Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  97 10031
Da det er mye negativt fokus rundt nynorsken,vil jeg gjerne dedikere en post til det nynorske målet,både positivt og negativt er velkomment.
Etter å ha hatt en særdeles reflektert og dyktig norsklærer,fikk jeg virkelig smaken på nynorsk,ikke på den måten at jeg er noe flink i nynorsk,eller mener det bør være pensum på skolen,men på den måten at en skrift eller setning kan bli så ufattelig mye mer innholdsrik og sterk om den er skrevet på nynorsk.
Nynorsken kan være et kraftig virkemiddel for å få frem følelsene i en tekst,i forhold til det mer formelle bokmålet,utrykkene blir liksom mer personlig og spennende å lese på nynorsk.
Mens jeg satt og spiste buffet i dag,tenkte jeg helt hypotetisk og spontant(litt selvunderholdning) på hvor morsomt det kunne vært å skrive et kåseri om å spise på buffet,jeg kom fram til at den nynorske varianten ville være langt mer underholdende enn på bokmål.
skal ikke lage en wallofftext her ,men vil gjerne utrykke min respekt og sans for nynorsken,gjerne også høre andres meninger om nynorsk,da ikke i sammenheng om det bør undervises i skolen,det er en annen diskusjon
Sist endret av Cosmos; 27. juli 2011 kl. 00:54.
Eg brukar nynorsk sjølv. Og likar skriftspråket godt. (Ja, skrivftspråk, det er mange som blandar det med dialektar "du prater nynorsk, omg"). Eg er glad at nynorsk er ein del av skuleverket, og at alle kan få læra å skriva det. Nynorsk har mykje av Noreg si historie i seg, og sjølve jobben Ivar Aasen gjorde, burde vera ein inspirasjon for mange.

Angåande debatten om det skal undervisast nynorsk i skulen, er eg ikkje før obligatorisk undervisning, men valfritt sidemål. Der dei som vil kan ha sidemål (nynorsk/bokmål) som valfag.
Liker selv nynorsk, det er et fint språk, men vil helst slippe det på skolen da det er jœvlig å lœre, og høres jœvlig ut hvis du ikke kan the skikkelig

Killkalle1
Jeg elsker nynorsk! Nynorsken ligger tettere opp mot sånn de fleste i Norge snakker, og er derfor, etter mitt synspunkt, mer naturlig også som skriftspråk. Jeg er også enig i det du sier om at nynorsken er mer "levende", om det går an å bruke et sånt ord om noe så døvt som et skriftspråk; tekster blir i mange sammenhenger rett og slett bedre om de er skrevet på nynorsk.

Jeg har heller ingen problemer med å skrive tilnærmet perfekt nynorsk, så jeg deler ikke den frustrasjonen mange i klassen sliter med jevnlig da nøyaktig halvparten av tekstene vi skriver på skolen er på nynorsk

Om jeg var diktator ville jeg nok satt en stopper for denne frustrasjonen ved å innføre ETT felles skriftspråk, nynorsken. Dog er jeg personlig svært glad for at vi har to skriftspråk, det gjør språket mer spennende og variert, og jeg ser ingen grunn til at de to skriftspråkene ikke kan fortsette å leve noenlunde fredelig, side om side.

