Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  55 7019
Cannabisrøyking er betydelig mer kreftframkallende enn sigarettrøyking, sier forskere fra New Zealand.

Beasley legger fram sine funn i siste utgave av European Respiratory Journal og konstaterer at folk som røyker mer enn én joint om dagen i ti år, eller to om dagen i fem år, nesten seksdobler risikoen for å få lungekreft.
Vis hele sitatet...
Jeg vet lignende påstander har blitt framlagt før, men har blitt avfeiet som propaganda. Med forbehold om at dette er en seriøs undersøkelse, og resultatene medfører riktighet (jeg stiller meg foreløpig avventende), kan dette tyde på at man bør se på alternative metoder for inntak, f.eks. vaporizer eller mat.

Når det er sagt kan jo dette ha noe med måten de fleste røyker på; dypere, og flere trekk om gangen, ofte blandet med tobakk (som vi jo vet en del om fra før). Jeg er selv veldig glad i en joint på kvelden, og vil nok ikke slutte med det med det første. Men skulle dette holde stikk er det ikke noe jeg kan ignorere heller syns jeg.

Vad tycks?
Grusomt!

Røyker jeg 5 joint om dagen er jeg ferdig om 2 år.

Jeg tror at pot'en i New Zealand er veldig god og at de forskerne er veldig steine, og at jeg sporenstraks må undersøke flybillett-priser nedover til dette fantastiske landet.

Men foreløpig så avventer jeg på lik linje med deg, nå røyker jeg ikke særlig lenger men jeg tror ikke denne rapporten alene skremmer meg til å ta avstand ennå.
Personlig slutter jeg alltid og røyke sigaretter når jeg røyker hasj. Føler at jeg ikke trenger sigaretter samme dag som jeg fyrer og til og med dagen etter også. Det har vell noe med at det er tobakk i mekket jeg røyker.

Hvis dette er sant, så er det jo bare enda en grunn til og legalisere cannabis. De som røyker hasj kan jo da gå over til pot, så slipper man den stygge tobakken. Fysj, jeg kan med 100% sikkerhet si at jeg aldri vil røyke tobakk hvis cannabis blir legalisert.


Jeg mener og ha lest nesten akkurat noe sånt før.
Jeg ville kanskje ikke akkurat sluttet med tobakk, det er jo jævla chill å ta en sigg når man er skakk^^
Men ville kuttet kraftig ned dersom cannabis ble legalisert.
Hva med oss som røyker hasjen og potten vår uten tobakk, er vi like utsatt ? Røyker ikke joints
Chikara, Det der er bare propaganda. Det er tobakken du blander med hasjen som er så farlig, så hvis du røyker potten eller hasjen din ren så trenger du ikke tenke på kreft.

17) Isn't smoking marijuana worse for you than smoking cigarettes?
There are many reasons why it is not. You may have heard that ``one joint is equal to ten cigarrettes'' but this is exagerrated and misleading. Marijuana does contain more tar than tobacco -- but low tar cigarettes cause just as much cancer, so what is that supposed to mean? Scientists have shown that smoking any plant is bad for your lungs, because it increases the number of `lesions' in your small airways. This usually does not threaten your life, but there is a chance it will lead to infections. Marijuana users who are worried about this can find less harmful ways of taking marijuana like eating or vaporizing. (Be careful -- marijuana is safe to eat -- but tobacco is not, you might overdose!) Marijuana does not seem to cause cancer the way tobacco does, though.

Here is a list of interesting facts about marijuana smoking and tobacco smoking:

