Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 5450
Kan dette gjøres ved f.eks. å dele plasteret i mindre deler og bruke hver del i 72 timer? Eller finnes det bedre måter å oppnå ønsket effekt på?
Sær slabbedask
Atal's Avatar
Ikke raser plasteret. Skadede plaster skal ikke benyttes!
Det er klin umulig å beregne hvor mye virkestoff du vil få i deg da,
og overdose kan være livsfarlig. (F.eks. ved at du kan slutte å puste, gjerne mens du sover... )
Mer info her.

La heller noe av beskyttelsesplasten bli sittende på plasteret om du vil dempe effekten,
og fjern litt og litt av den istedet.
Sett plasteret på steder der det ikke varmes opp for mye av kroppsvarme dersom du vil forlenge virketiden. '
Yttersiden av overarm/skulder er godt egnet.
Trådstarter
5 1
Takk for hjelpsomt og greit svar, Atal. Ser ut som du har god greie på morfinlignende legemidler. I øyeblikket sliter jeg med følgende: For en tid tilbake ble jeg utsatt for en trafikkulykke som påførte meg flere vonde skader hvorav et stort prolaps i virvelsøylen var det mest smertefulle. Etter lang tid har smertene avtatt betraktelig, men jeg har i mellomtiden kjørt i meg store mengder smertestillende A-preparater og påført meg selv et lite hyggelig avhengighetsproblem. Å bråslutte var og er en umulighet, og jeg har over en lengre tidsperiode trappet ned bruken. A-preparatene har jeg kuttet ut, og jeg bruker for tiden 7-9 Paralgin Forte i døgnet. Fastlegen min har i sin visdom funnet ut at jeg ikke trenger mer enn drøye 50 i måneden. Jeg har ingen annen tilgang på PF, men kan ved siden av noen svært få Fentanyl plaster (nest svakeste styrke), skaffe meg en del Dolcontin depottabletter av av nest høyeste styrke. Skal jeg kunne bruke dem, må de "vannes" kraftig ut. Mitt spørsmål er derfor: Kan disse tablettene løses opp i væske slik at jeg får kontroll over mengden jeg bruker. Ser nedtrapping som eneste alternativ, ellers må jeg stenges inne i et skap. Vil være svært takknemlig om du Atal eller andre har gode råd å komme med.
Sær slabbedask
Atal's Avatar
Bare hyggelig å kunne være til hjelp, Onandoff!

Joda, har brukt mye div. smertestillende åra. Ble kronisk smertepasient etter en mindre vellykket ryggoperasjon i -97. Fikk en lei nerveskade som gjør satans vondt i både ryggen og et bein, og har arrvev som klemmer nerva nesten flat. Store prolaps og kalkavleiringer har kommet i ettertid, og gjort ting verre, så skal opereres igjen ila. noen uker.

Du skriver lite om hva du har stått på frem til nå av medikamenter, og over hvor lang tid. Dette kunne vært greit å vite, for å få gitt deg råd angående nedtrapping. Ikke er jeg kvalifisert til det heller, men jeg skal gjøre et forsøk på å hjelpe likevel.

Sakte seponering av opiater (over minst 14 dager) er så absolutt å anbefale. Regn med økte smerter, det er vanlig, og forbigående. Depresjon og søvnløshet kan oppstå, søk legehjelp om nødvendig.

Fentanyl - nedtrapping på dette er jeg egentlig veldig usikker på om er særlig smart om du ikke har brukt det frem til nå. Du får da tilført morfin døgnet rundt, også når du ikke har noe "behov" for det. Ikke lurt... Om du har brukt det skal det seponeres gradvis over noen uker. (Gjelder forøvrig alle morfinpreparater brukt over tid.) Dette burde legen din vite, det er hans ansvar og plikt å hjelpe deg her, og dere to burde blitt enige om en nedtrappingsplan før han strypte tilgangen til det du har brukt.

Dolcontin - (Vet lite om denne, har aldri brukt den selv.) kan røres ut i varmt vann såvidt jeg har forstått, og knuses de godt først vil de vel miste noe av depotfunksjonen og virke kjappere enn ellers. Vær nøye med å røre opp og måle opp blandingen før den fordeles om du må bruke dette alternativet. Usikker på hvordan omregne korrekt til "Paralgindosering." Om ikke annet kan du evt. spørre om hjelp til dette i ny tråd.

Fant noe her (fra UNN,Håndbok i lindrende behandling.) Tabell sakset fra PDF'n:
_________________________________________________________
Ekvianalgetiske doser i forhold til peroral morfin

Medikament Ekvianalgetiske doser Virkningstid

Kodein 60 mg tilsvarer 7–10 mg morfin po 3–5 timer
Tramadol 50 mg tilsvarer 10 mg morfin po 2–4 timer
Oksykodon 5 mg tilsvarer 10 mg morfin po 3–4 timer
Hydromorfon 1,3 mg tilsvarer 10 mg morfin po 4–5 timer
Fentanyl (transdermalt) 25 μg/t = 50–100 mg morfin/24t 72 timer

_________________________________________________________

Ergo blir det vel noe slik (?) som dette:

- 2 stk. Paralgin Forte = 60 mg kodein = 7-10 mg morfin
- Fentanyl = 25 μg/t = 50–100 mg morfin
- Dolcontin = mg oppgitt styrke = morfininnholdet i tabletten (?)

