Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1814
Jeg har et par spørsmål angående ferie og skift arbeid.
Jeg jobber i en bedrift som vi jobber skift arbeid. Og nå som det nærmer seg jul så kommer vi jo inn på dette med ferie. I rom jula så blir vi som da egenklig skal jobbe natt trekt 4 dager i ferie. men halvparten av oss skal ikke jobbe denne fjærde natta. vi har fri etter den skift ordningn vi har på jobben. er det da riktig at vi skal bli trekt 4 ferie dager?
Det er vanskelig å skjønne akkurat hva du mener.

Hvis skiftet ditt er at du jobber f.eks natt til tirsdag, onsdag og torsdag men så trekker de ferie for natt til fredag selv om du ikke skal jobbe da? Isåfall ville jeg tatt det opp med tillitsvalgt, hørtes veldig rart ut.

Vil tro det står tydelig i kontrakten du har om å jobbe skift, ellers har du vel en tillitsvalgt du kan spørre?
Er sånn jeg mente det ja, at vi ikke skal jobbe den natt til fredag. (men det er jo også noen som skulle vært på jobb denne natten)
Har spurt men har kunne ikke noen om det. Så vi driver å tar det igjenom fagforeninga.
Det er lurt å ta det gjennom fagforeninga. For meg virker det som at dere har en særavtale i forbindelse med romjula. Normalt når man jobber en av skiftordningene 3 5 6 eller 7. Tenker da på helkontinuerlig skift som går 24/7/365. Så avvikles ferien i skift. Altså at i stedet for å ha 25/30 virkedager ferie. Vil dette omregnes til x antall skift i forhold til lengden på rotasjonen. Så hvis man er satt opp til å jobbe tirdag, onsdag og torsdag blir man trukket 3 skift.

Stusset litt over at dere SKULLE ha jobbet natt den uken. Så skulle bare halvparten jobbe siste natten. Det avvikles normalt ikke felles juleferie i en bedrift med helkontinuerlig drift

Jeg lurer på om bedriften stenger ned driften i romjula, hvorfor? Er det så at det går an å stenge ned driften hvis nødvendig. Prosessene kan da være avstengt til over nyttår? Hvorfor har dere da ikke bare en 2 skiftordning (som går under dagarbeid)?

Eksempel
Hvis fagforeninga avtaler med bedriften at inneklemte dager skal avvikles som feriedager. Blir dagen trukket fra, selv om du jobber den dagen eller ikke. Dette står fagforeninga fritt til å forhandle frem. Som arbeidstaker har du ikke så mye å stille opp med her. Mange som jobber mindre % stillinger eller skift som blir straffet av slike ordninger. Som oftest legges det inn unntak i sånne særavtaler.