Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  94 8413
Nettstedet worldjumpday rekrutterer folk over hele jorda til å hoppe sammen i et felleshopp for å flytte jorda til en ny bane for å motkjempe global oppvarming.

-av Mats Kalland og |d13m0b

Datoen som er planlagt er satt til 20. juli, 2006, klokka 11:39:13 (GMT), i vår tidssone
blir det klokka 10:39:13.

Så langt har 62 millioner registrert seg. I registreringen må man fylle ut e-postadresse og tidssone, og man kan velge å få en e-post dagen før, slik at man ikke glemmer det.

Astrofysikeren Knut Jørgen Røed Ødegaard sier at jorda ikke vil endre bane, ettersom det er umulig å endre jordas bane fra jorda.

Nettstedet hevder at det kommer til å kreves i alle fall 600 millioner hoppere for at det skal gå. Hvis så mange hopper samtidig, vil det bli den største fellesaksjonen som foregår globalt noen sinne.

Det skal dog nevnes at siden er registrert den 5. februar, og om de skal ha nådd 60 millioner registrerte på så kort tid, måtte de ha hatt 30 registreringer i sekundet konstant, noe som får det til å virke som om det veldig høye registreringstallet er fikset på.

Uansett, det er ingen tvil om at hoppet ikke vil ha noen som helst innvirkning på jordas bane. Om mange personer slår en ball fra alle retninger samtidig, hva skjer da? Bortimot ingenting. Sagt at vi har 600 000 000 stykker som hoppet på samme tid, og vi regnet med at gjennomsnittsmassen til ett menneske er på 90 Kg (på grunn av mye overvektsproblemer i USA) så ville vi endt opp med 5.4 *10^11 Kg mennesker som skulle hoppe. Tatt i betraktning at jordens masse faktisk er omtrent 5,9 *10^24 Kg så ville det nok ikke hatt noe spesielt å si for jordens bane.

Kilde: db.no
Sist endret av m0b; 1. mars 2005 kl. 17:30.
haha! dagens gode latter )
Ministry of Love
sptz's Avatar
Om de flytter den når de hopper flytter de den tibake igjen når de lander. Kanskje de får til et lite jordskjelv max. (selv om det er urimlig å tror at de skal greie og synce det hele..)
Jeg skal i alle fall hoppe, bare for gøy

Denne handlingen blir vel mer symbolsk enn den blir effektiv.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Jeg meldte meg på hoppet i går. Tviler på at det vil bety noe i det hele tatt. Men hey. Hopping er gøy
Etter min mening er dette av praktiske grunner umulig. I teorien kunne de kaaaanskje ha klart et umerkbart lite rist (som kunne gitt utslag på richters skala), men ettersom teori ikke er praksis ser jeg dette som svært usannsynlig. Alle klokker går ikke likt, og det i seg selv er grunn nok til at det er umulig.

De som hopper for å virkelig prøve å få til et skjelv må virkelig tro på Gud.
Tror jeg hørte om noe sånt i et land elns. De klarte å få et ganske bra utslag på Richters skala. Er en stund siden da. Husker dårlig.
90 kg pga av USA? hva med kina ? Små kinesere. Tja skal vi si en 50 kg. der. VIss man skal regne med alle de tynne i den tredje verden også( Noe som vi ikke skal iogmed at de neppe hører om dette) ville vi fått et snitt på under 50 kg. Men la oss si et snitt på 70-80 kg iogmed at europa teller endel flere sjeler en amerika
Eh. Må vel hoppe jeg også :P Ikke at jeg tror det vil forandre noenting.. men what the heck.
InTrance: Snittet blir 90 kg pga USA.

Mister Minit: Ingen som har sagt at det vil virke. Men, som Kakcoo sa. Hey. Hopping er gøy. Vi hopper ikke for å få til et skjelv, for å endre jordas bane. Doh! (Den kommentaren om tro på Gud var så usaklig at jeg ikke gidder å kommentere den en gang.)
Mongeland: I USA bor det 300 mill. I europa bor det 730 mill. En vanlig europeer er vel ca 80 kg for menn og 60 kg for kvinner. I usa skal det være ganske mange deltagere da. Så mange at jeg tviler på at det er mulig iogmed at asia med 3 milliarder mennesker har endel deltagere og. tror jeg ikke usa kan ha en så stor invirkning
Handlingen er symbolsk.. Jeg skal ihvertfall hoppe
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Hvorfor henge seg opp i detaljer InTrance? I det hele tatt, hvis gjennomsnittsmassen per menneske er mindre så vil det ha ytterligere mindre innvirkning. Forøvrig, 90 kilo ga dessuten et bedre tall å sammenligne jordas masse med.

