Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  123 11955
Den 12. april skjer det. Har du ikke lagt inn Service Pack 2 (SP2), blir du tvunget til det, enten om du vil eller ei.

Egentlig, skulle det ikke skje før den 15. april, men nå skjer det altså, den 12. april. Fram til nå har man hatt muligheten til å takke nei til og blokkere oppdatering til SP2 via Windows Update, men muligheten til det forfaller den 12. april.

En skulle nesten tro at når man eier sin egen PC og alt som er installert på den, så fikk man bestemme hva som skal inn på den eller ikke selv. Har du Windows XP uten SP2, tar du feil. SP2 blir installert på den 12. april, uansett om du vil det eller ikke.

I følge Microsoft sin siste advarsel om oppdateringen, ”intensjonen med denne advarselen er å gi deg en påminnelse om den kommende datoen når Automatic Update(AU) og Windows Update (WU) vil gi deg Windows XP SP2, likegyldig om blokkeringsmekanismen i AU eller WU er der”.
Sist endret av mongeland; 23. februar 2005 kl. 01:16.
*host*slavedrivere*host*
yay internett..

for noen idioter..
jeg VIL faktisk ha SP2, men har ikke fått lagt det inn pga wares verson.. har noen drivere som er beregnet på sp2, og dermed ikke funker helt som de skal.
Hva er det folk klager over da? Er jo vel og greit at man får SP2 så man slipper alt det der tullet på LAn med at crew må installere service-pakker for cs-tullingene.
Er mange som nesten av prinsipp ikke vil ha SP2, da. Det er vel pga brannmuren, og alt tullet med at den er på som default. Blir nok en del nettverk som får problemer nå.
Jeg skjønner ikke at folk gidder klage, og iallefall ikke over brannmuren. Denne tar det to sekund å slå av. Forøvrig tror jeg at det er lurt at alle brukere har det samme 'systemet', når windows skal oppdatere videre slik at man slipper å lage oppdateringer fra ulike utgangspunkt da dette vil blir mer tidkrevende.
Er man ikke fornøyd med OS'et dere har skaffet dere på lovlig eller ulovlig vis, kan man legge inn et annet - det er ingen som stopper deg, enda.
vel, den brannmuren kan vel disables med 2 museklikk.

At alle XP brukere nå får SP2 ser ihvertfall jeg bare på som en fordel.


Forresten, så er det å hate micro$oft såååå 2000
greit nokk med sp2. men at du blir tvunget til det. skuffende av microsoft
Dette har jo vært kjent lenge, bare det at datoen er blitt flyttet frem.
Altså hvis folk skal klage på SP2 så vær så god, "host" idioter "host" Regner med at hvis du er så kresen at det er noe der du IKKE vil ha på så SKRU DET AV?!

Uansett har hatt sp2 siden det kom og har ingen problemer, menne at ms skal TVINGE det på folk, DET er skuffende.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Er det ingenting jeg kan gjøre for at dette ikke skal skje?
Skjer dette uten at jeg er oppmerksom på det?
Er jeg nødt til å nappe TP-kabler for å hindre dette?
Jeg kjenner jeg blir stresset bare ved tanken. Jeg er lite interesert i å få noe dritt inn på maskinen som kan "ødelegge". Er disse problemene med at diverse programmer (f.eks Photoshop) ikke vil virke fikset på? Sist jeg kjørte Windows update ville cracken for 3dsmax6 plutselig ikke fungere.
Går vel an å blocke dl'en med firewall?
.. eller mose litt på updateren, eller lignende :/
Microsoft, vel, kan være de ser for seg at det kan hjelpe (sier ikke at det ikke kan) dagens pc-brukere, men det er faktisk en helt j***ig stor mengde (vel, iallfall meg) brukere som *ikke* ønsker SP2, det vera seg kompatibilitets-problemer, ekstra-features som kan være uff-uff, og rettogslett det stygge "security-center"-iconet nede til høyre.

