Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  190 55761
Etter ca.150 tråder her nå, der kanskje 140 av dem er "EPIC BRA NFF", føler jeg faktisk at Nephilim er inne på noe her. Ja, jeg synest også det var en smule artig, men "EPIC", var det ikke.

At Frank Aune er en redaktør med sansen for konspirasjonsteorier og vet hvilke saker som gir flest klikk, er langt fra noe nytt. Så man har ikke funnet opp kruttet her. Jeg stiller meg også bak påstanden at dette faktisk var en smule barnslig, og jeg kan ikke skjønne at folk gidder å bruke såpass mye tid og ressurser for å påpeke et faktum, for noe som minner bare om kudos på et forum.

Jeg stider kanskje mot straumen når jeg sier at jeg faktisk mista litt respekten av nFF, da dette er mer eller mindre gjort i regi av nettstedet.
Psst. Jeg har tidligere også hengt endel på ITpro sine sider, og sluttet selv da alt maset med UFO'er dekket forsidene. Det er endel brukere der inne, nå tenker jeg spesiellt på forum-delen, som har gode kunnskaper innen flere felt. For support er det helt klart et fullverdig nettsted - men ITrelaterte nyheter er jo nesten ikke å oppdrive på siden lengre. Når et nettsted med så mange brukere, markedsfører seg med slagordet "Informasjonsteknologi. Enkelt å greit."- forventer man nettopp dette. Og når da det eneste man legger merke til er saker om UFO'er og annet svada av noen konspirasjonsteorier, må man nesten tåle en reaksjon.

Er ikke værre enn å lese trådene på ITpro heller, mange missfornøyde brukere ift. nyhetspublikasjonene. Dette ville fått kritikk innen kort tid uansett, om det ikke hadde hvert "oss", ville det ha hvert noen andre.

Til slutt vil jeg legge til at selvom hetsingen mot F.A i seg selv ikke var hensikten - har det utviklet seg slik mye på grunnlag av ITpro's egne. Moderatorer som slutter, respektable brukere som klager, og ikke minst barnslig oppførelse av en viss produktleder. Alt dette tilsammen gjør at ting får mye mediedekning.
Sist endret av Restyle; 29. november 2008 kl. 02:16.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Trådstarter Donor
Dette var episk i den forstand at det er slikt som ikkje *SKAL* kunne gå. En skal ikkje kunne skrive en tekst på et par timer, trekke i et par tråder, og forvente at det skal gå an å få det publisert på ei stor og seriøs nettside. Det skal simpelthen ikkje gå. Difor plasserer eg dette i kategorien episk. Det vil ikkje skje igjen med ITPro, og eg trur ærleg tala at hverken eg eller nso har spesielt stort håp om å gjenta det...

Eg meiner at dette stikket var nødvendig for å understreke et poeng: nemlig kor enkelt det var å nå fram med slikt, uten fnugg av sannhet i det. Korleis kunne vi gjort dette utan å ofre nokon? Som eg skreiv på bloggen min - ITPro var på rett stad til feil tidspunkt for dette. Det kan, og bør opplevast som kritikk av ITPro sine redaksjonelle evner, som eg trur dei aller aller fleste, inkludert Alexander, er einig i at har svikta totalt i dette, og etter mi meining også andre, tilfeller.

Eg vil også legge til at eg utelukkande har fått eit meir positivt syn på Frank som ein rimelig reflektert person med denne episoden. Paradoksalt nok.
Sist endret av vidarlo; 29. november 2008 kl. 02:31.
Sitat av reklame Vis innlegg
Etter ca.150 tråder her nå, der kanskje 140 av dem er "EPIC BRA NFF", føler jeg faktisk at Nephilim er inne på noe her. Ja, jeg synest også det var en smule artig, men "EPIC", var det ikke.

At Frank Aune er en redaktør med sansen for konspirasjonsteorier og vet hvilke saker som gir flest klikk, er langt fra noe nytt. Så man har ikke funnet opp kruttet her. Jeg stiller meg også bak påstanden at dette faktisk var en smule barnslig, og jeg kan ikke skjønne at folk gidder å bruke såpass mye tid og ressurser for å påpeke et faktum, for noe som minner bare om kudos på et forum.

Jeg stider kanskje mot straumen når jeg sier at jeg faktisk mista litt respekten av nFF, da dette er mer eller mindre gjort i regi av nettstedet.
Vis hele sitatet...
Ja, når det blir i regi av NFF syntes jeg og ble litt av en barnslig karakter. Det er klart at å aktivere et stort antall brukere mot en personlig navn, men dog knyttet til hans handling, er ikke har noe godt skapende for seg for en person som gjør ting annerledes og harrysensasjonelt.

Det bør være klart at pådriverne for spøken har hatt dette som subjektivt innslag, og spøken sier ikke noe om hvordan det faktisk ville vært dersom en hadde kritisert nettsiden på en annen måte, uten hjelp fra et nettsted og dets funksjoner som har gjort dette mulig å gjennomføre.

I et virkelig forretningsliv ville dette blitt sett på som svært kritikkverdig å skadeskyte noen på en måte ved å narre dem først, for så å komme med ydymkhetelser og objektivt kritisering.

Det blir som: "Ola har dårlig syn. Per legger frem et bananskall foran Ola, og Ola sklir. Per kan etterpå samle en gjeng for å mobbe Ola fordi han har dårlig syn fordi han falt."