Det hele er søkt uansett. Newtons 3. lov gjelder, enhver kraft har også en motkraft. Siden vi også har massetreghet i bildet, dvs vi har 2 forskjellige masser og den massen som vil oppleve mest "effekt" vil være den minste. Altså menneskene som hopper. Sist og ikke minst, jorda er en kule og mennesker som står og hopper over hele greia vil bare resultere i at all kraften går mot senteret og utliger hverandre.. Se for deg en ball, det står en mann på hver sin side av ballen og trykker. Først han på venstre side, ballen beveger seg mot høyre. Deretter mannen på høyre side, ballen begever seg mot venstre. Skyver de på samme tid med like stor kraft så vil ballen stå i ro.
er pirkete. ville bare påpeke det. Men når han hadde feil og alikevel hadde rett prøvde jeg bare å forklare..


Ja. du har rett. Det er jo basic fysikk.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Det er som sagt umulig å forandre banen til jorda ved å hoppe. Men hvis vi tar alle de 600 millioner menneskene (ved ca. 70kg) og kaster dem ut i verdensrommet med en akselerasjon på 10ms^-2 i tja.. en time, så vil jorden bevege seg 0,00000000028 meter. Da har vi også delvis løst befolkningsproblemet vårt, og det vil hjelpe litt på global oppvarming.. spesielt om folka er amerikanere.

<3 fysikk
mongeland: Skal hoppe jeg også om jeg husker det. Poenget mitt er at folk finner på mye rart, kun for PR. Når de i tillegg faker hvor mange som faktisk har registrert seg begynner jo siden å virke enda mer "suspekt". Jeg skjønner jo de gjør det kun for gøy, men uansett. For å komme med et litt tåpelig eksempel: Hvordan kan man være sikker på at det ikke bare er folk som vil samle e-postadresser de kan sende spam til?
oldie..
Meldte meg på for litt siden..
Men er fortsatt noe av det dummeste jeg har hørt!
Jeg vil også hoppe!
Ikke at jeg vet at det er mulig eller ei, men morsomt virker det.. ;p
Sitat av |d13m0b
Skyver de på samme tid med like stor kraft så vil ballen stå i ro.
Vis hele sitatet...
Eller sprenges, og utrydde alle fantasimennene som lever på ballen.



Sitat av Mister Minit
mongeland: Skal hoppe jeg også om jeg husker det. Poenget mitt er at folk finner på mye rart, kun for PR. Når de i tillegg faker hvor mange som faktisk har registrert seg begynner jo siden å virke enda mer "suspekt". Jeg skjønner jo de gjør det kun for gøy, men uansett. For å komme med et litt tåpelig eksempel: Hvordan kan man være sikker på at det ikke bare er folk som vil samle e-postadresser de kan sende spam til?
Vis hele sitatet...
Tviler jeg sterkt på. Da vil de i så fall ende opp med mange problemer.

Ja, handlingen er veldig symbolsk, og egentlig litt koselig (jeg vet du hater meg for dette nå, IvIoyner), så jeg gjør det.
jeg vedder på at dette er et enormt forsøk på å havne i Guiness Rekordbok. hadde vært litt gøy da, 600 millioner mennesker hoppet den 20 juli 2006......
Hva om nesten alle i verden hadde hoppet samtidig. La oss si 5 milliarder. Da måtte det da ha skjedd noe? Viss alle i Kina og India også hadde vert med, burde det hvertfall skjedd noe. Tviler på at jorden skifter kurs eller bane eller hva det var, men noe må da skje?
Kansje ett bittelite jordskjelv? Det må være godt for noe.
Jeg skal hvertfall hoppe

Men tviler ikke på at det vil komme en del spam fra de der folkene nå som de har mailen min.
Sist endret av q-wEr; 1. mars 2005 kl. 19:05.
Tror ikke det vil funke så veldig bra, men det blir en slags symbolsk handling. Ikke noe galt i det med andre ord, men neppe det beste å gjøre. Det beste er vel om folk sluttet å forurense (alle folk, fabrikkeiere, bileiere ol.).

Hopper hvis jeg leser posten min den dagen.

