Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 17829
Hei !

Det har seg slik at jeg vurderer å bli pilot. Det virker rett og slett som veldig fin jobb. Eller, det var vel kansje en fin jobb.

Har snakket med noen bekjente om det, og det er forskjellige meninger...

Håpet derfor at noen kloke hoder her inne kunne hjelpe meg litt

Det har vært mye styr rundt flybransjens lønninger og arbeidsvilkår de siste årene. Har skjønt skjønt det slik at lønningene har falt osv. (Har ikke følgt så veldig mye med på på dette) Isåfall, vil lønningene ta seg opp igjen? Vil de fortsette å falle? Det koster tross alt svimlende 900 000 kr for sertifikatet.

Vil det være behov for piloter i fremtiden, om 20-30-40 år? Mtp at det er sprengforskning på droner osv.

Fremtidige arbeidsvilkår? Noen som vet?

Er det virkelig så vanskelig å få seg jobb som pilot? Er åpen for å jobbe mine først år i utlandet.

Er det egentlig noen god ide å utdanne seg som pilot i 2013?

Holder flybransjen på å kollapse?

Andre problemer?

Takker for alle svar på forhånd
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Husker jeg så en dokumentar om piloter, som alle mente at den eneste grunnen til at de fortsatt holdt på som piloter var det at de elsket å fly, ellers var yrket dritt. En bekjent av familien er også pilot, og han mener at det definitivt er en del bedre jobber.
Slik det er i dag er det ikke en god ide å utdanne seg som pilot, unntaket er dersom du gjør det via Luftforsvaret eller UiT. Sistnevnte fordi du ikke må ut med en million i første omgang. Flyprat.no er et ypperlig forum for alt som har med luftfart å gjøre, og det er flere av medlemmene der som selv er piloter. Her er en relativt ny tråd hvor temaet er pilotutdanning i dagens marked: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=118990
Sist endret av Zahremar; 20. juli 2013 kl. 22:42.
Noe snodig.
feitsomfaen's Avatar
Trådstarter
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Husker jeg så en dokumentar om piloter, som alle mente at den eneste grunnen til at de fortsatt holdt på som piloter var det at de elsket å fly, ellers var yrket dritt. En bekjent av familien er også pilot, og han mener at det definitivt er en del bedre jobber.
Vis hele sitatet...
Vet du hvorfor det er dritt?
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av d4h1e Vis innlegg
Vet du hvorfor det er dritt?
Vis hele sitatet...
De nevnte lønn, arbeidsvilkår, etc.

Stortsett de vanlige tingene, bare at det var en del verre for piloter. Husker en av dem sa at hun måtte en periode fly med bare ett par timer søvn imellom, om ikke ble hun sparket.

Kan ikke si noe om hvordan det er i Norge tho, dette var i Amerika.
"Øko-Terrorist"
Snakket med en helikopterpilot på et kurs jeg tok for noen uker siden, han holder på å omskolere seg, rett og slett fordi det er så vanskelig å finne jobb som helikopter pilot. Når det gjelder fly, har jeg hørt lignende ting som de over skriver.
Noe snodig.
feitsomfaen's Avatar
Trådstarter
Dette var jo litt kjipt å lese. Når jeg endelig finner ett yrke som virker bra...eller som var bra en gang i tiden, så har det blitt bare elendighet.
Det er vanskelig å spå om framtiden men jeg har minimal tro på at det kommer førerløse fly i løpet av de neste tiårene, ikke fordi det ikke er teknisk mulig men fordi passasjerene ikke kommer til å akseptere det. Derimot er arbeidsmarkedet vanskelig allerede nå og jeg vet om flere piloter som ikke får seg jobb utenlands eller innenlands fordi de mangler flytimer, og flytimer får de ikke fordi de har for få flytimer (!). Tiden hvor piloter var et statusyrke med veldig gode betingelser er stort sett over med mindre man har lang ansiennitet. Men: veldig mange piloter mener fremdeles de har verdens beste yrke og de kunne ikke tenke seg noe annet selv om pilot i dag mange selskaper bare er en litt avansert bussjåfør.

