Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 8489
Har da nådd punktet hvor jeg ikke har noe valg lenger, jeg må slutte. Begynte på tirsdag cold turkey, men skjøt 4 mg subutex etter 24 timer. Har nå kasta subben og har ingen mulighet til å gå ut døra så nå er det bare å stå på i guess.. Men hva skjer etter de fysiske abstinensene? Når vil jeg føle meg normal igjen? Vet det finnes masse info om dette (kalles post acute withdrawal syndrome), men vil gjerne høre fra andre freakere.
Tøffetom vil nok gi deg gode svar, rådhør deg med han.
Haha, jeg sendte han faktisk en PM og spurte om han fortsatt var clean, og at han gjerne kunne bidra i denne tråden
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Jeg har ingen erfaring selv, men jeg kjenner flere som har avsluttet langvarig og hardt opiatmisbruk, og er idag helt rusfri. Det de hadde til felles var at de brukte subutex til å trappe gradvis ned. Det går ganske greit for de fleste, men du må være forberedt at når du kommer helt ned til 0mg, så begynner den verste biten, men det varer ikke så veldig mange uker. Psykologisk hjelp/støtte og motivasjon er også viktig. Det finnes en rekke medisiner som kan dempe abstinenser til en viss grad, som f.eks catapresan, atarax, truxal og lyrica.

Håper dette var til hjelp.

En ting til. Mange som slutter med rusmisbruk har ikke noe å gå til. Rusen var det som fylte tomrommet i livet deres. Sørg for at du har et opplegg av noe slag før du blir rusfri, ellers er det alt for stor sjanse for at man havner tilbake igjen. Det kan være hobbyer, jobb, utdanning, kjæreste, osv. Denne biten er veldig viktig for alle som har tenkt å slutte å ruse seg, uansett hva de er hektet på.
Sist endret av Mexxy; 11. juli 2014 kl. 11:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Det går 3-4 dager der du er 100% invalid. Du vil ikke orke hverken telefoner, forum eller engang å høre på musikk. Det er ikke mulig å beskrive hvor jævlig det er, en stenger liksom ute følelsen det er å ligge 3 dager i fosterstilling uten mat eller drikke. Eneste grunn til at jeg kan skrive det nå er at jeg er i utlandet og akkurat er i gang med dag 5 cold turkey.

Etter disse dagene, når du klarer å holde nede noe du inntar, har jeg en litt ukonvensjonell anbefaling basert på egen erfaring - stikk i strid med alt noen lege noensinne vil anbefale: alkohol. Dette forutsetter at du ikke har mulighet til å ordne noe, at alkohol senker dømmekraften og viljestyrken trenger jeg vel knapt å påpeke.

Dag 4-5 bør du klare å innta både en halv loff-skive med honning eller helst peanutsmør og melk/juice (ingen kullsyre!) uten å spy det opp etter 5 min. Spis smått, legg deg ned, hold igjen spy-trangen og repeat. Det er ingen skam å drite seg ut, men det er ingenting som er verre enn å ligge i drit du ikke makter å vaske opp. Derfor er respetfri immodium gull verdt. 3-5 doble den anbefalte dosen klarer kanskje å skru av lekkasjen du engang omtalte som lukkemuskelen din.

Etter disse dagene er du i stand til å fungere - om du klarer å presse i deg næring. Å fylle igjen tomrommet du har i tarmsystemet tar både tid og krefter. Til slutt vil dette være det avgjørende.

Dette er den enkle delen. Den alle klarer. Etter første uken, vel, da begynner det jeg aldri har klart, men nå kommer til å klare. Den vanskelige delen er ikke å slutte, men å ikke begynne igjen. Kampen i hodet er konstant, og enda jeg gang på gang har detoxet er denne kampen en jeg alltid har vært sjanseløs i.

Det beste rådet jeg kan gi er å ikke ta seieren på forskudd. Å detoxe er ikke engang i nærheten av målstreken.

