Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 954
Hei,
Jeg prøvde poste på underforumet 'kjemi', men fikk en beskjed fra nettsiden at det ikke gikk an, derfor poster jeg her.

Jeg skal ha en praktisk prøve i servitørfag neste torsdag og vil dekke opp et 'kaldt' bord i tema vinter.
Vi har telysholdere på skolen som er mulig å fylle med væske uten at det rører telyset, disse er laget av glass og jeg lurer på om det tynne glasset ville tålt flytende nitrogen.

Det ville gikk en veldig kul effekt med de 'rykende' telysene.

Takk for deres ekspertise!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Neppe. Kuldesjokket vil fort føre til at det sprekker. Uansett framstår det som litt upraktisk, og for stor nitrogenkonsentrasjon (>90%) vil jo føre til at lyset slokner. Nitrogen fosskoker jo ved romtemperatur, for å sei det forsiktig...
Hva med tørris i litt vann? Ryker/ damper litt det også
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Uansett framstår det som litt upraktisk, og for stor nitrogenkonsentrasjon (>90%) vil jo føre til at lyset slokner.
Vis hele sitatet...
Du kunne brukt flytende oksygen i steden for nitrogen. Da ville ikke lyset slukne.

Ja, jeg kødder. Eller, jeg snakker sant; det vil brenne aldeles utmerket. Men ikke bruk flytende oksygen. Siden vi er inne på ild, kjemi og vinterrelaterte dekorasjoner, her er imidlertid en annen ting du kan gjøre. Dette er heller ikke helt HMS, bare så det er sagt, og jeg anbefaler at du tester dette før du innlemmer det i oppgaven din. Få ting er mer pinlig enn å demonstrere noe som ikke fungerer.

Gör så här: Ta et stort og rent glassfat med litt høy kant, og strø litt kaliumpermangant i bunnen. Ikke mye, bare jevnt spredte korn. Du må ikke dekke bunnen med et jevnt og heldekkende lag, for det vil gå til helvete. Dersom du ikke får det til å virke med kaliumpermanganat, eller du av en eller annen grunn ikke får tak i det, så kan du forsøke med kaliumkromat i steden. Men det er hakket mer reaktivt, så vær i såfall forsiktig. Så heller du oppi et tynt lag med konsentrert og nedkjølt svovelsyre. Bare sett flaska i fryseren. Oppi sjiktet med svovelsyre heller du et tynt lag med ren etanol (dvs. 96%; vannfri er overkill). Også denne skal være rett fra fryseren. Hold en stekespade (igjen, rent utstyr!) flatt over og hell forsiktig slik at strålen ikke blander væskene. De blandes lett, men med litt forsiktighet får du to sjikt. Kombinasjonen av svovelsyre, etanol og permanganat vil selvantenne, men siden det bare er små korn spredt rundt omkring vil du ved ujevne intervaller få bittebittesmå lysglimt og små knepp nede i fatet - litt som å se på fyrverkeri langt unna. Det er ganske vakkert, men jeg understreker at det er et faremoment her. Du riskikerer å få brennende sprit og konsentrert svovelsyre utover hele festen hvis du eller gjestene er uforsiktige, og det kan fort legge en demper på stemningen.

Lykke til!
Myoxo: Getting a bit carried away? Det er en prøve i servitørfag. De kan neppe inkludere svovelsyre i borddekkingen, og 96 er heller ikke noe vanlige folk har tilgang på. =)

Tørris er et godt forslag. Det vil også kunne slukke lysene, men du kan bruke LED-telys for eks.
Sist endret av mentalmelt; 28. september 2018 kl. 13:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
2 0
Takk for svarene, jeg tar det med meg tankene.