Grunnen til at jeg selv skriver bokmål er rett og slett fordi det er det jeg lærte først på skolen.
Mener at nynorsk er et "kunstig" språk siden ble lagd av et Ivar Aasen, og jeg ser ingen grunn til og bruke penger på og tvinge det på barn
Sist endret av Shellshock; 27. juli 2011 kl. 00:59.
Mitt syn på nynorsk er at vi enten kan bli kvitt det, eller bruke det som eneste skriftspråk. Hva vi skal med to skriftspråk har jeg aldri helt forstått.
Nynorsk er et flott skriftspråk. Det er en viktig del av vår kulturarv, og det ligger mye nærmere mange norske dialekter enn det bokmål gjør. Hvis vi skal kutte ut noe fordi elever synes det er vanskelig/kjedelig, er det mye på læreplanen som må fjernes. Hovedårsaken til at så mange elever sliter med nynorsk, er at det er for lite av det. Lærere må bli flinkere til å bruke nynorske tekster i undervisninga, også når det ikke er nynorsk som står på planen.
Sitat av Shellshock Vis innlegg
Mener at nynorsk er et "kunstig" språk siden ble lagd av et Ivar Aasen, og jeg ser ingen grunn til og bruke penger på og tvinge det på barn
Vis hele sitatet...
Nynorsk er jo ikke mindre kunstig enn "ny-dansk", aka bokmål?
Sist endret av Critiqueque; 27. juli 2011 kl. 01:01.
Sitat av Shellshock Vis innlegg
Mener at nynorsk er et "kunstig" språk siden ble lagd av et Ivar Aasen, og jeg ser ingen grunn til og bruke penger på og tvinge det på barn
Vis hele sitatet...
[IRONY]Her er det nokon sam har sete seg inn i språghistoria ser eg. [/IRONY]
Ivar Aasen, han reisa runt i dei norske bygdene og dalstrøkja og samla inn ord og utrykk. Dette gjore han for at språget i dei store byane var "fordanska". Ivar, han ville finna rota til det norske språg. Språg som ikkje var øydelagd av dansk. Kjenner det er noko som kvir seg innst inne med hjarterota mi når ein kjem med slike komentarar.

Bokmålet er derimot ei fornorsking av det danske språget.

Eg ser heller ingen grunn til og tivnge på uskyldige born bokmål. Dei fleste stadane i noreg ligg nynorsken nærmare til talemålet en bokmål.
Har ingenting imot nynorsk eller bokmål. Jeg skriver på bokmål og forstår nynorsk. Hvorfor lære å skrive på begge når det holder med en. Notis: Det er viktig å forstå begge skriftspråk, men jeg mener at det ikke er nødvendig å lære begge. Kunne spart sidemål-timene og brukt den tiden på hovedmål. Bedre å være flink på et skriftspråk, enn å være bare "grei" på to.

Jeg liker begge skriftspråk, men jeg HATER når folk skriver på dialekt. (greit med noen uttrykk eller slang, men hele setninger skrevet på et tullespråk blir vel litt drøyt mener jeg)
Jeg har ikke problemer med å lese bøker på nynorsk. Jeg har heller ikke problemer med å forstå folk som snakker nynorsk.

Derimot er jeg ikke forferdelig flink i bokmål (som gjenspeiler seg i karakterer, som jo, blandes med nynorsk) og skulle ønske jeg kunne fått mer støtte, og muligheten til å bruke mer tid på det faget (spesielt, på VGS) enn på nynorsken. For meg blir det bare så grenseløst meningsløst. Jeg kan til en viss grad også skrive nynorsk, som karakteren på årsprøven viste.

Så det er ikke det at jeg hater nynorsk generelt, ikke er jeg forbanna dårlig i nynorsk. Jeg synes bare det er bortkastet tid. Ville mye heller brukt alle de timene på matte, valgfag.. For ikke å si andrespråk!
Lille norge, to språk? bare tull, ut med nynorsken
Nynorsk er hundre tusen ganger finere enn bokmål.
Sitat av Stinson Vis innlegg
Nynorsk er hundre tusen ganger finere enn bokmål.
Vis hele sitatet...
nettop sånne kommentarer som gjør at mennesker misliker nynorsk
Sitat av FoFoFo Vis innlegg
Lille norge, to språk? bare tull, ut med nynorsken
Vis hele sitatet...
Det er no faktisk ganske unormalt med eitt språk i eit lite land, endå meir i eit lite land utan ein sterk kultur for sentralstyring. Eg nemner land som Bosnia, Zimbabwe, Belgia, Finland, Spania og sjølvsagt Sveits.