Har det dårlige synet til Ola egentlig vært den avgjørende årsaken til hans fall?
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Sitat av piuu Vis innlegg
Det blir som: "Ola har dårlig syn. Per legger frem et bananskall foran Ola, og Ola sklir. Per kan etterpå samle en gjeng for å mobbe Ola fordi han har dårlig syn fordi han falt."

Har det dårlige synet til Ola egentlig vært den avgjørende årsaken til hans fall?
Vis hele sitatet...
Det blir vel mer som "Ola liker å gå med bind for øynene. Per legger et bananskall foran Ola og Ola sklir. Etterpå lærer Ola at han burde ta av seg bindet for øynene og se seg for hvor han går, ellers kan han tråkke på en bananskall og skli."

Det dårlige synet til Ola var selvforskyldt, så ja det var en veldig viktig faktor i Olas fall.

Hvis vi skal fortsette å skrive i metaforer.
Sitat av Eplefisk Vis innlegg
Det blir vel mer som "Ola liker å gå med bind for øynene. Per legger et bananskall foran Ola og Ola sklir. Etterpå lærer Ola at han burde ta av seg bindet for øynene og se seg for hvor han går, ellers kan han tråkke på en bananskall og skli."

Det dårlige synet til Ola var selvforskyldt, så ja det var en veldig viktig faktor i Olas fall.

Hvis vi skal fortsette å skrive i metaforer.
Vis hele sitatet...
En faktor - ja, men ikke den avgjørende. Den avgjørende årsaksvariabelen er jo selvsagt at det ble satt opp en felle for at Ola skulle falle. For den determnistiske sammenhengen bør jo være at han ikke ville falt dersom han heller ikke kunne gå på en felle.
Sitat av Nephilim Vis innlegg
Jeg skjønner i prinsippet hvor nFF vil med dette, men de kunne faktisk klart å gjøre dette UTEN å henge ut noen som helst, hverken person eller nettsted.
Ergo kjøper jeg ikke dette med hensikten som står i første post.

Jeg skjønner i prinsippet hvor nFF vil med dette, men de kunne faktisk klart å gjøre dette UTEN å henge ut noen som helst, hverken person eller nettsted.
Ergo kjøper jeg ikke dette med hensikten som står i første post. Planen ble lagt med den hensikt i å ta rotta på et nettsted som har publisert kontroversielle artikler som dere i nFF ikke hadde sansen for. Om de er sanne eller ikke spiller ingen rolle.
Vis hele sitatet...
Nei, det kunne det faktisk ikke blitt klart, med like stor effekt, uten å ha et nettsted som utga det som redaksjonelt oppfulgte bunnsolide fakta, som en redaksjon skal gjøre. Derfor trenger man en "syndebukk", og planen kan jeg ikke uttale meg mye om ettersom jeg ikke var med på spøken, men det var ikke for å ta rotta(som betyr mer eller mindre å stenge) ITpro. At motivet bak det var pga. tidligere artikler om nFF er bare tull og vas og noe du gjetter deg frem til.

Sitat av Nephilim Vis innlegg
Folk har rett til å tro på det de vil.

Det fins tusenvis av nettsteder med stoff som dette som kunne vært nevnt i samme sammenheng som ITPro, men alikevel valgte dere å stemple ITpro alene.
Vis hele sitatet...
Ja, folk har rett til å tro hva de vil, ingen her på nFF nekter for det, det er noe annet når en nettside med betydelig omdømme og redaksjon presenterer løgn for fakta. Ja, det finnes flere sider som kunne blitt dratt med i spøken(sa du ikke akkurat at dette kunne ha blitt gjennomført uten å bruke noen nettside som "offer"?), og jeg vet at saken ble tipset til 2 av norges større aviser av en venn av meg som gikk rett på spøken selv. Tingen er, at ingen andre hadde så dårlig kildekritikk som ITpro, så de fremstår alene pga. deres dårlige gjennomgang av bevis.
Og nei, jeg har ikke glemt, Frank Aune fikk flere eposter som intet andre medium fikk, kanskje det var det som gjorde at saken ble publisert hos ITpro og ikke hos andre medier. Det handler fortsatt om dårlig dømmekraft, mail ifra en som utgir seg for å være et crewmedlem fra en ukjent mail som han ikke kunne validere ektheten til, skal ikke bli brukt som bevis/grunnlag i en artikkel.

Sitat av Nephilim Vis innlegg
For min del har nFF oppført seg like barnslig som de som står bak de artiklene nFF anser som "barnslig" eller "svada". Dere har kort sagt handlet like lite gjennomtenkt.
Vis hele sitatet...
Media blir sett på som den 4 statsmakt her i landet, som har en vaktbikkje funksjon over de 3 andre statsmaktende, men hvem skal se over media? Noen ganger trengs media også og røskes hardt i. Hadde dette vært i f.eks. VG, hvor de skrev at regjeringen var infiltrert av Vigrid, og hadde like vage beviser som i ITpro kripos saken, så hadde det blitt en skandale som hadde stått i alle landets aviser, hørt på alle landets radier og fått innslag i norges TV nyhets sendinger.
Si hva dere vil, men jeg ser på dette Ummac Dan på samme måte som jeg ser på Scientologi. Det er det som er det største problemet i denne saken. En liten konspirasjonsteori i en blogg hadde jeg brydd meg svært lite om.

