Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  74 8962
her om dagen hørte jeg en måte om hvordan lage 96% sprit
Først skulle du ta like mye sukker som vann og 95% gjær. så skal du blande. Og sette det til lagring i minst 3 uker.. så skal du legge det i fryseren. Og det som ligger på toppen og ikke har fryst er 96% sprit? Er dette sant? Er det farlig? Funker det? noen som har testa?
Jeg tror det er bs!
Prøv, og fortell oss hvordan det gikk!
Det hørtes sannsynlig ut... Sprit fryser jo ikke... Men vha skal du med det? Skal jo ikke så mye til av det før du stryker med...
∮ F dr = 0
Trådstarter
Jeg skal selfølgelig drikke det.. Jeg tar det jo med ro.. Men det jeg er bekrymra for er om det er noen farer med det.. om jeg drikekr noe som kroppen min ikke tåler
Du vil sannsynligvis ikke ha lyst til å finne ut hvordan spriten smaker hvis satsen skal gjære uten vannlås i 3 uker, men værsågod...
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Du snakker om en helt annen prosess - dette er samme prosess som vinlaging, og du får maks 16-17 prosent -MAKS. Om du skal lage ditt eget sprit må du destillere og sånn.

hj
Dette funger ikke, hvordan tror du det hadde gått med frostveske ol.? alkoholen skiller seg ikke fra blandingen uten oppvarming. Dersom det er så enkelt hvorfor gjør ikke komersielle sprit fabrikker det samme?

Adrian: slapp av, kroppen din sier fra når den ikke tåler mer. Alkohol er ikke farlig så lenge du ikke drikker til blodet blir så tyntflytende at hjernen slutter å fungere. Blandevannet er mye farligere, det kan du kjøpe i så stort kvantum at du kan drukne i det.
Sist endret av Red-Bull; 17. november 2003 kl. 00:39.
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Opprinnelig postet av Red-Bull
Alkohol er ikke farlig
Vis hele sitatet...
Alohol er ikke farlig? Hva med butanol? propanol? metanol? hexanol? heptanol? oktanol?

Skål :P

H
//offtopic:

Hva er "BS" ?

//offtopic

Uje; Bullshit?
BS = Oksedrit
Problemet er at gjærsoppen dør ved en alkoholdprosent rundt 20. Det er derfor man må destillere for å få skikkelig lunk, sprit.

Å skille drikkbar alkohol, altså etanol, og vann er ikke lett, derfor bruken av destillasjonsapparat for å få sprit. VAnnet og alkoholen skilles for å få sprit. Hvis du har hatt litt kjemi vet du at både vann og alkohol har dipol og derfor bindes kraftig til hverandre.


Hvis den teorien som du antyder hadde funket, kunne man lagt en vodkaflaske i fryseren og endt opp med halvparten is og den andre halvparten flytende, 100% ren alkohol.
Og det skjer ikke.
Ministry of Love
sptz's Avatar
nei det hadde aldri blitt 100 siden etter 96% så begynner alkoholen å binde seg til lufta.. (derfor får du ikke mer en 96% vis man ikke har vakum)
Opprinnelig postet av enquiry
Du vil sannsynligvis ikke ha lyst til å finne ut hvordan spriten smaker hvis satsen skal gjære uten vannlås i 3 uker, men værsågod...
Vis hele sitatet...
Oh damn!
Den dårlige spriten som går for 1000 kroner 10L dunken. Lukter BS og smaker BS

værsågod ja...
Opprinnelig postet av spetznaz
nei det hadde aldri blitt 100 siden etter 96% så begynner alkoholen å binde seg til lufta.. (derfor får du ikke mer en 96% vis man ikke har vakum)
Vis hele sitatet...
Hvis det er luft i flaska har du nok rett, gidder ikke sjekke om andelen gass vil være forskjellig ved -40. Men teorien var uansett i utgangspunktet feil.

Men lykke til hvis du tenker å drikke noe hjemmegjæra ved å bare slenge sammen noe sukker og gjær. Det er ikke barebare å få noe som ikke har for jævlig gjærsmak. Det er en grunn til at det ikke pleier å bli særlig godsmak av hjemmemekka vin eller øl hvis man ikke har skikkelig utstyr.
Opprinnelig postet av spetznaz
nei det hadde aldri blitt 100 siden etter 96% så begynner alkoholen å binde seg til lufta.. (derfor får du ikke mer en 96% vis man ikke har vakum)
Vis hele sitatet...
dessuten hørte jeg en plass at den sterkeste spriten noengang laget var 98%. men det er jo sterkt nok det....
Opprinnelig postet av trigger
dessuten hørte jeg en plass at den sterkeste spriten noengang laget var 98%. men det er jo sterkt nok det....
Vis hele sitatet...