Eg tykkjer nynorsk er greitt (det er jo språket mitt), men sidemålsopplæringi fungerer ikkje som ho burde. På Austlandet, serleg i bygdene, er der gode erfaringar med å få inn nynorsken tidleg — spesielt i barnehagane. Det er heller ikkje såleis at ein blir betre i hovudmålet av å fjerne sidemålet. Lærdomen frå valfritt sidemål i Oslo er at dei som fekk sidemål faktisk vart betre i hovudmålet. Kort sagt: Ein blir ikkje dårlegare i språk av å læra fleire!
Sist endret av uppdali; 27. juli 2011 kl. 01:56.
Nynorsk er en tapt sak, en mann i respirator, en ballong med hull i man forsøker å blåse opp. Språket er for meg blitt et symbol på unødvendighet og tvang. I skolen nå lærer jeg ikke å like, men å hate språket, og jeg antar at jeg i voksen alder vil avsky skriftspråket som de 'fleste' andre. Det er et fint språk, særlig for å "vere morosam i sosiale samanhengar", men det er ikke noe jeg trenger et halvhjertet kurs i gjennom 6 år og skriftlig eksamen, tentamen og karakter i. Hadde man droppet det, eller i det minste tatt vekk karakteren ville folk kanskje tenkt på nynorsken som en "morotime" i skolen, og kanskje likt det bedre.

Håper mine barn slipper nynorsk... Det blir jo bare mindre og mindre viktig med tiden. Og til dere som snakker om historie: det er unaturlig i mitt hode å beskytte et oppfunnet skriftspråk som ikke er så gammelt. Norrønt ville vært bedre, men great lord in heaven, ingen kommer til å gidde å lære seg det og ingen, på samme måte med nynorsk om vi ikke hadde det, vil begynne å akke og bære seg og si "FAEN JEG SKULLE ØNSKE JEG SNAKKET NYNORSK, DET ER TRIST JEG IKKE SNAKKER DET!"... Selv kunne jeg gjerne tenke meg å bytte over til engelsk i morgen, ettersom det er mest hensiktsmessig i verden i dag. Og jeg hadde nok ikke savnet norsken min og holdt den kunstig i live mens jeg prakket den på andre fordi den er en del av vår historie... for noe vås.
Åh, eg elskar nynorsk av heile mitt hjarte

Or not. Synes det er et forstyrrende element når jeg i 9 år har fått prakket bokmål på meg, da blir det feil å drive med sånt. Dialekten min er basert endel på nynorsk (kommer sørfra i Trøndelag ), men vi har bokmål på skolen fordi. Hadde vi begynt i 1.klasse med nynorsk som skriftmål hadde det vært greit, hvis jeg kan si det på den måten ^^ Synes det bør bli valgfritt om en vil lære nynorsk, akkurat på lik linje med de forferdelige skolegudstjenestene. Nynorsk holder vel på å tape kampen, det er vel bare et par desperate mennesker som på liv og død som skal ha nynorsk i skolen.

Å si "omg jeg hater nynorsk så mye det kan gå å dø" blir feil, for folk som vokser opp med det synes sikkert det er fint. Dere som gjør der, blir dere glad om folk på liv og død skal tvinge dere til å skrive på bokmål?

Er stolt av Norge som har to skriftspråk, det tror jeg vi er alene om
Sist endret av Eplegutten; 27. juli 2011 kl. 02:01.
Enkelte skuler ser ner på nynorsk elevar. Siste året på vidaregåandes hadde eg ei av 11 lærebøker på mitt målføre, andministrasjonen var ikkje villege til og skaffe bøker til meg. Verken samfunsfag, gym eller norskboka var på nynorsk. Den boka eg hadde på nynorsk. Det var engelskboka, med nynorske ovesettnader.

Ja eg tykjer nynorsken er fin eg, eit språk som eg konsekvent brukjer fordi det er utrydningstrua.
Har høyrd ein person seie dette (ordrett): "Eg snakkar ikkje nynorsk eg!"

Det handlar om mangel sjølvinnsikt og kome med ein slik uttaling, utan og sjå at det er akkurat det dialekta ligg nærast til.

