Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 6177
Hei!

En slektning av meg har akkurat sluppet sitt andre album under navnet Not the Band på Spotify. Mørk country-ish musikk som jeg syns fortjener litt oppmerksomhet. Er selv ikke så stor fan av country, men dette falt i smak hos meg!

Sanger å sjekke ut:

Devil In Me
His Own God
Blood in the Bathwater
Shaken Like a Leaf
Biblical Sin
When You Were Mine
Everybody Needs a Bit of Pain


Kult hvis dere hadde sjekket det ut!

Det tredje albumet kommer ut på nyåret en gang.

https://open.spotify.com/artist/2Xcq...QMevbVCzYc8mIg

Og kom gjerne med tilbakemeldinger!
Sist endret av Houndour; 23. november 2018 kl. 16:43.
Skamløs reklame men helt greit, norske artister trenger drahjelp for å få opp lyttetallene på streaming.
Skal høre gjennom når jeg kommer hjem.
Hahah, ja det er jeg klar over. Setter pris på det!
Hey dette var faktisk litt fengende, hører ikke særlig mye på country annet enn Townes van Zandt selv, men dette falt nesten litt i smak med en gang.

Likte Devil in Me best, selv om jeg blir helt gal pga det er en annen låt den høres veldig ut som men som jeg ikke klarer å huske hva heter ...
Takk for tilbakemelding! Jeg vet ikke helt om det er country han selv klassifiserer musikken som, men kan ikke være så mye annet. Til info så er det min bror som lager musikken, mens en annen skriver tekstene (ganske mørke og kjipe tekster), også får de andre til å synge da de ikke har så mye til sangstemme selv.
18 lyttere per måned. Vel nå har de kommet til 20 alt denne i november
Første inntrykket er bra, like også godt devil in me, catchy gitar. How wrong we are er også en godbit.

De må få på plass info om live spillinger, det kan du gjerne ta videre med dem. Hadde lett gått for å se de live.

Har broder'n forresten forsøkt å synge selv? Ofte er en selv den verste kritikern, og mange kunne nok vært vokalister uten at de vet det selv fordi de aldri har turt å gi alt i mic'n eller å få øvd opp stemmen. Det meste i livet kan læres.

Produktive karer, 2 album ut i 2018 og ett nytt et pågang rett over nyåret.
Sist endret av random67489; 23. november 2018 kl. 17:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Haha, 20 lyttere er absolutt en forbedring! Har ikke vært noe liveshows enda, men håper det skjer neste år. Det neste albumet er i gang, og brodern skal faktisk synge en av sangene (+ meg selv på piano). Han har en habil stemme, så tror ikke det blir noe feilskjær. Skal ta med tilbakemeldingene til han, så vi får fikset noe live!
Det var et ganske stort sprik på første og andre album sånn genermessig. Den siste er mer poprocket versjon av den første. Tror jeg liker den siste best sålangt. Men det er jo catchy låter alt sammen, kjenner jeg blir øltørst på flere av låtene

Blir spennende å høre neste album, med 3 album kan de kjøre full konsert kun med egne låter. Da regner jeg med vi får muligheten til å se de live neste år.
Sist endret av random67489; 23. november 2018 kl. 18:01.
Alle albumene har egne tema (typ død, kjærlighet, sorg) - kanskje noe av grunnen til spriket i genre. Det første albumet tror jeg ble omtalt som "norsk americana", hva de kaller det andre vet jeg ikke. Men er enig i at det siste albumet er det beste. Har tatt videre det med liveopptreden, så satser på at det skjer!
Må ha vært lite fokusert første gjennomspilling, for nå hørte jeg låta Everybody needs a bit of pain en gang til og det er jo radiomateriale. Bra det her. Jepp americana høres rett ut, vi har jo flere norske i den generen.

Et tips til dere er å sørge for at låtene dukker opp i google. En enkel løsning er jo å publisere lyrics og chords/tabs på alt av materiale på slike sider som feks ultimate guitar og genius. Gjør det også enklere for nye fans å lære seg låter og kanskje også klimpre litt selv om de kanskje ikke har godt nok gehør ellet tålmodighet til selv å plukke låtene.

Snakk med folk som har mange følgere på sine delte spotify spillelister og se om de fører opp noen av låtene, det kan jo gi flere avspillinger. Er lett å drukne på spotify om det ikke pushes litt ekstra.
Sist endret av random67489; 23. november 2018 kl. 18:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Takk for gode råd! Alt du skriver tas videre. Skal finne egnede spillelister og kontakte de som styrer de. Har du noen tips?
. Nei har ingen konkrete tips, er ikke markedsfører heller så har ikke noen faglig å komme med heller. Følger ikke særlig mange spillelister selv, bare en liten håndfull og da er det gjerne for at deres spillelister har dukket opp i et søk el. Men jeg har hørt at flere norske artister som er på spotify jobber bevist med den strategien for å få flere lyttere. Spotify er jo flott det, men det er jo kun flott om noen faktisk finner musikken og velger å lytte. Er veldig kjapt å gå seg litt fast i egne spillelister eller whatever spotify forsøker å pushe. Tror kanskje kreativitet på feks spillejobber med backdrop eller picks el med bandnavn og gjerne short url til spotify. Snakk med andre i bransjen, hør hva de gjør, forsøk å gjøre en swap for felles markedsføring.

