Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2683
Jeg leste denne artikkelen på www.forskning.no

http://www.forskning.no/Artikler/200...r/1074159798.5

Den fokuserer på kombinasjonsbruk av Extacy og Hasj.

Mitt spørsmål til dere er om kun hasjbruk også fører til
_varige_ skader av hukommelsen? Jeg trodde at hasj
kun lammet hukommelsen så lenge man hadde det i kroppen.

Finnes det noen objektive sider på internett der man kan
lese mer om _varige_ skader hasj kan gi.

Mvh
.fredrik.
http://www.newscientist.com/hottopic.../marijuana.jsp

Sjekk litt der..

Men uansett, mdma er ikke bra for hodet!
Var vel mest hasj han lurte på, korttidshukommelsen din kan bli veldig svekket mens du er "stein", når effektene er på det sterkeste, men ellers blir den ikke noe svekket. Nå vet jeg ikke hvordan det funker etter 10 år med DAGLIG røyking da..
-
Bruker du ecstasy og hasj, kan du risikere å få alvorlige problemer med både korttids- og langtidshukommelsen. Du kan være i fare for å bokstavelig talt bare leve i nuet.
Vis hele sitatet...
Alltid bra lesestoff på sånne steder, morsomt..
jeg har noen (4-5) år med hver-dag-røyking på baken nå, og kan si det at det definitivt har påvirket korttids hukommelsen min negativt. Ikke bare da jeg er stein, men da jeg er nykter også. Problemet når man røyker hver dag, og spesielt når man røyker nattings hver dag før man legger seg er vel at man ikke blir orntlig nykter igjen før man står opp og får på en mornings.

De gangene jeg har vært uten hasj i et par uker har jeg merket at jeg ikke loker like mye, ikke glemmer hvor jeg har lagt ting hele tida, som jeg gjør til vanlig. Så jeg tror at det tar litt tid før den seigheten slipper taket. Men jeg tror at samme hvor mye du har røyka i en periode, er det bare å kutten helt i et par mnd, og de negative virkningene vil gi seg etterhvert, i alle fall så lenge hasj-bruken ikke har utløst latente psykiske problemer, noe jeg veit det kan gjøre. Og kutter ikke vedkommende hasj-røykinga med en gang han/hun begynner å få problemer, men bare fornekter at det er noe problem, kan det i værste fall resultere i tvangs-innleggelse. (flere bekjente av meg som har fått problemer). Jeg skylder ikke dette på hasjen, men tror det er en medvirkende faktor.. sansynligvis hadde disse latente psykiske problemene boblet til overflaten en eller annen gang i løpet av livet uansett.

Vil bare legge til at etter at jeg begynte å eksperimentere med sopp, har jeg kommet på bedre tanker ang. hasj-røykinga... rett og slett funnet ut at det er ikke no poeng i å gå rundt å være stein hele tida.. det er heller noe man gjør når man har fått gjort unna alt mulig annet man har på programmet en dag og har et par timer til overs. Føler at jeg får mye mer ut av å røyke nå som jeg er nede på et par ganger i uka istedet. Og i tilleg opplever jeg ikke lenger de negative virkningene jeg tidligere har fått av mitt hasj-(mis)bruk, som f.eks dårligere hukommelse, "giddaløshet" og til tider store problemer med å stå opp om morgenen, som igjen har resultert i problemer med å gjennomføre skolen.

Det jeg har kommet fram til er at det er nok med hasj som med mye annet; i moderate mengder er det ok, men når det tar kontroll over deg kommer problemene.
Sist endret av Sindre; 22. januar 2004 kl. 03:48.
radium's Avatar
Trådstarter
Svar på eget spørsmål.

Svaret fikk jeg fra njusgruppen no.samfunn.narkotika som forøvrig er et bra supplement til dette forumet.

#########################

> Jeg leste denne artikkelen på www.forskning.no
>
> http://www.forskning.no/Artikler/200...r/1074159798.5
>
> Den fokuserer på kombinasjonsbruk av Extacy og Hasj.
>
> Mitt spørsmål til dere er om kun hasjbruk også fører til
> _varige_ skader av hukommelsen? Jeg trodde at hasj
> kun lammet hukommelsen så lenge man hadde det i kroppen.

Vanligvis kan dette summeres opp omtrent slik:

Kortidshukommelse som en mygg mens/når man røyker. Det betyr bla. man
vil ha problemer med læring (først korttids for så å bli langtids ved
gjenbruk av informasjon). Svekkelse av kortidshukommelse bedres
nærmest umiddelbart når man slutter.

Som med alt annet er det forbehold om mengde (og tid) og jo større
mengde (og tid) jo hardere virking og lengre rekonvalesens.

Man bør aller helst unngå å røyke i perioder hvor man er i
læringssituasjon (hvilket desverre kan strekkes til hele livet) om man
ønsker en effektiv læring. Så det bør helst være 25-30 års grense ved
en eventuell legalisering av cannabis.

