Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3283
bare lurer på en liten ting.. finnes det noen måte å bruke et eller annet på for å forstyrre fiberoptiske signaler? det er jo lys da så er vel egentlig ingen ting som går? eller er det??
http://no.wikipedia.org/wiki/Optisk_fiber

edit: tehe, trodde det sto "forstørre".
Sist endret av Magnus; 15. november 2006 kl. 00:48.
var vel ikke helt svar på spørsmålet hans det?
Det står jo at det er en laser som sender signalet inne i kabelen (glasset).

Kan det hende at å rette en vanlig rød laser på kabelen gjør at de to laserene blander seg og forstyrrer mottakeren?
Du kan prøve å rette en laser med ca. samme bølgelengde/frekvens inn i kabelen. Da kan det oppstå interferens, eller at ditt signal "forvirrer" dekoderen som mottar.
Sist endret av rune420; 15. november 2006 kl. 01:04.
du kan prøve å knekke, eller klippe kabelen, men dette er jo en dyr måte å gjøre det på, hviss du bare skal irritere:P men det er en fin måte å sabbotere på
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av rune420
Du kan prøve å rette en laser med ca. samme bølgelengde/frekvens inn i kabelen. Da kan det oppstå interferens, eller at ditt signal "forvirrer" dekoderen som mottar.
Vis hele sitatet...
Korleis vil du sende signal inn uten å kappe kabelen? En optisk fiber har 3 hovudbestanddeler.
*Kjerne
*Refleksjonslag
*Mantel
Mantelen og refleksjonslaget er lystett.

Og i fiber kjem bølgelengde/type laser an på kva fiber det er. Er det single mode er 910nm og 630nm mykje brukt. I Multi mode fiber er 1510nm populært.

Og nei, eg trur faktisk ikkje det er andre måtar enn å fysisk kutte/knekke kabelen. Du får iallefall ikkje lys inn i kabelen utan å knekke den...
Lyset i kabelen avgir vel ingen stråling så du må sveise på ein skøyt som du har mekka på gutterommet som lager helvette ein plass.
Sitat av boogeyman
Det står jo at det er en laser som sender signalet inne i kabelen (glasset).

Kan det hende at å rette en vanlig rød laser på kabelen gjør at de to laserene blander seg og forstyrrer mottakeren?
Vis hele sitatet...
Finn 2 lommelykter. Rett den ene mot veggen, og den andre 90 grader på strålen til den første, slik at den krysser strålen. Ser du noen forskjell på lyset? Nope.

Rask forklaring på hvordan lyset holder seg inne i fibrene: Alle transparente materialer vil bryte lyset som sendes på overflaten, og fører til at lyset "knekker" et visst antall grader, avhengig av materialenes egenskaper. Dette ser du ved å legge en mynt i bunnen av en kopp, og fylle den med vann. Du vil da kunne se mynten utenfra koppen i en vinkel du ikke hadde sett den uten at den var fylt med vann. Når du ser utover et vann, kan du se at du fint ser gjennom overflaten helt inntil deg, men ettersom vinkelen mellom synsretningen og vannet blir skarpere, vil alt lyset reflekteres, og du vil ikke kunne se gjennom vannoverflaten. I optiske fiber er brytningsgraden mellom kjernen og laget utenfor så stor, at det nesten bare slipper gjennom lys som går 90 grader på overflaten. Dermed vil alt lyset inne i kabelen reflekteres via veggene, og fortsette videre i kabelen.
Trådstarter
19 0
Nå tenkte jeg på forstyrelser utenfra uten å måtte demontere noe, men virker da som dette ikke går.. men takk for svaret vidarlo
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Pingo
Nå tenkte jeg på forstyrelser utenfra uten å måtte demontere noe, men virker da som dette ikke går.. men takk for svaret vidarlo
Vis hele sitatet...
Nei, det går nok ikkje... og kan eg spørje kva du skal? Ta offline telenor eller noko slikt?

Det er forresten en av grunnane til at fiber blir brukt mykje i industrien: Tilnærma immunt mot støy...
Trådstarter
19 0
Nei, vært på kurs om no bil greier, så kom det opp da vi avspora litt vekk fra det egentlige tema, kurslederen skulle legge inn noe feil på en fiberoptisk anlegg i en bil men fant fort ut at det ikke var så enkelt :P de hadde visst prøvd ganske mye.. de hadde bøyd kabelen ganske mye og den fortsatte å sende signale, så de måtte til slutt koble fra en kontakt eller fjerne en styreenhet...
Så jeg bare lurte på om det faktisk gikk ann å forstyrre signalet på noen annen måte..
▼ ... noen uker senere ... ▼
Du kan klippe kabelen. Ellers ingenting. Fiber er ett lukket system, så det eneste du kan gjøre er å drepe senderene eller klippe kabelen.
Det skal gå an å "ta lyset fra kabelen" fikk jeg høre når jeg jobba i forsvaret , der jeg Terminerte og smelta masse fiber kabler
Sitat av cbask
Det skal gå an å "ta lyset fra kabelen" fikk jeg høre når jeg jobba i forsvaret , der jeg Terminerte og smelta masse fiber kabler
Vis hele sitatet...

Joda, det går fint ann å hente ut signalet(uten å bryte kabel), eneste er at det vil gi et så stort signaltap at det kan fort oppdages.
Sitat av meitemark
Joda, det går fint ann å hente ut signalet(uten å bryte kabel), eneste er at det vil gi et så stort signaltap at det kan fort oppdages.
Vis hele sitatet...
og hvordan gjør vi dette? hadde vært greit med dypere forklaring =)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av etse
og hvordan gjør vi dette? hadde vært greit med dypere forklaring =)
Vis hele sitatet...
Prisme er et fint utgangspunkt...
etse , skal visstnok være en SMELL dyr dingseboms:P jeg ble ikke forklart det så veldig bra men kapteinen tegna no alla det her på tavla http://home.no.net/cbask/fiber.JPG



hehe,
▼ ... noen uker senere ... ▼
du kan ta en svart sprit tusj og fargelegge ene enden av kabelen, eller bare ta noe foran ene enden slik at signalet ikke kommer ut.
Har du hørt om at store hull har så stor gravitasjon at ikke en gang lys kan slippe unna?
Jeg tror du har svaret ditt der men lykke til med og finne ett....

http://en.wikipedia.org/wiki/Black_hole

Moralen i posten min er vel at det er mere mindre umulig og "jamme" fiber uten og fysisk kutte kabelen eller og messe med sender/mottager
Sist endret av Skummetmelk; 2. januar 2007 kl. 00:52.