I det øyeblikket FA valgte å bruke ITPro som publiseringssted for noe jeg anser som "farlig", da forsvant ethvert ønske om å delta på/bli assosiert med siden. Måten Aleksander reagerte på var også under enhver kritikk.

Alt i alt fortjener itpro all pes de får nå spør du meg.

Det er en bruken av itpro som er det kyniske i det hele.
Sitat av Dice Vis innlegg
Nei, det kunne det faktisk ikke blitt klart, med like stor effekt, uten å ha et nettsted som utga det som redaksjonelt oppfulgte bunnsolide fakta, som en redaksjon skal gjøre. Derfor trenger man en "syndebukk", og planen kan jeg ikke uttale meg mye om ettersom jeg ikke var med på spøken, men det var ikke for å ta rotta(som betyr mer eller mindre å stenge) ITpro. At motivet bak det var pga. tidligere artikler om nFF er bare tull og vas og noe du gjetter deg frem til.



Ja, folk har rett til å tro hva de vil, ingen her på nFF nekter for det, det er noe annet når en nettside med betydelig omdømme og redaksjon presenterer løgn for fakta. Ja, det finnes flere sider som kunne blitt dratt med i spøken(sa du ikke akkurat at dette kunne ha blitt gjennomført uten å bruke noen nettside som "offer"?), og jeg vet at saken ble tipset til 2 av norges større aviser av en venn av meg som gikk rett på spøken selv. Tingen er, at ingen andre hadde så dårlig kildekritikk som ITpro, så de fremstår alene pga. deres dårlige gjennomgang av bevis.
Og nei, jeg har ikke glemt, Frank Aune fikk flere eposter som intet andre medium fikk, kanskje det var det som gjorde at saken ble publisert hos ITpro og ikke hos andre medier. Det handler fortsatt om dårlig dømmekraft, mail ifra en som utgir seg for å være et crewmedlem fra en ukjent mail som han ikke kunne validere ektheten til, skal ikke bli brukt som bevis/grunnlag i en artikkel.



Media blir sett på som den 4 statsmakt her i landet, som har en vaktbikkje funksjon over de 3 andre statsmaktende, men hvem skal se over media? Noen ganger trengs media også og røskes hardt i. Hadde dette vært i f.eks. VG, hvor de skrev at regjeringen var infiltrert av Vigrid, og hadde like vage beviser som i ITpro kripos saken, så hadde det blitt en skandale som hadde stått i alle landets aviser, hørt på alle landets radier og fått innslag i norges TV nyhets sendinger.
Vis hele sitatet...
Herremin for et oppsop av argumenter. Det kunne vært lesestoff på dassdøra.
Det er lett å se at du ikke brukte lang tid på å lire av deg dette.

Hvordan kan du sammenligne et nettsted som driftes av frivillige som jobber gratis opp mot landets største aviser med profesjonelle journalister?
Det blir som å stappe en motor i en tresko og kalle den for en Formel 1 bil.
ITpro er et nettsted som er avhengig av bidrag fra sine lesere og brukere.
Dere har feilet helt på begrepet "opplysningsmedia".

Du snakker om dømmekraft?
Du eier jo ikke greip på hva du snakker om selv en gang.
Enkelt og greit, genialt.

Jeg tørr ikke tenke på aprilspøken dere kunne funnet på.
Sitat av Nephilim Vis innlegg
Herremin for et oppsop av argumenter. Det kunne vært lesestoff på dassdøra.
Det er lett å se at du ikke brukte lang tid på å lire av deg dette.

Hvordan kan du sammenligne et nettsted som driftes av frivillige som jobber gratis opp mot landets største aviser med profesjonelle journalister?
Det blir som å stappe en motor i en tresko og kalle den for en Formel 1 bil.
ITpro er et nettsted som er avhengig av bidrag fra sine lesere og brukere.
Dere har feilet helt på begrepet "opplysningsmedia".

Du snakker om dømmekraft?
Du eier jo ikke greip på hva du snakker om selv en gang.
Vis hele sitatet...
Wow, for et comeback, du svarte på hele ett av argumentene mine, og det var tilogmed med laber kvalitet.
Skal vi se.

Ja, selvfølgelig er det tatt ut av proposisjoner når jeg sammenligner det med VG, men det du sier da, er at siden itpro er mindre, så er den mindre seriøs, og skal få lov til å publisere løgn som fakta, bare pga den er mindre?
Nei, jeg sammenlignet den med VG for å vise poenget med seriøsitet. Skal man fremstå som en seriøst nyhetssted, så får man jaggu fikse faktaene sine og. Så at ITpro er en nettsted som er avhengig av brukere gir det lov til å tro blindt på tipsere er også latterlig nytt for meg.

Kom tilbake når du har noe mer brukbart gutt.
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Når FA og itpro.no går på snørra så grundig som de gjorde på torsdagskvelden og ikke sjekket kildene sine bedre enn det de faktisk gjorde og publiserte dette på sitt nettsted, så syns jeg de som skriker høyest her om å "beskytte" FA og itpro.no burde holde kjeft.
Var det ikke slik at itpro er et IT-nettsted? Dumt at de ikke har bedre kildekritikk da, siden de publiserer bambus uten hold i. Slik som denne artikkelen om at nFF drives av Kripos. Jeg mener, come on!
Sist endret av Magisk; 29. november 2008 kl. 10:53.
Sitat av Nephilim Vis innlegg
Herremin for et oppsop av argumenter. Det kunne vært lesestoff på dassdøra.
Det er lett å se at du ikke brukte lang tid på å lire av deg dette.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke akseptabel debatteknikk her på nFF. Så vet du det.

