Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 4296
Fikk brev i posten med en feit skrift på toppen noe alla "Ditt førerkort er midlertidig beslaglagt grunnet manglende edruhet"

Aldri blitt tatt for verken kjøring i rus eller alkho, ikke en fartsbot engang.. blitt tatt 2 ganger for å røyke men da altså ikke bak rattet eller i bil. Noen som har opplevd noe lignende og vet hvordan man går frem? Plezz im a scrub. Kan legge til at jeg har vært clean i et halvt års tid å får jobb på timen vist jeg får lappen tilbake Kos dere med siste arbeidsdag av uka =]

Vet ikke om jeg la den feil her på forumet isåfall beklager =]
Sist endret av Reko3; 11. august 2017 kl. 06:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Lilla Åmand"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vel, det er slik det er. Politiets nye våpen i kampen mot narkotika er at de tar førerkortet selv om man ikke er tatt mens man kjører. Det holder å snakke om det til legen sin eller psykologen, eller som du gjorde bli tatt for det i helt andre sammenhenger. Folk flest tror nok at helsepersonel har taushetsplikt, men det er noe som heter opplysningsplikt og den går over taushetsplikten slik at de må si fra hvis noen bruker narkotika/uovlige rusmiddler. Du må pisse rent i ett år så kan du få igjen lappen.
Er det en reell beskjed fra legestanden eller whatever man vil kalle det kan du jo lett bevise din edruelighet med både piss og blod. Ta en telefon til ditt lokale legekontor og spør pent om hva faen dette er for noe og at du ikke er enig i dette fjollete brevet.
Anonym bruker
"Stinn Bison"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ta kontakt med advokat. Det koster noen tusenlapper å sende en klage, men det er verdt hver eneste krone.

Tilsynelatende så er praksis at hvis politiet kan dokumentere bruk to ganger på et år, kan de tilbakekalle føreretten etter eget ønske iht paragraf 34 VTL. Dette går afaik ikke via rettsystemet engang før du klager på vedtaket, og det gjør du ved å ta kontakt med en advokat.
Seriøst? Kjenner jeg blir alvorlig irritert på "formynderstaten" her. Tenkte å oppdatere med at det må stå en slags kontaktinfo i brevet og at TS kunne slå i bordet med rene prøver siden hen har vært clean i et halvt år. Er ikke det bra nok er det en alvorlig systemfeil i mine øyne.
Anonym bruker
"Lilla Åmand"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trenger ikke å ta det to ganger. Fylkesmannen bestemmer hvor grensa går. Det finnes de som mener at en gang er misbruk.

"Fylkesmannen i Rogaland fremholder videre at all bruk av illegale rusmidler, inkludert hasj, er rusmisbruk, og omfattes dermed av førerkortforskriftens helsekrav."
Uvaksinert 👍
Sitat av Splooge999 Vis innlegg
Er det en reell beskjed fra legestanden eller whatever man vil kalle det kan du jo lett bevise din edruelighet med både piss og blod. Ta en telefon til ditt lokale legekontor og spør pent om hva faen dette er for noe og at du ikke er enig i dette fjollete brevet.
Vis hele sitatet...
Vel, akkurat her så har jo TS blitt tatt for det.
Vet det er meningsløst, men gjentar:
Seriøst?
I hvilken verden er et halvt år med rene urinprøver ikke et bevis på edruelighet? Ja, det halvåret er teoretisk, men hen er edru nå. Motbevis det.
Vet det ikke hjelper, men det er min personlige mening, jeg føler det er veldig logisk og det plager meg dypt hvis det ikke blir mottatt slik av de relevante myndigheter.
TS har ikke sin edruelighet dokumentert såvidt jeg skjønner det. Derfor er fremgangsmåten å få dokumentert din fremtidige edruelighet med pisseprøver hos fastlegen. Når du har 6 mnder rene prøver, eller synkende verdier til du ble clean, så får du fastlegen til å skrive noen ord og sender så prøvene og skrivet til førerkortavdeling på nærmeste lensmannskontor. Før det har gått 6 måneder vil du ikke få det innvilget.


