Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 2223
Hei
Har lest tråden om LED, men lurer enda på en ting.
Jeg har brukt et 9V batteri. Så har jeg koblet en motstand på 470 ohm i SERIE med dette. I serie med denne motstanden har jeg koblet to parallelle røde LED dioder.

Om jeg skulle hatt bare en LED i serie med motstanden ville jeg valgt opp mot 1 k ohm, nå tenkte jeg at jeg halverte denne motstanden siden jeg skulle ha to stk i parallell... Blir dette riktig tenkt, eller ender jeg opp med å brenne dem fort?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
I paralell vil spenninga over LED'ane bli lik, altså 1.2-2V spenningsfall.
Straumen vil derimot verte større, det doble, altså kring 40mA.
U=RI => R=U/I => R=(9-2V)/40mA=175 ohm, om du har 20mA straum til kvar og 2V spenningsfall.
En ting til.. Du bør ha en seriemotstand for hver parallelle streng med dioder. Bl.a. pga at led'ene kan ha forskjellig spenningsfall, og får da påtvunget et annet potensiale enn det de skal ha. Det kan føre til at en streng slutter å lyse pga for lav spenning, og all strømmen vil gå gjennom en streng, og dermed ødelegge alle diodene i den strengen. Når de så dør, vil spenningen over den andre strengen igjen bli riktig, men med dobbelt så mye strøm, og du vil da ødelegge de på samme måte.
Dessuten er det bortkastet strøm å ha 2 lysdioder i parallell når du fint kan ha de i serie.