Det som derimot er helt sikkert er at presset på reduserte kostnader ikke kan fortsette inn i evigheten samt at veksten i trafikken kommer også til å flate ut. Vi kommer til å se en økende monopolisering blant selskapene som igjen vil føre til høyere priser og dårligere tilbud. Hvordan dette påvirker pilotyrket er det vanskelig å si noe mer om.
Lønna er det iallefall ikke noe galt med, piloter tjener fett
Sitat av Oatre Vis innlegg
Lønna er det iallefall ikke noe galt med, piloter tjener fett
Vis hele sitatet...
Det varierer veldig. Piloter i større selskaper som har ok ansiennitet tjener bra og ofte over millionen. Nye piloter i lavprisselskaper som Ryanair, Easyjet osv tjener ofte under en femdel av dette.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det varierer veldig. Piloter i større selskaper som har ok ansiennitet tjener bra og ofte over millionen. Nye piloter i lavprisselskaper som Ryanair, Easyjet osv tjener ofte under en femdel av dette.
Vis hele sitatet...
Ja, det vet jeg såklart, men er vel ikke de selskapene man bør satse på heller, men hvis det bare er de som har ledig er det litt kjipt da.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Oatre Vis innlegg
Ja, det vet jeg såklart, men er vel ikke de selskapene man bør satse på heller, men hvis det bare er de som har ledig er det litt kjipt da.
Vis hele sitatet...
Som nyutdannet så starter du på bunnen, også i pilotyrket.
Du får ikke den feteste millionjobben som startjobb uansett hvor flink du er til å fly.
Noe snodig.
feitsomfaen's Avatar
Trådstarter
Takker for svar, spesielt DonTomato sitt Det er vel kansje lurest å vente noen år, se an situasjonen. Man må jo iallefall få seg jobb etter endt utdannelse ! Rart at det er så mange om benet. Transportfly for Forsvaret kansje? Jagerfly er og har alltid verdt den absolutt største drømmen, men pga noen ørsmå feil med helsen så er ikke det noe alternativ vil jeg tro. Skal nå prøve !
Så lenge du utdanner deg, lærer på emnet - så vil du faktisk til slutt lykkes. Når du jobber hardt mot et mål og intensjonen er ren, så vil målet draes mot deg samtidig.
Sist endret av Taurean; 21. juli 2013 kl. 00:59.
Noe snodig.
feitsomfaen's Avatar
Trådstarter
Vise ord Taurean, men problemet er ikke selve utdanningen. Det er den store usikkerheten i flybransjen. Spesielt det å ikke få jobb.

Innlegg nr 200
Sist endret av feitsomfaen; 21. juli 2013 kl. 01:10.
Uten å ha gjort noen forskning på området, så tror jeg uten store tvil at flybransjen vil overleve. Jeg tror piloter vil alltid være knyttet til et fly.

Den store "styggen" for meg er miljøet. Fly forurenser mye. Men her tror jeg vi vil finne opp "renere" alternativer som drivstoff.

Med det sagt, så vet jeg ikke om de sterke økonomiske kreftene tillater det. Jeg tror også at vi vil finne mer olje, dessverre, vi har ikke saumfart all verdens havbunn enda. Vi finner stadig mer. Jeg tror ikke du har noe å frykte...