* Marijuana smokers generally don't chain smoke, and so they smoke less. (Marijuana is not physically addictive like tobacco.) The more potent marijuana is, the less a smoker will use at a time.
* Tobacco contains nicotine, and marijuana doesn't. Nicotine may harden the arteries and may be responsible for much of the heart disease caused by tobacco. New research has found that it may also cause a lot of the cancer in tobacco smokers and people who live or work where tobacco is smoked. This is because it breaks down into a cancer causing chemical called `N Nitrosamine' when it is burned (and maybe even while it is inside the body as well.)
* Marijuana contains THC. THC is a bronchial dilator, which means it works like a cough drop and opens up your lungs, which aids clearance of smoke and dirt. Nicotine does just the opposite; it makes your lungs bunch up and makes it harder to cough anything up.
* There are benefits from marijuana (besides bronchial dilation) that you don't get from tobacco. Mainly, marijuana makes you relax, which improves your health and well-being.
* Scientists do not really know what it is that causes malignant lung cancer in tobacco. Many think it may be a substance known as Lead 210. Of course, there are many other theories as to what does cause cancer, but if this is true, it is easy to see why NO CASE OF LUNG CANCER RESULTING FROM MARIJUANA USE ALONE HAS EVER BEEN DOCUMENTED, because tobacco contains much more of this substance than marijuana.
* Marijuana laws make it harder to use marijuana without damaging your body. Water-pipes are illegal in many states. Filtered cigarettes, vaporizers, and inhalers have to be mass produced, which is hard to arrange `underground.' People don't eat marijuana often because you need more to get as high that way, and it isn't cheap or easy to get (which is the reason why some people will stoop to smoking leaves.) This may sound funny to you -- but the more legal marijuana gets, the safer it is.

It is pretty obvious to users that marijuana prohibition laws are not ``for their own good.'' In addition to the above, legal marijuana would be clean and free from adulturants. Some people add other drugs to marijuana before they sell it. Some people spray room freshener on it or soak in in chemicals like formaldehyde! A lot of the marijuana is grown outdoors, where it may be sprayed with pesticides or contaminated with dangerous fungi. If the government really cared about our health, they would form an agency which would make sure only quality marijuana was sold. This would be cheaper than keeping it illegal, and it would keep people from getting hurt and going to the emergency room.
Vis hele sitatet...
Erowid Cannabis F.A.Q.


Atilla-Apati, Jeg snakket for meg selv, ikke for alle andre. Men kjenner flere andre enn meg som ikke liker sigaretter etter de har røkt hasj.
Sist endret av rbt; 29. januar 2008 kl. 15:57.
tror bøtte og andre store "vannblubser" kan ha noe å si, det er ikke så jævlig sunt å trekke på bøtta flere gang per dag i lengre perioder.
Hørt om folk som får så mye vann i lungene av og røyke med vann at de nermest kreperer av slim og dritt.

men jeg tror ikke at røyken fra brunt eller grønt er mer kreftfremkallende en røyk fra vanlig tobakk.
Tobakk hinholder jo masse giftige kjmikalier.

"Røyken fra tobakk inneholder mer enn 4.000 kjemikalier. Mange av disse er svært giftige og minst 43 av kjemikaliene er bevist kreftfremkallende."

Jeg finner ikke noe info om hva som er kreftfremkallende i hasjen, så jeg er kritisk til den påstanden at cannabisrøyking er 20 ganger mer kreftfremkallende en tobakk.

propoganda!

rbt sa det vist .
Sist endret av L-substansen; 29. januar 2008 kl. 16:01.
rbt, er det ikke litt naivt å uten videre godta gammel info på erowid fremfor ny, seriøs forskning? De sier forresten ikke noe om hva som er mer kreftfremkallende, bare at det statisktisk sett er mye større sjanse for å få lungekreft om en røyker cannabis.

Jeg forholder meg som sagt avventende, men å uten videre avfeie undersøkelsen og påstå at dette kun har med tobakk å gjøre blir for meg altfor lettvint.

