Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2416
Min sønn (14 år) sier politiet/mora overvåker hans facebook, han har byttet passord flere gang, og testet påstanden ved å skrive ting til kompisen på kødd, som han har blitt konfrontert med av mora kort tid etterpå, denne kontakten min sønn har med politiets U18, er pga uønsket omgangskrets/venner.
Om det er tilfelle at han blir overvåket vet jeg ikke, men hvilken lov regulerer overvåking og avlytting av barns feks. facebook og telefon, og hvilken plikt har dem til å informere meg?
førstemann på månen
Kanskje mora har installert en keylogger.
Kanskje det bare er meg som er litt korttenkt akkurat nå, men jeg ser ikke hvordan politiet skulle klart å overvåke facebooken hans. Da må politiet i så fall kontakte facebook, som ligger i et annet land, for å skaffe passordet.

Greit nok, forebygging og sånne ting er en av hovedoppgavene til politiet, men jeg tviler på at de vil bruke så mye ressurser på en fillesak.
Holder også en knapp på at mora hans har lagt inn noe på pc'n som overvåker bruken hans.
Spørsmålet er jo om hun har kompetanse nokk innenfor data til sånt da, eller om hun får hjelp av noen andre til dette.

Finnes programmer som snapper opp det meste av info fra maskiner innenfor det lokale nettverket.

Be han bytte passord en gang til, men denne gangen klipper og limer han det nye passordet fra en tilfeldig side på internet. Prøv å ungå å bruke tastaturet, men merk tekst, høyreklikk og velg kopier/lim inn. Dette må også gjøres når han skal logge inn på FB. Vet hun fortsatt hva han skriver, er det neppe en keylogger, men et program som overvåker all informasjon sendt fra den pc'n.

Finnes mange inlegg om sånt her på forumet. Kan desverre lite om dette da.

Anngående politi og FB, husk at dem hadde problemer med å få ut info om ABB i ettertid (enda ikke sikker på om dem har fått alt).
Sær slabbedask
Atal's Avatar
Sitat av mowgli666 Vis innlegg
Om det er tilfelle at han blir overvåket vet jeg ikke, men hvilken lov regulerer overvåking og avlytting av barns feks. facebook og telefon, og hvilken plikt har dem til å informere meg?
Vis hele sitatet...
Lovverket du etterlyser er trolig FNs konvensjon om barns rettigheter. Kortversjon og fullversjon

Fra regjeringen.no:

Artikkel 16. RETT TIL PRIVATLIV

Barnet skal ikke utsettes for vilkårlig eller ulovlig innblanding i sitt privatliv, i familien,
i hjemmet eller i korrespondansen sin. Det skal beskyttes mot ulovlig angrep mot ære og omdømme.


Så om det er hans mor som står for å overvåke guttens pc, er det et klart lovbrudd.
Ergo har hun vel liten lyst til å informere deg eller andre om dette.
Tviler sterkt på at politiet står bak. Og om de gjorde, ville de vel selv ha konfrontert gutten
med de plantede opplysningene?
(Forutsatt at det var noe kriminelt han tok opp med kompisen sin vel og merke.)

Foreslår å sette opp et nytt agn for den/de som overvåker maskinen hans.
Dette etter å ha avtalt noe konkret skriftlig med gutten + en advokat eller annen uhildet person.
(Ikke noe ulovlig, men noe dere vet moren hans vil reagere på.)
Forsyn ham så med opptaksutstyr, så han kan få tapet konfrontasjonen. Anmeld saken.


Ellers vil jeg tro det mulig å legge inn programmer til ham (på en minnepenn) for å få kryptert trafikk som sendes til og fra maskinen.
Da blir det vel et par hakk verre å overvåke alt han gjør om ikke annet.

Og om de fysisk går inn på maskinen hans og snoker når han er ute av huset, kan han bruke programmer som Truecrypt
til å kryptere hele/deler av disken. (Det anbefales å kryptere hele disken for å unngå lekkasje av info.)
The Nerdrager
Kan jo være at han er innlogget på moren sin maskin? Og har ikke logget av etter seg. Det skal gå ann å sjekke hvor man er pålogget inne på sin facebook.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Ok, skaff en minnebrikke med Ubuntu. (nedlastes og legges inn på en annen maskin)
Bruk den til innlogging av FB, mens dere i mellomtiden ordner alt annet.

(bruk den også sånn at dere kan endre passordet!)
Sitat av Atal Vis innlegg
Lovverket du etterlyser er trolig FNs konvensjon om barns rettigheter. Kortversjon og fullversjon

Fra regjeringen.no:

Artikkel 16. RETT TIL PRIVATLIV

Barnet skal ikke utsettes for vilkårlig eller ulovlig innblanding i sitt privatliv, i familien,
i hjemmet eller i korrespondansen sin. Det skal beskyttes mot ulovlig angrep mot ære og omdømme.


Så om det er hans mor som står for å overvåke guttens pc, er det et klart lovbrudd.
Ergo har hun vel liten lyst til å informere deg eller andre om dette.
Tviler sterkt på at politiet står bak. Og om de gjorde, ville de vel selv ha konfrontert gutten
med de plantede opplysningene?
(Forutsatt at det var noe kriminelt han tok opp med kompisen sin vel og merke.)

Foreslår å sette opp et nytt agn for den/de som overvåker maskinen hans.
Dette etter å ha avtalt noe konkret skriftlig med gutten + en advokat eller annen uhildet person.
(Ikke noe ulovlig, men noe dere vet moren hans vil reagere på.)
Forsyn ham så med opptaksutstyr, så han kan få tapet konfrontasjonen. Anmeld saken.