Uten at jeg leste igjennom threaden, før alle begynner å si: "Faens idiot, det har vært nevnt 1k ganger før".
Sist endret av pinnsvinet; 1. mars 2005 kl. 19:09. Grunn: Les selv.
dere må tenke på at jorden er rund, ikke flat. så hvis 300mill mennesker hopper i usa og 300mill i kina veier dette opp mot hverandre hvis du tenker på at usa er "bak" kina
Hadde jo vært utrolig morro da!
Gjentagelse, atter gjentagelse.

Skriv deg på hos www.worldjumpday.org, så får du en e-post dagen før
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Jeg kom dessuten til å tenke på noe. Vi vet at avstanden (ikke erfart med egne målinger, men vi har støtt og stadig hørt det ifra autoritetene. La oss nå stole på autoritetene) fra jorden til solen er mellom 152 500 000 km og 147 500 000 km avhengig av om det er sommer eller vinter. Vi har klart å lage atom- og hydrogenbomber som sprenger og frigjør enorme menger energi og kraft (fra ett kilo masse fra en uranium isotop kan det beregnes 82 Terajoule energi) . Det er tidligere registrert forskjeller i jordens akse og rotasjonstid på grunn av ting som har hendt her på jorda, men aldri at banen selv har blitt på virket av noe. For ikke lenge siden hadde vi en hendelse som påvirket oss i stor grad, et visst jordskjelv. Jeg vet ikke hvor mye energi som var i kraft under hendelsen men det var nok en hel del, men påvirket det jordens bane? Nei. Men det skal vistnok være mulig dersom en rekke mennesker gjør ett hopp? Ok, sier jeg bare.

Men, la oss se tenke litt; vi skal altså forbedre vårt klima ved å komme oss lengre vekk fra solen? Fra tidligere nevnte jeg at vi bor mellom 152 500 000 km og 147 500 000 km fra solen, så vil jeg også måtte si at dersom vi skulle påvirke klimaet så må vi komme oss en god del lengre unna. Vi skal altså ikke bare forflytte jordbanen, men i tilleg skal den forflyttes rimelig langt!

Når det er sagt, så må jeg også si at jorden går i bane rundt sola. Det vet vi. Men det er faktisk også en grunn til at jorden går i bane rundt sola der den går i bane. Det vil si, vi svirrer da for pokker ikke rundt sola på måfå! Jordens bane rundt sola er (delvis) er resultat av magnetiske krefter. Solas tiltrekningskraft og ikke minst jordas magnetiske egenskaper i seg selv! Så ved et enkelt hopp skal vi altså få forflyttet oss? De magnetiske egenskapene blir som de er, og jeg vil anslå at dersom noe skulle forandres så vil det også stabilisere seg etterpå. Nyttesløst. Den banen vi har, er en kalt naturlig sone, som er for å bli.

Det hele virker for meg som en dårlig idé som er diskutert på et hinsides dårlig nachspiel. Mon tro om det er de samme folka som prøver å legalisere hasj?
eh, ligger ikke vi i GMT +1? så vil ikke vi skulle hoppe en time etter. altså 12:39:13
Dette var tåpelig. Jeg skal melde meg på for å få e-posten, bare slik at jeg kan huske å stå ekstra ekstra stille akkurat i det alle andre hopper. Dette skal være min lille protest mot et idiotisk og meningsløst globalt "tiltak" som i beste fall kan komme til å medføre at de mest tettbefolkede områdene på kloden opplever en litt mer støvete dag enn vanlig.
Sist endret av Psy_Illusion; 1. mars 2005 kl. 19:28.
nei, vi er nok -1 vi ja. det ligger i frankfurt tror jeg...
Sitat av hakkon
nei, vi er nok -1 vi ja. det ligger i frankfurt tror jeg...
Vis hele sitatet...
har du drukket noe eller? vi er +1
GMT= Greenwich Middle Time. Ligger i london-
Det vil bare komme et lite jordskjelv. Det er ikke alle på jorden som kan hoppe heller, han vil bare ha de på en del av kloden, fra -11 til +2 på tidssonen (bare se på siden). Jeg gidder ikke hoppe!

http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/02/28/424773.html
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Aha, da faller kanskje et av poengene mine vekk. Men jeg står hvertfall fortsatt fast ved de andre uttalelsene mine og mener dette er rent tøv.
Sitat av IvIoyner
Eller sprenges, og utrydde alle fantasimennene som lever på ballen.



Vis hele sitatet...

