Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2608
Hei dere

Jeg hadde opprinnelig windows 7, og for en god stund tilbake nå så oppgraderte jeg til windows 10 siden dette var kostnadsfritt.
Det jeg lurer på nå er hvordan det blir å formatere for å installere windows på nytt? Jeg har bare windows 7 installasjons disk.
Det er jo bare å installere Windows 7 på nytt og oppgradere til Windows 10 igjen om du ønsker det.
Alexulv's Avatar
Trådstarter
Så det er fremdeles kostnadsfritt siden jeg har gjort det tidligere?
Ja, hvis du har en gyldig Windows 7 lisensnøkkel så er det ikke noe problem.
Sitat av Freefalling Vis innlegg
Det er jo bare å installere Windows 7 på nytt og oppgradere til Windows 10 igjen om du ønsker det.
Vis hele sitatet...
Totalt unødvendig og hvis jeg ikke husker feil er det blitt et mareritt å finne w7.
Sitat av Alexulv Vis innlegg
Så det er fremdeles kostnadsfritt siden jeg har gjort det tidligere?
Vis hele sitatet...
Hvis du har benyttet deg av tilbudet om oppgradering så gjelder det og du trenger ikke gjøre noe annet enn andre som har w10.

https://www.microsoft.com/nb-no/soft...d/windows10ISO
Hvis maskinen din fremdeles booter kan du bare benytte Windows sin innebygde funksjon for å tilbakestille PC. Du kan selv velge om maskinen skal ta vare på filene dine eller slette dem og hvorvidt den skal overskrive dem (sikker sletting) eller bare slette dem.

https://support.microsoft.com/nb-no/...all-windows-10
Youtube har nok av guider, steg for steg. Bare søk: How to make an bootable windows 7 disc. Vil tro den sikreste metoden er at du lagrer alt av tingene dine på en ny partisjon eller disk og booter opp fra BIOS minnepennen med windows ISO fil på. Finnes sikkert enklere metoder, men ut av egen erfaring så blir det aldri en ren formatering, kun tilbakestilling.Tenker du å bruke Win 10?
Når du allerede har oppgradert så er det bare å laste ned Windows media creation tool, pleier selv å velge å laste ned iso versjonen for deretter å opprette en bootable usb med Rufus. Så er det bare å installere windows på nytt. Når du blir spurt om nøkkel velger du bare "hopp over" eller hva alternativet som kommer opp er, det skjønner du når du kommer så langt. Så er det bare å dure på

Produktnøkkelen er linket til hardwaren (hovedkortet) i maskinen din.

Drive å kåle med Windows 7 er helt unødvendig og totalt bortkastet.

Ett fint alternativ er det Cikey er inne på.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Apropos W10 så er ikke denne feilmeldingen i Media Creator ukjent:

https://imma.gr/78268xbd8b8

Verre å finne en kur. Jeg har prøvd og det virket være helt random hva som virker. Nå angrer jeg på at jeg slettet den jeg hadde.

Noen som har vært borti dette?

Makan til frustrerende dr***.. Når en først har plundret en halv dag med å lage innstalasjonsfil på USB så står den bare og looper tilbake til "Choose files to keep".

Haha OK OK det siste der var fingertrøbbel.

Men å lage den fila er noe hersens her. Jeg endte opp med å huke bort quick format. Laste media creator på den formaterte USB å kjøre den derfra som admin.
Sist endret av Dough; 29. januar 2019 kl. 19:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Aldri hatt det problemet og jeg har lagt inn Windows ett titalls ganger ved å laste ned ved å bruke windows media creation tool for deretter å legge den på minnepenn. Sikkert ikke ukjent at ting skjer, men at det er ett stort problem med media creation tool tror jeg neppe. Skjønner ikke helt hvilken fremgangsmåte du har brukt her, det kom litt uklart frem, men vil tippe dette er bruker feil fremfor feil med creation tool.
Ja jøss, 32 sider på MS Community uten en konklusjon bare en arrogant sperring av tråden er jo helt klart brukerfeil.

Nå har jeg nylig hatt det samme på 2 PC'er. Feilen kommer helt til slutt når den skal avslutte fila på USB'en. Så det frustrerende her er konsumering av tid når det står på.

Jeg endte opp med en fremgangsmåte fra en kid på Youtube.
-Jeg tror det eneste annerledes jeg gjorde nå enn tidligere var å kjøre fullformat av USB-flash. Altså huke av "quick format".
-Starter Media Creation fra USB-drive som administrator.
Sist endret av Dough; 5. februar 2019 kl. 10:04.
Iom at trådstarter allerede har installert Windows 10 så er W10 lisensen knyttet til hardware og du kan reinstallere ubegrenset antall ganger med samme Windows 10 versjon som du oppgraderte til.

Windows 10 laster du ned til usb herfra:

https://www.microsoft.com/nb-no/soft...load/windows10

Når usb'en er ferdig, kjører du installasjonen fra den.
Sist endret av Zolly; 5. februar 2019 kl. 13:43.