For og drepa diskusjonen ein gong for alltid:
Kvar er Slashdot når ein treng han?
Sitat av FoFoFo Vis innlegg
Lille norge, to språk? bare tull, ut med nynorsken
Vis hele sitatet...
Radikaliser bokmål iallefall da. Det er iallefall en trangstrøye jeg vil ut av! Perfektum av "å skrive" er "har skrevet". I min verden er skreving noe jeg liker at damer gjør.

Uansett, jeg har sagt det før og jeg sier det igjen: Jeg er 100% overbevist om at en stor del av grunnen til at folk hater nynorsk er at norsk-faget på skolen suger. Jeg elsker å lese, men fikk absolutt aldri på noe som helst tidspunkt noe ut av det møkkafaget.. utover et intenst hat for Sigrid Undseth.

Fikk ikke akkurat større respekt for faget etter å ha jobba i skoleverket heller. På et tidspunkt brukte jeg tid i naturfagstimene mine på å undervise "hvordan skrive", fordi elevene var så ubrukelige til å uttrykke seg at de fikk godt lavere karakterer på prøvene enn faktakunnskapen tilsa. Norsk-læreren ville ikke samarbeide om det heller, fordi de hadde så jævli mye viktig uinteressant piss å lese. Fuck den skiten.
Sitat av FpsDog Vis innlegg
Enkelte skuler ser ner på nynorsk elevar. Siste året på vidaregåandes hadde eg ei av 11 lærebøker på mitt målføre, andministrasjonen var ikkje villege til og skaffe bøker til meg. Verken samfunsfag, gym eller norskboka var på nynorsk. Den boka eg hadde på nynorsk. Det var engelskboka, med nynorske ovesettnader.

Ja eg tykjer nynorsken er fin eg, eit språk som eg konsekvent brukjer fordi det er utrydningstrua.
Har høyrd ein person seie dette (ordrett): "Eg snakkar ikkje nynorsk eg!"

Det handlar om mangel sjølvinnsikt og kome med ein slik uttaling, utan og sjå at det er akkurat det dialekta ligg nærast til.

For og drepa diskusjonen ein gong for alltid:
Kvar er Slashdot når ein treng han?
Vis hele sitatet...
He he, det er akkurat han jeg og venter på.
Jeg blir ofte fasinert når han skriver lange og gjennomtenkte innlegg på nynorsk, synes det er ett flott språk!
Synes det er plass til begge språka, flott med litt variasjon, nynorsk er forfriskende, og bokmål er greit, men ett ganske så kjedelig språk til sammenligning.
Det er slitsomt å lese, og jeg pleier å hoppe over innlegg som er skrevet på nynorsk. Jeg syns nynorsk burde byttes ut med mer relevante fag som engelsk, matte eller samfunnsfag.
Sitat av Shellshock Vis innlegg
nettop sånne kommentarer som gjør at mennesker misliker nynorsk
Vis hele sitatet...
Gjerne begrunn påstanden.

Grunnen til at så mange misliker nynorsk er fordi det er bokmål vi i store deler av landet er vant til og har vokst opp med, og/eller fordi dere ikke får det til. Hadde vi droppet bokmål totalt og gjort nynorsken til hovedmål over hele landet, og innført bokmål som sidemål, så hadde det blitt snudd på hodet om noen tiår. Da ville alle elsket nynorsk og hatet bokmål. Bokmål er dansk, nynorsk er norsk.
Min personlige mening er at kampen mellom nynorsk og bokmål som hovedmål i Norge er over for lenge siden. Ære være de som fortsatt ønsker debatt, men når omtrentlig 85% av befolkningen skriver bokmål så bør folk tenke litt realistisk.
Skolene burde for lenge siden sluttet med å påtvinge elever læring av sidemål, da mange fra før sliter med rettskriving i sitt hovedmål.

Hadde mitt syn på nynorsk vært annerledes dersom jeg hadde vokst opp i en kommune som benytter nynorsk som hovedmål? Sannsynligvis, men det endrer ikke det faktum at flere og flere tar i bruk bokmål.
Begge skriftspråkene er dessuten truet av samfunnets store inntak av engelsk ord og andre "falske" språk som SMS og leet(1337!!).