Folk burde få bestemme selv. Microsoft presser på
Hvorfor skal det være et must at alle skal ha det?
One of the good guys
2rs1's Avatar
Ting fungerer jævla bra sånn som det er nå, og det har det gjort i et år. Er derfor ikke interessert i å legge inn sp2 som garantert kommer til å fucke opp tolvhundretusen programmer og windows i seg sjøl.
Jeg fatter ikke problemet... greit nok at folk ser stuggedommen i at det jævla security center som faktisk klarer å irritere meg over at norton ikke er et godkjent virusprogram, men bortsett fra det er det jo bare flisespikkeri. Til dere som er så jævla stolte av å ikke ha SP2; ta dere en bolle og svelg stoltheten. Hva i all videste verden er vitsen med å lage en prinsippsak over dette? Stopp denne tråden sier jeg.. Forbanna irriterende!!
Jeg har bare en ting å si, og det er at jeg ikke har SP2 nå. Det er kanskje en grunn for at jeg ikke har det, eller hur? Hvis jeg ville hatt SP2, så hadde jeg hatt det, og Microsoft har ingen-fuckings-ting med å komme å tvangs-installere noe på MIN maskin. Sånn er det bare.

Det de kan gjøre, det er å nekte alle uten SP2 å kjøre Windowsupdate eller lignende, men de kan strengt tatt ikke tvinge meg til å installere noe jeg ikke vil ha...
Velkommen til fremtiden.
Dette blir vel mer og mer vanlig når TCPA, DRM o.l har kommet ordentlig igang...
Vist du bruker Daveon eller hva det heter cd-keyen da ?.. Da kan du kun ha SP1 du får ikke lov og laste ned SP2 ;P. Den som begynner på fckgw-rhqq2 ett eller annet .. Har sp2 hjemme og jeg ser ikke noen grunn til å ikke oppdatere lengre..
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Hvis Windows Update er av så merker dere vel ikke noe forskjell uansett?

Anyways, tiden går fremover, ting utvikler seg. Det er sikkert en del der ute som irriterer seg over at MS har sluttet å gi ut oppdateringer til Windows 95, men de fleste er vel enige i at det er smart å oppdatere til en nyere versjon av Windowsfamilien. Det samme gjelder Windows XP, ting forandres og oppdateres til stadig het, og som oftest så ser de fleste på det som positivt - jeg ser ikke helt noen grunn til å irritere seg noe mer over dette enn enhver oppdatering av Windows.
syting over at sp2 "sikkert" kommer til å ødelegge ting viser bare hvor trangsynte dere egentlig er.
men at sp2 "tvinges" på kundene sine er ikke så helt bra.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Det er jo rimelig enkelt å ikke få SP2 inn på maskinen.
Disable automatisk oppdatering i Windows og ikke besøk windowsupdate, så er det ingen måte for deg å få inn SP2. Forøvrig vil maskinen din da være wideopenbsd for alt av trojaner, virus, ormer og andre smådyr.
Kan man egentlig kalle det å tvangsinstallere noe når windows update automatisk installerer SP2?
Det er jo på sett og vis en del av OS'et som du en gang i tiden betalte for eller lastet ned. Og allerede da reklamerte windows med sine fantastiske "Automatiske Oppdateringer" (såvidt jeg husker). Når man har installert X-antall sikkerhetsoppdateringer til Windows XP, så hvorfor i allverden skal man ikke installere denne?

Poenget mitt er, uansett hvor tåkete det er i denne teksten: Det er dette du har betalt for. (Fuck alle som har lastet ned WinXP, dere ødlegger poenget mitt!)
maskina blir mye treigere med sp2, det har jeg gjort målinger på! og håper det virkelig kan blokkeres me firewall elr no! drittspell!

Alt du trenger er en god firewall, og antivirus program. Og Firefox
Sist endret av Cenomorph; 23. februar 2005 kl. 12:22.
Jeg fatter ikke hvorfor noen folk må klage på absolutt alt microsoft gjør. Hvis halvparten av dere nå engang hadde hatt lisens så kunne jeg skjønt det, men isåfall ville jeg ha anbefalt dere å henvende dere til microsoft. Jeg har selv "gratis" xp og nyter det så lenge det varer. Det er jo ikke verre enn at man hiver inn linux hvis man er misfornøyd.
Dette er vel egentlig helt greitt slik jeg ser det. Arbeider daglig med drifting av nettverk og servere, og gjør ingenting av at sp2 kommer inn automatisk. Det hjelper meg faktisk bare å få opp standarden i denne omgangen. Dessuten er brannmurfunksjonen i SP2 det beste som har skjedd i Microsoft sin verden siden dos 6.22. (Dette har jeg også fortalt til microsoft sine egne konsulenter i møte.)