...bortsett fra et motorhavari, da
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
...Husker en av dem sa at hun måtte en periode fly med bare ett par timer søvn imellom, om ikke ble hun sparket.
Vis hele sitatet...
Hæ? Det høres jo helt sykt ut, mtp sikkerhet også.
Aldri har jeg lest så mye svada og tull! Fy faen altså!
TS, dette her har du ikke godt av. Pilotutdannelsen er en kjempefin utdanning med mange muligheter, god lønn og jobber over hele verden om du vil. Jeg kjenner to som utdannet seg som piloter. Begge tjener det dobbelte av meg og har dobbelt så mye fritid.
Vær klar over at du potensielt må bruke mange år på å jobbe med noe helt annet evt. jobbe for diverse useriøse operatører i utlandet som nesten ikke betaler deg for jobben.
Husk at det alltid står en annen pilot klar som vil gjøre jobben for mindre betalt enn deg. Sjansen for å få en god jobb i Norge idag er ganske så marginal, finnes vel kanskje 3-4 selskap som pr. idag opererer med gode betingelser men kun 1 av disse har ansatt i særlig grad de siste årene.
Sitat av Joakim__ Vis innlegg
Aldri har jeg lest så mye svada og tull! Fy faen altså!
Vis hele sitatet...
Utdyp gjerne, jeg vil gjerne lære.
Hei! Pappa er pilot, og jeg har lenge ønsket å bli pilot selv. Men dette har pappa og flere kollegaer frarådet meg til. Slik bransjen er idag er det ikke spesielt bra. Arbeidsvilkår er dårlige, og du må jobbe mye for lite. Vi snakker en startlønn på rundt 23000,-. Så klart avhengig av selskap. Også må du tenke at etter endt utdannelse så har du sertifikat men 0 flytimer og ingen utsjekk på fly. Med utsjekk mener jeg at du er sertifisert til å fly for eksempel en B737, Airbus A320 eller en CRJ 900. Bare å få en slik utsjekk koster drøyt over 300 000, også da igjen må du ha så så mange timer før du i det hele tatt blir vurdert. Enkelte ganger så tar selskap inn personer uten at de har utsjekk, eller med få timer, men dette er sjeldent og det er utrolig mange om beinet. Ta en titt på sasgroup.net, under available positions, de søker kun piloter som allerede har utsjekk / type rating.

Men selvfølgelig om det å fly er det eneste du har lyst til så burde du gjøre det, men du er overhode ikke garantert jobb. Og til han Joakim her nede, fritid? Joda, du har 5/6 dager på og 3/4 dager av. Arbeidstider kan bli opp til 12 timer, ikke ferdig før rundt midnatt og ut neste morgen klokken 0500. Og nei, ny utdannede piloter har ikke noe stor lønn, det var før i tiden. Du må også tenke på at fler og fler flyselskap går mot kontrakter via bemanningsbyrå, og at fast ansettelse blir mindre og mindre av, om du ser på LCC selskap som norwegian, Ryanair, easyjet.

Ønsker deg lykke til med valget!
The Mad Doctor
På et fly treff for noen år sida var de en som fortalte meg at det er mye billigere å utdanne seg i Australia, Jeg husker bare ikke om det gjaldt helikopter eller fly.
Om du tar fly sertifikatet utenfor EU må du betale en del og gå litt mer skole for å få sertifikatet gjort om til ett Europeisk sertifikat. Om du ikke har tenkt å flytte utenfor EU og starte å fly.
Grunner til å bli pilot: lønnen som ferdig utdannet
grunner for ikke bli pilot: i Norge blir det fort 900 000,- for utdanningen (billigere i USA)
du må ha mange timer (2500 om jeg husker riktig) før du i hele tatt kan søke jobb hos et selskap. tredje grunn er vel at jeg kjenner en som er/var pilot hos norwegian, sluttet i jobben for å selge lys. ja, mer penger å hente der

Har også en kompis som skal bli jagerflyver, han tar utdanningen i Texas, regner med det er der det er billigst, uten at jeg vet noe om det
Jeg har iallefall to kollegaer som begge er utdannet som kommersielle piloter, men kun en av de to jobbet som pilot etter utdanningen.
Han som aldri jobbet som pilot etter studiene var såpass uheldig at han var ferdig sjekket ut rett før 11. september 2001, når alle flyselskapene naturlignok satte ansettelsesstopp i påvente av utviklingen. Hun som jobbet som pilot både i Norge og USA ble rett og slett drit lei av å våkne opp på hotell og ikke en gang huske hvilken by du er i (hun måtte flere ganger spørre resepsjonen på hotellet hvilken by hun var i, slik at hun visste hvilken flyplass hun skulle be drosjen kjøre hun til). I starten var alt spennende og morsomt, med om å gjøre å se mest mulig av alle byer hun landet i, men etterhvert ble det visstnok McDonalds eller roomservice.. Begge to tjener idag rundt 750k brutto, så de klager ikke (veldig høyt iallefall)..
En bekjent av meg brukte ca 1mill på pilotutdannelse. Han har ingen flytimer etter dette, og får ikke jobb som pilot. Nå jobber hen vel på Burger King så vidt jeg vet, og har fortsat studielån. Så tenk deg litt om før du bruker så mye penger. Selv om du ikke tror du kommer inn gjennom forsvaret, så bare prøv, det er vel verdt et forsøk.
Er det ikke 12 år plikttjeneste i forsvaret hvis de først betaler for å utdanne deg til jagerpilot? Flott å slippe studielån, men å jobbe i 12 år for en brøkdel av det kommersielle piloter tjener ("alle" slutter jo som pilot hos forsvaret pga dårlig lønn når plikttjenesten er ute)..

