Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 908
Cannabisentusiast
Svartedauden's Avatar
Har blitt ilagt et forelegg for tre forhold. Av disse erkjenner jeg straffeskyld for to (slossing og påfølgende motsettelse av arrest). Det tredje punktet er derimot langt mer komplisert.

Er det mulig å påklage forelegget slik at det ene punktet behandles rettslig? Dette dreier seg om utskjellende eposter til en NAV-ansatt som provoserte meg voldsomt med avbrytelser, og generelt dårlig oppførsel. Har lydopptak av møter med henne der det kommer klart frem at hun har opptrådt svært provoserende og langt unna det man bør og skal kunne forvente av en offentlig ansatt.

Videre har jeg lydopptak av telefonsamtale der jeg konfronterer den NAV-ansatte med at hun har løyet til sin leder om innholdet i et annet møte, for å få meg utestengt. Noe hun i opptaket svarer bekreftende på.

Det er en lang og innviklet konflikt med NAV, og tre personer der. Dette vil jeg ha behandlet i retten.

Er dette mulig?
Ja. Du nekter å vedta forelegget, jeg anbefaler å legge ved et brev hvor du forklarer at du erkjenner de to første forholdene, men ikke det tredje.

Når dette så eventuelt blir behandlet i retten, vil de spørre om du erkjenner straffeskyld for hvert punkt, du bare svarer bekreftende på de to første, og forklarer at dette var intensjonen hele tiden.
Sist endret av Rusmisbrukeren; 13. mars 2018 kl. 22:19.
Taper du i domstol blir det enda dyrere, siden du da må betale offentlighetens utgifter i tillegg. Så du bør ha en ganske sterk sak.

Også, selv om NAV ansatt har handlet "feil" gir det heller ikke deg rett til å begå andre lovbudd. usikker på hva du skrev i e-post til NAV ansatt. men siden det er et av punktene i forelegget regner jeg med at du ikke bare har utskjelling? for det er vel ikke imot loven.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Spørsmålet er jo stortsett om det er verdt å ta opp kampen for det punktet. Du får ein viss strafferabatt ved forellegg. Om protesten din handler om å ikkje vedkjenne deg straffeskuld for det kan du enkelt og greit skrive på forelegget at du vedtar det, og godtar straffeskuld for to av forholda, men ikkje det siste forholdet ,og eventuelt grunngje det. Då vil du ha det på det reine at du ikkje vedkjenner deg skuld for det, men at du ser på forelegget som ei minneleg løysing for å få saka ut av verda.