Jeg vil også legge til at jeg ofte har vært meget irritert over alt Microsoft har rørt med, deriblandt lisensieringspolitikken deres som er mer en vanskelig å forstå seg på. Ofte sverget jeg til opensource og friheten dette gav. Men jeg ser virkelig verdien i et "samkjørt" løft i dataverdenen, samt kompabiliteten maskiner imellom som dette innebærer. Kudos går derfor til Microsoft, som faktisk lager gode programmer. At programmer som Photoshop ikke skal fungere med SP2 har jeg ikke så mye erfaring med. Faktisk har alle programmene jeg har hatt bruk for så langt fungert. La oss nå si at Photoshop ikke fungerer i SP2, så er jo det ingen krise! Slike oppdateringer som SP2 vil vi se mye mer til i fremtiden, og tredjeparts-programvareleverandører må bare ta høyde for slike oppdateringer og gjøre programmene sine kompatible. Slik er verden.

Det eneste som skremmer meg litt er DRM... Slike ting liker jeg _ikke_.

-increase the peace-
Den firewallen i SP2 er gæren, har slått den av jeg, men den slår seg på igjen av seg selv. Jævlig dritt!
Ser det FORTSATT er mange folk som klager over SP2. Dakkars. Har ikke hatt noen som helst problemer med det (med untak av noen kukstykker jeg gjorde under instalasjon), og det fungerer flytende. Problemet for meg består mest i det at verden kryr av IDIOTer som ikke installerer SP1, eller SP2, fordi det får maskinen *urk* til å gå treigere. Hvorfor er dette et problem for meg? Jo, fordi alle disse maskinene er et rent drømmeland for folk som sprer spyware, trojaner og virus. En maskin uten SP1 mottar virus fortere enn dere rekker å finne en god grunn til at SP2 ikke burde innstalleres. (Det tar 15 min, og jeg har testet det, bare for å være sikker.)

Vel fordømte <insert shittygame here> spillere, JA, et minimalt nivå med sikkerhet gjør faktisk maskinen litt treigere, men hva så? På hvert BIDIGE lan jeg er på støter jeg på gamere som må reinstallere XP/2k/98 pga ett eller annet virus dreper maskinen deres, og de synes da (oppriktig) at det er bedre å måtte reinstallere windows annenhver uke enn å legge inn et minimum med patcher og en eller annen enkel antivirus løsning. Selv Norman *urk* antivirus holder det groveste borte.

Jeg har nå begynnt å dele ut windowsplater MED SP2 på lan, og en skikkelig antivirusløsning.
Sitat av han_som_reiste
Dessuten er brannmurfunksjonen i SP2 det beste som har skjedd i Microsoft sin verden siden dos 6.22. (Dette har jeg også fortalt til microsoft sine egne konsulenter i møte.)
Vis hele sitatet...
Brannmuren funker jo ikke ordentlig en gang. Min slår seg som sagt på av seg selv uansett om jeghar disablet den eller ikke. Jeg har en annen software firewall som jeg heller sverger til. Denne tar alle trusler, XP firewallen tar ikke 1/10 en gang!
Jeg har hittill bare hatt et problem med SP2, men den er jævlig iriterende. Jeg kjører winXP pro med SP2 på laptopen min og når jeg skal gå over til et annet trådløst nettverk f.eks. på skolen så er det nesten umulig å få IP adresse Det samme gjelder alle nettverk jeg skal koble meg til (trådløst og med TP kabel) selv hvis jeg f.eks. må reboote etter å ha fått en IP og vil inn på samme nettverk så er sjangsen for at jeg får en IP = 40%

Hadde ikke dette problemet med SP1...kan ikke ha SP1 fordi skolen krever at vi har de nyeste oppdateringene Jeg tror jeg går tilbake til win98se eller win2000pro
Greiene er vel egentlig at når en har en sp1 hvor alt funker knirkefritt,og har hørt masse drit om sp2, så er det jo ikke veldig fristende å få den tvunget opp i nesa.......

en annen ting er jo at det er diverse programmer og spill som ikke funker på sp2 (kansje ikke så sinsykt mange, men noen) og det er jo litt kjedelig, når man sitter der med sin påtvungne sp2 og ikke får spille yndlingsspillet.

