Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 3340
Hei, har finni ut nå som jeg har lite penger at jeg bruker alt for mye penger på mat/andre ting fra butikken i mnd.

vi er 2 persjoner med et barn på 2 mnd som bruker ca 4.000 kr i mat pr mnd.
dette er ALT for mye har jeg finni ut ettersom vi sliter litt med penger nå.

noen som vet ca hvor mye vi burde bruke på mat? 2.000 kr? eller kanskje mindere, jeg vet selv det er mye og hente inn her og spare penger på.

om noen har noen oppskrifter på mat som er billig og god sleng dem gjerne inn her.
Mener det er normalt å bruke ca 1500,- i mnd på mat på en voksen person. Dere er da ikke så altfor langt over hva jeg vil anse som normalt... Men en tusenlapp i måneden på kid'n på 2 er kanskje litt mye. Jeg vil tro rundt 3k vil være greit for dere.
Sist endret av Waffaz; 19. januar 2012 kl. 10:09.
Sjekk ut Rema sine oppskrifter. Der får du jo middager for under hundre lappen osv. Kjøp også med deg ett par rundstykker til rundt krona og ha det som niste så slipper du kantine\butikken.
Sitat av Ruudi Vis innlegg
Sjekk ut Rema sine oppskrifter. Der får du jo middager for under hundre lappen osv. Kjøp også med deg ett par rundstykker til rundt krona og ha det som niste så slipper du kantine\butikken.
Vis hele sitatet...
Får gratis mat på Jobb/Navkurset jeg går på.
jeg tenkte og kanskej PRØVE og få middag til 2 for under 50 lappen. leve litt ting framover til vi får betalt alt av regninger og spart litt.
vi har enklig greit med penger
men så fant vi ut at ungen på 2 mnd har melke alargi så han må ha spesial melk som koster 250 kr pr 450 G noe han spiser opp mellom 4-5 dager da blir det fort mye penger til det også..
Jeg kan prøve å snakke med søstra og få tak i litt tips og triks. Hun er student og hadde _veldig_ stramt med penger forrige skoleår. Hørte til stadighet om at hun hadde funnet seg middag til 10,- og lignende.
En gang var det snakk om svinekotelett og poteter for 8.50,-
I følge SSB brukes ca. 11% av budsjettet i en husholdning til mat. Kan kanskje gi deg en pekepinn om du er innenfor.
http://www.ssb.no/forbruk/
Uavhenging av det kan du handle 1 gang i uka. Skjære opp brødet i maskin og fryse brødet.
Når du skal ha brød putter du det du trenger til tinining eller i toaster.
Hvis dere ikke har egen konto og kort for mat vil jeg anbefale det, da får du bedre oversikt.
Man skjerper seg litt mer når det nærmer seg tomt enn om du har en konto for alt.
Ellers tenke over hva du skal handle før du går i butikken og planlegge litt, slik at du ikke handler ting du ikke hadde tenkt i utgangspunktet. Kan ofte skje hvis man er sulten og handler med øynene.
Kjøpe inn grønnsaker o.l. som kan brukes i flere retter igjennom uka.
Nøkkelordet er nok at nordmenn kaster veldig mye...
Mat for 1 person 18-60 pr mnd er 2500,- ca. For to personer rundes dette gjerne ned til 4500 fikk jeg beskjed om i banken når jeg var der sist, for 1 mnd siden.

Kilde: http://www.sifo.no/files/standardbudsjett2011.pdf

Ang billige middager så finnes det uendelig mange middager under 50,-
* Tomatsuppe og kjøttboller (kjøttdeig til 20,- suppe: 15,-)
* Ris og kyllingkjøttdeig (kyllingkjøttdeig koster 23,- for 600gr på Rema, det holder til to dager)
* Pasta og tomatsaus
* Hjemmelaget hamburgere (kyllingkjøttdeig 23,- brød: 20,-)
* Nudler (8kr for 5pk first price)
* Ostesmørbrød (Kan hive på noen pølser for å få litt mer mat)
* Pølse og Pasta (Nordfjord pølser på rema koster en 20,- for 10stk.. ish)
* Fiskekaker og poteter. Har du f.eks steke potetrestene dagen etterpå og blande de med noen pølser og en omelett.
* Grandis, 40,-