Jeg tror nynorsk vil dø ut på samme måte som andre ord og uttrykk kommer inn og endrer vårt språk. En naturlig utvikling.

Ironisk(?) nok er jeg i slekt med Ivar Aasen, som skal ha stor takk for sitt arbeid. Situasjonen i Norge kunne kanskje vært en annen om riksmål ikke hadde hatt så sterkt fotfeste da nynorsk kom. At det er et flott skriftspråk er det ikke tvil om.
Sitat av Damio Vis innlegg
Det er slitsomt å lese, og jeg pleier å hoppe over innlegg som er skrevet på nynorsk. Jeg syns nynorsk burde byttes ut med mer relevante fag som engelsk, matte eller samfunnsfag.
Vis hele sitatet...
Då kan eg brukje logikken din og trekkje ut bokmål frå norskfaget? Eg tykjer og at ein bør brukje meir tid på relevante fag. Det norske skulesystemet har vore i frofall sian R94 blei innført. Ein trekk meir og meir ut det partiske frå skulen. Eg er ikkje så frykteleg intresert i og bøye tysker ord, gje meg ein dreiebenk slik at eg kan gjere noko kjekt. Men livet er ikkje berre fryd og gammen. Ein må gjere ting som ein ikkje ser nokon verdi av i augenblinken, men det kjem forhåentlegvis til nytte seinare.

Er ein fødd og oppvaksen i dette landet, så bør ein kune forstå båe nynorsk og bokmål skriftleg og "muntleg". Eg forventer på ingen måte at ein skal beherske språget like godt som Are Kalvø, ein trolmann.
Men å forvente det same frå dei nye landsmenna er urimeleg. då er det betre dei kan utrykke seg på eit språg ok+. Enn at dei ikkje klarer og seie kva dei vil på to språg og berre bli frustrerte.

Prøv og les verka til feks Arne Garborg
, ein klarer ikkje få språget til og leve tilsvarandes på bokmål. Er frå 1892 så språget er litt gammaldags.

Frå opninga til Fred
Sitat av Arne Garborg
Utanfor, i Vest, bryt Have paa mot ei sju Milir lang laag Sandstrand. Det er sjølve Have. Nordhave breidt og fritt, ukløyvt og utøymt, endelaust. Svartgrønt og salt kjem det i veldig Rulling veltande inn or dei vestlege Himlar, drivi av Storstormane fraa Nordisen og Kanalen, køyrande sine fakskvite Brimhestar fram or Havskodda, so Skumskavlen stend, durande sin djupe Æveheims Orgetone fraa dei ytste Avgrunnar. So støyper det seg mot Strandi og krasar seg sund i kvit Foss, med Dunk og Dýn og lange Brak, døyande burt i døyvt Dunder.
Vis hele sitatet...
Burde vært valgfritt eller kun for de som snakker nynorsk, tviler sterkt på at noen som snakker bokmål kommer til å gå over til nynorsk når de blir eldre..
Synes det er tungt og lese nynorsk,men helt greit å høre på. Men hvem er det som snakker "ordentlig" nynorsk da..? Vi har jo alle en slang i dialekten. Er selv opprinnelig fra Gudbrandsdalen,
og syns vel at der er snakker de vel heller ikke "ordentlig" nynorsk..
Sitat av McIvar Vis innlegg
Synes det er tungt og lese nynorsk,men helt greit å høre på. Men hvem er det som snakker "ordentlig" nynorsk da..? Vi har jo alle en slang i dialekten. Er selv opprinnelig fra Gudbrandsdalen,
og syns vel at der er snakker de vel heller ikke "ordentlig" nynorsk..
Vis hele sitatet...
Nynorsk er et skriftspråk og ikke en dialekt.
Sitat av Sinis Vis innlegg
Nynorsk er et skriftspråk og ikke en dialekt.
Vis hele sitatet...
Sorry trøtt å jævli dårlig form..
Sitat av A Goat Vis innlegg
Burde vært valgfritt eller kun for de som snakker nynorsk, tviler sterkt på at noen som snakker bokmål kommer til å gå over til nynorsk når de blir eldre..
Vis hele sitatet...
Eg kjenner omlag 9-10 stk. frå Oslo som gjekk over til nynorsk frå bokmål. Dei fleste kjem anten frå Holmlia eller Ullern.