Sitat av Nephilim Vis innlegg
Hvordan kan du sammenligne et nettsted som driftes av frivillige som jobber gratis opp mot landets største aviser med profesjonelle journalister?
Det blir som å stappe en motor i en tresko og kalle den for en Formel 1 bil.
ITpro er et nettsted som er avhengig av bidrag fra sine lesere og brukere.
Dere har feilet helt på begrepet "opplysningsmedia".
Vis hele sitatet...
Du gjør en antagelse om at dette har noe som helst med frivillighetsarbeidet som gjøres på ITPro - redaktøren og hans stab, som er lønnet og tjener penger på virksomheten. Det er en stor overlapp mellom den kommersielle og den frivillige virksomheten her, men konspirasjonsteoriene er postet av noen som har dette som heltidsjobb, dette agnet ble postet av noen som har dette som heltidsjobb og sånt sett nytter det ikke å komme med frivillighetskortet. ITPro er en bra nettside og de som står bak er ikke amatører - og jeg siterer "I oktober 2007 passerte nettverket godt over 1 million unike lesere.". Artiklene om konspirasjonsteorier har fått mange, mange hundre kommentarer. På sitt vis stiller de definitivt i samme størrelsesorden som f.eks. lokalavisene til mellomstore byer i Norge (tror du ikke det finnes mye frivillighetsarbeide der, forresten? Frigjør det dem for alt redaksjonelt ansvar når de presenterer seg som profesjonelle?) og de hadde definitivt fått på pungen over å utvise manglende kildekritikk.
Å si at eposten er konfidensiell er hvertfall på tryne. E-post er like åpent som sending av postkort fra syden uten konvolutt. Tenk på det du.
Sitat av Alexander Solaat Rødland
All informasjon som sendes i denne mailen er til DEG / DITT FIRMA / ORGANISASJON - PERSONLIG og skal på ingen som helst måte videresendes, publiseres eller offentliggjøres, på noen som helst måte, i noen som helst medium, format eller lignende. Innholdet i mailen er kun for deg som mottar den - INGEN andre.
Vis hele sitatet...
Latterlig. Et brev eller en melding tilhører mottakeren, med mindre mottakeren har skrevet under en avtale som sier noe annet (t.d. NDA). Og mottakeren kan gjøre hva han/hun vil med den. Hvis du ønsker at folk ikke skal videresende en e-post foreslår jeg at du spør litt høfligere.

At du skriver at mottakeren forplikter seg å skulle gjøre noe som helst er også helt absurd. Men det har slashdot allerede kommentert.
--

Pål og vidar har ikke gjort noe galt her. Og selv om noen på nff og it-pro forumet kanskje har reagert med litt vel mye entusiasme, så er hele eksperimentet uten tvil noe å applaudere. Det er ikke rart folk synes det er 'epic'. Det er en effektiv demonstrasjon av viktigheten med kildekritikk, og en god lærepenge for alle (ikke bare Frank Aune).
Sist endret av Skyfex; 29. november 2008 kl. 12:45.
Sitat av Skyfex Vis innlegg
Latterlig. Et brev eller en melding tilhører mottakeren, med mindre mottakeren har skrevet under en avtale som sier noe annet (t.d. NDA). Og mottakeren kan gjøre hva han/hun vil med den. Hvis du ønsker at folk ikke skal videresende en e-post foreslår jeg at du spør litt høfligere.

At du skriver at mottakeren forplikter seg å skulle gjøre noe som helst er også helt absurd. Men det har slashdot allerede kommentert.
Vis hele sitatet...

Kanskje vi skal begynne å sende mail rundt og fortelle om våre drapsplaner for person X, Y og Z, og skrive i mailen at mailen er konfidensiell, og du har ikke lov å si dette til noe.
Sitat av reklame Vis innlegg
Etter ca.150 tråder her nå, der kanskje 140 av dem er "EPIC BRA NFF", føler jeg faktisk at Nephilim er inne på noe her. Ja, jeg synest også det var en smule artig, men "EPIC", var det ikke.

At Frank Aune er en redaktør med sansen for konspirasjonsteorier og vet hvilke saker som gir flest klikk, er langt fra noe nytt. Så man har ikke funnet opp kruttet her. Jeg stiller meg også bak påstanden at dette faktisk var en smule barnslig, og jeg kan ikke skjønne at folk gidder å bruke såpass mye tid og ressurser for å påpeke et faktum, for noe som minner bare om kudos på et forum.

Jeg stider kanskje mot straumen når jeg sier at jeg faktisk mista litt respekten av nFF, da dette er mer eller mindre gjort i regi av nettstedet.
Vis hele sitatet...
Jeg er faktisk enig med både deg og Nephilim. Hele opplegget som ble kjørt fra nFF ble for meg litt pinlig. I etterkant kan jeg ikke se at man har fått noe nytt ut av det, og uansett er fremgangsmåten en smule barnslig.

