Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2000
Hei mine venner.

Jeg har vært en meget uheldig mann en sen lørdagskveld.
På vei hjem fra en 2-timers tur tok jeg en forbikjøring 15 minutter før jeg var hjemme og mistet dessverre lappen.

Det var en sen lørdagskveld rundt kl.2100 og nesten ikke trafikk på veiene. Jeg hadde kjørt lenge og var klar for å komme meg hjem, men møtte på 2 biler i en rundkjøring som jeg havnet bak. Den fremste bilen var en varebil og bilen like foran meg var en gammel fiat med en trolig eldre sjåfør. Varebilen kjørte nok et par km/t over fartsgrensen som var på 70 km/t, for fiat'en holdt knappe 60-65 km/t og varebilen dro sakte men sikkert ifra. Jeg var klar på at jeg kom til å kjøre forbi fiat'en når det på ca 30 sekund var blitt sikkert over 300-400 meter avstand til varebilen foran.

Når jeg endelig kom til et langstrekk (usikker på hvor langt det er men jeg vil anta hvertfall 1000 meter med klar og rett bane) med stiplede linjer gasset jeg bra på før jeg blinket meg ut og kjørte forbi. Jeg hadde god plass og kunne pent ha kjørt mye roligere forbi bilen, men jeg har som vane å ta en hurtig forbikjøring da jeg opplever det som tryggere å ikke oppholde meg i venstrefeltet for lenge (motgående kjørefelt). Det var ingen motgående trafikk og klar sikt. Kaldt var det, men tørre veier og helt ufarlige forhold.
Kan godt slenge med at jeg kjørte en sprek bil med firhjulstrekk og 190hk, så det er kjapt å komme opp i god fart. Bilen er helt ny og kjørt ca 5000km.

Det er også en svak nedoverbakke før det blir en kraftigere oppoverbakke i slutten av langstrekket, så jeg unngikk å bremse ned igjen. Det var da jeg ble målt til 115 km/t i 70-sonen.
Varebilen var fortsatt et godt stykke foran meg, så han må ha kjørt i en akseptabel fart litt over grensen. Den begynte å bremse like etter at jeg var kommet meg inn igjen i høyrefeltet og jeg synset et rødt lys foran han, noe jeg like etterpå innså at var en politimann som vinket han inn. Jeg oppfattet ikke umiddelbart at han også ville ha meg til siden, men da hadde jeg allerede bremset meg godt ned. Politimannen gikk foran den hvite varebilen og vinket meg også til siden.

Da den hvite varebilen fikk lov å kjøre videre umiddelbart innså jeg at det var meg de ville snakke med, og jeg ble umiddelbart bedt om å kjøre inn bak deres uniformerte bil som var parkert på innsiden av krysset de hadde plassert seg i.

Jeg ble bedt om å slå av motor og blåse i promillekontroll før betjenten gikk bak for å snakke med sin kollega. Da han kom tilbake til meg sa han det kort og greit "jeg har en kjedelig melding til deg" før han ba meg trekke ut av bilen.

Jeg tryglet og ba om forståelse, ønsket gjerne å få den strengeste boten de kunne gi ut, og det virket i første omgang lovende at jeg skulle klare å snakke med ned til å bare motta en kraftig bot.
Jeg foreslo at de to betjentene diskuterte litt mens jeg trakk meg unna, fordi jeg fikk et godt inntrykk av at de skulle gi meg litt goodwill.

Det skjedde dessverre ikke, til tross for at jeg hadde god begrunnelse for at det ikke var farlige forhold tross høy fart i forbikjøringen. For høy fart vel å merke.

Jeg var meget rolig hele tiden og snakket med de på en fornuftig og fin måte. Ettersom at jeg visste at jeg hadde kjørt for fort, fikk se målingen på 115 km/t og innrømmet at jeg hadde latt være å bremse pga. det var så gode forhold at jeg kunne opprettholde farten oppover bakken uten å måtte gasse særlig mer. Jeg understreker at jeg hadde god klaring til den hvite varebilen fortsatt, og hadde nok ikke trengt å bremse i fare for å komme for nære den uansett. Det er jo årsaken til at jeg i det hele tatt blir tatt i så stor fart ifht. forbikjøringen.

Jeg samtykket til førerkortbeslag og tilstod alt, følte det var det riktige å gjøre. Det ble gjort et avhør som varte i ca 25 minutter inne i politibilen, og gutta som stoppet meg var hyggelige folk som viste tydelig at de følte med meg - selv om de ikke hadde behov for å ta hensyn til meg på den måten.