Lykke til videre mate!
Aargjhh!
Hva hvis TS akkurat nå. I dag. Uten noe om og men. Har helt rene prøver. Hva er problemet da?
Anonym bruker
"Lilla Åmand"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Splooge999 Vis innlegg
Aargjhh!
Hva hvis TS akkurat nå. I dag. Uten noe om og men. Har helt rene prøver. Hva er problemet da?
Vis hele sitatet...
Problemet er at han i myndighetenes øyne er en rusmisbruker siden han har brukt det en gang eller mer og dermed ikke engnet til å ha førerkort. Man må så gå å pisse under en gitt periode for å bevise at man ikke lenger er en rusmisbruker, at man liksom har klart å komme ut av rusmisbruken og kommet på rett kjør.
Trådstarter
Takk for svar alle sammen =] Har ikke dokumentert halvt år clean men har ikke røyka på 9 mnd ish. Så hjelper ikke å få helseattest med ren urinprøve fra fastlegen å en søknad til politiet hvor jeg skriver at jeg er garantert jobb å kan gå med på urinprøve 1 gang i uka mot at jeg får tilbake førerkortet? Veit jeg spør dumt men har ikke peiling å finner ingenting på nettet :/
Da jeg ble fratatt førerkortet sa fastlegen min at det var nye regler fra november 2016.

Jeg må pisse 2 ganger i uken + blodprøve 1 gang pr måned (blodprøve viser alkoholinntak siste 2-4 uker!). Dette må gjøres i 6 måneder med helt rene prøver. Drikk en pils så må man starte på nytt.. Etter disse 6 månedene kan jeg få førerkortet.
For å beholde førerkortet, blir det deretter uanmeldte (stikkprøver) urin og blodprøver 10 ganger pr år, i 3 år! Disse prøvene skal kun vise ingen eller moderat bruk av alkohol.

De nye reglene
https://helsedirektoratet.no/retning...f%C3%B8rerkort)

Edit: Du kan søke til fylkesmannen om å få tilbake førerkortet. Men de nye reglene sier at fylkesmannen ikke skal ta hensyn til behovet for førerkort. Noe som i praksis vil si at du ikke kan få førerkortet tilbake.
Sist endret av random81320; 11. august 2017 kl. 16:08.
Trådstarter
Så jeg blir fratatt retten til å ta meg en pils i sommer sola
? Akkurat det nekter jeg å tro, kan det hende det var en tilleggs greie du fikk?
Jeg ble tatt for fyllekjøring. Når jeg skulle ta lappen på nytt sa legen at jeg måtte gå gjennom disse prøvene hvis jeg ville ha førerkort pga nye regler. Men jeg tror det er opp til legen å vurdere.
Alle som tar lappen må ha attest fra legen. Så hvis du slipper ny oppkjøring kan det hende at du ikke trenger å ta prøvene?
Sist endret av random81320; 11. august 2017 kl. 16:48.
Trådstarter
Er ikke fyll jeg er tatt for så krysser fingrene for at jeg kan ta meg en kald en i sola. Men skal ta det i betrakning alle innspill er til hjelp =] kan nok leve uten alkohol et halvt år =]
Anonym bruker
"Klar Hippogriff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er helt utrolig at dette er mulig i et land hvor vi har kommet så langt på mange andre områder. Hva får man gjort med det? Nada, virker det som. Det blir skrevet leserinnlegg og kronikker om denne problematikken hele tiden, men det skjer ingen endringer. Hvordan skal man få endring? Ved et par anledninger har jeg hatt behov for å snakke med en lege angående mitt rusforbruk, men denne fjollete loven gjør at jeg ikke tør å ta det opp. Hva er det for en stat vi lever i? Sinnet mitt koker hver gang jeg leser om dette. Hvis politiet skulle jobbet rettferdig burde 95% av befolkninga mistet lappen på dagen. Alle moralistene som sitter på sin høye hest og skåler ukentlig skjer det ingenting med. Revolusjonen må bare komme.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Resultatet er at folk kjøper illegalt, og man vet egentlig aldri hva man får enn at de kanskje kunne fått en pille under kontrollerte former hos fastlegen og dermed beholdt lappen. Vil heller påstå det er mer trygt enn at folk kjører rundt i heroinrus for å sette d på spissen :P
Anonym bruker
"Tropisk Kirkevar"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er helt utrolig at dette er mulig i et land hvor vi har kommet så langt på mange andre områder.
Vis hele sitatet...
konklusjonen må jo være at vi lever faktisk i ett ganske primitivt samfunn. Det er en sinnsykt viktig endring som behøves her. samt det er en stor del av befolkningen som må opplyses.

Har du sett facebook kommentarer hver gang det dukker opp noe om at en kjent norsk profil vil ha legalisering? Norge er full av brødgjøker.

det er bare å holde seg unna hasj i norge ffs, det er jævlig skummelt, av helt unaturlige årsaker....

uansett til TS: så ville jeg i dine sko dratt på legevakten og bedt om blodprøve og urinprøve.

dokumentert det med jobben og lappen av potensielt arbeidsgiver.

brevet du fikk er sikkert signert av en politijurist, book ett møte med han. (kan være vanskelig, ikke umulig) legg fram det du har.