Det forandrer forsåvidt verken respekten for nFF eller nso, men kunne godt klart meg uten denne episoden

Lite epic, men det var noen høydepunkter og, spesielt brevet de sendte ut
Sist endret av Benson; 29. november 2008 kl. 13:50.
ITpro vet ikke hvor mye brukerne på nFF vet.

Gjennomsnittet av brukerne på freakforum blir ikke skremt av at noen hoster opp noen paragrafer og sier hva som kan skje. De finner heller ut hva de nettop har blitt truet med, og i de fleste tilfeller ler de.
Sitat av piuu Vis innlegg
En faktor - ja, men ikke den avgjørende. Den avgjørende årsaksvariabelen er jo selvsagt at det ble satt opp en felle for at Ola skulle falle. For den determnistiske sammenhengen bør jo være at han ikke ville falt dersom han heller ikke kunne gå på en felle.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg er enig. Men da ville Ola fortsatt å gå med bind for øynene. Pga. bananskallet lærte Ola at det kanskje ikke var så lurt, og han er dermed blitt klokere basert på denne erfaringen.

Jeg skal avsløre noe for dere: Ola er i dette eksempelet en metafor for Frank Aune. FA har lært av sine feil, og antageligvis fått nyttig erfaring som han kan få bruk for senere som redaktør. Han har også tatt dette på en pen måte.

Nå trenger ikke jeg gjenta det alle andre har sagt, men til dere som mener dette var et skittent triks fra nFF:

Ja, jeg syntes det var delvis skittent - men det kom noe godt ut av det. Handlingen til crewet på nFF i ettertid har også vært seriøst og profesjonelt. Dette forteller meg at tankene bak ikke er så fæle som noen her skal ha det til. Sett i et større perspektiv mener jeg det kommer noe bedre ut av dette i ettertid, enn det som hadde vært situasjonen om bløffen ikke hadde kommet.

At det ble Frank Aune som skle på bananskallet har han ingen andre enn seg selv til å takke (dette har han også innsett selv), og jeg mener derfor at han fortjener all den kritikk han har fått.
Sitat av piuu Vis innlegg
En faktor - ja, men ikke den avgjørende. Den avgjørende årsaksvariabelen er jo selvsagt at det ble satt opp en felle for at Ola skulle falle. For den determnistiske sammenhengen bør jo være at han ikke ville falt dersom han heller ikke kunne gå på en felle.
Vis hele sitatet...
Husk at Ola faller av seg selv en gang i uka.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Trådstarter Donor
For å ta ei langt betre samanlikning av enn den med bananskallet:

Eg har heilt ræva elendig sangstemme, og er fullt klar over det. Like fullt synger eg i ny og ne med til Rammstein når eg kjører bil, og om eg har passasjerer får eg stortsett uten unntak beskjed om å holde kjeft. Sett at eg brått hadde med meg musikkanmelderen i dagbladet av ein eller annan grunn, og kom i skade for å synge med vedkommande med meg, så ville eg akseptere at vedkommande ba meg holde kjeft. Eg ville IKKJE bli blid om vedkommande valde å skrive anmeldelse av meg i dagbladet. Rett og slett fordi det var ein privat situasjon.

Om eg derimot hadde leigd Oslo spektrum, og selt bilettar hadde eg måtta rekne med, og tålt, totalt slakt i dagbladet dagen etterpå. Fordi eg då hadde gjort handlinga offentleg, og måtte vere førebudd på kritikken eg fikk.

Det blir omtrent det samme. Hadde Frank Aune publisert dette på bloggen sin, hadde eg ikkje kritisert han for det. Det får vere has publiseringsplass. Eg kunne ha kommentert det på bloggen, og antyda at det var lite truverdig, men eg hadde ikkje brydd meg nevneverdig meir med det. Det Frank Aune, og ITPro gjorde, var å publisere det på ei stor nettside, med mange besøkande, som framstår som seriøs. Når ein hevder å ha ein million lesere i måneden, så trur eg ikkje at argumentet om at dette ikkje var ei offentleg haldning er spesielt realistisk. Difor meiner eg at det er rettmessig å kritisere handlinga redaktøren Aune gjorde.

På samme måte som dagbladet hadde vore i sin fulle rett til å slakte sangstemma mi om eg valde å opptre offentleg.
Sitat av slashdot Vis innlegg
For å ta ei langt betre samanlikning av enn den med bananskallet:

Eg har heilt ræva elendig sangstemme, og er fullt klar over det. Like fullt synger eg i ny og ne med til Rammstein når eg kjører bil, og om eg har passasjerer får eg stortsett uten unntak beskjed om å holde kjeft. Sett at eg brått hadde med meg musikkanmelderen i dagbladet av ein eller annan grunn, og kom i skade for å synge med vedkommande med meg, så ville eg akseptere at vedkommande ba meg holde kjeft. Eg ville IKKJE bli blid om vedkommande valde å skrive anmeldelse av meg i dagbladet. Rett og slett fordi det var ein privat situasjon.

Om eg derimot hadde leigd Oslo spektrum, og selt bilettar hadde eg måtta rekne med, og tålt, totalt slakt i dagbladet dagen etterpå. Fordi eg då hadde gjort handlinga offentleg, og måtte vere førebudd på kritikken eg fikk.