Edit: Fortsatt 12 år ja.. (8 for navigatører)
Sist endret av JohnMichael; 21. juli 2013 kl. 14:46.
Sitat av JohnMichael Vis innlegg
Er det ikke 12 år plikttjeneste i forsvaret hvis de først betaler for å utdanne deg til jagerpilot? Flott å slippe studielån, men å jobbe i 12 år for en brøkdel av det kommersielle piloter tjener ("alle" slutter jo som pilot hos forsvaret pga dårlig lønn når plikttjenesten er ute)..

Edit: Fortsatt 12 år ja.. (8 for navigatører)
Vis hele sitatet...
Jagerpilot blir du ikke for pengene, du får syke opplevelser hver dag. Husk at du kan også bli sendt utenlands, hvor man tjener mye mer enn å være her, og du er ganske sikker i et jagerfly.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Jagerpilot blir du ikke for pengene, du får syke opplevelser hver dag. Husk at du kan også bli sendt utenlands, hvor man tjener mye mer enn å være her, og du er ganske sikker i et jagerfly.
Vis hele sitatet...
Bare det å få studieplass på jagerflyutdanninga er en liten umulighet i seg selv.
En jeg studerer med nå prøvde seg på det. Over 4000 meldte seg opp på kun 10 studieplasser.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Bare det å få studieplass på jagerflyutdanninga er en liten umulighet i seg selv.
En jeg studerer med nå prøvde seg på det. Over 4000 meldte seg opp på kun 10 studieplasser.
Vis hele sitatet...
Har en kompis som er jagerflyger, og jeg er sjalu som faen. Han var i Texas noen år og tok likegodt lappen til helikopter mens han var i gang. Mange av de 4000 påmeldte er folk som sier fuckit, og prøver seg, selv om de ikke har sjanse. Men du skal være syk i hodet for å komme inn, ja
Som flere har nevnt så er problemet å få seg jobb etter utdanning, den utdanninga koster ca 1 mill. da sitter du igjen med ca. 100-200 flytimer og alle de store selskapene ansetter ikke piloter med så lite flytimer. Det er flere måter å bygge seg opp med flytimer, som f.eks i usa så fins det forskjellige flyfrakt firmaer hvor du kan betale for et viss antall flytimer, dvs du betaler dem for å jobbe for dem. eller så er det mulig å få jobb i små ukjente flyfirmaer i Norge eller andre land med dårlig lønn for å bygge seg opp i flytimer. De vet at folk er desperate etter å få flytimer så de utnytter dette.

Også har du dette med type utsjekk som koster mellom 100 000- 300 000kr for at du skal få lov til å fly visse typer fly. dette må du regne med kommer i tillegg, så du sitter igjen med ca. 1,2mill +- i gjeld om du må betale ned.

Det letteste er vis du har en far eller mor som er sjef for ett flyselskap så får du jo jobb med en gang, bare se på dattera til bjørn kjos, hun tok utdanninga i usa og fikk seg jobb rimelig fort i Norwegian.

Så i bunn og grunn så er det ikke umulig men det er vanskelig og jeg ville ikke anbefalt det med mindre du virkelig brenner for det. Du må regne med 2 år med utdanning og noen år etter det med en jobb på rimi mens du betaler ned gjelda di.

For å svare på spørsmålet ditt så er det ikke en god ide.
Vurderte yrket i flere år selv og kunne ikke tenke på noe annet enn å bli pilot. Til tross kom jeg frem til at arbeidsmarkedet er for usikkert... i tillegg til at det er dyrt må man bruke år på å få seg flytimer: mange jobber frivillig som lærere for å samle timer og nyutdannede er så desperate at de betaler 200 tusen til ryanair for å få lov til å få jobb.

God idé er feil spørsmål. Er det drømmen din, er motivasjonen der og er du klar til å punge ut så funker det sannsynligvis.