Jeg orker ikke hoste opp alle referanser til dette, men jeg tror denne
oppsummeringen er "god nok", men om du alikevel skulle ønske en grei
oppsummering er kanskje den sveitsiske ikke aller verst (litt for lite
innhold er kanskje en av innvendingene, med mindre man begynner å
sjekke kildene):
http://www.drugtext.org/library/repo...an/default.htm

Ellers vil vel også http://www.drugtext.org/library/report/ kunne gi
noen hint.

> Finnes det noen objektive sider på internett der man kan
> lese mer om _varige_ skader hasj kan gi.

Finnes nesten ingen varige skader så om du har bestemt deg for å lese
om det, så er du så forutinntatt at du behøver ikke lese noen
rapporter for å få bekreftet det du allerede vet.

De største skader av cannabis er om man får droppet noen kilo i
huet fra noen meters avstand. Det behøver man ikke skrive rapporter
om.

Resten står i de andre linkene.

#####################

Dette kan være interesant lesning for personer som ønsker litt mer objektiv lesning om hasj.

-f-
Sist endret av radium; 22. januar 2004 kl. 18:23.
Hasj fucker deg psykisk etter langvarig bruk... Jeg sier ikke at det skjer med alle, men det skjer med noen...
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Flott og informativ post, Sindre, du fikk satt på papiret det jeg egentlig har ment i evigheter men aldri hatt bakgrunnsinformasjon nok til å kunne uttale meg om.
duxo: hasj fucker folk som har psykisk ustabilitet latent i seg, og noen uheldige folk som misbruker det ved å gå så og si konstant høye/steine..

radium: jeg merker ingen forskjell på uker da jeg har vært nykter kontra uker da jeg har røyka helga før, så læreproblemer er nok kun for hverdags-røykerne.. ellers må jeg si jeg er enig med tias.. en meget bra post, som samtidig er bra dokumentert/backet opp..
MDMA er nokk uansett BETYDELIG mer skadelig for hodet enn canabis.

Jeg er bare loka et par dager etter jeg røyker. Så er det tilbake til normal igjen.
jeg er også litt treg dagene derpå, men det går mer utover konsentrasjonen..
klarer jeg først å konse på noe funker det fint
Jeg tror egentlig hasj og ecstasy er det same. Ihvertfall rent kjemisk
vel..
mdma er jo ganske forskjellig fra thc da
Tror ikke det sånn rent matematisk

EDIT: En kompis av meg moret seg litt med PC'en min da jeg holdt session her om dagen. Denne posten (og andre lignende jeg ikke har funnet selv enda) er dermed bare å anse som tull.
Sist endret av rune420; 26. januar 2004 kl. 19:12.
Opprinnelig postet av rune420
Tror ikke det sånn rent matematisk
Vis hele sitatet...
Nei:

http://www.erowid.org/plants/cannabis/cannabis.shtml

http://www.erowid.org/chemicals/show...ve/mdma_3d.jpg
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Når vi først er inne på det så kan jeg jo alltids, som så mange ganger før, henvise til WHOs rapport på cannabis fra '95, "A Comparative Appraisal of the Health and Psychological Consequences of Alcohol, Cannabis, Nicotine and Opiate Use"

Konklusjonen sier følgende:
There are health risks of cannabis use, most particularly when it is used daily over a period of years or decades. Considerable uncertainty remains about whether these effects are attributable to cannabis use alone, and about what the quantitative relationship is between frequency, quantity and duration of cannabis use and the risk of experiencing these effects. Using analogies with the known effects of alcohol and tobacco, the most probable of the health risks of chronic heavy cannabis use over a period of years are; the development of a dependence syndrome; an increased risk of being involved in motor vehicle accidents; an increased risk of developing chronic bronchitis; an increased risk of respiratory cancers; an increased risk of giving birth to low birth weight babies when used during pregnancy; and perhaps, an increased risk of developing schizophrenia among those who are vulnerable. Many of these risks are shared with alcohol and tobacco, which is not surprising given that cannabis is an intoxicant like alcohol which is typically smoking like tobacco.

On existing patterns of use, cannabis poses a much less serious public health problem than is currently posed by alcohol and tobacco in Western societies. This is no cause for complacency, however, as the public health significance of alcohol and tobacco are major, and the public health significance of cannabis could increase if the prevalence of its heavy daily use were to approach that of heavy alcohol use among young adults, or the prevalence of daily cigarette smoking among adults.
Vis hele sitatet...
Rapporten finner du her:
http://www.sky.org/data/who/library/...nclusions.html
Samt på en drøss andre sider.

Dette blir vel litt generelt og ikke så utrolig relevant i forhold til hukommelse, men hvis dere leser hele rapporten så finner dere mer dyptgående info om dette. Hvis jeg ikke husker feil
tias: jeg håper du stiller opp på MMM2004?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Orgazmus: Hvis du med det mener "MarihuanaMarsjen 2004" så kommer jeg nok til å stille i Bergen. Hvis jeg får med meg Delusional eller Schizoma da, å gå alene blir litt dumt .
Tias: Det jeg mente ja. Kommer selv til å stille i Oslo. Alene eller med venner.