Jeg spurte litt om råd på hva jeg skulle si før avhøret, men de sa at de ikke hadde plikt til å veilede meg - og jeg visste ikke bedre så jeg bare kjørte på uten forsvarer osv som de spurte om jeg ville ha.

Etter avhøret strakk jeg ut hånden og ga begge to et håndtrykk, før jeg kjørte bilen hjem med de på slep. Når jeg nærmet meg hjemmet mitt blinket jeg med nødblinken og de snudde på vei inn til politistasjonen, etter avtale med de.

I ettertid (dette skjedde igår) har jeg lest litt på nettet om at mange skriver "IKKE GI SAMTYKKE" og at man da kan håpe på at politiet ikke får tid til å ta tak i saken innen 3 uker, og at jeg dermed unnslipper alt.

Hva burde jeg gjøre? Er jeg f*cked her?

Jeg må kanskje også nevne at jeg har poengtert at jeg har behov for bil i jobben min, og at jeg i jobben min kjører firmabiler med reklame på - og at jeg derfor må oppføre meg ordentlig i trafikken. Jeg er ikke en farlig trafikkant, har kjørt skadefritt i 9-10 år siden jeg fikk lappen, og at de 4 prikkene jeg har kommer fra små fartsoverskridelser ila de siste 2-3 årene.

Håper noen har giddet å lese saken min og kan rådføre meg litt.

Hilset en bilfrelstmann som ikke kan så mye om dette, fordi jeg aldri kunne tenkt at jeg kom til å havne i en slik situasjon
Målt til 115 i 70 sone er ganske mye da, forstår godt at de ikke viste goodwill der. Du må ha ligget et stykke over 120-123kmt på nåla. Mister du den ikke bare i 3 mnd? er ikke så forferdelig lenge. Forstår det er lenge nok når du trenger bil i jobben, men den som er med på leken får tåle steken desverre :/
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Mrsprettball Vis innlegg
Målt til 115 i 70 sone er ganske mye da, forstår godt at de ikke viste goodwill der. Du må ha ligget et stykke over 120-123kmt på nåla. Mister du den ikke bare i 3 mnd? er ikke så forferdelig lenge. Forstår det er lenge nok når du trenger bil i jobben, men den som er med på leken får tåle steken desverre :/
Vis hele sitatet...
115 i 70-sone tilseier 8-10 månader iht. tapsforskrifta. No kan ein jo få litt fråtrekk for forbikøyring, men fasiten er fort over eit halvår utan lappen.
Du er jo f*cked uansett. Nå slipper du utsette tiden din som fotgjenger, du får et svar innen tre uker og kan begynne planlegge fremtiden som midlertidig myk trafikant.

Jeg leste saken din, imponert over argumentasjonen for å avslutte med at du allerede har 4 prikker fra "små" fartsoverskridelser. Jeg ser ikke et eneste argument som skal kunne komme deg tilgode her. Du har kjørt for fort, og godt over det som er grensa for førerkortbeslag i 70km/t.

Jeg vet ikke noe om det er særlig realistisk at de ikke skulle tatt saken din innen 3 uker. Jeg vil tro det er liten sannsynlighet da dette er en av de vanligste trafikksakene de håndterer og er nok godt kjent med frist og har rutiner for dette.
Ok, jeg visste ikke selv.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
115 i 70-sone tilseier 8-10 månader iht. tapsforskrifta. No kan ein jo få litt fråtrekk for forbikøyring, men fasiten er fort over eit halvår utan lappen.
Vis hele sitatet...
Ble nysgjerrig på det med fratrekk.

"Har fartsovertredelsen skjedd i umiddelbar tilknytning til en ellers aktsom forbikjøring, vurderes forholdet noe mildere (fradrag med 20-30%). Dette gjelder ikke når fartsoverskridelsen har vært vesentlig høyere enn det som er påkrevet for å foreta en ellers aktsom forbikjøring, eller den motorvogn som ble forbikjørt holdt høyere hastighet enn tillatt."

Lovdata


Sitat av Dough Vis innlegg
Du er jo f*cked uansett. Nå slipper du utsette tiden din som fotgjenger, du får et svar innen tre uker og kan begynne planlegge fremtiden som midlertidig myk trafikant.
Vis hele sitatet...
Akkurat dette med at du får svar innen 3 uker ble vel strengt tatt feil da når du har samtykket, men poenget er jo det samme. Du slipper å utsette straffen.
Sist endret av Dough; 27. januar 2019 kl. 20:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Fucked uansett her dessverre. Måling med to betjenter er så og si umulig å komme seg unna.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Dough Vis innlegg
Ble nysgjerrig på det med fratrekk.