TL;DR Ingen sikker idé, men alle piloter må igjennom det samme!
Sist endret av Spirituell; 22. juli 2013 kl. 01:55.
Få deg jobb til sjøs! Stor mangel på norske sjøfolk, pluss gratis (for det meste) utdanning og god lønn. Å jobbe på broen (f.eks. kaptein) har likheter med å være pilot. Du får se utrolig mye fint, også er det turnusordning (4 uker på, 4 av f.eks.).

Idag er pilotyrket dyrt og risikabelt. Du kan ende opp i kassen på Rema med lån på 900k, mens rederier kaster seg etter sjømenn.
▼ ... flere år senere ... ▼
Hei,


Ser at denne tråden er nokså gammel, men kommenterer uansett. Pilot jobbene i vår levetid kommer til å være som nå. Det som kommer til å forandres er flyene. Flyene blir mer moderne, lettere å bruke, og MYE mer miljøvennlige. Påstanden om at flyene kommer til å fly av seg selv, er bare vås. Det kommer dem til å gjøre da vi mennesker eventuelt blir utryddet av roboter, og spist opp av egen teknologi.

Se for deg situasjonen: Hvor mange tørr å sette seg inn i et fly uten piloter? Det kan umulig være mange. Så mange skeptikere vi alt har her i verden, ser den løsningen håpløs ut. Så ja, pilot yrket er det bare å utdanne seg i. Timingen din er perfekt. Det trengs tusenvis av piloter de neste årene, så kast deg på lasset - akkurat som meg.

Flybransjen ligger nede med brukken rygg - men det er da man skal ta sjansen. Ser du på tallene, så er bransjen på vei opp igjen. Utdanningen er ikke lang, men krevende. Og den er også dyr. Og det viktigste av alt: Du må ha motivasjon.

En flyger er 90 % selvtillit, har du ikke det, så kan du bare glemme hele utdanning.

Lykke til.
Sist endret av rednas; 12. desember 2017 kl. 19:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Hehe, er det slik de snakker på flygerskolen for å holde på aspirantene? =)

Folk sier lignende om autonome biler, busser, lastebiler osv.

Ca. 3 000 ganger så mange dør i trafikken hvert år, som i flyulykker.

Og om føreren sovner bak rattet kan man gripe inn selv: Klaske til henne, rive tak i håndbremsa, røske i rattet, slå på lys, og så videre.

Hva kan folk gjøre på flyet om pilotene sovner? Nada. Resten av mannskapet kan taste inn koden og prøve litt greier, men ellers?

Hva med tog? Sjekker du om det i det hele tatt er en lokfører tilstede?

Jepp: Folk er reddere for å fly enn for å kjøre bil, selv om 3 000x, men når tallene viser at det er like sikkert eller sikrere å fly autonomt, og det er billigere: Vips. For det folk vil ha er billigere billetter. Komfort, mat, hyggelig service? Om noen andre betaler.

Uber og andre selskaper holder allerede på med utvikling av autonome småfly. Derifra er kort vei til «Vel, jeg kan jo daue på en halvtimes tur også. Dør ikke 5 ganger så mye på 2,5 timer»

Boeing (superobjektive) hevder at 80% av flyulykker skyldes menneskelig feil.
Sitat av rednas Vis innlegg
Flybransjen ligger nede med brukken rygg - men det er da man skal ta sjansen. Ser du på tallene, så er bransjen på vei opp igjen.
Vis hele sitatet...
Jepp. Slike fortellinger og grafer finnes. Ned, og så opp igjen, mot uante høyder. Det finnes også historier der det går nedover, så litt opp, men så fortsetter det ned igjen. Hvordan vet du hvilken fortelling du er del av?
Støtter veldig mye av det Jonta sier. Det er vel uansett slik at store deler av flyturene uansett styres av roboter (autopilot) ?
Det er vel slik at den "eldre" generasjon er de mest redde for å fly uten pilot (kanskje fordi det såvidt fantes fly når de ble født), og jeg tror at når mer og mer ting blir automatisert vil nok til slutt pilotyrket dø ut.... Men fortvil ikke! Det vil fortsatt ta lang tid, og det utvikles for øyeblikke nye elektriske fly, som vil være veldig hensiktmessige i Norges små reiseruter. Kanskje kan man få seg jobb der?

