Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1307
Anonym bruker
"Plaprende Nymfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Bare lurer kan jeg få erstatning eller noe for de husleiene jeg har betalt hvor utleier ikke har oppfylt brannsikringsreglene som må til for å ha lovlig utleie? Purra i 9 mnd før det skjedde noe og betalte full husleie de 9 mnd. Ønsker ikke si opp kontrakten men lurer på om det er noe å hente.
Fra husleieloven

§2-10
Oppfyller ikke utleieren sin plikt til å rette mangelen, kan leieren kreve erstattet sine forsvarlige utgifter ved å få mangelen rettet. Medfører rettingen arbeid, kan leieren kreve en rimelig godtgjørelse for det.

§2-11
I den tid husrommet lider av en mangel, kan leieren kreve avslag i leien slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt leie svarer til forholdet mellom husrommets leieverdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dette gjelder likevel ikke i tiden etter at leieren har avslått et tilbud om retting som leieren pliktet å motta.


Verdien av brannslukningsapparat og 1-2 røykvarslere er vel totalt under 1000,-

Hva forventer du? Trekke av en femtilapp i måneden?

Enkleste er nok å gå til innkjøp av dette selv å trekke fra husleien.

Er det snakk om byggningstekniske mangler stiller det seg verre.
Sist endret av Dough; 7. august 2020 kl. 07:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Plaprende Nymfe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Har fått brannsikring her nå men måtte purre hundre ganger (utleier sa fra starten at det skulle komme før jeg flytta inn men kom ikke, ordna my inspeksjon for feil og mangler og utleier sa det skulle ordnes opp i og ble aldri ordnet opp i, før nå) og utleier har samtidig økt husleien flere ganger så jeg føler jeg har betalt for noe jeg ikke har fått og håpte kanskje det ikke var gyldig som utleiested og at jeg måtte få igjen husleia hehe
Du får lese litt i husleieloven. Veldig begrenset hvor ofte og hvor mye hin kan øke husleien.
Sist endret av Dough; 7. august 2020 kl. 08:07.
At huseier har økt leien din «flere ganger» på ni måneder gir deg nok et vesentlig bedre utgangspunkt for å få penger tilbake eller reduksjon i leie enn den manglende brannsikringen.

Hvis du kan dokumentere ekstrautgifter i forbindelse med manglende brannsikring har du kanskje et krav, men hvis ikke tviler jeg.

Huseier kunne nok fått betydelige problemer om du brant inne på grunn av manglende sikring, men det blir noe annet igjen...