver gang. Dette er noe som kalles kindling effect. Har man allerede hatt abstinenser på det før er det ikke sikkert det er mye som skal til for å få det igjen. Har disse kompisene dine vært storforbrukere/avhengige tidligere? Vil også tro kombinasjon med feks alkohol kan bidra til å øke faren for at det oppstår.

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Kindl...tic_withdrawal)

Selv har jeg brukt benzo i flere år og det nermeste jeg kommer abstinenser er kaldsvette, dårlig appetitt og rebound anxiety og dårlig humør. Nå skal det sies at jeg aldri har tatt det mer en kanskje 10-15 ganger i mnd men som oftest 0-5 ganger i mnd. Jeg har forresten kun brukt en valium eller zopiclone eller en kvart rivotril osv de dagene jeg har tatt så det er snakk om relativt lave doser.
Sist endret av Hater; 1. juni 2015 kl. 23:34.
Blir man fortere avhengig hvis man har vært avhengig før?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Status denne saken: jeg brukte de jeg fikk, de fungerte fint gjennom en uke pluss litt (til tomt), jeg har ikke hatt noen form for sug etter mer selv om jeg vet jeg kan spørre samme person. Kommer til å fortelle det til legen i rapportform, så får han vurdere om det er noe vi kan bygge videre på. Det fjernet angst og ga meg noen sårt tiltrengte netter med god søvn, og det var det
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Det er et benzodiasepin, et kraftig smertestillende, angstdempende etc.

Angsten din vil forsvinne, ikke noe spørsmål om dèt. Men hvor lang tid tar det før du blir avhengig av de for å bare fungere normalt, spesiellt når du selvmedisinerer. Benzodiazepin abstinenssyndrom er absolutt ikke koselig.

Men for å faktisk svare deg:
Vis hele sitatet...
Såpass ? Dette var nytt for meg, jeg er klar over at Diazepam kan bli brukt mot smerter forsårsaket av muskel spasmer, men ikke noe videre utover det. FDA har heller ikke godkjent Diazepam mot dette.
Sitat av dronepungen Vis innlegg
Blir man fortere avhengig hvis man har vært avhengig før?
Vis hele sitatet...
Svar på tidligere i tråden. Kortet svaret er; Ja, du vil ofte merke eller føle abstinenser sterkere eller kortere tid hvis du har vært avhengig før.
Du svarer jo på spørsmålet ditt selv 1 + 1 = 2, Dronepungen....