Dette var sikkert ikke verdens beste eksempler, men det gir deg en pekepinne. Vi lager mye forskjellig av kyllingkjøttdeig siden det er så billig.
Sist endret av Nenzo; 19. januar 2012 kl. 10:24.
kylling kjøttdeig er vel fast lavpris på meny til 19 kr for en pakke på 400gram, går endel slikt hjemme om dagen da man alltid kan spare litt penger på maten, men generelt og handle på kiwi for der er det veldig mye og spare kontra meny.
Beste tipset eg kan komme med er å handle mye, men sjeldent. I begynnelsen vil det være vanskelig å planlegge lengre frem i tid enn ei uke, så begynn der. En tur i butikken i uken hvor det da planlegges middag for hver ukedag, og grunningredienser(brødmat, pålegg, melk/juice osv).

Dagen det handles inn bør legges inn på en dag enten hvor butikken får leveranse eller en dag med gode tilbud(etter hva dere foretrekker). De fleste butikker har slike faste dager, og det er dermed enkelt å planlegge slik at handledagen kommer på en av disse dagene. Det kan være mye å spare på å handle på rett dag kontra feil dag.

Eg bruker for eks Trumf når eg handler, og legger handledagen min så ofte eg kan til torsdagen, fordi da er det trippel trumf. Noe som i løpet av et år blir litt cash.

Når man får litt erfaring med planlegging så handler dere fortsatt en gang i uken, men denne gangen er den første uka til grunningredienser og standard billige matvarer, og uke to er en bevegelig dag hvor dere handler inn kjøtt og tilbudsvarer. Denne dagen legger da inn etter når lokalbutikken har tilbud på en del ting. Kjøttdeig(eller karbonadedeig), kylling, kjøttkaker, fisk osv kan det være MYE penger å spare på å kjøpe inn i store kvanta når det er tilbud.

Så det er fullt mulig å spise god, sunn og saftig mat om man planlegger litt.
noe jeg har finni selv er

en halv kopp ris er vel 1-2 kr?
2 bokser tunfisk - 8 kr
1 chilli 2 kr

koker ris og slenger den i steke panna etter på med tunfisk og hakket chilli og hiver på noe sitron pepper kanskje en baguett eller noe lignene siden av med hjemme laget hvitløkssmør.
middag til under 20 kr i 2 dager og er drit digg.
Hvis jeg lager meg lasagne (middag til 70-80 kroner +/-), så har jeg middag den dagen, kanskje en liten bit til frokost, og sannsynligvis nok til en oppvarma lasagne-middag. Yumyum. Da har jeg middag til to dager for under 50 kroner per dag.
Drikk vann i stedet for brus etc., men ikke nødvendigvis dropp melka og juicen
Har du poteter, men er lei av vanlig kokt potet, så kan du skjære de i båter og steke de med litt olje i ovnen. DET er mat for mons - med godt tilbehør som nødvendigvis ikke koster skjorta. Det er så maange muligheter.
I det siste har jeg bare begynt å hamstre kyllingkjøttdeig. Koster 17kr på Kiwi og Rimi. Så kjører jeg enten fullkornspasta eller fullkornsris ved siden av. Vanlig kjøttdeig får du for ca 20kr. Rimi selger også 300g strimlet svinekjøtt for under 20 spenn.

Med så billig kjøtt, og noen storhandler på ris og pasta - bør det være mulig å holde et relativt stramt budsjett uten større problemer så lenge man handler én, maks to ganger i uka og planlegger litt.
Sitat av Restyle Vis innlegg
I det siste har jeg bare begynt å hamstre kyllingkjøttdeig. Koster 17kr på Kiwi og Rimi. Så kjører jeg enten fullkornspasta eller fullkornsris ved siden av. Vanlig kjøttdeig får du for ca 20kr. Rimi selger også 300g strimlet svinekjøtt for under 20 spenn.