Jeg forstår at de fleste på bruket nok gjerne vil at hasj skal være ufarlig, men la oss prøve å være litt balanserte her.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Jeg har hørt flere ganger at cannabis skal være verre enn tobakk, og har ingen problemer med å tro at det faktisk er slik. Jeg savner imidlertid mer nøyaktig informasjon om hvor skadelig det faktisk er. "En joint" kan jo være så mye rart; skal man si noe om skadevirkningene må man jo ta utgangspunkt i f.eks. hvor skadelig det er å røyke ett gram cannabis i forhold til ett gram tobakk. Man røyker tross alt langt mindre mengder av cannabis enn av tobakk. Å snakke om hvor skadelig "en joint" er gir ingen mening med mindre man sier noe om hva den jointen inneholder...
xtapolapocetl, det blir jo helt klart noe annet -hvis- det ligger noe i det de sier, men jeg tviler egentlig på det siden jeg har lest nesten akkurat den samme nyheten flere andre plasser for flere år siden.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
rbt: For det første har ikke du noen kompetanse for å vurdere om de forskningsresultatene som er kommet er troverdige eller ikke. For det andre; hvis du har sett det samme tidligere, så betyr det sannsynligvis at det er flere som er kommet til samme konklusjonen, noe som i mine øyne øker sannsynligheten for at det faktisk er noe i det de sier...
Aybara: Ikke for å pirke, og jeg ser såklart at du har et poeng. Men; Så det du sier er altså at all den skremselspropogandaen og enkelte forskningsresultater som florerer i media, blandt skole, i politikken og ellers er korrekt, eller at det er noe i det fordi flere personer har kommet til den samme dømmende konklusjonen? Hva med den andre parten, som mener motsatt eller forholdsvis det samme bare til en mye mindre grad? Det er flere på begge sider av linja...

Men tilbake til topic; Angående dette, så har jeg på lik linje som rbt sett nok av disse påstandene, eller "påstandene" om du vil. Både for og imot, fra troverdige og utroverdige kilder, og for meg virker det som om det er en del uenighet rundt emne fortsatt. Så for min del, tar jeg det men en smule skepsis, og med et håp om at det kan bevises å være enten inkorrekt, eller ikke i den grad de sier det er. Har allerede kuttet hardt ned på røykinga, dessuten blander jeg med mindre tobakk og mer mekk. Regardless om det er tobakken som er skyld i hva artikkelen forteller, mekket eller en dårlig kombinasjon av begge så føler jeg at jeg kan ta det med ro - inntil videre.
Sist endret av Sky; 29. januar 2008 kl. 18:43.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Nå er det jo stor forskjell på påstander, propaganda, meninger og forskningsresultater.
Ja såklart, men andre forskningsresultater har vel også hevdet motsatt eller til en mye mindre grad enn linken xtapolapocetl linket til, ikke bare den rbt nevnte som var gammel.

edit; Jeg avfeier ikke undersøkelsen gjort, men som nevnt har jeg det litt på hold før jeg gjør opp min mening. Skulle gjerne sett mer av påstanden resultatene til forskningen indikerte.
Sist endret av Sky; 29. januar 2008 kl. 18:23.
De fleste av oss er vel hvertfall så heldige at vi ikke røyker cannabis i samme mengder som tobakk da? Blir vel bare et spørsmål om å velge sin gift, eller benytte seg av en annen inntaksmetode av cannabis.
Hvilke metoder er dokumentert minst helseskadelig da? Bortsett fra gjennom spising.
Hvilke metoder er det utenom spising (oralt inntak) og røyking...?
Sist endret av Sky; 29. januar 2008 kl. 18:38.
Sitat av Sky
Hvilke metoder er det utenom spising (oralt inntak) og røyking...?
Vis hele sitatet...
Vaporizer fordamper vel THC'en (og sikkert andre cannabinoider), så man slipper å innta den gjennom røyk. Jeg innbiller meg at dette er en sunnere måte å innta stoffet på.

