Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 17798
Det har seg slik at jeg bestilte 2 enkeltbillett til Bangkok(BKK) fra Oslo(Gardermoen) og 2 enkeltbillett fra Bangkok(BKK) til Vietnam(Saigon) gjennom ett flyselskap kalt "Bravofly". Dette kostet totalt 6846 kroner, og beløpet ble trekt fra bankkortet umiddelbart etter betaling gjennom nettbank. Dette er min første reisebestilling, så no hate at jeg ikke søkte opp reiseselskapet til å begynne med..

Nå et par dager senere fikk jeg en mail som lyder slik:

"Kjære Klient,
Takk for at du har kjøpt en tur med oss !
Som per hans forespørsel, er vi glade for å sende deg en faktura for fly booking
gjort gjennom våre nettsider, knyttet til følgende ID ********* .

For andre forespørsler av kommersiell karakter er vi til din disposisjon for å
nummer (+47)815 69 490 (Man - Fre, 09.00 - 18.00 (Norsk tid)
0,312 NOK/min inkl. MOMS)
eller på følgende e-post adresse

Vi takker igjen for å ha valgt å bruke våre tjenester og ønsker deg en god reise.
Vennlig hilsen,
Kundeservice"

Denne mailen var også vedlagt en faktura på 723 Euro som er for billettene til Bangkok.

Jeg sjekker deretter nettbanken min, og det har blitt ført over 9500 kroner på kontoen min fra Thai Air (Som ikke Bravofly) noe som er over 2500 kroner MER enn det jeg betalte opprinnelig.

Så spørsmålet mitt er som følger: Er dette en slags dårlig svindel, og burde jeg drite i å betale denne "fakturaen"?

EDIT: Jeg har ført over disse 9500 kronene til en annen konto, og sperret den andre kontoen.
Sist endret av Abaways; 11. juni 2014 kl. 18:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bravofly er ikke et flyselskap, men en nettbutikk som sammenligner prisene på lavkostselskap og som videreselger billettene fra dem. Omtrent som et reisebyrå, med andre ord. Bravofly har kjøpt billettene fra Thai Air/Thai Airways (som er et flyselskap) og så videreselger de dem til deg.
Trådstarter
Takk for svar, men det gir fremdeles ingen mening siden det er Norwegian billetter det er snakk om.. Slik det ligger an nå, så sitter jeg på 2x gyldige billetter fra Norwegian(Oslo til BKK) til 3000 kroner stykket og 2x gyldige billetter fra vietjet(BKK til Saigon) til 500 kroner stykket + 9500 spenn.
Sist endret av Abaways; 11. juni 2014 kl. 19:25.
Har du bekreftet med Norwegian at du faktisk har billetter med de? Ikke bare en bestilling men faktiske billetter.

DonTomaso forklarer det ganske greit, bortsett fra at Bravofly kjøper billetter hos flyselskapene ETTER at kunden har bestilt og betalt via Bravofly. Noe som mer eller mindre aldri garanterer prisen de opererer med. Som oftest blir det dyrere.
Trådstarter
Ja, har bekreftet med Norwegian.

Når jeg bestilte disse billettene gikk jeg igjennom hele nettbank prosessen, og jeg så via nettbanken min at bankkortet mitt ble trekt for ca. 7000 kr med en gang etter denne transaksjonen. Derfor gir det ingen mening at THAI AIR betaler meg tilbake disse 7000 kronene + 2500 kroner ekstra rett før jeg får en mail av Bravofly som sier jeg skal betale dem 1 gang til.. Bare med fakturanr. og nettbank; altså ikke direkte gjennom nettsiden dems.
Sist endret av Abaways; 12. juni 2014 kl. 08:30.
jamen yolo da.

Da driter du i fakturaen, si at du kansellerer kjøpet også koser du deg med 9500,- og kjøper deg en retur billett fra SKYSCANNER.net eller noe slikt, ikke bravofly. kos deg
Skulle avbestille noen billetter til nesten 5000kr, og får igjen 1442 slik jeg forstår det. Hva faen gjør jeg nå? Kontakter advokat? Dette kan da umulig være lovlig. Er heller ikke lett å snakke med dem, da de snakker gebrokkent engelsk.

for avbestilling av reservasjonen med bestillingsnummeret XXXXXXXX, er det forutsett en tilbakebetaling fra flyselskapet på 1442.14 NOK, etter at administrasjonsgebyrene er trukket fra.


Bekrefter du avbestillingen vil BravoflyRumboGroup utføre tilbakebetalingen, innen 72 timer, med et tilgodebevis, uten noen form for administrasjonsgebyr.