Men skal de ha oss til å bruke sp2 så er nok tvang eneste metoden (men det sier jo litt om produktet)
Jeg har valgt å ikke installere sp2 av den enkle grunnen av jeg synes den er nå drit. Når en proffisjonell bruker av en pc har satt opp systemet sitt med en rein xp installasjon, antivirus og egen brannmur og div spywareprogram så vet han jo hva han driver på med. Da vil han ikke ha opp masse mas å dilldall fra sp2 som "sikkerhetssenter", meldinger om at maskinen kan være ubeskyttet mot nettet og at internet ikke er tilgjengelig +++ Hallo?? Hvem er interessert i dette? Det kan kanskje være greit for en uvitende person som nettop har begynt å bruke en pc...men ikke for meg! basta
Sitat av Backflipp
Jeg har valgt å ikke installere sp2 av den enkle grunnen av jeg synes den er nå drit. Når en proffisjonell bruker av en pc har satt opp systemet sitt med en rein xp installasjon, antivirus og egen brannmur og div spywareprogram så vet han jo hva han driver på med. Da vil han ikke ha opp masse mas å dilldall fra sp2 som "sikkerhetssenter", meldinger om at maskinen kan være ubeskyttet mot nettet og at internet ikke er tilgjengelig +++ Hallo?? Hvem er interessert i dette? Det kan kanskje være greit for en uvitende person som nettop har begynt å bruke en pc...men ikke for meg! basta
Vis hele sitatet...
Nå har det seg slik at over 90% av XP/Windows-brukerne faktisk har godt av tiltakene i SP2. Og ettersom XP er one-size-fits-all, så må en nok pent akseptere deres valg om at folk skal ha SP2. Det er ikke sånn at det ikke er mulig å slippe unna SP2, men de færreste har virkelig gode grunner til å ikke legge det inn. Forøvrig er det heller ingen som tvinger deg til å legge inn en eneste patch, men du ser vel hvordan det går når folk ikke oppdaterer.
Sitat av Nichotin
Nå har det seg slik at over 90% av XP/Windows-brukerne faktisk har godt av tiltakene i SP2. Og ettersom XP er one-size-fits-all, så må en nok pent akseptere deres valg om at folk skal ha SP2. Det er ikke sånn at det ikke er mulig å slippe unna SP2, men de færreste har virkelig gode grunner til å ikke legge det inn. Forøvrig er det heller ingen som tvinger deg til å legge inn en eneste patch, men du ser vel hvordan det går når folk ikke oppdaterer.
Vis hele sitatet...
Ja det er sant og jeg vet at jeg må installere sp2 snart. Men synes de har lakt det opp sånn at det skal se ut som at brukerne er helt nybegynnere.
Brukerene er helt nybegynnere. Gjennomsnittsbrukeren av Windows XP tror datamaskinen er skjermen.
Sitat av Backflipp
Ja det er sant og jeg vet at jeg må installere sp2 snart. Men synes de har lakt det opp sånn at det skal se ut som at brukerne er helt nybegynnere.
Vis hele sitatet...
Det eneste i SP2 som minner bittelitt om det du beskriver er at du får beskjed hvis du ikke har installert antivirus. Og siden alle med en fungerende hjerne har antivirus kommer det aldri en slik advarsel. Hvis du er lei av popups i XP finnes det en fjerne-balloontips-i-registeret i alle XP-tweakprogram som finnes.
En nedtur er for de som ikke har engelsk XP: Jeg trot ikke neowin patchen funker for å patche uxtheme.dll som lar deg bruke ikkesignert av MS Visual Styles.

Og hva var den endringen i SP2 med at du ikke kan ha så mange tilkoblinger?
Var endel diskusjon om det her, og en Patch som jeg har rotet bort. Noen som husker?
Sp2 er helt grei syns jeg. Men å tvinge folk blir litt i meste laget.
Jeg fant jeg fant: EvID4226Patch212-en Remove open port limit in SP2 http://www.lvllord.de/
tenk på de som fortsatt har dialup eller ISDN. de kommer til å bruke uker på å laste ned SP2
Har installert SP2 på maskinene familien bruker (til internett og sånt), men ikke på min egen og broderns. Vet ikke om det fortsatt er slik, men det var jo flere programmer og spill som ikke kunne kjøres på SP2. Utenom det fungerer jo forsåvidt SP2 helt fint. Det er blitt lettere for mamma og pappa å laste sikkerhetsoppdateringer uten å mase på meg osv.

Men jeg må si at jeg ikke er enig i hvordan MS tvinger folk til å installere SP2... jeg mener, dersom brukeren ikke ønsker det er det jo hans eget problem, ikke Microsofts
kan noen vær så snill komme med et konkret eksempel på HVA som ikke fungerer i sp2? dette begynner å bli et majestetisk kaos av "jeg har hørt at X antall programmer ikke funker så bra azz, det sier en broren til en kompis som går på it-akademiet og er 1337".