Sitat av j budds
http://www.ab24.no/default.asp?page=...33218,1&lang=1

poster denne her

(er forresten et kommentarfelt etter artikkelen)
Vis hele sitatet...
Dette er helt irrelevant for denne tråden. Vi diskuterer kreftfare her, ikke psykoserisiko.
Og man kan lage sin egen vaporizer, denne blir sikkert ikke helt ordentlig. Men da vil jeg tippe at kreft-faren minsker en del hvertfall.
Stemmer, vel om dette her er sant får vi vel alle legge ned bongen, jointen og kaka og bruke en vaporizer. Glemte helt den metoden da jeg aldri har brukt den selv, men jo, virker jo som den sunneste inntaksmetoden.
Sist endret av Sky; 29. januar 2008 kl. 18:46.
Svidd matfett og matolje kan jo også være kreftfremkallende, så det kan jo høres logisk ut at andre ting som i utgangspunktet ikke er skadelige blir farlige når de blir svidd/brent.
Sitat av Sky
Stemmer, vel om dette her er sant får vi vel alle legge ned bongen, jointen og kaka og bruke en vaporizer. Glemte helt den metoden da jeg aldri har brukt den selv, men jo, virker jo som den sunneste inntaksmetoden.
Vis hele sitatet...
Sunnest og hurtigst virkende vil jeg si. Spising må jo være det sunneste, men dette krever dog litt større mengder for en ineteresannt opplevelse, og i tilegg dosen mer tålmodighet.

Tror nesten jeg skal slutte å røyke hasj jeg. Røyker såpass sjeldent at de gangene jeg skal ruse meg på det, kan jeg jo nesten bare mekke meg brownies.
faen! hvis det viser seg at dette stemmer kommer antihasjpropagandajævlene til å bruke det for alt det er verdt! enda den beste måten å løse problemet på ville være om staten legaliserte cannabis og gikk inn for å dyrke den mest thc-holdige hasjen ever, da det ikke ville være nødvendig røyke så mye for å oppnå samme rus..
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
fuckface: I motsetning til deg har jeg aldri opplevd all denne antihasjpropagandaen. Naturligvis finnes det en del ekstreme folk, men jeg kan ikke huske å ha blitt løyet til av myndighetene i forhold til farene rundt rusmiddelbruk. Så klart, mange har nok opplevd flaue informasjonsmøter om rusmidler i regi av MOT eller lignende. Men at presentasjonen kanskje ikke bestandig er den beste, betyr jo ikke det at det ikke kan være farlig å bruke rusmidler. Folkehelseinstituttets divisjon for rettstoksikologi og rusmiddelforskning skriver dette om cannabis, og jeg ser ikke et snev av antihasjpropaganda.

Så er det jo slik at staten ikke ønsker at vi skal bruke rusmidler, det være seg alkohol, tobakk, cannabis eller andre ulovlige stoffer. De gjør sitt beste for at folk skal drikke og røyke mindre også, uten at det blir møtt med de samme meningsløse anklagene om usannheter. Jeg tror arbeidet de gjør er både viktig og riktig, for det er mange nordmenn som ruser seg altfor mye og ikke har kontroll over eget forbruk (enten vedkommende vil erkjenne det overfor seg selv eller ei) og som samtidig har et totalt ukritisk forhold til sin egen rusbruk. Det må bekjempes. Så er det slik at alle vi ansvarlige brukere av rusmidlene blir rammet av det samme apparatet. Det må vi bare leve med.
Sist endret av aybara; 29. januar 2008 kl. 23:35.
Når jeg skriver antihasjpropagandajævler så er jo det litt for kødd også.. at jeg har opplevd antipropaganda skal sies ja, men hvorvidt denne representerer staten skal jeg jo ikke egentlig påstå. Det var heller ikke min hensikt å komme meningsløse anklager eller usannheter, jeg ville egentlig bare komme med en teori om at det ville være mindre kreftfremkallende å røyke hasj dersom hasjen var så potent at man trengte å røyke en mye mindre mengede for å oppnå effekt. Dette forutsetter selvfølgelig at det ikke er psykoaktivene i cannabis som fører til økt risiko for kreft, noe jeg selvfølgelig ikke har peiling på.

