Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1052
Hei,

Har problem med å få bilde på laptop skjermen etter jeg installerte Ubuntu på en ekstern hardiskk. Er en Acer pc med Nvidia Optimus og oppringlig Windows 8.

Installasjonen var velykket og når jeg starter pcen hører jeg den kommer inn på login vindu men skjermen er svart.
Kobler jeg til en ekstra skjer via VGA kommer det bilde på begge skjermene.

Prøvd flere løsninger på nettet som innebar å installere Bumblebee blant annet, uten at dette gjorde noen forskjell.

Noen som har noe råd om hva jeg kan gjøre og hvorfor VGA utgangen funker helt fint men ikke selve laptop vindu (i hvert fall ikke for seg selv).

Prøvd å kjøre både 12.04 og 13.04 men samme problem med begge
(13.04 som er installert nå).
kjør en update og upgrade. Som regel spør da ubuntu om du vil laste ned ekstra drivere, trykk ja her.
Det er vist en velkjent problemstilling med Ubuntu og nVidia Optimus. Det er i den forbindelse laget en løsning for dette: Bumblebee.

http://bumblebee-project.org/install.html
Trådstarter
95 0
Takk for det men har kjørt update/upgrade og prøvd ut bumblebee også uten at noe av dette hjalp. Kjørte alle oppgraderingene i 12.04 til det kom beskjed om at jeg kunne oppgadere til 13.04 så jeg gjorde også dette og kjørte oppgraderinger. Skal prøve litt mer men om dere kan tenke på noe annet så er det bare å gi beskjed =)