Jeg har ikke opplevd noen som helst problemer med sp2 i de ca. 6 månedene denne pc'en har kjørt xp (hadde tidligere windows 2003 enterprise inne for testing i ca 9 mnd). Ei heller har noen av de andre jeg studerer IT sammen med opplevd problemer som kan knyttes opp mot sp2.

og til dere som har foretatt målinger på at det blir tregere med sp2: jeg stiller store spørsmål ved den vitenskapelige karakteren av målingene deres. Litt mer detaljer er påkrevd, er det snakk om 5fps mindre i cs? at photoshop tar ett sekund lengre å starte?

tilslutt har man de nevnte lan-horene, som ikke bare skaper problemer for seg selv og sitter og bitcher fordi de må reinstallere, men også effektivt sørger for å være en konstant trussel mot resten av nettverket med sin skjødesløse omgang med prevantive tiltak som patcher og antivirus. måtte dere alle brenne i helvete uten bredbånd
utenfor ditt vindu
larsforstyrret's Avatar
Man kan ikke argumentere med at "det ikke er Microsofts problem hvis noe skjer." Det er det man sier nå, men hva vet du egentlig om de forskjellige finurlighetene som SP2 kommer med. Hvis man får en ny epidemi av noe lignende blaster, fordi man ikke har SP2, blir dette Microsofts problem.
Det er MS som blir "flama" langt opp i skyene.

Dessuten; man kan vel ikke si at Windows har stått for valgfrihet i det siste, så hvorfor klage. De som sitter med windows vet godt dette, og liker dere det ikke prøv noe annet.
Det er en haug med muligheter der ute, ikke denne søte ulisensierte Windowsinstallasjonen deres.
dere som har så store motforestillinger mot SP2, har dere prøvd det? Har selv vært relativt sen med å innstallere sp2 for jeg ventet til mitt statistikkprogram kom med en patch i desember. Rett over nyttår la jeg så inn sp2 og har faktisk opplevd en ytelsesforbedring. Maskinen kjører faktisk smoothere og temperatur på cpu har gått ned fra å ligge på rundt 50 til nå å ligge rundt 43-45 etter installasjon. Sytinga over sikkerhetssenteret kjenner jeg meg ikke igjen i, så lenge man disabler brannmuren og selv gjør virusoppdateringer på en regelmessig basis vil man ikke få opp disse meldingene. Derimot vil du nok få slike meldinger om man gir totalt faen i å ha den mest elementære sikkerhet på maskinen, ved å innstallere av, firewall og de siste windows patcher.

Uansett er jeg av den mening at folk som ikke oppdaterer sin windows burde bli utelukket fra diverse fildelingsnettverk spesielt, men også generelt ha en begrenset tilgang til ulike tjenester. Dette så lenge de står som potensielle virus- & spyware-spredere. Det er hver og en ansvar å sikre sine maskiner tilfredsstillende, og om man ikke er villig til å innstallere oppdateringer mot sikkerhetshull i windows som er oppdaget i det siste og helt sikkert i fremtiden også, så må man ta konsekvensene av sine handlinger. Tatt i betraktning av det store antallet maskiner som ennå ikke er patchet med SP2 så forstår jeg MS svært godt når de nå går inn for å kjøre en automatisk oppdatering som man ikke kan blokke for.
Det er lite med program som ikke funker i SP2 pga SP2, og de fleste software-leverandørene med respekt for seg selv lager en patch slik at det virker. Det som er litt av prinsippet, er at man blir tvingt til installasjon, er ikke noe galt med SP2 i seg selv.
Har hatt sp2 lenge nå. Har fortsatt ikke støtt på noe problem, det eneste som irriterer meg er at den maser om reboot etter at du har oppdatert windows, men det kan jeg leve med. Hvorfor er folk redd oppdateringer? Og hvis proggrammer stopper å fungere er det vel produsenten av dem du skal flame, de har hatt 6 måneder på å rette opp problemet nå.
Sitat av Hawk
tenk på de som fortsatt har dialup eller ISDN. de kommer til å bruke uker på å laste ned SP2
Vis hele sitatet...
Hvis du tar kontakt med MS får du SP2 tilsendt gratis i posten, selv om du skulle ha en piratversjon.
Sitat av DonTomaso
Hvis du tar kontakt med MS får du SP2 tilsendt gratis i posten, selv om du skulle ha en piratversjon.
Vis hele sitatet...
Jeg gjorde dette, bare for gøy. Tok flere uker det også.
Sitat av DonTomaso
Hvis du tar kontakt med MS får du SP2 tilsendt gratis i posten, selv om du skulle ha en piratversjon.
Vis hele sitatet...

Men den CDen funker ikke på Corporate versjon, eller?