Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1014
Vist man har mistet lappen på livstid som det heter. Er det politiet som forlanger en slik attest.?

Er det opp til legen og bestemme om man må ta urinprøver?

Når man har vært så dum og bli tatt 2 ganger for promille kjøring men allikavel står i fast jobb burde ikke det i seg selv være nok til og slippe en urin prøve. Er ikke alkoholiker har bare vært ung og dum
Sitat av 5FDP Vis innlegg
Når man har vært så dum og bli tatt 2 ganger for promille kjøring men allikavel står i fast jobb burde ikke det i seg selv være nok til og slippe en urin prøve.
Vis hele sitatet...
LOL.

Hva har jobben din med saken å gjøre?
Hvorfor skal det at du har en fast jobb automatisk gi deg retten til å kjøre bil?
Er du klar over hvor mange rusmisbrukere som har fast jobb?

For å svare på spørsmålet ditt.
Nei, det er ikke på noen som helst måte nok til og slippe å bevise at du er edruelig.
Nei det er vell sant. men hvem bestemmer om du må ta urin prøver?
Hei. I utgangspunktet er det ingen som bestemmer at du MÅ levere urinprøver, du velger det selv, men om du ikke gjør det, så får du jo ikke lappen tilbake.

Det er fylkesmannen / fylkeslegen som har ansvaret for å følge opp det.

NA0202 sendes til fylkesmannen med dokumentasjon på at du har vært ren. Tror jeg. En liten stund siden jeg har gjort dette, men har vært i samme situasjon. Da var kravet fra fylkeslegen at jeg måtte dokumentere edruelighet over 6 måneder. Fastlegen avgjør selv hvor ofte du skal levere prøver osv., den ene legen min krevde 2 ganger i uka under oppsyn. Den andre legen nøyde seg med en gang annenhver uke.

Jeg «strøk» begge gangene, dvs. sluttet å levere prøver, eller begynte å ruse meg. Spør du meg, så er dette virkelig et bra system.

EDIT: Det var også slik at hvis jeg klarte 6 mnd, og fikk lappen tilbake, så måtte jeg følges opp med flere prøver i 2 år, fastlegen bestemmer hyppighet også her. De kan eventuelt fatte vedtak om at du må fortsette å levere prøver etter de 2 årene, men opptil 5 år.

Lykke til!!
Sist endret av Stingray; 8. november 2018 kl. 21:22.
Takk for utfyllende svar.
Kan bekrefte at det er 6 måneder rene prøver som gjelder på lette kjøretøy, skal du kjøre opp til tyngre klasser er det 12 måneder. Attesten og prøveresultatene sendes til førerkortavdelingen som er nærmest deg og de vil da vurdere denne. Blir det godkjent kan du ta med deg attesten opp til Statens vegvesen og begynne på førerkortet igjen.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Kan bekrefte at det er 6 måneder rene prøver som gjelder på lette kjøretøy, skal du kjøre opp til tyngre klasser er det 12 måneder. Attesten og prøveresultatene sendes til førerkortavdelingen som er nærmest deg og de vil da vurdere denne. Blir det godkjent kan du ta med deg attesten opp til Statens vegvesen og begynne på førerkortet igjen.
Vis hele sitatet...
Samme opplegg på meg, men i mitt tilfelle får jeg ingen attest, fastlegen søker om tilbakelevering av førerrett.
Takker for svar.