Og vil bare legge til at det var en veldig god observasjon tidligere i posten (for 5 år siden!) om at bransjen ville monopoliseres mer og mer!
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det er vanskelig å spå om framtiden men jeg har minimal tro på at det kommer førerløse fly i løpet av de neste tiårene, ikke fordi det ikke er teknisk mulig men fordi passasjerene ikke kommer til å akseptere det.
Vis hele sitatet...
Dette er kanskje en avsporing, men tror du ikke pasasjerer kommer til å akseptere dette fryktelig fort hvis en tenker at førerløse biler blir en standard i løpet av 10-15 år?
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Dette er kanskje en avsporing, men tror du ikke pasasjerer kommer til å akseptere dette fryktelig fort hvis en tenker at førerløse biler blir en standard i løpet av 10-15 år?
Vis hele sitatet...
Jo, og jeg har skiftet mening om dette på de fem årene som har gått. Jeg tror nå at hovedproblemet vil bli den tekniske infrastrukturen og ikke om folk vil akseptere førerløse fly. I og med at man har førerløse droner i dag kan enkelte førerløse fly bli en realitet i løpet av få år men jeg tror fremdeles det vil ta noen tiår før det blir utbredt og vanlig.

Luftfartsbransjen er ekstremt tungrodde og konservative når det gjelder bruk av revolusjonerende teknologi og førerløse fly på en global skala krever et internasjonalt samarbeid og enorme investeringer som virkelig ikke er gjort over natta. De fleste tekniske systemene som innføres i bransjen er i praksis utdaterte når de innføres fordi alt er gjennomtestet i årevis før implementering. Jeg tipper man kan fly uten pilot fra f.eks Paris til Amsterdam i løpet av de neste ti årene men skal man fra NYC til Sydney i regulær rutetrafikk tror jeg det vil ta betraktelig lengre tid fordi så mange andre nasjoner og systemer må involveres.

Når det gjelder fremtiden til pilotyrket er jeg veldig pessimistisk uavhengig av robotfly eller ikke. Man ser nå f.eks at nye piloter må betale selv for å få lov til å jobbe i lavkostselskaper for å få jobbe nok timer til at de har sjans på å få jobb i ordentlige selskaper. Men så lenge folk flest kan ta en dagstur til London for å shoppe er det omtrent ingen utenom bransjen som reagerer.
https://en.wikipedia.org/wiki/Pay_to_fly
Å utdanne seg til pilot nå er som å skyte seg selv. 1 million for selve flyutdannelsen, så har du type rating etterpå på en 300-500k i tillegg... å det bare for den ene flytypen som du eventuelt satser på..

Lønninger, pensjon, arbeidstid er skakk kjørt.
Anonym bruker
"Lysten Sørhare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Dette temaet blir ofte belyst i videoene til Mentour Pilot og Captain Joe, og hvis du har en genuin interesse så vil du nok uansett sette pris på temaene de snakker om i de to youtube-kanalene.

Kort og greit er det enormt mange som ender opp som tidligere piloter med enorm studiegjeld, og det er bare hvis de var heldige nok til å finne seg jobb etter de dyre studiene og typeratingen i det hele tatt. Kort sagt skal du ha en enorm interesse og glede for selve fagfeltet å være pilot for å ha dette som en langvarig karriere. Nå som man i Norge begynner med fjernstyrte flytårn (for å redusere antall AFIS på smp lufthavner), og selv tårnene med kontrollert luftrom går bort ifra LTT-fullmektige (flygelederassistenter) så er det ikke heller så mange landjobber du kan "hoppe ned" på med din sære (men relevante for de to jobbene) utdanning. Som om ikke det er nok så er elektriske fly på vei inn, noe som kan bety ny typerating (og en ganske betydelig større omskolering enn det bråket som er å gå fra Airbus til Boeing) hvis du er ung nok og litt uheldig.

Kort sagt, tenk deg veldig nøye om før du begynner på pilotutdanning, og for din egen del, hvis du innser at gleden ikke er der, hopp av tidlig så du ikke ender opp med nisjeutdanning og en enorm studiegjeld. Om du takler turnusen og all reisingen finner du ikke ut før du sitter langt opp etter ørene i gjeld.