Med så billig kjøtt, og noen storhandler på ris og pasta - bør det være mulig å holde et relativt stramt budsjett uten større problemer så lenge man handler én, maks to ganger i uka og planlegger litt.
Vis hele sitatet...
Kyllingkjøttdeig er flott. Litt annerledes konsistens enn vanlig kjøttdeig av svin, men smak og sånt er ingenting å si noe på.
Hender seg at jeg lager tacoboller av 400 g kyllingkjøttdeig rørt ut i ett egg og tacokrydder. Formes som en ball på ei fuktig skje (som med kjøttkaker av farse), stekes så i panne. Smaker veldig godt. Med potetmos og eventuelt litt grønt ved siden av.
Sist endret av br4inz; 19. januar 2012 kl. 10:37. Grunn: Skrivefeiler og mangler
Her i nærheten har vi en butikk som heter Asiamat.
40 kroner for 5kg ris. (Basmatiris)

Dette tilsvarer ca. 8-10 kg ferdigkokt ris.
Da holder disse 40kr lenge på dere 3!

Ris kan brukes til så mangt!
Ris og krydder fra slike butikker er billig og godt(mye bedre enn Toro eller Uncle Bens)
For å få litt variasjon i kostholdet ink frokost, middag og kveldsmat for 2 og 1/2 person er det ikke mye å bruke 4000,-.

Men se etter firstprice produkter.
Ikke kjøp micro-mat
Havregryn !

Du kan også kjøpe

http://www.terina.no/getfile.php/Terina/Produktbilder/sm_lapskaus-brun_200.jpg ca 25 kr -> 2 porsjoner

http://jrantzow.blogg.se/images/2011/yum_yum_-_chicken_flavour_-_60g_137606546.jpg ca 5kr? blande med litt egg ol får du en bra lunsj.





Eller hvis du er glad i å fiske er det også en bra måte å hente hjem mat til familien på.

Også kan du sjekke ut :
http://www.klikk.no/mat/spise/article500409.ece
http://14dagars-studentmat.blogspot.com/
http://freak.no/forum/showthread.php...ighlight=price
Sist endret av Spelevinken; 19. januar 2012 kl. 10:57.
Tips til å spare penger:

- Les tilbudsavis og lage handleliste.
- First Price mat. Kiwi sine First Price-varer f.eks kan koste helt ned til 1/3 av prisen i forhold til etablerte merkevarer.
- Private label merkevarer. Spaghetti og Cola fra First Price er kjennes kanskje ikke like god som Toro eller Pepsi, men - hadde du virkelig kjent forskjell i en blindtest?
- I denne tråden kan det alltids hende du får noen tips: http://freak.no/forum/showthread.php?t=160840
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Tips til å spare penger:

- Les tilbudsavis og lage handleliste.
- First Price mat. Kiwi sine First Price-varer f.eks kan koste helt ned til 1/3 av prisen i forhold til etablerte merkevarer.
- Private label merkevarer. Spaghetti og Cola fra First Price er kjennes kanskje ikke like god som Toro eller Pepsi, men - hadde du virkelig kjent forskjell i en blindtest?
- I denne tråden kan det alltids hende du får noen tips: http://freak.no/forum/showthread.php?t=160840
Vis hele sitatet...
colan hadde jeg kjent forskjell på en blind test, noe vi også har prøvd her hjemme som et prosjekt. men jeg syns den er OK så det hender vi kjøper den i perioder, nå går det i saft og vann og melk hjemme.
Det koster cirka kr. 50,- å lage en familiepakke med lasagne.

For meg blir dette 6 greie stykker med mat, og jeg har da middag på søndag og lunsj hver dag en hel uke.

Trikset er å produsere i større mengder og fryse ned porsjoner til fremtiden.