Ellers vil jeg tro det mulig å legge inn programmer til ham (på en minnepenn) for å få kryptert trafikk som sendes til og fra maskinen.
Da blir det vel et par hakk verre å overvåke alt han gjør om ikke annet.

Og om de fysisk går inn på maskinen hans og snoker når han er ute av huset, kan han bruke programmer som Truecrypt
til å kryptere hele/deler av disken. (Det anbefales å kryptere hele disken for å unngå lekkasje av info.)
Vis hele sitatet...
Og du tror at ingen foreldre har brutt disse idiotiske lover? Selvfølgelig man skal ha et privatliv, men man anmelder ikke akkurat moren sin fordi hun har sjekket facebooken din.


Tipper også hun har en keylogger egentlig, det er vel ingenting annet som kan være grunnen? Politiet skal visst ha fullmakt fra retten for å kunne sjekke facebooken til noen, noe som kan ta veldig lang tid å få.
Sist endret av happy violence; 10. april 2012 kl. 11:25.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Hvis du har noen videre spørsmål, eller trenger hjelp ved oppsett av sikkerhet på privat maskin, kontakt meg gjennom PM og jeg sender deg skypen min, så jeg kan preike med deg om løsninger.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Ok, skaff en minnebrikke med Ubuntu. (nedlastes og legges inn på en annen maskin)
Bruk den til innlogging av FB, mens dere i mellomtiden ordner alt annet.

(bruk den også sånn at dere kan endre passordet!)
Vis hele sitatet...
God idé!

Dersom mora fortsatt konfronterer han med ting som ble skrevet på facebook, fra en Live cd med ubuntu... da må noen bruke wireshark elns. og sniffe opp meldingene...

med mindre hu har installert en hardware keylogger.
Sist endret av Turbolego; 10. april 2012 kl. 11:30.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Hva med å faktisk sjekke privacy instillinger i facebook? Kanskje hun kan se alt som han poster, både hos seg og kamerater?
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Stickyshift Vis innlegg
Hva med å faktisk sjekke privacy instillinger i facebook? Kanskje hun kan se alt som han poster, både hos seg og kamerater?
Vis hele sitatet...
Tror han mente at sønnen sendte en melding.
Sær slabbedask
Atal's Avatar
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Og du tror at ingen foreldre har brutt disse idiotiske lover?
Vis hele sitatet...
Hva jeg tror om det er helt irrelevant i forhold til trådstarters spørsmål.

Sitat av tissemannX Vis innlegg
Selvfølgelig man skal ha et privatliv, men man anmelder ikke akkurat moren sin fordi hun har sjekket facebooken din.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke? Å være forelder gir deg på ingen måte rett til å bryte loven.
Barn og unge bør bli tatt på alvor når det er nødvendig. Å snoke i korrespondanse er et alvorlig lov- og tillitsbrudd i mine øyne.

Når trådstarter ber om hjelp til å finne frem i lovverket og i tillegg viser til at det tidligere har vært lagt ut åte for overvåkerne,
regner jeg med at det er en grunn til det...
Konfronter henne? Hun er jo moren til sønnen din, da må jo dere som foreldre samarbeide..
Sist endret av Xernox; 10. april 2012 kl. 12:00.
The Nerdrager
Jeg står fortsatt med at sønnen har pålogget seg på moren sin maskin, og ikke logget av etterpå.
Du kan sjekke det på sikkerhetsinstillingene dine om jeg husker rett, og kan se hvilke maskiner hans konto er pålogget på, eventuelt logge av.
Dersom du har "Forbli innlogget" på, så vil den brukeren forbli pålogget til du kaster den ut fra en annen maskin eller logger ut manuelt fra den maskinen.
Om sønnen din er lur nok til å teste ut mistankene sine på måten han gjorde, så antar jeg også at han er smart nok til å logge seg av kontoen sin, kun skrive sånt i private meldinger til kameratene sine, den type ting...?

Keylogger høres - så lenge han ikke har gått på det ovennevnte - ut som det mest logiske.

Konfronter mora hans med det, det er nok lettest.
Facebook er veldig strenge på personvern så tviler sterkt på at de har gitt politiet adgang til profilen hans med mindre han er en eller annen shitkid som allerede er rota seg inn i narkomiljøet og driver med dealing eller noe.
Det finnes en del ting man kan gjøre for å forebygge seg mot slikt.

1. Anti-virus er noe som man burde ha installert på alle Windass PCer, gjerne kjøp en ordentlig anti-virus program til sønnen din, jeg kan personlig anbefale F-Secure etter mange års bruk, og installert det til en del kunder.

2. Krypter nettverkstrafikken, helst all nettverkstrafikk hvis mulig. Dette kan gjøres ved å leie en VPN (Virtual Private Network) server en plass utfor huset, gjerne utfor norge å, hvis dere har misstanke på at politiet sniffer trafikken. En annen ting er at du kan be sønnen din slå på kryptering på facebook, dette gjøres ved å gå under

Kode

Konto innstillinger > Sikkerhet > Sikker nettsurfing
Og aktivere https.

3. Kontroller hva som sendes ut, hvis ho har installert en keylogger på maskinen hans, så vil keyloggeren mest sannsynlig sende ut lagret data, og det er ganske vanlig å bruke smtp protokollen (Port 25), så ved å blokkere port 25 på utgående i brannmuren, så hindrer det i at moren for noe mail med passord og annen informasjon.

4. Dere kan også sitte å sniffe på nettverket, å se om sønnen din sin PC sender ut noe informasjon til moren, programvare som trengs til dette er Wireshark eller ettercap, wireshark er enkelst å bruke.

Og til sist, så kan dere legge en felle for moren, der dere konfronterer henne med det etter på.