98% drikkbar sprit? Du har 100% sprit uten luft. Når luft kommer til og blandes med spriten, får du 96%. Altså, 98% høres ut som en spøk ?
Ja. det med 98% stemmer ikke. så lenge det er luft vil spriten trekke til seg fuktighet fra luften og bli 96%. det er fakta. umulig å omgå det.
niseks er jo sinnsykt sterkt da, beste er jo og blande det ut til ca 40%
Det går an å tilsette et stoff som trekker ut luften, slik at man får 98%, dette er ofte brukt som laboratoriesprit.
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Det skal godt gjøres å få til 96% med et hjemmeveisa still og sats-oppskrift fra gubben på nabogården. Tro det eller ei, du kan bli like møkk full på 94% som på 96%. Som de sa når de skulle ha drekkakonkurranse oppi nord-Sverige, brenninga ødelegger bare den gode smaken av satsen
very impotent freak
Delusional's Avatar
Opprinnelig postet av Red-Bull
Alkohol er ikke farlig
Vis hele sitatet...
ye... rigth..? Alle alkoholene fra meta-oktanol er giftige. Den eneste alkoholen som har svak nok bi-effekt til at rusen er merkbar er etanohl som blik klassifisert av de som ikke er "boklærde", som the one and only alkohol.
SharQ og Delusional: Ja, jeg mente selvskt etanol eller etylalkohol som det også heter. Beklager dette veldig og håper at ingen har missforstått dette og tror at metanol eller andre akohol bindinger er like uskadelig.
sharq: funker vell som prinsippet med frysing av vin, der du kan få ut en veske på ca 30%..
Her er det noen som har driti på draget... Det er faktisk veldig mulig å lage 100% sprit. Det kalles "absolutt sprit", og brukes i kjemien. Grunnen til at man får kjøpt 96% på polet er at ved vanlig destillering skaper en bestemt blanding av etanol (sprit) og vann (96%:4%) skaper en konstantkokende blanding. For å fjerne de siste 4% vann må man bruke ett tørremiddel. Husker ikke hvilket som vanligvis blir brukt, men det kan jeg finne ut av. Men dette er for mye styr, derfor selges 96%. 100% sprit har blitt lagd, og det er altså fullt mulig
Sånn er det!
[quote]Opprinnelig postet av noid
[b]Grunnen til at man får kjøpt 96% på polet..QUOTE]
HVA? Hvilket pol?!
Holy crap`a rooney... (ellernoe)

100% sprit ja, den var ny.. tror nok du har lest for fort i svingene, selv om det heter "100 volumprosent", så betyr ikke det at alkoholinnholdet er 100%.. det har med densiteten til vesken..


og hehe , ja skulle likt og funnet det polet som selger narkotika ja, 60% er max i norge...
heh, nei, vinmonopolet har ikke tillatelse til å selge 96% sprit. Dette regnes som legemiddel og kan bare selges av apotek. (Du og apoteket må selvsakt ha tillatelse til kjøp og salg.)
det er 60% som er det meste polet selger? eller 40%?
Det kraftigste Polet selger er den norske spriten Hammer, på 62%. En helflaske er nok til å sørge for at meitemarker aldri ser byen
gimme the loot til den.. hvor mye koster den helflaska? :K
noid: 96% selges ikke på polet nei! og det går ikke å ha 100% i kontakt med luft. sorry noid, men der tok du nok feil..
Er det ikke like greit med helt vanlig 40 %...kanskje 60 % til og med...Dere må blande det ut uansett - eller om dere ikke VIL gjøre det av en eller annen grunn så er det jo bare et glass mot to glass så er man hurve dritings uansett.....jezes
btw, neste gang noen er i spania, gå på apoteket og spør etter "aqua naturale" , husk og vær sikker på at de gir dere den som kan drikkes, finne to typer. Det er 96%
Finst det en hammer vodka med 62%? Trodde 60% var det høyeste som var lovlig å selge til almennheten... Utvalgte pol har faktisk 96% sprit til folk med spesielle løyver. Vet ikke hva grunnen til at man får kjøpt med løyve er. Noen som vet?
Thats a fact eller? Høres rart ut...tja kanskje de er leger og gidder ikke gå på apoteket eller får det ikke gjennom jobben - rart jah
Opprinnelig postet av Anarcho_Defect
Utvalgte pol har faktisk 96% sprit til folk med spesielle løyver. Vet ikke hva grunnen til at man får kjøpt med løyve er. Noen som vet?
Vis hele sitatet...
Hvilke "pol" er det da? Tviler jeg sterkt på.
Vist det eventuelt skulle være noen som solgte måtte det være apoteket, men de selger ikke spriten i halvlitersflasker så du kan drikke deg full på dem.
Jeg skal konsultere kjemiboka en gang til... Jeg har visst liiite peiling på vinmonopolet, men er fortsatt overbevist om at det er fullt mulig å lage 100% sprit. Hvis du har en ti liters dunk med 100% sprit, og så skrur av korka, kommer det ikke plutselig en desiliter vann ut av lufta... Hvorfor skulle oppskriften til 100% sprit stå i kjemiboka om det er umulig å lage..?
At man kan lage 100% alkohol kan jeg bekrefte med 100% sikkerhet.