Endelig kvitt alle søpplanerder!
Hehe, det hadde vært noe det!
One of the good guys
2rs1's Avatar
Ikke lest hele posten, så annonserer kanskje en gjenntakelse eller to.

1. 600 millioner mennesker spredd over hele jorda hopper inn mot jordens kjerne, får man dette til å flytte jorda blir jeg grønn.
2. Dette vil jo føkke opp mer enn det vil være positivt. Endrer man jordens bane, da kødder man med ting man ikke skal kødde med. For at klimaet skal forandres så må jo jordas avstand til sola endres med en god del. Ikke helt sikker på hvorfor jorda akkurat går i bane rundt sola, men det har vel noe med gravitasjonen ifra sola og at jorda engang ble slengt inn i banen til sola og sentripetalakselerasjonen hjelper til. Utifra mitt skjønn, så om dette er kraftig nok (noe det er laaangt ifra) til å endre jordas klima dramatisk burde det kunne sende jorda ut av bane. Må nok utrolig mye mer krefter til for at dette skal skje, men om man endrer litt nå, hvem vet hva som vil skje over tid.
3. Er temmelig sikker på at jeg hadde en oppgave i 2mx hvor man fikk oppgitt at alle kinesere skulle hoppe samtidig, det ble så påstått at dette ville før til jordas undergang. Har ikke den boka lenger, men det førte iallefall ikke til noe annet enn et lite jordskjelv.

Men serriøst, jordas masse er så stor at 600 millioner x 100 kg aldri vil ha noe å stille opp med.
Uansett vil mange folk bli mere miljøoppmerksom og tenke mere over klimaendringene og ikke forrurense.

Så EY det hjelper, på en annen måte
Hopp, hopp, hopp som en frosk Jeg skal definitivt hoppe. Alt for å ha litt meningsløs morro! Skal vi samle oss og hoppe sammen marjuice?
Sitat av Mister Minit
mongeland:Hvordan kan man være sikker på at det ikke bare er folk som vil samle e-postadresser de kan sende spam til?
Vis hele sitatet...
Hmm... Godt poeng, de greier iallefall da å få mange nye mail adresser
-det blir vel en dårlig Hollywood film av dette!!
...men hoppe skal jeg
I like turtles
Skyfex's Avatar
Jeg vet ikke om noen leste posten min, men selv om alle hopper på en side av jorden er det umulig å skifte banen. Vi kan forandre litt på rotasjonen, men ikke mer. For å forandre på posisjonen et objekt i rommet er det tre ting du kan gjøre:
1: Kaste et objekt i den motsatte retningen du vil akselerere.
2: Sende energi i den motsatte retningen du vil akselerere.
3: Flytte massen inne i objektet. Altså om det er et romskip, så vil posisjonen til romskipet forandre seg om du beveger deg bakover i skipet. Merk at skipet vil stoppe når du stopper, og om du beveger deg tilbake til den andre enden vil skipet gå tilbake der det var. Merk også at det er snakk om ørsmå endringer.

Alle som har hatt 2FY kan trekke denne konklusjenen. Det er en fysisk lov (vel.. 3) som ble oppdaget av Sir Isaac Newton for omtrent 300 år siden.
Der står du som en idiot - Midt i sommerferien - Har stått opp tidlig for å hoppe - Og når du hopper, oppdager du at ikke en drit skjer - du legger deg for å sove igjen - Men får ikke sover fordi det er så varmt ut -> M.a.o, du har ødelagt det som skulle bli en fin dag, pga søvnmangel! Tåpent...
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Søkte litt rundt, og fant noen andre utsagt om det å forandre på en planets bane rundt sola. Det er et temmelig stort prosjekt, og som jeg tidligere har forutsatt er nødt til å omhandle enormer mengde masse. Newtons tredje lov tilsier at man kan flytte et objekt ved å hive en masse ifra den. (2FY stoff). Hvis man skulle ha gjort dette med jorda så kunne man ha tatt et stykke av jorda tilsvarende hele Nord-Amerika og 160 km tykt og kastet det ifra jorda ville ikke dette engang ha hatt spesielt oppsiktsvekkende mye å si for banen.

One way to move an object is to throw mass in the opposite direction, the way jets or rockets do. The mass and the object move in opposite directions, but the center of mass of the whole system at each instant tends to stay fixed. If our astronaut had a wrench he could throw it and move himself. He might also vent off some excess oxygen to propel himself. But expelling enough mass to affect the gigantic bulk of the Earth is a stupendous task. No nuclear blast from any bomb now in existence would blast material free of the earth at all. The largest spacecraft have far less effect on the Earth than a flea jumping off an elephant.