Er ikke helt sikker i min sak, så få noen andre til å se på det, eller dobbeltsjekk det selv er du snill.


Et nedtrappingsforslag du kan prøve på egenhånd,
(uten annen legehjelp enn evt. litt reseptutskriving) har du her:

Be legen om resept på Paracet, evt. også Ibux om du tåler det.
Ved smerte, kombiner disse to.
(1/2 Paracet + en 600 mg Ibux er en grei dose.)
Ved morfinabstinens, vent så lenge du overhodet er i stand til,
ta så 1/2 til 1 Paralgin.
Pass på mengden paracetamol du får i deg.
Over 4 gram i døgnet er ikke å anbefale.
Det er 400 mg i en Paralgin (+ 30 mg kodein.),
og i reseptbelagt Paracet er det vanligvis 1 gram.
Maxdosering på Ibux pr. døgn er 3 tabletter, altså 1800 mg.


Anbefaler deg egentlig først og fremst å kontakte legen din på nytt,
be ham hjelpe deg med nedtrappingen på en forsvarlig måte.
Får du ikke hjelp da, ring kommunelegen, klag, og be ham ta opp saken med legen din.

Lykke til, stå på og hold ut!
Trådstarter
5 1
Takk for velvillig bistand, Atal. Jeg har hatt en ganske lang reise gjennom kjemiske legemidler som påvirker sinnstilstanden - også før det siste prolapset inntraff. Jeg var på det tidspunktet på vei ut av all avhengighet av slike medikamenter. Det som hjalp meg mest var ulike typer fysisk trening som plutselig ble helt umulig.

Jeg er svært skeptisk til å legge all min bruk og misbruk ut på nettet. Vil nødig bli identifisert. Hadde jeg kunnet kommunisere direkte med deg, skulle du fått vite alt av interesse. Denne tråden er første gang jeg er inne på FREAK.NO og jeg vet lite om hvilke opplysninger det er mulig å spore opp om deltagerne.

Jeg har satt meg noenlunde godt inn i virkemåte og andres erfaringer når det gjelder smertestillende, antidepressive og beroligende preparater - hvilke nevrortransmittere og -reseptorer de påvirker, og også eventuelle interaksjoner mellom medikamentene der slik informasjon er tilgjengelig. Min oppfatning er at svært mange av disse preparatene påvirker oss på forskjellig måte. Særlig benzodiazepinene er lunefulle og uforutsigbare. Jeg kjenner mennesker som etter mange års bruk har kuttet ut brått uten problemer, mens andre har trappet forsiktig ned og (etter eget utsagn) slitt med ettervirkninger i uker, måneder og år. Personlig er jeg glad for alle råd jeg får, men når det gjelder nedtrapping bygger jeg først og fremst på egne erfaringer, egen styrke og naturligvis på hva jeg har tilgang på.

Ta en titt på de ekvianalgetiske sammenligningene fra UNN og slå opp på tilsvarende tabeller andre steder på nettet, Se f.eks. på Tramadol (norsk varemerke Nobligan) og kodein. Store forskjeller. Men ikke skjønner jeg hvordan de kommer frem til slike tall uten å bruke erfaringsmateriale fra brukere. Og brukernes reaksjoner varierer antagelig ut fra bosted på kloden - altså ut fra legning, arvestoff og hva vet jeg.

Du nevner Ibuprofen som jeg har brukt i lengre tid. Men da jeg oppdaget mye skum i klosettskåla etter urinering, ble jeg redd for protein og at nyrene mine var påvirket. Jeg kjøpte derfor Multistix fra Siemens og ganske riktig: Fargeprøven viste en mindre mengde protein. Sluttet umiddelbart med preparatet og det ser ut for meg som eventuelle nyreskader er reversible. I tillegg er jeg naturlig redd for leverskader - først og fremst fra Paracetamol.

Ditt siste innlegg har vært til stor nytte for meg - antagelig større enn du vil tro. Hvis Dolcontin er vannoppløselig, tror jeg ikke jeg vil ha problemer med å regne ut og fremstille ønsket dose. Til slutt vil jeg ønske deg lykke til med din neste operasjon og alt godt for øvrig.
Sist endret av onandoff; 24. oktober 2012 kl. 21:01. Grunn: Skrivefeil
▼ ... over en uke senere ... ▼
Fenatylplasterene pleier jeg og kutte opp med saks i 6-8 biter og sutte på en bit i 1-2 timer. vet ikke om man kan gjøre dette ved nedtrappning også .. og klippe deler av plasteret vekk hver 72 time.