Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 11908
Har nettopp fått ny UHD Altibox dekoder fra Huawei ved et noe kryptisk navn kalt Huawei Q22. Denne er basert på android hvis jeg ikke tar feil. Går jeg inn på settings og lisens for åpen kildekode får jeg se endel av mappestrukturen.

Altibox sier at de vurderer å tilby "fullt wifi" på denne etter hvert. Noe som vet om den faktisk har en wifi chip? Nå er det kun ethernet som gjelder.

Og har noen prøvd å leke seg litt med denne?
Nå har jeg ikke en slik boks selv, men et kjapt google søk på Huawei Q22 STB sendte meg hit. Det bekrefter at den kjører Android og at den har WiFi eller i det minste kan leveres med WiFi. Vil du være helt sikker kan du jo finne et skrujern og sjekke selv.

Edit: ser jo også ut til at folk har fått tilgang til det meste på de andre Android-boksene til Huawei, så skulle ikke forundre meg om det er mulig å gjøre det samme på denne med lignende knep.
Sist endret av yoloswag; 5. juli 2017 kl. 11:04.
Anonym bruker
"Vant Sandflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Den har wifi, men er deaktivert i firmware. Har et par sånne bokser tilgjengelig, skal få sjekket om den har noe seriell grensesnitt el.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Den har wifi, men er deaktivert i firmware. Har et par sånne bokser tilgjengelig, skal få sjekket om den har noe seriell grensesnitt el.
Vis hele sitatet...

Fått sjekket dette? Jævlig lite keen på å legge kabel. Dekoderen er 5 meter unna sentralen. Fått til trådløst hadde vært helt supert.
Anonym bruker
"Vant Sandflyndre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Åpnet en sånn huawei dekoder og den har tilsynelatende wifi og antenner. Ingen ferdig serielltilkobling, kun micro-sd leser og usb host.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Trådstarter
Noen som har fått CEC til å funke på den? Helt håpløst at den ikke kan styres via vanlig TV-kontroll.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Er ikke en slik en veldig teknisk type, er det noen som vet hvordan man aktiverer wifi-kortet og som kan forklare det litt sinpelt?
▼ ... mange måneder senere ... ▼
kan med 100% sikkerhet si at wifi i q22 fungerer! men at altibox har blokert det i programvare, ved et "uhell" klarte jeg og aktivere dette ved første oppstart av tuner 2 her i huset og fikk dette til og fungere, så etter litt tenking så fant jeg ut at den kan jeg jo ha på soverrommet og dro ut strømmen for å flytte den dit. da har jo boksen allerede oppdatert seg og fungerer ikke lenger! snakket med altibox og ignorante som dem er får jeg bare til svar at det er ikke wifi i disse boksene

så er nestn sikker på at om det finnes noen der som har anledning til å inn i biosen eller i android systemet og aktivere dette
Sist endret av DimitriX; 4. november 2018 kl. 11:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.