Jeg så liksom for meg at det kunne selges på et monopol og hele den regla der.. men at det i stedet for å være 5% THC i cannabisen kunne være 50% (som eksempel da, vet jo ikke om det er mulig..) da ville man bli like ruset av 0,1 gram av denne hasjen som av et gram av den hasjen som er vanlig i dag, skjønner? Det vær kanskje en sær forkaring på en sær tanke men
Sist endret av fuckface; 30. januar 2008 kl. 00:21.
Sitat av aybara
.. har ikke du noen kompetanse for å vurdere om de forskningsresultatene som er kommet er troverdige eller ikke..
Vis hele sitatet...
Det stemmer nok ikke. Vi kan alle ganske enkelt sjekke troverdigheten til forskjellige forskere/institusjoner. De som har mest å tape på å komme med biased forskning, evt regelrette usannheter, er som regel de du kan stole på.
Ta for eksempel klimadebatten om dagen: Det er mange forskjellige syn på denne saken, men for guds skyld -sjekk fakta og hvem som kommer med dem og du vil ganske snart finne ut at de mest respekterte forskerene i verden (AAAS og NAS, deretter IPCC) er samstemte om at det er menneskeskapt og at sjansene for at det går til helvete er er såpass store at vi ikke har råd til å gamble på det.

http://www.aaas.org/
http://www.nationalacademies.org/

Bare et eksempel..
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sjekk ut denne artikkelen:

http://www.alternet.org/story/76496/
Takk for den, Grønnkål. Anbefaler alle å lese denne artikkelen, som slakter forskningen jeg refererte til i førsteposten nokså effektivt.
I dag kan enhver korporasjon, organisasjon eller mektig privatperson nærmest bestille skreddersydde forskningsresultater som måtte passe deres politiske eller økonomiske agenda, og publisere disse på strategiske tidspunkter, gitt at de er i besittelse av de tilstrekkelige politiske og økonomiske midler.

Forskning er drevet og styrt av den profittorienterte industrien (f.eks. er 90% av all forskning i USA knyttet opp mot det militærindustrielle komplekset), og denne igjen styrt av en liten (økonomisk) elite av milliardærer, som eier mediekonglomeratene og forskningsinstitusjonene, og som finansierer presidentkampanjene.

Den korrekte betegnelsen for et slikt system, er fascisme.
Ja, da hadde jeg jo rett. Flott link Grønnkål, takk for den.
Grønnkål: Det er riktig at mye forskning kan kjøpes, men akkurat denne gangen er ikke konklusjonen så søkt egentlig. Hvis du leser den biten xtapaolautsahoeu har sitert i det første innlegget ser du at det er snakk om mer enn en joint hver dag. Jeg har ingen problemer med å tro at cannabis er en såpass stor irritasjon for lungene at det medfører ekstra kreftrisiko. Det har aldri vært særlig sunt å røyke, og det burde ikke komme som noen bombe at enkelte ting er verre enn andre. Hvis man verken røyker til vanlig eller røyker jointer ofte er man jo rimelig langt utenfor faresonen uansett.
Litt offtopic men er det diggere og spise 3g en og røyke 3g ? Litt kjedelig at ikke rusen kommer før litt over 1time etter man har spist det da men hvordan blir rus opplevelsen ? Jeg har liksom aldri giddi og lagd brownies hehe
Sitat av rbt
Chikara, Det der er bare propaganda. Det er tobakken du blander med hasjen som er så farlig, så hvis du røyker potten eller hasjen din ren så trenger du ikke tenke på kreft.


Erowid Cannabis F.A.Q.


Atilla-Apati, Jeg snakket for meg selv, ikke for alle andre. Men kjenner flere andre enn meg som ikke liker sigaretter etter de har røkt hasj.
Vis hele sitatet...
Ja, for det er helt umulig at det er propaganda den andre veien også!
All propaganda i hele verden går MOT brukere og brukerens propaganda eksisterer ikke.
Sitat av xtapolapocetl
Takk for den, Grønnkål. Anbefaler alle å lese denne artikkelen, som slakter forskningen jeg refererte til i førsteposten nokså effektivt.
Vis hele sitatet...
Jeg er halvveis enig. Er et par hull i den forskningsrapporten som burdte vært bedre forklart, men det jeg ser her er en forskningsrapport av utdannede forskerer og en rapport av Bruce Mirken. Etter hva jeg kunne finne om Bruce Mirken har han ingen faglig utdanning innenfor området han skriver om her, han er Director of Communications, Marijuana Policy Project i følge siden (noe som helt sikkert stemmer) og han har jobba som freelance journalist.

