Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 9747
Hei,noen som har greie på vaskemaskin her ? Jeg har en nesten ny Whirlpool awo/d 4731 vaskemaskin som er helt død. Ikke noe lys , ingen livstegn. Noen som har noen råd om hvor jeg kan begynne? (har voltmeter)

Takker for svar
Du begynner med å gå tilbake til butikken hvor du kjøpte den.
IKKE SKRU PÅ DEN SELV! dummeste du gjør..Dra tilbake i butikken maskinen ble kjøpt og forklar problemet, da følger det med i garantien at en servicemann fra whirlpool kommer og reparerer maskinen din.. Du har 2 års garanti og 5 års reklamasjon. Så så lenge det ikke er din feil at maskinen er død har du full rett på reparert ellr ny maskin!
hvor har du handla den ? expert ?
Sitat av Glenni Vis innlegg
Du begynner med å gå tilbake til butikken hvor du kjøpte den.
Vis hele sitatet...
Har fått den av en som jobber med gjennvinning så det er desverre intet alternativ
Har den vært fraktet uten låseskruene? I så fall er det nærmest garantert at den ikke kan repareres uten en fagmann og deler, og da er det lite lønnsomt å beholde den til annet enn oppbevaringsplass.

Vaskemaskiner er uansett elektronikk man skal være svært forsiktig med å skru på uten å vite hva man gjør. Kombinasjonen strøm, vann, varme og ting som beveger seg 1200rpm er ikke til å spøke med.
Den har nok vært fraktet uten låseskruer, men jeg har selv aldri brukt det når jeg har flyttet tidlige uten at det har vært noe problem, så tar sjansen på at det har gått greit her også
Mangel på bruk av låseskrue vil ikke påvirke elektronikken i stor grad vil jeg tro. Jeg hadde bare startet og måle punkter nærme stikket og deretter målt videre innover til jeg ikke hadde hatt strøm mer. Noen vaskemaskiner har også egne sikringer. Problemet kan ligge der.
Er dette riktig innstilling på meteret ? https://imma.gr/31045
Jepp. V og vekselstrøm. Vær veldig forsiktig, gjerne stell deg på en gummimatte i tillegg og ta vekk vannforsyningen. Du kan egentlig kontrollere etter brudd i ledning og slik med det symbolet som har en trekant og strek, den vil gi et pip når det er kontakt. Da slipper du og ha strøm på.
Sitat av skukketrure Vis innlegg
Er dette riktig innstilling på meteret ? https://imma.gr/31045
Vis hele sitatet...
Nå er jeg usikker på om komponentene inni vaskemaskina er vekslestrøm (den innstillingen du har på bildet) eller likestrøm, MEN stikkkontakten i veggen er likestrøm.
da målte jeg med trekantsymbolet rebel foreslo og det ga utslag mellom både brun og begge de svarte og blå og begge de svarte https://imma.gr/31046 blå og brun er de eneste som kommer fra veggen og inn i "releet"?! og ut kommer 2 svarte
Hvis det piper mellom blå og brun så har du en kortslutning... Hadde nettopp driverkortet til en vaskemaskin ute, med noen seriøse svimerker på likeretteren og en kobberbane, byttet til ny likeretter og fikset kobberbanen, uten hell. Gikk i søpla
Sitat av KRS93 Vis innlegg
Nå er jeg usikker på om komponentene inni vaskemaskina er vekslestrøm (den innstillingen du har på bildet) eller likestrøm, MEN stikkkontakten i veggen er likestrøm.
Vis hele sitatet...
Det er ikke likestrøm i stikken, der er det veksel.
Da har jeg målt at det er kontakt fra stikket og frem til bryterpanelet (de to svarte med røde kabelsko) https://imma.gr/31052 så da må jeg vel prøv å bytte hele panelet eller er det en sikring inni som kan byttes ?
Hvis det var spenning der hvor du målte, regner med at det er ved inngangen til bryteren eller ledningen som går fra stikket og inn i maskinen, da måler du deg vidre innover om det går, mål etter brytere osv for å se om de virker, mulig det er en sikkring et sted.
Sitat av zevz Vis innlegg
Det er ikke likestrøm i stikken, der er det veksel.
Vis hele sitatet...
HVA?! Hvordan i helvete klarte jeg å tenke feil når jeg skrev det der? Selvfølgelig er det veksel!!!

Legger til det andre innlegget, slik at folk ser at jeg prøver å rette på feilen:
Tenkte feil da jeg skrev innlegget. Det er vekselstrøm, ikke likestrøm i stikken.
Sist endret av KRS93; 16. september 2011 kl. 16:36.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hvis du kan så lite om strøm at du må spørre om hvordan du setter opp et AVO-meter, vil jeg tro at du sparer mye tid og krefter på å få en kyndig person til å feilsøke for deg.