Det hender at to væsker med ulikt kokepunkt ikke kan skilles fra hverandre med selv det beste destilleringutstyr. Fordi væskene danner en konstantkokende blanding med lavere kokepunkt en hver av de rene væskene. Et klassisk eksempel er nettop etanol og vann. Når vi destillerer denne blandingen, går det over en blanding av ca 96% etanol og 4% vann (volumprosent). Denne blandingenen koker ved 78,2 Celcius, mens ren alkohol koker ved 78,5 grader celcius og vann ved 100. Denne blandingen kalles azeotrop.

For å bli kvitt de siste 4% vann fra etanol må man tørke væsken. Ved å bruke molekylsiler av zeolittypen er dette mulig. De er silikater med hulrom inni. Små molekyler som H2O kan "vandre" inn i og bli der, mens større molekyler ikke kommer inn. Vi får da vannfri etanol som kalles absolutt alkohol.

Grunnen til at skoler ikke har 100% etanol er at etanolen blir forurenset for å fremkalle brekninger ved svelging.

Sist endret av Sverrre; 18. november 2003 kl. 17:54.
Takk!
Jeg skrev det meste av dette øverst på siden, men husket ikke detaljene...

Sverre har 3KJ
Sist endret av noid; 19. november 2003 kl. 15:03.
∮ F dr = 0
Trådstarter
Takk for alle svarene. Jeg prøver og ser hvordan det går jeg.. Tviler på om det faktisk funker.. men vi får se
Er det forresten noen som har smakt rein 96%. Det er ikke godt! Hva skal dere med det?!

Lagde 96% i kjemien på ungdomsskolen (på Steinerskolen er det faktisk en del av pensum i 10. klasse...).
Master debater
Dekilaz's Avatar
Å smake på (les: drikke litt) ren 96 % er ikke bra, ettersom det vil skade slimhinnene fra munnen og ned. Å svelge ren 96 % etanol er med andre ord svært farlig.

Ellers går det fint an å blande det ut med vann og tilsette eventuelle smaksstoffer for å få drikkbar sprit.
Sist endret av Dekilaz; 19. november 2003 kl. 03:44.
tilbake til topic! 1.spørsmål.. noen som faktsik har prøvd dette?

og 2.. har litt lite å gjøre så kan like godt teste det! men med 95% gjær.. menes at det skal være 95% av innholdet (vann og sukker) i gjær? er ikke det LITT mye?
jeg smakte rein i sommer, det reiv opp i nesa og brant bort alle mine skjøre smaksløker. det sterkeste jeg har smakt.
Opprinnelig postet av Bullfr0g
98% drikkbar sprit? Du har 100% sprit uten luft. Når luft kommer til og blandes med spriten, får du 96%. Altså, 98% høres ut som en spøk ?
Vis hele sitatet...
Det stemmer faktisk det med 98% sprit. Leste det i Guiness Rekordbok at den sterkeste spriten som noensinne er laget var potetsprit som var hele 98%(!) alkohol. Og ja, den var drikkbar.

~Stitch :P
Opprinnelig postet av Stitch
Det stemmer faktisk det med 98% sprit. Leste det i Guiness Rekordbok at den sterkeste spriten som noensinner er laget var potetsprit som var hele 98%(!) alkohol.

~Stitch :P
Vis hele sitatet...
På kjemi-forkurset jeg var på i august, sa foreleseren at de på NTNU hadde produsert 99.999% og at 96% grensa bare var på grunn av begrensninger ved fremstillingsmåten som vanligvis ble brukt, hvis jeg ikke husker helt feil.
Gidder dere å lese hva som står litt over?? Det er ingen heksekunst å lage tilnærmet 100% sprit... oppskriften finner dere over, den står også i 3KJ bøker...(Ihvertfall den jeg har)
100% fordamper med en gang... Den sterkeste spriten som selges på polet er nokk på 60%-62%. Er jo en type som heter 60% eller noe slikt. Står i hvertfall 60% med store bokstaver på flasken. Vinmonopolet