Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1125
Kan man feks bruke 5 ar gammel linux bok på en distro som kom ut for et ar siden ? Kan man bruke feks en distro bygged på slackware bruke boka som er laget for slackware ?
cos
Blyatsquad
cos's Avatar
De fleste av kommandoene de brukte på den tiden bruker vi fortsatt i dag, så ja du kan helt sikkert bruke boka og lære deg mye. Og heller kjøpe ei ny bok når du er ferdig med den du har, for å oppdatere deg litt.
klodrik
Trådstarter
36 2
Så hvilke bøker om forskjellige ting i linux bør man bygne med av deler av store linux distro ?
Hva bør man ikke kaste tia bort på ?
Hva er det best a grave seg ned i ?

Noe annen type unix jeg bør se på?
andre alternative os som er nyttig/bra?
Sist endret av Backpacker; 25. mars 2013 kl. 18:24.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Generelle Linuxbøker kan nok være praktisk, men google er full av innføringer.

Å lese bøker for en bestemt distro kan sette deg fast i noe hvis du skal jobbe med en annen distro enn den du har lest om.
Shooting expert
BrageP's Avatar
Sitat av Backpacker Vis innlegg
Så hvilke bøker om forskjellige ting i linux bør man bygne med av deler av store linux distro ?
Hva bør man ikke kaste tia bort på ?
Hva er det best a grave seg ned i ?

Noe annen type unix jeg bør se på?
andre alternative os som er nyttig/bra?
Vis hele sitatet...
Bare ta det mest grunnleggende først: http://www.linuxcommand.org/ Med "mest grunnleggende" mener jeg "mer enn de aller fleste trenger å kunne".

Linuxkommandoer er linuxkommandoer, så de funker like bra i Ubuntu/Debian som i Slackware.
klodrik
Trådstarter
36 2
Ok hvilke distro har mest guider og lette bruksanvisnger inkludert i distro n da?
Hvilke er oppdater er vel noen som har mye men eldgammle guider fra 2005?
Internett plei jo ikke a funke da det skal innstalers
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Alle distros har manpages for alle installerte applikasjoner, disse varierer sjeldent mellom distros.

Og det er ikke nødvendigvis positivt å ha bleeding edge installert.