"Har fartsovertredelsen skjedd i umiddelbar tilknytning til en ellers aktsom forbikjøring, vurderes forholdet noe mildere (fradrag med 20-30%). Dette gjelder ikke når fartsoverskridelsen har vært vesentlig høyere enn det som er påkrevet for å foreta en ellers aktsom forbikjøring, eller den motorvogn som ble forbikjørt holdt høyere hastighet enn tillatt."

Lovdata

Vis hele sitatet...
Ja, det vil neppe gjelde fullt ut her, ettersom du neppe treng 115 for å passere nokon som ligg i 60-65. Og det tilseier at du skal bremse ned etter at du har passert.

Fire prikkar skal forøvrig føre til tre månaders ekstra tapstid ifølgje samme forskrift. Då lukter du fort på bortimot eit år som fotgjenger.
Takk for svar alle sammen.

Jeg forstår at jeg på godt norsk har bæsjet på leggen her.

For å kort forklare mine "små" fartsoverskridelser som skyldes mine 4 prikker så er det laveste bot i 60-sone som gjør at jeg har de prikkene. Altså ca 71 km/t i 60-sone. De er forøvrig ikke langt unna å foreldes, men det har jo ingenting å si når de fortsatt er aktiv.

Jeg skjønner også at det virker som at jeg nå kommer til å bli ganske hardt straffet ifht mitt syn på alvorlighetsgrad. Om man ser bort ifra at jeg faktisk hadde en altfor høy fart, så ble dette gjort under veldig gode forhold og ingen var i fare for å bli skadet av dette. Bilen jeg kjørte akselererer meget kjapt, og det er ikke mye som skal til før jeg går fra 60-120 km/t på et langstrekk med tørre veier. Bilen ble satt i dynamic og sport-modus for best mulig fartsøkning, og jeg angrer bittert på at jeg lot bilen trille videre, selv om jeg hadde såpass god klaring til bilen foran at jeg uten å måtte bremse hadde endt opp i en fin følgefart til varebilen jeg ville legge meg på hjul på.

Men hvis noen kan litt om dette med samtykke osv.. hva burde jeg gjøre?
Min umiddelbare tanke er jo: samarbeid og vær ydmyk så går det fortest og jeg får best mulig strafferabatt.
Likevel får jeg inntrykk av at pga. min uvitenhet kan bli straffet hardere, evt. ikke klare å unnslippe, ved at jeg faktisk samtykket til at jeg har gjort det jeg har gjort. Høres helt feil ut å stå der å si "nei jeg nekter på at dette har skjedd" når jeg er en såpass ærlig sjel som jeg er.

Har noen tips rundt dette? Noen skriver at jeg burde sende epost om natten og håpe at den faller midt i en bunke/blir oversett og glemt før 3 ukers-fristen. Men la oss si det skjer da, at de glemmer casen.. vil jeg ikke på et tidspunkt til slutt få en dom mot meg uansett?

Jeg beklager om noen allerede har svart på dette. Men i mine mørke tanker og svartmalingsperiode klarer jeg ikke helt å ha fokus og jeg tenker bare det verste uansett akkurat nå.

Tusen takk igjen for at dere tar dere tiden til å lese og kommentere dette. Settes stor pris på her!
Det som er med vegtrafikkloven er at det ikke er nøye om du kjører en kjempesikker sportsbil fra 2019 eller om du kjører en kassebil fra 1980 uten ABS bremser. Det er faste grenser og faste satser det går etter. Den eneste plassen det gjøres en subjektiv vurdering er i forhold til aktsomheten om du ble målt under forbikjøring. Som diskutert tidligere i tråden så fremstår det ikke som at du vil få noe fratrekk for forbikjøringen da hastigheten er langt over det som var nødvendig for å kjøre forbi, i tillegg til at du ikke reduserte hastigheten etter forbikjøringen var gjort.

Når det kommer til dette med samtykke eller ikke samtykke vil det i din sak være ubetydelig da slike fartsovertredelser avgjøres leeenge før denne fristen på 3 uker utløper. Dette fordi det ikke er noe videre etterforskning som må gjøres i saken, og at juristen kan skrive ut direkte forelegg for forholdet. Hadde det derimot vært en trafikkulykke med uklart hendelsesforløp ville dette kunne dratt ut i tid.