Den tradisjonelle utgivelsen var jo tidligere i stor grad avhengig av rett backing fra label'n. At de orket å pushe og markedsføre. Idag blir jo noen veldig store uten å høre til stor label.
Har hørt mer på første skive idag og den vokser på meg. Men etter å ha hørt gjennom så kom jeg til å tenke på engelsk rettskriving av alle ting. Merkelig ting særlig for en med dysleksi og generelt dårlig skriftlig språk, I see the irony

Låten deres som heter "Where the cold winds blow" har en flertalls s(?) men kan vind være i flertall? Frasen på engelsk iirc er Where the cold wind blows.

Kan jo være at det ligger et skjult budskap her som jeg ikke ser, eller bare en typo.
«Where the winds blow» er et mye mer mystisk/episk utsagn enn «where the wind blows», som er mer håndfast og direkte henvisning til der hvor vinden faktisk blåser.

Sånn er i hvert fall hvordan jeg leser det.
Sist endret av trilobites; 25. november 2018 kl. 01:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Idag ble det mer lytting til Not The Band. Og da tenkte jeg på å google not the band. Nix treff. Hverken på band navn, låter eller lyrics. Så her er en liten grasrot innsats for å få ballen til rulle

Nå har dere første låt på Genius. Skrev kjapt ned teksten på Everybody needs a bit of pain. Gå gjerne over og korriger feil. Var litt vanskeligere enn jeg trodde å skrive ned en låt ord for ord. Everybody needs a bit of pain, lyrics.

Not the band
First album; From the basement
Songs:
1: The only love I've ever known
2: Done it
3: Shaken like a leaf
4: Unrequited
5: Biblical Sin
6: Sins like mine
7: When you were mine
8: Shrapnel of a love affair
9: Where the cold winds blow
10: The future has passed
11: Everybody needs a bit of pain

Not the Band Second album: Shades of blue
1: A different shade of blue
2: Blood in the bathwater
3: Nights in Poortown
4: Going home
5: Need to Believe
6: Devil in me
7: How wrong we are
8: Angel footprints in the snow
9: His own god
10: Hearts like China

Both albums: Bullet in the head productions

Hva er din favoritt av disse to album? Og hva er dine topp 3 låter fra disse albumene?

Mine 3 favoritter fra albumet Shades Of Blues:

Nights in Poortown
Devil in me
How wrong we are

Topp 3 fra albumet From The Basement

Everybody Needs A Bit Of Pain
Biblical Sin
Sins Like Mine
Sist endret av random67489; 4. desember 2018 kl. 08:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Wow, tusen takk! Bra at det faller i smak. Da er det vel bare å glede seg til det nye albumet som kommer om ikke alt for lenge Av det jeg har hørt har det potensiale til å toppe alt, med forbehold om subjektivitet selvfølgelig. Skal komme flere på tekster på genius fremover!


Min topp 3 fra From the Basement:

Everybody Needs a Bit of Pain

The Future Has Passed

When You Were Mine


Topp 3 fra Shades of Blue:

Devil in Me

Hearts like China

A Different Shade of Blue
Sist endret av Houndour; 4. desember 2018 kl. 19:16.
What do you know, Not The Band dukker nå opp hos Google
Litt slakk indeksering fortsatt så kun denne tråden som dukker opp, men linkene jeg la inn igår blir nok plukket opp ganske snart samt at Genius også vil dukke opp om noen dager. Det er jo mange andre lyrics sider, kan være en god ide å sørge for at Not The Band er godt representert på flere. Alt slikt vil gjøre Not The Band mer synlig på Google.

Som du ser la jeg inn spotify linker til album og låter direkte samt til Not The Band så kanskje blir de også indeksert nå.

Har dere tenkt noe på tjenester som ultimate-guitar og nortabs etc? Slikt hjelper også godt på å øke treffene samt at det kan være en liten tip-of-the-hat til fans som faktisk ønsker å lære å spille låtene deres. Kanskje jeg plukker et par låter om jeg får ånden over meg i helga.
Ja, virker som dette hjalp! Skal ta med tipsene videre, vært gøy å fått til noe på ultimate og nortabs
Dette er jo glimrende kassegitar låter. Tekst og akkorder holder lenge. Kanskje ta med et par bassganger på låter der de er viktig. Det trenger ikke være fullt tab på hele låten liksom. Bare gjør det enkelt og korrekt slik at folk hører det er riktig tone. Det viktigste fra deres synspunkt eller fra Not The Bands synspunkt er jo effekten det gir at låtene faktisk ligger ute på slike sider, både i forhold til søkemotorer men også slik at det kanskje raskere blir en greie blant lytterne og andre som leter etter kule låter å spille i americana sjangeren.
Nå har det kommet ut tabs til et par sanger!

Need to Believe
A Different Shade of Blue

The Only Love I've Ever Known
Sist endret av Houndour; 10. desember 2018 kl. 19:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Hva skjer med Not The Band? 3 album og fortsatt ingen konserter? Gutta må komme seg ut på landeveien og spille på puber, barer osv slik at flere finner musikken. Er lett å drukne på spotify, det betyr jo ikke automatisk at musikken ikke er bra eller at folk heller hører på annen musikk. Kan like godt være at folk er fast i sine spillelister og ikke får med seg nye artister.
▼ ... over et år senere ... ▼
Nytt prosjekt fra folka bak Not The Band! Moonshot Minions er et indie-cinematic metal band som vil slippe én låt pr dag fra 21.11 til 25.12. Jeg har bare hørt et knippe av sangene så langt, men de sier at det vil bli rock, americana, metal, jazz og ymse hybrider.

Tre låter ute så langt!

Rettelse: Det blir sluppet sanger fra både Moonshot Minions og Not The Band gjennom denne perioden
Sist endret av Houndour; 22. november 2021 kl. 13:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.