Mener bare at vi ikke bør ta allt som står i den artikkelen for god fisk, men er bra at noen peker på feilene eller manglene som forskningen mangler.
Hvis jeg ønsker det, så kan jeg garantert finne artikler som støtter oppunder at cannabis er 20ganger mer kreftfremkallendes enn vanlig tobakk, men betyr ikke nødvendigvis at det stemmer med virkeligheten.
Sitat av Golder
Ja, for det er helt umulig at det er propaganda den andre veien også!
All propaganda i hele verden går MOT brukere og brukerens propaganda eksisterer ikke.
Vis hele sitatet...
Det er vel ingen som har påstått at propaganda andre veien er umulig, men dersom man ser på agendaen til de to motstridene gruppene, så er det høyst sannsynlig at anti-cannabis grupperinger driver med propaganda. Vi som røyker stoffet vil gjerne vite hvor skadelig det er, og generelt sett få sannheten på bordet, mens de som vil holde det ulovlig vil selvfølgelig få det til å høres utrolig skadelig ut, så folk blir skremt vekk fra det.

Det er jo bare logisk at brukeren vil vite sannheten om hvor skadelig stoffet er. Hvor er det alle anti-cannabis forkjempere får det fra at brukere vil glosifisere stoffet? Tror de at det ligger en stor internasjonal dealer-liga bak, som publiserer feilaktige forskningsrapporter for å få flere til å røyke?
Sist endret av Slaktern; 13. februar 2008 kl. 12:31.
Nichotin:

At overdreven cannabisrøyking er en stor belastning for lungene, og derfor utgjør en helserisiko, er jeg - i likhet med deg - også overbevist om. Jeg husker jo selv fra da jeg var yngre, hvordan lungene mine kjentes etter en uke i cannabis-land - not good - og intensjonen med min henvisning til overstående artikkel, var egentlig ikke å få røykere av grønt og brunt til å føle seg mere komfortable. Tung cannabisrøyking er tross alt - i tillegg til sannsynligvis å være helseskadelig - ofte svært passiviserende, og mange har fått se år av sitt liv forsvinne ut av kalenderen og ned i toalettskålen fordi dette stoffet forhindret dem i å våkne tilstrekkelig opp til å se deres egen situasjon.

Jeg hater imidlertid dagens avis- og TV-medier som spyr ut desinformasjon og likegyldigheter i større omfang og høyere hastighet enn vann gjennom Niagara.

Aftenposten kan henge seg, Dagbladet, VG, the lot - they're all a pile of shit - for ikke å snakke om NRK-nyheter, som jeg ikke kan se mere enn 10 sekunder før jeg får seriøst vondt i maven. Jeg kan ikke tenke meg noe kvalmere og mere motbydelig enn den gjennomsnittlige blidmæle og selvtilfredse petit bourgeois-kretineren som småpludrende sitter inne i skjermen og lirer av seg den ene platte halv-løgnen etter den andre, uten å ense hvor mye skade han gjør mot de marginaliserte, de svakerestilte, de annerledestenkende, innflytterne, ofre for okkupasjoner, undertrykkelse og tortur; alle som ikke passer inn i hans lille knappenålsverden.

Alle tenkende og følende mennesker må i dag si nei til søppel og oppsøke god litteratur og seriøse internettsider for å få viten om noe som helst. Avis og TV er for moroner.

Vel, det var dagens rant, og ble vel temmelig off-topic. I rest my case.

Her er noen gode politiske siter for de som måtte være interesserte:


Antiwar.com
Noam Chomsky
Counterpunch
Democracy Now
Information Clearing House
Norman Finkelstein
ZNet
Crooks an Liars
Sist endret av Grønnkål; 13. februar 2008 kl. 12:48.
For one thing, the new conflicts with other, much larger studies. In a study published in 1997, Kaiser-Permanente researchers followed 65,000 patients for 10 years and saw no sign of marijuana use increasing the risk of lung cancer or other smoking-related cancers. And a UCLA study similar in design to this one, published in 2006, found a trend toward lower lung cancer rates among marijuana smokers. Instead of 79 cancer cases, the UCLA team looked at 1,212. The result was so striking that they speculated that it "may reflect a protective effect of marijuana."

