Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 730
Heisann
Jeg sitter å sliter litt med et dv kamera, Premiere 6.5 og forskjellige codecs. Kunne gjerne tenke meg noen anbefalinger fra dere hvis dere har erfaringer. Jeg får til å legge inn filmen, gjør dette i DV kvalitet og den tar sine GB.

Så kommer problemene når jeg skal rendre denne, og lage previews og eksporte filmen. Hvilken codec skal jeg bruke og hvordan kan jeg unngå det som skjer på bildet under her.
Hvilken codec kan jeg bruke på lyden for å få ned størrelsen, og ja synspunkter på dette.

Ville satt veldig pris på mye informasjon om videoredigering, eksportering og premiere 6.5.
Trådstarter
Det bildet som er lagt ved er helt feil, det blir ikke svart men hele bildet blir stripete når det er bevegelse osv.
Skal få fikset et screenshot når jeg får det til...
Ministry of Love
sptz's Avatar
For og ta det viktigste først hva skal du bruke filmen til? hvor stor vil du at filmen skal være? Når det gjelder codecer så vet jeg av erfaring at DivX sammen med premiere 6.0 ikke går spesielt bra. Om de er fikset i 6.5 vet jeg ikke siden det har jeg ikke testet. Jeg skjønner ikke helt hva du mener når du sier du har problemer med og rendre den. Bare og trykke enter det, skal ikke klusse med noen codec før du skal eksportere filmen...
Trådstarter
Filmen skal nok ut på det store nettet, den må bli en sånn ca. 50-100 mb. Jeg skal også klippe endel i den først også.
Det største problemet er at bildet blir stripete når det er bevegelse.
Trenger også codec forslag til lyd.
deinterlace

beste redigeringsprogget er ulead mediastudio (6.5 directors cut) eller 7.0
Trådstarter
deinterlace ?

Ulead Mediastudio.

Har du det/ evt. noen som har det på en ftp eller http slik at jeg kan laste det ned?
Bruk ikke codec'er i Premiere. Dette komprimerer men etterpå med andre progs som gjør at men får bedre komprimereing (Vitualdub f.eks) Det beste er å jobbe med ucomprimet data i permiere (video data da, ikke lyd det spiller ingen rolle)

For å komprimere bilde kraftig må en enten bruke et stream format, eller sette ned fps evt. oppløsning.
Deinterlace er at de 25 bildene du tar pr sekund er egentlig 50 halve bilder. På en TV vises dette helt ok, men på en monitor får du striper.

I premier6.5 er det med en egen codec som gjør ting om til mpeg. Mulig det er en boks å huka av for Deinterlace.

Har også brukt Cinema craft ????? 2.5 Helt stille hva det heter til å comprimere til mpeg og Divx. Men man må da bruke mange andre programmer etterpå.

Sitter ikke ved min maskin for tiden. Der har jeg noen linker.

Men søk på google.com på premier + divx eller noe. Finnes masse info.
Noen som har Ulead Mediastudio på ftp eller bt ?
hadde 6.5, hvis noen har 6.5 directors cut eller 7.0 så si ifra
Trådstarter
Helt enormt bra, takk for all hjelp.
Leita litt rundt i Premiere og fannt en option som het deinterlace, og det fungerte kjempe bra.

Takker.