If we think really big and imagine blasting a chunk out of the Earth as big as North America and 100 miles thick so that its final speed, after escape, with respect to the Earth is 25,000 miles an hour, we will have expelled only 1/500 of the total mass of the Earth. The Earth would move in the opposite direction 1/500 as fast or 50 miles an hour. The speed of the Earth in its orbit is about 67,000 miles an hour. We will not change the orbit of the Earth very much--if we apply the impulse to speed up the earth in its orbit we would put the Earth into a new orbit with its most distant point about 70,000 miles further from the Sun than now--and the Earth's distance from the Sun varies now by three million miles over the course of a year! Exactly the same arguments apply to changing the orbit of the Earth through the impact of a large asteroid. The largest asteroid, Ceres, about 600 miles in diameter, is only about as massive as our hypothetical chunk of Earth above. Changing the orbit of a planet is a tall order. An impact big enough to have even a tiny effect on the Earth's orbit or rotation would almost certainly destroy all life on Earth as well.
Vis hele sitatet...
I know that the earth orbits the sun in an eliptical orbit that is constant ...
or rather, changes very, very slightly over the course of many years.
But I once heard that if the entire orbit was reduced by a distance of a few
centimeters, that this would drastic changes in the weather patterns on earth.
Infact, that is what causes the ice age's that the earth had every so many
hundreds of thousands of years.
So my question is, it true that a change of afew centimeters in the earths
orbit could cause drastic changes on the earths weather?

---

You can estimate the effect of a change in the distance from the Earth to the Sun by using a scaling relationship much used in climate research.

If the input of light from the Sun changes by 1% there will be a (roughly, very roughly) 1 degree C change in temperature. Since the amount of light we receive is inversely proprotional to the square of the distance to the Sun we can work out that a 1/2% change in the distance to the Sun will cause a 1% change in the amount of light we receive. So, as the distance to the Sun from the Earth is about 150 million kilkometers we work out that 1/2% of that distance is about 3/4 million kilometers, which is about 100 times the Earths radius.

Therefore, a 1 degree C temperature change could be induced by a change in the Earth's distance to the Sun by the above amount, and not a few centimeters as you were told!
Vis hele sitatet...
Jeg må vell være med å hoppe jeg også. Som om det hjelper noe:P
Jeg vil også hoppe! Wee!
Da får jeg vel hoppe jeg å da

Men tenke seg til å klare å få med så mange mennesker på no så teit.... også når vi veit det ikke vil hjelpe. Men,men..... det er jo gøy da så what the heck.

hehe.... bare 72 uker 1 døgn 13 timer 21 minutter og 54 sekunder igjenn.
Sist endret av effie; 1. mars 2005 kl. 22:19.
One of the good guys
2rs1's Avatar
Men om det i det hele tatt skjer at jordas bane blir flyttet utover, da vil vel dette ødelegge for alt som baserer seg på tid? Året vil jo bli lenger? humm... kanskje ikke så mye at det vil ha noe å si?
Sitat av Maddy
Men om det i det hele tatt skjer at jordas bane blir flyttet utover, da vil vel dette ødelegge for alt som baserer seg på tid? Året vil jo bli lenger? humm... kanskje ikke så mye at det vil ha noe å si?
Vis hele sitatet...
Er bare en måte å finne det ut
hanmannsann
Sitat av |d13m0b
Se for deg en ball, det står en mann på hver sin side av ballen og trykker. Først han på venstre side, ballen beveger seg mot høyre. Deretter mannen på høyre side, ballen begever seg mot venstre. Skyver de på samme tid med like stor kraft så vil ballen stå i ro.
Vis hele sitatet...
dette er vel egentlig uinteresant, siden det bare er "western" land som skal hoppe...i hverfall er det det som er meningen, viss du ser i den "drop down" lista så ser du at der står det fra -11GMT til +2 GMT....så da mangler store deler av verden...

Sier ikke at Jorda vil flytte seg, siden jeg selv synest dette hørest helt sykt ut...men det jeg ville frem til var at den teorien deres ikke er helt hundre prosent

edit: er også nevnt noe om Western Hemisphere i infoen på sida...
edit 2: oops dette var vist nevnt før..
Sist endret av One_ar; 2. mars 2005 kl. 17:17.