http://www.alternet.org/story/76496/
Sitat av Slaktern
Det er vel ingen som har påstått at propaganda andre veien er umulig, men dersom man ser på agendaen til de to motstridene gruppene, så er det høyst sannsynlig at anti-cannabis grupperinger driver med propaganda. Vi som røyker stoffet vil gjerne vite hvor skadelig det er, og generelt sett få sannheten på bordet, mens de som vil holde det ulovlig vil selvfølgelig få det til å høres utrolig skadelig ut, så folk blir skremt vekk fra det.
Vis hele sitatet...
Dersom dere vil vite hvor skadelig det er, hvorfor vifter da noen av dere undersøkelser som dette vekk og kaller det propaganda med en eneste gang?
Sist endret av Golder; 13. februar 2008 kl. 13:32.
Fordi dette var en dårlig undersøkelse?
Sitat av Porta
Fordi dette var en dårlig undersøkelse?
Vis hele sitatet...
Utsagnet ditt vekker liten interesse eller troverdighet om du ikke bygger på påstanden din med noen argumenter.

Forøvrig viser jeg til det Nichotin sa:
Det må jo skje noe dersom du skal røyke 1 joint hver dag i 10 år. Det irriterer lungene noe grusomt.
Golder, fordi akkurat dette er "bevist" før i media, men så noen mnd etter ble det regnet som propaganda. Jeg synes det er litt tungt og ta informasjon om cannabis i media seriøst etter at dette er akkurat denne type sleipe triks de bruker for og prøve og holde folk unna cannabis.

Jeg reagerte i sjokk når søstra mi kom hjem fra ungdoms skolen og sa til meg at jeg måtte slutte og røyke hasj siden politiet på skolen fortalte de at hvis man røyker hasj en gang må man sitte i rullestol resten av livet siden refleksene blir ødelagt. Dette var noe politimann hadde sett med egne øyner.


At politiet og media har gjort sånn jeg ikke kan stole på de er det ingen tvil om ihvertfall!
Sist endret av rbt; 13. februar 2008 kl. 15:42.
Sitat av rbt
Jeg reagerte i sjokk når søstra mi kom hjem fra ungdoms skolen og sa til meg at jeg måtte slutte og røyke hasj siden politiet på skolen fortalte de at hvis man røyker hasj en gang må man sitte i rullestol resten av livet siden refleksene blir ødelagt. Dette var noe politimann hadde sett med egne øyner.
Vis hele sitatet...
Hahaha *ler*

Men at det kanskje er mer kreftfarlig enn tobakk ser jeg ikke bortifra.
Sitat av Golder
Utsagnet ditt vekker liten interesse eller troverdighet om du ikke bygger på påstanden din med noen argumenter.

Forøvrig viser jeg til det Nichotin sa:
Det må jo skje noe dersom du skal røyke 1 joint hver dag i 10 år. Det irriterer lungene noe grusomt.
Vis hele sitatet...
http://www.alternet.org/story/76496/

Du leste ikke denne?
Sitat av Golder
Dersom dere vil vite hvor skadelig det er, hvorfor vifter da noen av dere undersøkelser som dette vekk og kaller det propaganda med en eneste gang?
Vis hele sitatet...
Jeg ville vært forsiktig med å avfeie undersøkelsen bare pga. en artikkel fra en pro marihuana-side som sier den er dårlig, men det er ganske innlysende at med en undersøkelse utført med kun 79 personer må man være skeptisk til resultatet. Spesielt når rapporten går såpass imot tidligere undersøkelser. Personlig setter jeg aldri noen lit til en tabloid-avis tolkning av en forskninsrapport, men venter heller til noen med erfaring på området har sett på rapporten med kritiske øyne.