Det er ikkje slik at nokre snakkar «nynorsk» og andre «bokmål». Mange austlendingar trur til dømes at dei snakkar «bokmål», men grammatikken er ofte lik nynorsk. Når nokon seier «bilær» og «jæ(i) kastær», så svarar «-ær» åt nynorsk «-ar»: Bilar, kastar. På austkanten i Oslo svarar «-a» («gutta») ofte til nynorsk «-ane». Og over store delar av Austlandet heiter det ikkje «skrevet» eller «funnet», men «skrivi» (nn. skrivi) og «finni/funni» (nn. funni). Rotekte austlendingar seier også å kaste, å like, men å værra, noko vi kallar kløyvd infinitiv. Detta er ein viktig — men valfri! — del av nynorsken. Difor skriv eg å kaste, å vera.

Likeins kan ein sjå åt Trøndelag, der flestalle (fleirtalet) skriv bokmål. Nynorsk er rett nok tradisjonelt i regionen: Alle dei store trønderske forfattarane skreiv nynorsk (Duun!), og likeså er spæla (Stiklestad, Namsens Auge m. fl) skrivne på arkaisk(!) nynorsk. Trøndersk æ, æg (stundom eig, i) er ein variant av eg. Dessutan finst til og med «me» (for «vi») i Namdalen. Trønderane uttalar også ofte nynorsk «-kj» som ein slags «-ttj»: ikkje => ittj, ei veikje => ei veittj. Og eit siste poeng: Mange nynorskingar skreiv tidlegare «-ott» (no «-ut», uttalest -ått) i staden for «-ete» i adjektiv (puslott vs. puslete), som svarar fint til nordtrøndersk «-ått» (puslått).

Ein kamerat av meg frå Øksnes i Nordland likar nynorsk. Der kan han nemleg skrive «ei visa», «ei tynna» og «ei jenta» — reint i harmoni med talemålet. Han skriv konsekvent «spræk» og «kræsen», for det er lov i nynorsk — det er faktisk tradisjonell nynorsk! Han likar også at det blir lov å skrive «dokker - dokker - dokkar» («de - dykk - dykkar») i rettskrivingi som gjeld frå neste år. Altså finn dei fleste kring i landet att noko frå talemålet sitt i nynorsken.
Sitat av uppdali Vis innlegg
Likeins kan ein sjå åt Trøndelag, der flestalle (fleirtalet) skriv bokmål. Nynorsk er rett nok tradisjonelt i regionen: Alle dei store trønderske forfattarane skreiv nynorsk (Duun!),
Vis hele sitatet...
Hva med Erlend Loe, Fredrik Skagen, Anne B. Ragde og Ruben Eliassen? De skriver da vitterlig på bokmål?