Dersom man IKKE samtykker til førerkortbeslag må saken avgjøres innen 3 uker. Dersom saken IKKE avgjøres innen 3 uker må begjæringen om videre beslag være OVERSENDT tingretten innen 3 uker for behandling. Dvs at det i realiteten ikke vil ha noen betydning om du samtykker eller ikke.

Dersom det mot ALL formodning skulle ramle ut av den digitale bunken, bak et skrivebord og støve ned i tre uker uten at det blir oversendt tingretten for behandling, så kan du troppe opp og få det utlevert igjen. MEN da må du levere førerkortet inn igjen når de har behandlet saken og da vil tapstiden først starte når du leverer dette inn igjen.

Det er ikke mye du kan gjøre med forelegget eller førerkortbeslaget. Det at du er avhengig av førerkort for jobb er ikke en god nok grunn til å få dette ut igjen. De eneste tilfellene jeg kommer på i farta hvor folk har fått tilbake førerkortet før tiden, er i tilfeller der hvor tredjeperson må lide unødig mye om du er fri for førerkort. Dette kan for eksempel være dersom du bor langt utenfor tettbygde strøk, alene, sammen med en funksjonshemmet datter som er avhengig av at du må kjøre henne for å fungere i hverdagen.
Sitat av MrOptix Vis innlegg
Det som er med vegtrafikkloven er at det ikke er nøye om du kjører en kjempesikker sportsbil fra 2019 eller om du kjører en kassebil fra 1980 uten ABS bremser. Det er faste grenser og faste satser det går etter. Den eneste plassen det gjøres en subjektiv vurdering er i forhold til aktsomheten om du ble målt under forbikjøring. Som diskutert tidligere i tråden så fremstår det ikke som at du vil få noe fratrekk for forbikjøringen da hastigheten er langt over det som var nødvendig for å kjøre forbi, i tillegg til at du ikke reduserte hastigheten etter forbikjøringen var gjort.

Når det kommer til dette med samtykke eller ikke samtykke vil det i din sak være ubetydelig da slike fartsovertredelser avgjøres leeenge før denne fristen på 3 uker utløper. Dette fordi det ikke er noe videre etterforskning som må gjøres i saken, og at juristen kan skrive ut direkte forelegg for forholdet. Hadde det derimot vært en trafikkulykke med uklart hendelsesforløp ville dette kunne dratt ut i tid.

Dersom man IKKE samtykker til førerkortbeslag må saken avgjøres innen 3 uker. Dersom saken IKKE avgjøres innen 3 uker må begjæringen om videre beslag være OVERSENDT tingretten innen 3 uker for behandling. Dvs at det i realiteten ikke vil ha noen betydning om du samtykker eller ikke.

Dersom det mot ALL formodning skulle ramle ut av den digitale bunken, bak et skrivebord og støve ned i tre uker uten at det blir oversendt tingretten for behandling, så kan du troppe opp og få det utlevert igjen. MEN da må du levere førerkortet inn igjen når de har behandlet saken og da vil tapstiden først starte når du leverer dette inn igjen.

Det er ikke mye du kan gjøre med forelegget eller førerkortbeslaget. Det at du er avhengig av førerkort for jobb er ikke en god nok grunn til å få dette ut igjen. De eneste tilfellene jeg kommer på i farta hvor folk har fått tilbake førerkortet før tiden, er i tilfeller der hvor tredjeperson må lide unødig mye om du er fri for førerkort. Dette kan for eksempel være dersom du bor langt utenfor tettbygde strøk, alene, sammen med en funksjonshemmet datter som er avhengig av at du må kjøre henne for å fungere i hverdagen.
Vis hele sitatet...
Takk for ditt godt utfyllende svar.
Jeg skjønner at jeg bare må sitte stille i båten og vente på hva som skjer.
Er det slik at jeg kan framskynde prosessen på noen måte? Eller vil det heller ikke ha noe å si?

Så er det bare å glede seg til praten med sjefen som ikke kommer til å være spesielt blid, da dette uansett vil påvirke jobbhverdagen min enten jeg beholder jobben eller ikke.

Noen sier at det kan komme positive ting ut av negative ting, og det eneste jeg ser for meg er at jeg blir nødt å komme meg i bedre form
Tror ikke du kan gjøre noe for å fremskynde prosessen. Hvis dette skjedde på lørdag vil jeg tro du får presentert et forelegg med beløp og tapstid ila noen dager. Lykke til!