Jeg er enig i at det å røyke noe som helst sannsynligvis fører til noen slags form for skade, men tidligere undersøkelser har ikke vist noen sammenheng mellom marihuanarøyking og lungekreft.
Sist endret av Slaktern; 14. februar 2008 kl. 11:20.
▼ ... over et år senere ... ▼
For meg virker dette å være en forholdsvis grundig undersøkelse. Helsedistriktene undersøkelsen dekker har tilsammen 1,8 mill mennesker. Metodikken som brukes er kurant og gjennomtenkt, og gjennomlesning av artikkelen sier meg at det ikke er noe forsøk på misjonering, men heller et forsøk (vellyket sådan) på å kvantifisere helserisikoen ved cannabisrøyking.

For å standardisere cannabisbruken har de benyttet seg av joint year, en versjon av det tobakksrelaterte uttrykket pack years (20 sigg om dagen i et år = 1 pack year). Joint year betyr 1 joint om dagen i et år. Hovedfunnet i undersøkelsen er at risikoen for lungekreft stiger med 8% for hvert joint year man har hatt. Dette er omtrentlig den samme risikoen man finner med hvert pack year for sigaretter (7%). Det blir funnet forskjeller i risiko avhengig av hvor mange joint years man har, med 5,7 ganger større risiko for dem med 10,5 joint years eller mer (som da har røykt i underkant av 4000 joints eller mer).

Det altnett-artikkelen peker på, nemlig at utvalget med faktiske kreftcases som brukes for å beregne risiko for "superstoner"-gruppen bare er på 14 personer, er forsåvidt relevant for diskusjonen. Men problemet er at selv om helsedistriktene som ble undersøkt utgjør 1,8 mill mennesker, er totaltinsidens for lungekreft så liten (i Norge med nesten 4,7 mill mennesker har man rundt 2000 nye tilfeller av lungekreft hvert år) at en faktisk må ta til takke med så lavt utvalg. Men, undersøkelsen burde følges opp flere år på rad, for å se om tallene viser samme trend.

Undersøkelsen kan forresten finnes her: http://erj.ersjournals.com/cgi/content/short/31/2/280 Dersom det er problemer med å få fulltext artikkel kan de spesielt interesserte sende meg en pm, så kan jeg sende på mail.
han derre pris of pot,emery er nå i live

men de sier jo at større undersøkelser verden over IKKE viser noen helserisiko av pot

http://www.youtube.com/watch?v=0_SzGl2kBng

then what.......
Sist endret av Benzoman; 26. april 2010 kl. 17:24.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Eh... Det er bevist at THC dreper kreftceller, og i tillegg er det ikke bevist noen kreftframkallende stoffer i cannabis.
Selvsagt vil røyking ha en negativ effekt på lungene, spesielt dersom det røykes med tobakk!
Men cannabis alene vil IKKE ha en kreftframkallende effekt!!!
Lurer på hvorfor epidemien brått skulle komme nå? Cannabis stammer ikke fra i går heller.
Sitat av Vargas Vis innlegg
Eh... Det er bevist at THC dreper kreftceller
Vis hele sitatet...
Dette gjelder cellegift også, uten at dette gjør det til helsekost.
Sitat av Vargas Vis innlegg
og i tillegg er det ikke bevist noen kreftframkallende stoffer i cannabis.
Vis hele sitatet...
Hvis så er tilfellet, betyr ikke det at det ikke oppstår kreftfremkallende stoffer når cannabis frobrennes.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Vargas Vis innlegg
Eh... Det er bevist at THC dreper kreftceller, og i tillegg er det ikke bevist noen kreftframkallende stoffer i cannabis.
Vis hele sitatet...
Kva eigenskaper ting har i ei glasskål har relativt lite med kva eigenskaper det har i kroppen. Klor dreper garantert kreftceller i ei glasskål, men eg veit ikkje om det gjer det spesielt interessant som kreftmedisin uansett. Tvert imot er jo det at noko drep kreftceller en rimelig grei indikasjon på at det er eit giftstoff som kan drepe andre celler også.

Og at cannabis ikkje inneheld kreftframkallande stoff er rimelig uinteressant, all den tid alle organiske materialer avgir tjære, karbonforbindelser, blåsyre og andre mindre hyggelige ting når det forbrenner.