Lol, glem det. Ser nå at du skrev "dei store trønderske forfattarane SKREIV nynorsk. My bad :P
Sist endret av Critiqueque; 27. juli 2011 kl. 03:40.
Sitat av Damio Vis innlegg
Det er slitsomt å lese, og jeg pleier å hoppe over innlegg som er skrevet på nynorsk. Jeg syns nynorsk burde byttes ut med mer relevante fag som engelsk, matte eller samfunnsfag.
Vis hele sitatet...
Når jeg får høre at folk vil heller hoppe over innlegg på nynorsk enn å iallfall PRØVE å lese gjennom, så tenker jeg meg litt om. Det er jo mye av offentlige dokumenter, lover, o.l som er på nynorsk. Important shit. Kanskje det er greit med at man legger litt vekt på sidemål i skolen. Vi vil aldri bli kvitt sidemålet uansett, kanskje det er like greit av man bevarer det man har av språk, før alt blir omdannet til en kryssning mellom kebabnorsk og bondedialekter. Hah.
Sitat av Critiqueque Vis innlegg
Hva med Erlend Loe, Fredrik Skagen, Anne B. Ragde og Ruben Eliassen? De skriver da vitterlig på bokmål?
Vis hele sitatet...
Rettferdig poeng. Eg meinte heller dei som blir sett på som grensesprengjande og tradisjonsskapande. To nordnorske døme er Knut Hamsun og Elias Blix. Det er naturleg nok vanskeleg å vera like stor i dag, sett at samfunnet er mindre tabuhemma og meir tilvendt det moderne prosjektet. Ingen av dei du nemner er store i herne tydingi — det er mest poplitteratur, utan at det er noko gali med det (Ruben er ein flott kar!). I dag finst det mesta berre nokre få trønderske nynorskforfattarar, som Carl Frode Tiller og Ingrid Storholmen.
Sitat av uppdali Vis innlegg
I dag finst det mesta berre nokre få trønderske nynorskforfattarar, som Carl Frode Tiller og Ingrid Storholmen.
Vis hele sitatet...
Slenger på en liten anbefaling her: Les Carl Frode Tiller folkens! Makan til litteratur har jeg sjeldent vært borti. Her snakker vi et knallgodt språk. At det er nynorsk tenker man ikke på i det hele tatt.
Har ikke noe i mot det, synes bare det er unødvendig med det på skolen.
Har ikke noen formening om nynorsken i seg selv, men ett av skriftspråkene vi har er overflødig. Spiller ingen rolle hvilket av de to vi har(eller en kombinasjon), men syntes det er upraktisk å ha to skriftspråk.
Jeg har ingenting imot nynorsk, da jeg snakker det hver dag. Jeg skriver dog bokmål fordi mine foreldre valgte at jeg skulle ha bokmålø på barneskolen, og jeg har på en måte "stuck with it" siden da, men jeg er mer enn kapabel til å skrive nynorsk.

Funfact: Mange av vennene mine lurer på hvorfor jeg ikke skriver nynorsk på forumet, som jeg begrunner med at "det hadde bare blitt teit".

Ellers kan Are Kalvø overta for meg: http://www.youtube.com/watch?v=s7olTWEIwAI
Ser ingen grunn til å tvinge på folk Ny-Norsk da svært få har bruk for språket etter fullført skole. Men igjen, det er et tradisjonsrikt språk som man absolutt burde ta vare på, å jeg føler at å sette det opp som valgfag er en fin ting. Både på ungdomsskolen og på videregående.
Sist endret av Haagens; 27. juli 2011 kl. 09:11.
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Liker selv nynorsk, det er et fint språk, men vil helst slippe det på skolen da det er jœvlig å lœre, og høres jœvlig ut hvis du ikke kan the skikkelig

Killkalle1
Vis hele sitatet...
Jeg likte at du brukte ordet "the" i stedet for "det"
Superlurker
merulz's Avatar
Husker selv at det var noe dritt å lære. Men i ettertid skjønner jeg at det kanskje ikke var helt bortkastet, men da pga den viktige lærdommen av "å gjøre noe en ikke ser meningen i".
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Critiqueque Vis innlegg
Nynorsk er jo ikke mindre kunstig enn "ny-dansk", aka bokmål?
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke? Nynorsk var linguistisk plukk-og-miks, bokmål utviklet seg vel mer eller mindre naturlig fra dansk.