Det blir omtrent det samme. Hadde Frank Aune publisert dette på bloggen sin, hadde eg ikkje kritisert han for det. Det får vere has publiseringsplass. Eg kunne ha kommentert det på bloggen, og antyda at det var lite truverdig, men eg hadde ikkje brydd meg nevneverdig meir med det. Det Frank Aune, og ITPro gjorde, var å publisere det på ei stor nettside, med mange besøkande, som framstår som seriøs. Når ein hevder å ha ein million lesere i måneden, så trur eg ikkje at argumentet om at dette ikkje var ei offentleg haldning er spesielt realistisk. Difor meiner eg at det er rettmessig å kritisere handlinga redaktøren Aune gjorde.

På samme måte som dagbladet hadde vore i sin fulle rett til å slakte sangstemma mi om eg valde å opptre offentleg.
Vis hele sitatet...
Jeg må innrømme at jeg ikke ser noen likhetstrekk i Itpro-saken og sammenlikningen din, men jeg tror jeg vet hvor du vil.

Derom vi kan kalle Itpro for et offentlig nettsted, kan vi også kalle freakforum for et offentlig nettsted. Det er der det hele skurrer for min del. Hvordan dere bruker freakforum til å avdekke at F.A. er lite kildekritisk. Bare det at dere lagde tråder selv på forumet for å få F.A. til å gå i garnet, viser jo det. På mange måter, sidestiller dere freakforum med Itpro her, dere går ned på samme nivå som dem- om ikke enda lavere.

Som du skriver, dersom F.A. hadde publisert dette på en egen bogg, hadde det vært greit. Det føler jeg kanskje du\dere også burde tenkt på. For enten du vil det eller ei, henger dere ut denne offentlige personen og nettstedet- med freakforum's "talerør". (ja jeg vet det ikke var formålet) Det synest jeg er uheldig.

Jeg har selv skrevet artikkler for et nettsted med omlag 20 000 unike besøkende i mnd- i noen år nå og jeg har mange ganger fått pes for kildene jeg bruker. Likevel ser man at F.A. var journalistisk korrekt i artikkelen. Jeg siterer:

Sitat av Frank Aune
Kilden til denne informasjonen har opprettet nettstedet [COLOR=#800080]Kriposhunter.frac.dk[/COLOR] som hevder at en av administratorene som drifter FreakForum jobber fra en node styrt av [COLOR=#0066cc]Kripos[/COLOR].
Vis hele sitatet...
Med den kommentaren, frigjør han seg veldig mye fra kildene selv, og ansees hvertfall i mitt miljø til å være akseptabelt. Etter denne kildehendvisningen, er det greit å ikke hendvise til kildene etter hver setning og påstand.

Jeg vil også som deg slashdot, gi F.A. creds for måten han håndterte saken på. Noe sier meg at dette ikke er første gang han har hatt en slik sak på seg.
Sist endret av reklame; 29. november 2008 kl. 17:17.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av reklame Vis innlegg
Derom vi kan kalle Itpro for et offentlig nettsted, kan vi også kalle freakforum for et offentlig nettsted. Det er der det hele skurrer for min del. Hvordan dere bruker freakforum til å avdekke at F.A. er lite kildekritisk. Bare det at dere lagde tråder selv på forumet for å få F.A. til å gå i garnet, viser jo det. På mange måter, sidestiller dere freakforum med Itpro her, dere går ned på samme nivå som dem- om ikke enda lavere.
Vis hele sitatet...
Jo, men vi påtar oss ikkje et redaktøransvar på samme måte som Frank Aune. I åpneingsposten min i denne tråden fulgte eg vanlige reglane på forumet, og opptrådte som privatperson. Eg hadde ikkje på meg crew-rolla, ettersom eg gjorde noko alle andre kunne gjort.

Frank Aune hadde på seg redaktørhatten sin. Han gjorte eit redaksjonellt vedtak ved å publisere nyheta. Det er omtrent som forskjellen på eit debattinnlegg og redaksjonelt innhold i ei avis - redaktøren treng ikkje stå inne for debattinnlegga, men han må stå inne for alt som kjem på redaksjonell plass.

På nFF har vi ikkje noko slikt som redaksjonell plass. Det blir en forskjell - eg forstår at den ikkje er veldig tydlig, men eg meiner den heilt klart er der.
Sitat av reklame Vis innlegg
Som du skriver, dersom F.A. hadde publisert dette på en egen bogg, hadde det vært greit. Det føler jeg kanskje du\dere også burde tenkt på. For enten du vil det eller ei, henger dere ut denne offentlige personen og nettstedet- med freakforum's "talerør". (ja jeg vet det ikke var formålet) Det synest jeg er uheldig.
Vis hele sitatet...
Ja, vi henger ut redaktøren Frank Aune og den redaksjonelle linja til ITpro. Det har vi aldri nekta for. Det var også litt av motivasjonen for denne spøken: demonstrere at itpro etter mi meining har totalt manglande redaksjonelle retningslinjer.