Frysere kan kjøpes billig, og beløpet spares lett inn ved å erstatte søppel- og annen hurtigmat med å lage mat selv på én til to måneder.
nudler og atter nudler ? om du vli lage de bedre:

kjøttdeig+ nudler + matfløte

brun kjøttdeig, og så slår du matfløten oppi og lar den surre til den blir litt tykk, legg på nudler på fatet med kjøttdeig/m fløtesausen på = nam! koster litt da :/

men en pakke nudler om dagen, da sparer du penger, men du blir også feit studentlivet har tatt hardt på magen min! jeg er sinnsykt lei nudler også egentlig
http://freak.no/forum/showthread.php?t=153713

Der står det en haug gode tips.
Husk nå for guds skyld å tenke LITT næringsinnhold, ikke bare kroner - klart det er billigst å leve utelukkende på kokt ris kjøpt i 10kg-sekker, men da sitter du igjen med 100% karbohydrater, uten protein og umettet fett.

Protein, som folk flest spiser for lite av, får du rimelig ved å kjøpe tunfisk(som du har nevnt selv), og f.eks fryst kyllingfilet i 2kgposer(ca 70kr/kg for ren kyllingfilet er helt fantastisk). Om du lærer deg oppskrifter som får tunfisk og kyllingfilet til å smake digg er du i mål - gi meg gjerne en lyd om du klarer å få det til å smake godt.
Som tilbehør, økonomisk, vil jeg nok anbefale å finne en asiatisk butikk som selger store sekker brunris.
Husk også at det å f.eks bake sin egen pizzabunn er utrolig billig - selv synes jeg pizzabunnen til Børges Proteinpizza er kjempegod(men om du tenker økonomi foran næringsinnhold, kan du redusere mengden kjøtt man hiver på - jeg bruker 2 pakker karbonadedeig på den pizzaen der).

Som fettkilde anbefaler jeg nøtter, f.eks casheew - kjempegode i wok eller bare ved siden av. (5kg fryst wokblanding har lav kilopris, for øvrig).

Selv kjøper jeg lite frukt og grønt(unntak: bananer). Mest fordi jeg ikke synes det smaker digg, men også fordi de råtner før jeg får brukt opp alt - og den GODE frukten koster gjerne litt.
Sær slabbedask
Atal's Avatar
Sitat av DingoXo Vis innlegg
men så fant vi ut at ungen på 2 mnd har melke alargi så han må ha spesial melk som koster 250 kr pr 450 G noe han spiser opp mellom 4-5 dager da blir det fort mye penger til det også..
Vis hele sitatet...
Leit at vesletassen deres er allergisk.
Det er mulig dere kan søke om å få dekket noe av utgiftene til spesialmelk ved å søke Nav om grunnstønad.
Husk å legge ved dokumentasjon på allergien hans fra lege,
og på de forhøyede utgiftene dere har i forbindelse med sykdommen hans.
Dette fordi Nav vurderer disse sakene enkeltvis. Søknadsskjema finnes her.

Ser på sidene til Astma og allergiforeningen at det også er mulig å få melkeerstatning på blå resept til barn under ti år.

Vil tro denne informasjonen kan bidra til senke matkostnadene deres en smule, og ønsker dere lykke til!
Sitat av Atal Vis innlegg
Leit at vesletassen deres er allergisk.
Det er mulig dere kan søke om å få dekket noe av utgiftene til spesialmelk ved å søke Nav om grunnstønad.
Husk å legge ved dokumentasjon på allergien hans fra lege,
og på de forhøyede utgiftene dere har i forbindelse med sykdommen hans.
Dette fordi Nav vurderer disse sakene enkeltvis. Søknadsskjema finnes her.

Ser på sidene til Astma og allergiforeningen at det også er mulig å få melkeerstatning på blå resept til barn under ti år.

Vil tro denne informasjonen kan bidra til senke matkostnadene deres en smule, og ønsker dere lykke til!
Vis hele sitatet...

søkte forje uke kjennom sykehuset for og få det dekka. så er nok stor mulighet for det.