Kan også legge til at benzoer, amfetamin, kokain etc selvsagt gjør det mer behagelig (som med alt annet i livet ), men før du vurderer dette må du spørre deg om rus og anskaffelse av den er forenelig med det å holde seg clean. Å være realistisk er like viktig som å være viljesterk, om du feks tror du kan møte heroin-dealern og "bare" fikse cola er du sjanseløs
Sist endret av Tøffetom; 18. juli 2014 kl. 15:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Oppdatering. Søvn blir et vedvarende problem. Dag 9 ble første søvnen over 2 timer for min del. Er blitt vandt til å sperre øyna opp og tenke "heroin, hvor!?". Uansett hva klokken er eller hvor lenge jeg har sovet. Det å slumre og bare døse videre etter å ha våknet etter et mareritt (det kommer mange av dem) eller en dotur er en forlengst glemt kunst merker jeg.
Sist endret av Tøffetom; 23. juli 2014 kl. 20:54.
Har selv vært grisehekta på heroin i mange år, men er nå helt rusfri uten LAR-medisiner. Å gå av Cold turkey er helt jævlig, men det går seg til etter noen dager. Men min erfaring med egen og andres cold turkey er ganske dårlig. Ja, du får en liten pause på noen dager, men varig rusfrihet får du ikke. Du kommer til å begynne å ruse deg igjen! Har du havna på heroin har du noen store problemer du trenger hjelp til å deale med. Ta kontakt med fastlege og søk rusbehandling er det eneste rådet jeg har å gi. Lykke til!
Sitat av sth Vis innlegg
Ja, du får en liten pause på noen dager, men varig rusfrihet får du ikke. Du kommer til å begynne å ruse deg igjen!
Vis hele sitatet...
Tror ikke det er slikt man trenger å høre når man prøver å slutte med heroin.
En stor del som altid havner tilbake, men de er ikke absolutt alle, det syntes jeg det blir for dumt å si.
Klarte meg 5 dager for en ukes tid siden, så sprak jeg. Nå, litt over en uke etterpå skal jeg prøve på nytt. Fordelen min er jeg helt ærlig ikke er noe spess glad i rusen. Var jo digg de første gangene, men når man er avhengig er rusen ikke vært en tiendel av pengene en gang.
Sitat av KultNick Vis innlegg
Tror ikke det er slikt man trenger å høre når man prøver å slutte med heroin.
Vis hele sitatet...
Jeg er jo enig på akkurat det ,Men dersom man har brukt heroin ei stund så er det dessverre vanlig å sprekke flere ganger før man klarer å legge stoffet på hylla for godt.Det er i allefall veldig lurt å bare bruke subutex i en kort periode DVs 1-2uker og så trappe raskt ned igjen,om ikke så blir man hekta på subutex noe som er mye verre å slutte med
Har selv vært ordentlige hekta på heroin.
Det er lett og slutte, selv om det er et helvetes en ukes tid. Mitt store problem, og mange andres er og IKKE begynne igjen. Det tok meg 3 år og slutte helt, om jeg kan kalle det det. Har vært rusfri I 10 mnd. Det skal dessverre ikke mye til før det går galt igjen.
Sitat av sth Vis innlegg
Har selv vært grisehekta på heroin i mange år, men er nå helt rusfri uten LAR-medisiner. Å gå av Cold turkey er helt jævlig, men det går seg til etter noen dager. Men min erfaring med egen og andres cold turkey er ganske dårlig. Ja, du får en liten pause på noen dager, men varig rusfrihet får du ikke. Du kommer til å begynne å ruse deg igjen! Har du havna på heroin har du noen store problemer du trenger hjelp til å deale med. Ta kontakt med fastlege og søk rusbehandling er det eneste rådet jeg har å gi. Lykke til!
Vis hele sitatet...
Å? Dag 10 and counting.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Å? Dag 10 and counting.
Vis hele sitatet...
Props til deg for det! Og ønsker deg lykke til! Det er ikke umulig og det har jeg heller ikke påstått. Men jeg har dårlige erfaringer med ct hos meg selv og hos andre. Kjenner ingen som er rusfri etter å ha avruset seg selv. Håper for din del at du kan snu den statistikken!
Høres for meg ut som at det er lurt å ha en person ilag med seg når man har tenkt å slutte, hørtes forholdsvis kjipt ut å slutte på heroin.
2 dager and cou-bluuurh ahhh.. Neida. Jeg er i grei form iom at jeg hadde en pause på dager 5 for litt siden. Har fortsatt bare spist youghurt som kanskje er halve problemet. Faen ass.. Kunne ønske jeg kunne leve mine beste netter med hero om og om igjen..
^ Ikke tenk sånn for da kommer du deg ingen vei. Heroinen er et avsluttet kapittel som du ikke tenker på, er det som må være tankegangen din.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
2 dager and cou-bluuurh ahhh.. Neida. Jeg er i grei form iom at jeg hadde en pause på dager 5 for litt siden. Har fortsatt bare spist youghurt som kanskje er halve problemet. Faen ass.. Kunne ønske jeg kunne leve mine beste netter med hero om og om igjen..
Vis hele sitatet...
Det glemte jeg å nevne; et av de absolutt viktigste tipsene er at du ikke gir deg når du sprekker!

Hvor lenge er det siden?

Om du kom til dag 5, og har vært på i eksempelvis en ukes tid, da kan du enda hive deg tilbake i løypen med nesten ingen skade skjedd.

Faktisk, i en perfekt verden, da hadde jeg lagt inn en dose på dag 2 og dag 4, bare for å spise, drikke og ellers "fylle på" kroppen. I praksis er det selvsagt umulig å gjøre dette på en forsvarlig måte, så det bryter med "vær realistisk"-prinsippet.

Ikke rull rundt og dø fordi du sprakk litt, husk at du er enda kommet lenger enn på lenge.

Sitat av Mozzie Vis innlegg
Høres for meg ut som at det er lurt å ha en person ilag med seg når man har tenkt å slutte, hørtes forholdsvis kjipt ut å slutte på heroin.
Vis hele sitatet...
En skulle tro det, første gang jeg gjorde det tenkte jeg at med kjæreste rundt seg så skulle det bli nesten litt koselig.

Feil. Du vil ikke snakke med noen, du vil ikke bli tatt på, selv en blowjob er totalt uaktuelt.

Det er dog en enorm fordel å ha noen til å hente ting til deg, vaske opp spy og bæsj osv. Så å ha noen til stede - absolutt en fordel. Å ha noen til å være med deg - meningsløst.
Sist endret av Tøffetom; 27. juli 2014 kl. 17:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kjøp imodium istedenfor å drite på deg da funker fjell.. Men ja enig med det med mat, hvis ikke mora mi lagde suppe hadde jeg bare setti meg en overdose. Sprekken var på 1,5 uker, så det var lettere enn forrige gang. Utsulthet er problemet nå
Kan jeg spørre hvor lenge du har brukt heroin, og eventuelt sprøyter, Tøffetom?
så en dokumentar/filmsnutt om ibogaine som er et psykadeisk stoff som vistnokk skal kurer opium/heroin avhengighet, anbefaler dere å sjekke den ut http://reset.me/content-category/ibogaine/ , "underground heroin clinic"