Eg tar derimot STERK avstand fra dei som henger ut personen Frank Aune basert på dette. Det seier lite eller ingenting om han som person.
Sitat av reklame Vis innlegg
Med den kommentaren, frigjør han seg veldig mye fra kildene selv, og ansees hvertfall i mitt miljø til å være akseptabelt. Etter denne kildehendvisningen, er det greit å ikke hendvise til kildene etter hver setning og påstand.
Vis hele sitatet...
Når en har en million UV i måneden holder det etter mi meining ikkje å skjule seg bak andre. En må gjere ei sjølvstendig kildegransking, og vurdere om det er hold i det. Sjølvsagt finst det unntak, men unntaket "totalt anonym nettside med vanvittig innhold" faller ikkje inn i den kategorien som bør gjerast unntak for.

Eg kan gå med på å frikjenne Aune om han hadde referert til ein tungt redigert wikipediaartikkel, med mange bidragsytarar, og eksterne kjelder igjen, men å referere til ei totalt anonym nettside som kilde, uten å sjekke meir? That won't cut it.

Alt var basert på anonyme rykter, som rimelig enkelt kunne vore sjekka. Det vart ikkje gjort. Det er det kritikkverdige.
Sitat av slashdot Vis innlegg
For å ta ei langt betre samanlikning av enn den med bananskallet:

Eg har heilt ræva elendig sangstemme, og er fullt klar over det. Like fullt synger eg i ny og ne med til Rammstein når eg kjører bil, og om eg har passasjerer får eg stortsett uten unntak beskjed om å holde kjeft. Sett at eg brått hadde med meg musikkanmelderen i dagbladet av ein eller annan grunn, og kom i skade for å synge med vedkommande med meg, så ville eg akseptere at vedkommande ba meg holde kjeft. Eg ville IKKJE bli blid om vedkommande valde å skrive anmeldelse av meg i dagbladet. Rett og slett fordi det var ein privat situasjon.

Om eg derimot hadde leigd Oslo spektrum, og selt bilettar hadde eg måtta rekne med, og tålt, totalt slakt i dagbladet dagen etterpå. Fordi eg då hadde gjort handlinga offentleg, og måtte vere førebudd på kritikken eg fikk.

Det blir omtrent det samme. Hadde Frank Aune publisert dette på bloggen sin, hadde eg ikkje kritisert han for det. Det får vere has publiseringsplass. Eg kunne ha kommentert det på bloggen, og antyda at det var lite truverdig, men eg hadde ikkje brydd meg nevneverdig meir med det. Det Frank Aune, og ITPro gjorde, var å publisere det på ei stor nettside, med mange besøkande, som framstår som seriøs. Når ein hevder å ha ein million lesere i måneden, så trur eg ikkje at argumentet om at dette ikkje var ei offentleg haldning er spesielt realistisk. Difor meiner eg at det er rettmessig å kritisere handlinga redaktøren Aune gjorde.

På samme måte som dagbladet hadde vore i sin fulle rett til å slakte sangstemma mi om eg valde å opptre offentleg.
Vis hele sitatet...
Men du utelukket at dagbladets kritikere konstruerte et opplegg med hensikt for å kunne skrive kritisk om deg. Altså at dagbladet visste du ville bite på, gav deg en scene og mikrofon, og håpet på at du ikke ville rådføre deg med med en sangpedagog før din opptreden, for så å smelle av en anmeldelse om at du er totalt ubrukelig på en scene, selv om det godt visste dette på forhånd.

Men jeg syntes utgangspunktet for å gjøre det dere har gjort har hatt et godt formål, og gitt resultater som fortjent.

Det jeg ser som kritikkverdig er metoden dere har brukt, den er neppe almenn godtatt i samfunnet utenfor cyberworld. Men det kunne kanskje ikke vært gjort på noen annen måte, så litt for og i mot vil det legitimere metodebruken for en viss grad.

Andre kritikkverdige forhold er at dere har opptredt anonymt, slik gjøres det heller ikke f.eks debattkanaler i aviser der folk kommer med åpen kritikk.

Det som ville vært edelt, er jo hvis dere hadde gjennomført akkurat det samme uten å høste ære av det etterpå, dvs dere som en aktør ville gjort det uten å vise det frem offentlig, men kun for å lære Itpro en lekse.

Man bør bruke offentligheten kun for støtte, og ikke får å skade noen enda mer enn det som er nødvendig. Derfor tror jeg dere hadde stått frem som absoulutte vinnerne dersom dere hadde klart det samme målet og resultatet - nemlig å få Itpro til å gjøre bedre kildearbeid uten å fortelle hele verden om det. Resultatet ville jo vært det samme: Frank Aune hadde i fremtiden opptrådt mer forsiktig, og han hadde nok stått i stor respekt overfor dere som en en hederlig aktør i cyberworld.
Enig i mye av det du sier. Men hvis de ikke hadde gått ut med dette offentlig, så hadde ikke Frank fått en like god lærepenge heller.
Uansett hvem du er og i hvilken form for avis eller nettavis du jobber i, når det dreier seg om journalistikk skal man alltid utvise god kildekritikk, ellers gjør du ikke en videre god jobb.

Frank Aune er REDAKTØR for itpro.no. Det vil si at han er ansvarlig for alt journalistisk innhold der. Hadde saken vært laget av en annen journalist som jobbet for de, så ville det forsatt vært Frank Aune som hadde tabbet seg ut, fordi han er ANSVARLIG for det journalistiske innholdet der.

