Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 804
Hei. Jeg har lyst til å prøve å destillere min egen alkohol, i liten skala. Har lyst til å lage ren sprit til å lage ekstrakter til godteri-laging etc., men også for moroa av å ha laget min egen sprit! Med småskala tenker jeg så lite som kanskje en halv dl, men da av høyeste kvalitet jeg kan oppnå selv.

http://upload.wikimedia.org/wikipedi..._apparatus.svg

Et sånt oppsett ser jo greit og billig nok ut. Vil jeg kunne destillere nøyaktig nok med et slikt enkelt oppsett med gassbrenner? Hvor hadde det evt. kostet med en varmekilde som er litt mer nøyaktig?
tror ikke jeg ville brukt gass brenner , 96 er ganske eksplosivt
Sær slabbedask
Atal's Avatar
Ei høyst ordinær kokeplate er vel den vanligst brukte varmekilden til denslags hobbyvirksomhet her på bygda...
Hvor velfungerende oppsettet ditt blir vet jeg ikke, men det er vel bare å prøve det ut?
Juster litt på platetemperatur og kjøling til du er fornøyd med spritkvaliteten. Mål underveis med alkometer. Anbefaler deg å senke kolben med sats ned i vannbad. Bruk gjerne en kjele som dekker hele overflaten på plata. (Grunnet fare for eksplosjon.)
Reinert med beine !
griped's Avatar
Spirten din kommer ikke til å bli mye god med å bruke et slikt glassdestilleringsapparat. Men du kan jo prøve. destiller den 10 ganger eller no så kommer det seg nok