Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1275
Hei!
Jeg har en VPN-server et sted i verden. Den kjører siste Ubuntu-versjon, og har fire IP-adresser:
xxx.xxx.xxx.36
xxx.xxx.xxx.37
xxx.xxx.xxx.38
xxx.xxx.xxx.39
Serveren er konfigurert til å ha xxx.xxx.xxx.36 selv, og route .37, .38 og .39 til VPN-klientene.

Når jeg kobler til VPN-serveren fra en Windows maskin, fungerer alt som en drøm. Jeg får riktig IP-adresse i henhold til det som står i /etc/ppp/chap-secrets på serveren, og får Internett-tilgang med riktig IP-adresse +++.

Men når jeg kobler til fra en Ubuntu-maskin, både desktop og serverversjon, får jeg koblet meg til, får IP-adresse, men jeg kan ikke pinge noe fra aktuell IP-adresse (ping -I ppp0 sol.no), og kan heller ikke pinge til den aktuelle IP-adressen, hverken fra VPN-serveren eller en annen maskin som er tilkoblet samme VPN.

Jeg føler det er noe jeg må ha glemt å konfigurere på Linux-VPN-klientmaskinen, men vet ikke hva.

På VPN-serveren er selvfølgelig ipv4 forward aktivert (Ellers hadde vel ikke det fungert fra Windows?)

Jeg har fulgt følgende guider for å sette opp VPN-serveren og VPN-klienten:
http://www.networkinghowtos.com/howt...-ubuntu-linux/
- MEN, det eneste jeg ikke fulgte, var å sette inn iptables reglene, for når jeg gjør det, fungerer ikke det lenger i Windows....

For å sette opp klienten, fulgte jeg denne guiden:
http://www.cyberciti.biz/tips/howto-...tp-client.html

Her har jeg også prøvd både med og uten punktet hvor jeg router trafikken via ppp0:

Kode

#!/bin/bash
NET="xxx.xxx.xxx.0/24" # set me
IFACE="ppp0" # set me
#IFACE=$1
route add -net ${NET} dev ${IFACE}
Noen ideer til hva det er jeg har glemt?

..
OG:
Når jeg pinger sol.no, finner den IP-adressen til sol.no, men får ikke pinget den.
Har du iptables aktivert på klientsiden?
I så fall må du kaste inn noen regler for tun-devicen du får på klientsiden.
Trådstarter
Sitat av Coffee Vis innlegg
Har du iptables aktivert på klientsiden?
I så fall må du kaste inn noen regler for tun-devicen du får på klientsiden.
Vis hele sitatet...
Jess, der har du rett.
Deaktiverte like greit hele iptables og ufw. Så at det fungerte nå.
Gjenstår bare å finne ut hvilke innstillinger som skal til nå, er jo idioti å kjøre uten FW
Har gått i samme felle selv =)

Jeg bruker samme instillinger, bare legger til en regel (sett at policy på OUTPUT er ACCEPT, og på INPUT DROP);

Kode

 
iptables -A INPUT -i <devicen> -m state --state ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT
Trådstarter
Sitat av Coffee Vis innlegg
Har gått i samme felle selv =)

Jeg bruker samme instillinger, bare legger til en regel (sett at policy på OUTPUT er ACCEPT, og på INPUT DROP);

Kode

 
iptables -A INPUT -i <devicen> -m state --state ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT
Vis hele sitatet...
Hva er hensikten med denne regelen? Iptables og UFW er jo deaktivert nå..?
Ja, du har deaktivert iptables, men du har vel ikke tenkt til å la det forbli sånn? Eller?

Jeg aner ikke hvordan regelsettet ditt ser ut, men et typisk oppsett er jo å ha ACCEPT på OUTPUT(og evt FORWARD), og DROP på INPUT. I tillegg må man åpne for den trafikk på de sesjonene man har åpnet. Da er det vanlig å legge til:

iptables -A INPUT -i eth0 -m state --state ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT

Poenget er at når du lager lager en tunell, så vil du få opp et nytt "viruelt" interface, som trafikken går over, f.eks tun0 eller ppp0, hvis det er det du har definert det som. Dette interfacet blir ikke snappet opp av regelen over, og trafikken blir blokkert på vei inn igjen. Man må derfor definere en slik regel for det virtuelle interfacet;

iptables -A INPUT -i tun0 -m state --state ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT

Slik at trafikken kommer gjennom.

For all del, det er mulig jeg tar feil, men det er i hvert fall dette som har vært løsningen når jeg har hatt denne typen problemer tidligere.

For å teste om det er det som er problemet, kan du jo tcpdumpe ICMP trafikk på VPN-gatewayen din, og prøve å pinge fra Ubuntu-boksen din. Det jeg tror kommer til å skje, er at VPN-gatewayen vil motta ICMP-requesten, og sende avgårde en ICMP-echo, men ICMP-echo pakken vil stoppe i muren på klienten din, og det vil se ut som boksen ikke har nett.

Edit: miksa opp rekkefølgen på INPUT og OUTPUT i andre avsnitt. Fixed.
Sist endret av Coffee; 13. april 2013 kl. 19:30.
Trådstarter
Jess, takk for hjelpa

Nei..
Det viser seg at jeg hadde en aktiv VPN-tilkobling til VPN-serveren mens jeg testet dette. Dvs, min egen PC var tilkoblet samme nettverk som jeg hadde problemer med.

Når jeg koblet fra VPN, fikk jeg ikke lenger kontakt med Ubuntu boksen som VPN-klienten er på..
Hvis du tcpdumper IMCP-trafikk da på VPN-gatewayen, og prøver å pinge fra Ubuntu-boksen da? Går trafikken ut til VPN-gatewayen?
Trådstarter
Beklager å måtte skuffe deg, men etter en liten nøye vurdering...
Denne maskinen er egentlig en tidligere gamer-PC, dvs, ikke spesielt egnet til server.
Maskinen har et par kraftige skjermkort i seg (Jeg har bedre i PC-en jeg har nå), Et tosifret antall GB RAM, og altformye harddiskplass (12TB), samt en av de beste AMD-CPU-ene i 2012 og sånne ting....
Derfor går jeg for å installere Windows på denne, slik at GPU-en kan utnyttes fullt ut til f.eks. bruteforcing av WPA2-keys og lignende.
Så det blir slik at jeg kjører Linux virtuelt, kjører på med VPN på Windows-maskinen og NAT-er det til Linux-boksen.
Tungvint, ja, men like greit uansett....

Takk for hjelpen du forsøkte å gi meg likevel, det hjalp jo faktisk bittelitt, men.. :-)