Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2338
Hva er Dextrin..? Jeg så det var lett og bruke, og når jeg søket, fikk jeg ikke noe som gjore meg noe klokere..
Er dette noe som sprenger, lyser, eller bare en bi-oppskrift til noe annet?

Må bare si, at det var genialt med et oppskriftforum som er låst så vi får "ekte" oppskrifter.
Må si jeg likte dette forumet bra.
Very Important Pyrotechnician
Brainiac's Avatar
Dextrin er et bindemiddel som brukes som oftes i svartkrutt og stjerner.
Dextrin er et bindemiddel, brukest i blackmatch (lunte), stjerner, og anne krutt som må bli fast å hart. du blander bare in ca. 5% dextrin i kruttet, blander kruttet med vann (til det blir en fin "gugge") så smører du det ut på noe (f.eks. en tråd) henger det til tørk, så har du en fin blackmatch (lunte)


http://forum.warispeace.co.uk/viewtopic.php?t=6
Dextrin kan man lage ved å steke stivelse (potetmel, maismel etc.) på 200 grader Celsius i ca 2 timer. Når det begynner å bli gult, er det dextrin. Bare pass på å rør litt i det slik at det ikke svir seg, for da funker det ikke.

ooog: NÅ så jeg at Voldern hadde skrevet det under oppskrifter.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Under oppskriftseksjonen kan du vel finne oppskrifta mi på dextrin tror jeg. Haha! Den har blitt stjålet til mange sider etterhvert! Det samme gjelder vel lunteoppskrifta som ligger der.
Greit å bruke dekstrin når du skal granulere krutt. Da slipper du at granulatene løser seg opp med en gang også
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Sitat av pyrotekniker
Greit å bruke dekstrin når du skal granulere krutt. Da slipper du at granulatene løser seg opp med en gang også
Vis hele sitatet...
akuratt det samme som Brainiac og BoOoM sa...
Noen som har noen biler av dextrin, farge osv?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
www.google.com
Dextrin er vel hvit. Når man lager selv pleier den vell få litt brunfarge.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Ok, har sett på google og der er det både hvit og brunt og gult, så lurte jeg på hvilken farge man får av denne oppskriften som ligger her på dette forumet?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Småbrunt tror jeg det var.
Stek det til det får en svak, gyllenbrun farge. Er du usikker er det bare å teste en liten klype fuktet med vann.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hele tiden jeg har lest om dextrin igjennom tidene, har jeg lurt på... Hva er vitsen i å bruke så mye tid og arbeid med å steke å røre osv. bare for å få dextrin? Når (etter som jeg har skjønt) potetmel/maizenamel er like bra... Hvis ikke, kan noen forklare hva som er bedre med dextrin?
Takker for svar
Sitat av Pyro_Frelst
Hele tiden jeg har lest om dextrin igjennom tidene, har jeg lurt på... Hva er vitsen i å bruke så mye tid og arbeid med å steke å røre osv. bare for å få dextrin? Når (etter som jeg har skjønt) potetmel/maizenamel er like bra... Hvis ikke, kan noen forklare hva som er bedre med dextrin?
Takker for svar
Vis hele sitatet...
Vel, potetmel og maizennamel er så og si ren stivelse, som har svært lav vannløselighet. Dextrin har mye høyere løselighet, og er derfor bedre egnet enn stivelse i pyroteknisk sammenheng. Det er i alle fall konklusjonen jeg klarte å trekke etter en tur inom wikipedia.

Og, det er jo ikke mye stress å lage dextrin?
Dextrin brukes bla i fyrstikker om jeg ikke tar feil 8)
fyrstikker? tror kansje det er et litt sterkere bindemiddel i fyrstikker
Siden Thoryllo faktisk ikke har postet denne ennå, tar jeg meg friheten til å gjøre det og oppfordrer folk til å søke fra nå av: Her er hva en fyrstik er laget av:
Fyrstikken kan nederst ved hodet inneholde parafin, og i tillegg et impregneringsmiddel som hindrer gløding etter at fyrstikken er slukket f.eks. ammoniumdihydrogenfosfat (NH4H2PO4, som frigir ammoniakk og danner et lag med fosforsyre. Det trengs også et bindemiddel som holder asken sammen etter forbrenning bestående av stivelse, glass og eventuelt et inert materiale som diatoméskall. Hodet inneholder et oksidasjonsmiddel (kaliumklorat) som gir oksygen, antimonsulfid (Sb2S3), svovel eller kull. Ripeflaten inneholder kjemikaler som trengs for å begynne å brenne pga. friksjonsvarmen som rødt fosfor, i tillegg til knust glass.

Dette begynner å bli litt offtopic.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av BoOoM
fyrstikker? tror kansje det er et litt sterkere bindemiddel i fyrstikker
Vis hele sitatet...
Dextrin er sterkt nok til det meste det.
Bare bruk litt mye, så blir ting steinharde. Stjerner, for eksempel, er svært ofte bundet med dextrin. De tåler påkjenningen å bli blåst ut av en luftbombe ved eksplosjon. Bare ta litt dextrin i en beholder, gjør det såvidt flytende med vann og la det tørke.

Sjekk resultatet.
Skulle være bindene nok for det meste, det?