Edit: for diskusjonens skyld, kan jeg tilføye at jeg ikke direkte misliker selve nynorskformen, men jeg synes det er unødvendig å lære den på skolen. Jeg ville heller sett for meg mer nyttig kunnskap om grammatikk og rettskriving, heller enn analyser ingen vil bruke, sidemål svært få vil bruke, noveller/romaner/eventyr enda færre vil skrive...
Sist endret av robhol; 27. juli 2011 kl. 10:41.
Title of titles
bamsegutt's Avatar
Jeg hater nynorsk i skolen på den måten det fungerer nå. Det er helt på trynet at man skal bruke flere timer i uka på å lære et skriftspråk man aldri kommer til å bruke, når man ser, selv her på forumet, at mange skriver helt ubrukelig bokmål. Velg ett språk og bli ferdig med det! Om man ikke totalt fjerner ett språk, gjør det ihvertfall til valgfag, og la kommunene/fylkene bestemme hva som skal brukes i skolesystemet. Vi har såpass store forskjeller på dialekter i det landet her at to skriftspråk godt kan være en god ting, men å presse folk som hele livet har skrevet f. eks. bokmål til å lære seg et språk som er nesten, men ikke helt likt, er jo bare tullete og forårsaker kun frustrasjon og lavere karakterer. Det værste er vel at nynorsk har egen karakter...
Sitat av Shellshock Vis innlegg
nettop sånne kommentarer som gjør at mennesker misliker nynorsk
Vis hele sitatet...
Da oppnådde jeg noe der
Syns Nynorsk er dritt fett, på samme linje som samisk!
Eneste som er litt synd at vi allerede har et dominant skrift/talespråk, som er mye mer utbredt:Bokmål.
Og sette krav til at dagens ungdom skal lære Nynorsk på skolen syns jeg blir litt dumt, da det tar tid som de kan bruke på å lære viktigere ting som vil gagne dem i jobb sammenheng.
Trådstarter
tror litt av negativiteten til nynorsk er forbundet med skole,da det ofte blir bragt problemstillinger med at det er innført som pensum.
Jeg synes selv at det er litt for mye nynorsk i skolen av de praktiske hensynene nevnt tidligere i tråden,at vi har et dominant skriftspråk,å mestre nynorsk krever et ekstremt fokus.
Det er likevel dumt at dette bringer så mye negativt fokus på nynorsken,at mange ikke ser det fine i dette fantastiske skriftspråket.
Sist endret av Cosmos; 27. juli 2011 kl. 15:24.
Vi har nå på ungdom.s norsk fordypning. Hvorfor ikke fjerne dette, og gjøre Nynorsk om til et valgfag? Så da trenger vi ikke og bli påtvingt det. Jeg ser nynorsk som høyest unødvendig.
Jeg syntes sidemål skal være valgfag.
Vi trenger ikke nynorsk. Det er unødvendig å tvinge barn og ungdom til å lære to variasjoner av det samme, lille språket. Verden blir jo bare mer og mer globalisert, og det er et større behov for mennesker som snakker mer eller mindre flytende på flere språk, spesielt engelsk, spansk, tysk, kinesisk og fransk. Det er altså absolutt ingen logisk grunn for å ta vare på nynorsken, som egentlig hører historien til. Engelsknivået blant norske tenåringer er skremmende lavt, og man kunne fint kuttet ut nynorsk undervisningen i 2. og 3. klasse av VG og heller hatt to timer engelsk i uken. I tillegg er det et fåtall som faktisk bryr seg om andre språket sitt, og siden man starter såpass sent med det, blir den generelle kunnskapen lav.

Og uansett så vet vi jo alle at nynorsk er underlegent til bokmål.
Nynorsk er noe av det vakreste vi har i hele Norge.
Mener nynorsk burde være et fag man velger å ta! Som andre fremmedspråk mener jeg, som tysk, fransk og spansk! Da er det ikke i fare for å dra ned snittet på alle som ikke skjønner det eller har noe ønske om å lære det!
Husker jeg hatet nynorsk intenst på skolen, nå som jeg ikke går på skole lengre så kan de bare få lære seg nynorsk, hvorfor skal de slippe unna:P

Skjønner dog ikke hvorfor noen sier at nynorsk ligger nermere trøndersk enn bokmål, når de fleste av ordene i nynorsk er helt på jorde i forhold til trøndersk. feks: skule vs skole, på trøndersk sier vi skole, eller kanskje mer skôle, men uansett nermere bokmål, mange ord er selvfølgelig mer like på nynorsk enn bokmål, men det er ikke noe nermere trøndersk enn bokmål. de e nå de æ mein da.