Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1014
Jeg har Canal digital med opptaksfunksjon. Er det noen som vet om det er mulig å overføre det jeg har tatt opp til videofiler gjennom f.eks. USB til TV-en?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Tror ikke det. Første opptaker gjør når du kobler på ny harddisk: VIL DU FORMATERE DEN?
Og om du tar harddisken å kobler på pc ser du ingenting (har ikke skjekket med linux) men tror det er en slags RAW format og cryptert.

Kanskje det fungerer med Dreambox. Har ikke det, men en annen opptaker med annen firmware som kan ta opp pay-tv. Du kan spille av alle freeTV opptak, men pay-tv (crypter) kan den ta inn å lagrer dekrypter på hardisken. Likevel får jeg ikke spilt det på PC, kun annen tuner av samme merke/firmvare.
Hvis du i det hele tatt må spørre, så er det nok enklest å gi opp tanken å overføre fra disk til disk, og heller gå veien å spille av og ta opp HDMI-signalet. Eneste du trenger er et video-inn-kort som stripper HDCP (HDMI kryptering), og det koster noen få hundre kroner på nettet.. Det er dog tidkrevende, siden du må faktisk spille av video og en 1 med video da tar en 1 å "overføre".

Når det er sagt, selv hvis du kunne overføre fra disken i dekoderen, så ville du mest sannsynlig ikke ville beholdt filene som de er, siden de er som nevnt lagra rått format uten noen form for komprimering, og en episode vil ta mye mye mer plass der du lagrer det enn om du f.eks. komprimerer video (uten merkbart tap av kvalitet) til HEVC/H.265. Det tar også tid, men alt ettersom hvilken hardware du tar opp med kan denne komprimeringen skje i sanntid imens du dekoderen spiller av episoden.