Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 4201
Heisann!
Så jeg skulle selge en jailbreaket ps3 på finn. En person kontaktet meg angående dette og lurte på om jeg ville bytte mot han sin PS4. Vi ble enige i dette og bestemte oss for å begge to sende varene idag. Jeg sendte min idag formiddag og han skulle sende sin rundt kl 16:00.
Når klokken var litt over 4 fikk jeg melding fra han om at han ikke hadde fått lov av sin biologiske mor å bytte. Jeg spurte han dagen før om han hadde fått lov av sine foresatte (han bor oss fosterforeldre) og det hadde han påstått.
Siden han ikke kunne bytte foreslo jeg at han kunne betale meg for den og det var han forsåvidt enig i, men han har ikke penger. Jeg skrev melding til en av fosterforeldrene som sa at de ikke kunne legge ut til han. Han måtte jobbe for pengene, noe han kunne gjøre til uka.
Nå sitter jeg her og litt usikker på hva jeg skal gjøre. Jeg vil ha pengene eller ps4-en sendt idag. Jeg ville jo ikke at han skal kunne ta ut pakken uten noen form for betaling.
Skal den returenes koster det jo 320kr bare i frakt.
Kan jeg stoppe pakken i posten slik at han ikke kan ta den ut?

-Takk for alle svar!
Ring posten og be dem sende den i retur til deg med engang den kommer fram. Trur ikke du kan stoppe pakken sånn helt uten videre.
Det er en veldig kjedelig situasjon du har havnet i, dette virker veldig uprofesjonelt løst, siden begge to skulle postlegge sine pakker samme dag, og ingen av dere har kontrollen om den andre holder sin del av avtalen. Jeg foreslår at du burde prøve å kontakte fosterforeldrene hans igjen, siden det da mest sannsynlig er de som har foreldre-rollen for barnet, og forklare at "kjøper"(som jeg kommer til å kalle han) kan få f.eks fjorten dager til å betale for seg, hvis ikke så har du mulighet til å anmelde "kjøper"(selv om kjøper er under femten år) for svindel. (Og skremme ham med denne taktikken.)
Du skriver at dette foregikk på Finn, men så lenge du ikke har reélle bevis for at det faktisk har foregått en handel, så kan det nok fort bli vanskelig å få igjen pakken din.

Jeg håper det løser seg for deg!
Sitat av Guvernøren Vis innlegg
Det er en veldig kjedelig situasjon du har havnet i, dette virker veldig uprofesjonelt løst, siden begge to skulle postlegge sine pakker samme dag, og ingen av dere har kontrollen om den andre holder sin del av avtalen. Jeg foreslår at du burde prøve å kontakte fosterforeldrene hans igjen, siden det da mest sannsynlig er de som har foreldre-rollen for barnet, og forklare at "kjøper"(som jeg kommer til å kalle han) kan få f.eks fjorten dager til å betale for seg, hvis ikke så har du mulighet til å anmelde "kjøper"(selv om kjøper er under femten år) for svindel. (Og skremme ham med denne taktikken.)
Du skriver at dette foregikk på Finn, men så lenge du ikke har reélle bevis for at det faktisk har foregått en handel, så kan det nok fort bli vanskelig å få igjen pakken din.

Jeg håper det løser seg for deg!
Vis hele sitatet...
Hei! Takk for svar.
Det meste foregikk på finn ja. Mener du at det kan bli vanskeligheter i å stoppe pakken og få den returnert?
Uvaksinert 👍
Ser ut som posten har en tjenste som du kan kjøpe som kan prøve å stoppe pakka.
http://www.nettavisen.no/na24/posten...423218220.html

http://www.posten.no/740/postoppkrav...elop-for-pakke
Sist endret av daffe; 13. august 2016 kl. 19:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du kan jo ikke bevise at du har solgt noe til "kjøper" så lenge det ikke har vært en dialog mellom dere på "Kjøp og Salg sider", eller på SMS.
(Jeg kommer til å sende en privat melding hvor jeg går mer i detalj.)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Guvernøren Vis innlegg
Du kan jo ikke bevise at du har solgt noe til "kjøper" så lenge det ikke har vært en dialog mellom dere på "Kjøp og Salg sider", eller på SMS.
Vis hele sitatet...
Hugs at i sivile saker handler det om sannsynsovervekt. At du har hatt ei annonse på finn, og kan vise til ei postkvittering for ein sendt gjenstand vil telje i din favør. At vedkommande har tatt kontakt (t.d. SMS eller telefon) vil vere eit anna moment som dokumenterer at ein avtale har funne stad.