Når han skrev den selv, så må han ta på seg den fulle og hele skylden for det. Han tabba seg ut, ingen tvil om det. Nå har det skjedd, og han har fått seg en lærepenge. Han vil sannsynligvis ende opp som en bedre journalist pga. dette.
Herregud, om ITPro føler at de kommer langt med en anmeldelse får det være, langt mer alvorlige saker blir henlagt på grunn av at politiet ikke har nok ressurser til å etterforske. Jeg tror heller ikke ITPro har nok til å vinne et saksmål.

Når det er sagt forstår jeg godt at F.A.ble "ledet inn fristelsen", og jeg tror nok mange redaksjoner ville laget en sak om dette dersom det var innenfor redaksjonens område.

Jeg syns verken synd på ITPro eller F.A., en practical joke får man takle.
Sitat av piuu Vis innlegg
Man bør bruke offentligheten kun for støtte, og ikke får å skade noen enda mer enn det som er nødvendig. Derfor tror jeg dere hadde stått frem som absoulutte vinnerne dersom dere hadde klart det samme målet og resultatet - nemlig å få Itpro til å gjøre bedre kildearbeid uten å fortelle hele verden om det. Resultatet ville jo vært det samme: Frank Aune hadde i fremtiden opptrådt mer forsiktig, og han hadde nok stått i stor respekt overfor dere som en en hederlig aktør i cyberworld.
Vis hele sitatet...
Hvis du mener det er så enkelt så får du komme med noen konkrete forslag. Problemet er jo at FA skrev disse artiklene i full alvorlighet på en stor nettpublikasjon, med relativt stort lesertall. Han tror jo tydelig helt og holdent på dette selv, og gudene vet at det nok er mange som har kritisert han for det allerede. Men han er jo kanskje overbevist at han er en helt som strider imot tvil og fornektelse. Jeg tror ikke han hadde gjort noe annerledes om du skrev han en mail "Kjære ITPro, bruk litt bedre kildearbeid vær så snill."

Eneste andre gode demonstrasjonen jeg kunne tenkt meg hadde vært å tipse han om månelandingskonspirasjonen. Den kan jo være ganske overbevisende for mange.. så når han eventuelt har skrevet om det kunne man sende han en kopi av mythbusters-episoden om månelandingen i posten. Det hadde jo distansert freakforum litt.. men det spiller ingen rolle.. poenget er det samme. Og slik som det er nå vil flere kunne lære av det enn bare ITPro, slik at andre ikke går i samme fella.
Nei nei neei, er det mulig?
Sitat av Skyfex Vis innlegg
Han tror jo tydelig helt og holdent på dette selv, og gudene vet at det nok er mange som har kritisert han for det allerede. Men han er jo kanskje overbevist at han er en helt som strider imot tvil og fornektelse.
Vis hele sitatet...
Jeg kan godt tenke meg at han tror på litt av det, men han vet nok veldig godt at konspirasjonsteorier faktisk gir høye lesertall. Det er vel noe av grunnen til at det har blitt publisert.
Sitat av piuu Vis innlegg
Det jeg ser som kritikkverdig er metoden dere har brukt, den er neppe almenn godtatt i samfunnet utenfor cyberworld. Men det kunne kanskje ikke vært gjort på noen annen måte, så litt for og i mot vil det legitimere metodebruken for en viss grad.
Vis hele sitatet...
Vet nå ikke helt. Det er jo en relativt vanlig metode for aviser og andre medier for å avdekke kritikkverdige forhold. Kanskje ikke på samme måte som her, men det er mange journalister som har gått gjennom mye mer trøbbel for å avdekke/bevise det de var ute etter. Nå er det som oftest litt mer på spill i sånne tilfeller, men det er konsekvensene for den det gjelder og. Eneste konsekvensene Frank og Itpro har fått er en såret stolthet(og evt. litt høyere besøkstall).
Sist endret av Sinister; 1. desember 2008 kl. 12:50.
Hva i alle dager har den artikkelen om IKT08 med denne tråden å gjøre?
Sitat av EivindH Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Ærlig talt er da ikke det der noe konspirasjonsteori? Det er jo en helt legitim artikkel, enn om litt tabloid overskrift
Jeg synes den er litt sånn jeg da..!
Sitat av EivindH Vis innlegg
Jeg synes den er litt sånn jeg da..!
Vis hele sitatet...
Da bør du lese saken på nytt. Du prøver helt tydelig å finne feil som ikke er der for å kunne spille videre på det at ITpro er dritt.
Sist endret av voldern; 1. desember 2008 kl. 20:20.
Jeg kan forsikre deg om at Martin ikke skriver med konspirasjonsteorier for øyet.
Sitat av SteInMetz Vis innlegg
Jeg kan godt tenke meg at han tror på litt av det, men han vet nok veldig godt at konspirasjonsteorier faktisk gir høye lesertall. Det er vel noe av grunnen til at det har blitt publisert.
Vis hele sitatet...
Det er ganske høy gambling.. det kommer jo helt ann på publikumet.
Hvis Aune hadde tenkt litt smart hadde han ikke fjerna den, for spøken til Pål og Vidar har blitt ganske så kjent i vårt langstrakte land, så hvis det er hits han er ute etter hadde nok denne saken gitt noen.
Tenker vi setter en stopper der, ingen grunn til å la dette vokse ut av proposjoner. Det var simpelthen en spøk med litt ambisjoner, ikke et større verk og sånt sett tror jeg denne tråden har utspilt sin rolle. Takk til ITPro for å ta det pent!