Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1496
Hei. Jeg har nettopp meldt meg inn i et politisk parti. Allerede 3 dager etter innmeldelsen har jeg fått spørsmål om jeg vil stille på liste.

Hva vil det ha å si rent praktisk?
Greit å starte med hvilken liste kanskje?

Kommune eller fylke?
Og ikke minst - hvilken plass på lista? Hvor mange mandater fikk partiet ved forrige valg?
Hvis det er snakk om nå, så er det kommunevalglista.

Og kommunevalglista har bare to plasser i effekt: kumulert og ukumulert.

Og hvis TS har vært med i tre dager er det nesten garantert ukumulert, eller til et parti som ikke kommer inn.

Hvis du har et kjent navn i kommunen eller jobber for å få personstemmer kan en ukumulert listeplass føre til at du havner i en varaplass i kommunestyret. Du går nesten helt garantert ikke forbi de kumulerte.
Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
Hvis det er snakk om nå, så er det kommunevalglista.

Og kommunevalglista har bare to plasser i effekt: kumulert og ukumulert.

Og hvis TS har vært med i tre dager er det nesten garantert ukumulert, eller til et parti som ikke kommer inn.

Hvis du har et kjent navn i kommunen eller jobber for å få personstemmer kan en ukumulert listeplass føre til at du havner i en varaplass i kommunestyret. Du går nesten helt garantert ikke forbi de kumulerte.
Vis hele sitatet...
All den tid det neste valget er et kommunestyre- og fylkestingsvalg er det ingen garanti for det.

Dersom det er snakk om kommunevalgliste, så er det som sagt over her to store forskjeller. Kumulert eller ikke. Dersom du er kumulert, vil det i praksis si at du vil bli stående på den nummererte plassen din nesten uavhengig av personstemmer. Dersom du ikke er det, så har den nummererte plassen din veldig liten betydning, da kandidatene etter valget vil bli rangert etter antall personstemmer, og ikke etter plassen på listen.

Dersom det er fylkestingslisten, så har personstemmer liten betydning. Du står på den nummererte plassen din også etter valget, og du trenger personstemmer fra noe sånt som 10-15% av alle som stemmer ditt parti for å i det hele tatt få noen bevegelse.

Tilbake til spørsmålet til TS: Rent praktisk vil det si at dersom det er et kommunevalg, så kan du si ja til å stille på liste, og i praksis bestemme selv om du har lyst til å sitte i kommune/bystyre i det store og det hele. Dersom du driver personvalgkamp, så vil du kunne få personstemmer og plass/varaplass i styre og stell. Hvis du bare vil være listefyll, så kan du bare holde kjeft hele valgkampen, og ta det rolig de neste fire årene.

Politikk kan være gøy dersom du har noen interesse for det, men kommune/bystyremøter kan også være svært langtekkelige, og du ender som regel ikke opp med noe særlig resultat uansett dersom du ikke sitter i posisjon i din kommune. Lærerikt er det uansett