Så ein telefonsamtale, dokumentert ved tidspunkt, kan vere nok i ein slik situasjon. Hovudproblemet er gjerne at det er ressurskrevjande å kreve innn pengane, og om personen er under 15 år er det relativt lite å gjere.
Sitat av daffe Vis innlegg
Ser ut som posten har en tjenste som du kan kjøpe som kan prøve å stoppe pakka.
http://www.nettavisen.no/na24/posten...423218220.html

http://www.posten.no/740/postoppkrav...elop-for-pakke
Vis hele sitatet...
Lurer på om det bare gjelder med postopkrav...

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Hugs at i sivile saker handler det om sannsynsovervekt. At du har hatt ei annonse på finn, og kan vise til ei postkvittering for ein sendt gjenstand vil telje i din favør. At vedkommande har tatt kontakt (t.d. SMS eller telefon) vil vere eit anna moment som dokumenterer at ein avtale har funne stad.

Så ein telefonsamtale, dokumentert ved tidspunkt, kan vere nok i ein slik situasjon. Hovudproblemet er gjerne at det er ressurskrevjande å kreve innn pengane, og om personen er under 15 år er det relativt lite å gjere.
Vis hele sitatet...
Han sa han var 15 år.
Sist endret av PS3HACKER; 13. august 2016 kl. 19:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av PS3HACKER Vis innlegg
Han sa han var 15 år.
Vis hele sitatet...
Ok. Da kan du anmelde saka om vedkommande ikkje sender den i retur eller betaler, men det er ein anmeldelse som står i stor fare for å verte lagt vekk. Du bør mao. halde ein dialog med fosterforeldra, og få dei til å sørge for at vara vert sendt i retur.
Hei.

Du skriver ikke noe om at du har bevis for at det har foregått et salg på f.eks SMS. Så derfor virker det vanskelig for at du kan kreve å få tilbake pakken eller betaling.

De pakkene som kommer til meg i posten trenger jo ikke jeg å betale noe for, så lenge jeg ikke har "inngått en avtale" med f.eks Ebay om å kjøpe noe.

Så jeg vil nok:
A) Snakke fosterforeldrene til fornuft med at pakken enten må sendes i retur eller at "Kjøper" betaler for den.

Eller:
B) Skremme "Kjøper" med politianmeldelse for å få tilbake pakken.

Som "vidarlo" skriver så vil det være tid og ressurskrevende for politiet å få til en sak ut av dette, men du kan jo allikevel skremme han med anmeldelsen.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ok. Da kan du anmelde saka om vedkommande ikkje sender den i retur eller betaler, men det er ein anmeldelse som står i stor fare for å verte lagt vekk. Du bør mao. halde ein dialog med fosterforeldra, og få dei til å sørge for at vara vert sendt i retur.
Vis hele sitatet...
Kan jeg kreve noe betaling angående frakten på den vist han returnerer den?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av PS3HACKER Vis innlegg
Kan jeg kreve noe betaling angående frakten på den vist han returnerer den?
Vis hele sitatet...
Ja, i utgangspunktet bør du kunne kreve det. Men uansett ville eg fokusert på å få den tilbake i utgangspunktet, og ignorert det inntil du faktisk har den på veg tilbake til deg. Antar verdien av vara er forholdsvis mykje større enn fraktkostnad.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ja, i utgangspunktet bør du kunne kreve det. Men uansett ville eg fokusert på å få den tilbake i utgangspunktet, og ignorert det inntil du faktisk har den på veg tilbake til deg. Antar verdien av vara er forholdsvis mykje større enn fraktkostnad.
Vis hele sitatet...
Okey, det vil jeg!
Så det vil si at jeg kan true med politianmeldelse selv om han ikke har varen? Han har altså ett ansvar ovenfor den?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av PS3HACKER Vis innlegg
Okey, det vil jeg!
Så det vil si at jeg kan true med politianmeldelse selv om han ikke har varen? Han har altså ett ansvar ovenfor den?
Vis hele sitatet...
Ja, det kan du. Men ofte så løyser ting seg enklare om du er... løysingsorientert. Snakk med vedkommande, be han sende i retur, og hald fosterforeldra informert, og nevn at ja, politianmeldelse er aktuelt om du ikkje får vara i retur.