Tilbakebetalingen vil da være på 1442.14 NOK.


Tilgodebeviset vil bli sendt til deg per e-post og er gyldig i 12 måneder etter at den er blitt mottatt. Tilgodebeviset kan brukes til å kjøpe flyreiser, pakkeløsninger og andre tjenester på våre sider.


Ved å motta tilgodebeviset gir du BravoflyRumboGroup retten til refusjon. BravoflyRumboGroup må derfor fortsette, på egen risiko, å prøve å få pengene tilbake fra flyselskapet uten at eventuelle forsinkelser eller manglende tilbakebetaling kan påvirke ditt tilgodebevis.


Vi minner deg på at beløpet som vi har oppgitt ovenfor bare er gyldig forutsatt at avbestillingen bekreftes innen 72 timer før den planlagte avreisen. Etter dette kan det forekomme endringer i beløpet.


Vi ber deg derfor sende oss bekreftelse om du vil avbestille reisen så fort som mulig. Skulle du unnlate å kontakte oss kan vi ikke annullere reservasonen.


Vi minner deg også på at du har rett til, når du avbestiller reisen, å avslå tilbudet om å motta tilgodebeviset og derimot kreve refusjon av beløpet til det samme kortet/betalingsmåten du brukte da du bestillte reisen.


Det viktig å understreke at i dette tilfellet vil refusjonsbeløpet, etter at administrasjonsgebyrene er blitt trukket fra, bestemmes av flyselskapet. Ventetiden for tilbakebetalingen kan overstige 15 dager og er i tillegg avhengig av kortutstederens behandlingstider.


Vennlig hilsen,


Kundeservice
BravoflyRumboGroup
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Heilt vanleg at du ikkje får tilbake alt når du kansellerer billetter. Las du vilkåra før du bestilte? Virker som standard praksis for billetten du har kjøpt.
▼ ... over et år senere ... ▼
Bravofly er svindel. Det er et nettselskap som selger billetter til lurepriser. De har kundestøtte i Romania som er null verd med et elendig norsk språk.
Sitat av Abaways Vis innlegg
Det har seg slik at jeg bestilte 2 enkeltbillett til Bangkok(BKK) fra Oslo(Gardermoen) og 2 enkeltbillett fra Bangkok(BKK) til Vietnam(Saigon) gjennom ett flyselskap kalt "Bravofly". Dette kostet totalt 6846 kroner, og beløpet ble trekt fra bankkortet umiddelbart etter betaling gjennom nettbank. Dette er min første reisebestilling, så no hate at jeg ikke søkte opp reiseselskapet til å begynne med..

Nå et par dager senere fikk jeg en mail som lyder slik:

"Kjære Klient,
Takk for at du har kjøpt en tur med oss !
Som per hans forespørsel, er vi glade for å sende deg en faktura for fly booking
gjort gjennom våre nettsider, knyttet til følgende ID ********* .

For andre forespørsler av kommersiell karakter er vi til din disposisjon for å
nummer (+47)815 69 490 (Man - Fre, 09.00 - 18.00 (Norsk tid)
0,312 NOK/min inkl. MOMS)
eller på følgende e-post adresse

Vi takker igjen for å ha valgt å bruke våre tjenester og ønsker deg en god reise.
Vennlig hilsen,
Kundeservice"

Denne mailen var også vedlagt en faktura på 723 Euro som er for billettene til Bangkok.

Jeg sjekker deretter nettbanken min, og det har blitt ført over 9500 kroner på kontoen min fra Thai Air (Som ikke Bravofly) noe som er over 2500 kroner MER enn det jeg betalte opprinnelig.

Så spørsmålet mitt er som følger: Er dette en slags dårlig svindel, og burde jeg drite i å betale denne "fakturaen"?

EDIT: Jeg har ført over disse 9500 kronene til en annen konto, og sperret den andre kontoen.
Vis hele sitatet...
Om mailen har blitt oversatt med en translator så er det nok ikke en faktura du har fått, men en kvittering. Det blir bare oversatt til faktura.
Står det kontonummer o.l på den?
Kjøp flybilletter rett fra flyselskapet. Er som regel veldig liten forskjell. Selv har jeg kun brukt GoToGate.no og Restplass.no. Hold deg til kjente formidlere. Husk: Det som høres for godt ut til å være sant, er som regel nettopp det. Ligg også unna veldig billige flyselskap. Er som regel en grunn til lave priser: dårlig flysikkerhet.