Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  99 8931
Jeg snakker om stipendsystemet i den videregående skole, det er skakkjørt! Vannvidd! Man får et utstyrsstipend som dekker skolemateriell, greit nok, men så har vi resten. Av heller ukjente grunner får elever penger ettersom hva foreldre tjener, hvor man søsken man har, om foreldrene er skilt og lignende. Dette fører til at jeg sitter med 890 kroner i stipend, mens andre får oppmot 20 000. Hvorfor, og jeg gjentar, hvorfor, går disse pengene til elevene? Ingenting som har med skolegangen å gjøre koster så mye, det blir rett og slett gaver som går til alt annet enn skole. Disse pengene burde vært gitt som barnebidrag til foreldrene, ikke som stipend.

Krever vi revolusjon? Absolutt!
Sist endret av Kyrios; 12. juli 2011 kl. 22:47.
Ingen revolusjon takk. Jeg er blant de heldige som får 20 000.
Stipendsystemet er helt forvridd i Norge! Fikk bostipend og alt det vanlige stipend, totalt 50-60.000kr i aaret, hvordan skal det dekke en leilighet og livsopphold i Oslo? I Juni har vi fortsatt skole, men jeg faar ikke stipend for denne maaneden.

Noe maa gjoores!
Sist endret av kongs1; 12. juli 2011 kl. 22:50.
Dersom elever på videregående skole med foreldre som tjener lite, og som er blant ett av mange søsken, skal kunne gå på skole, trenger de stipend. Om de ikke fikk det ville mange måttet jobbe istedenfor å ta en utdannelse. Derfor burde stipendet være lagt opp slik det er.

Satser kan selvsagt diskuteres.
Helt enig med ts.

Jeg har skilte foreldre, men får ikke stipend på grunn av at "stefaren" min tjener for mye. Han har jo ingen omsorgsplikt ovenfor meg. Jeg har fem søsken...

Blir litt trist inni meg
Sist endret av ragedAsian; 12. juli 2011 kl. 22:52.
Kyrios's Avatar
Trådstarter
Sitat av kongs1 Vis innlegg
Stipendsystemet er helt forvridd i Norge! Fikk bostipend og alt det vanlige stipend, totalt 50-60.000kr i aaret, hvordan skal det dekke en leilighet og livsopphold i Oslo? I Juni har vi fortsatt skole, men jeg faar ikke stipend for denne maaneden.
Vis hele sitatet...
Ser problematikken. Tragisk at hundretusenvis av kroner skal finansiere allerede bortskjemte drittunger når det sitter folk som deg og praktisk talt må leve på vann og brød.
Sist endret av Kyrios; 12. juli 2011 kl. 22:53.
Sitat av Drachir Vis innlegg
Dersom elever på videregående skole med foreldre som tjener lite, og som er blant ett av mange søsken, skal kunne gå på skole, trenger de stipend. Om de ikke fikk det ville mange måttet jobbe istedenfor å ta en utdannelse. Derfor burde stipendet være lagt opp slik det er.

Satser kan selvsagt diskuteres.
Vis hele sitatet...
Jeg ble tvunget til aa jobbe hverdag paa kvelden, etter skole. Hadde oonsket at jeg kunne ha satset alt paa skolearbeid og gjort det mye bedre..
FIY, min far er ufooretrygdet og min mor bor i Spania, hun hjalp meg med det hun kunne..
For å ikke glemme at, systemet ikke fungerer...

Jeg ble nektet alt untatt utsyrsstipend, de påsto jeg ikke hadde ungdomsrett, noe de fleste på vgs har, haha! Sjekket også med fylkeskommunen, de sa jeg hadde det. Såååe

Systemet er urettferdig ja, og nei det fungerer ikke.
Når jeg kontaktet senere under lærlingtiden min, etter saken mot dem ang ungdomsrett så nekter de gi meg bostipend når jeg har 29km til jobb, men det er IKKE busstilbud eller noe som helst. De mente at de ikke trengte ta hensyn til sånt... mens kompisen min får bostipend 24 km fra jobb med dårlig busstilbud ( bedre enn mitt busstilbud som ikke finnes)
Sitat av ragedAsian Vis innlegg
Helt enig med ts.

Jeg har skilte foreldre, men får ikke stipend på grunn av at "stefaren" min tjener for mye. Han har jo ingen omsorgsplikt ovenfor meg. Jeg har fem søsken...

Blir litt trist inni meg
Vis hele sitatet...
men han må betale barnebidrag. Og hvor mye han må betale hver måned er relativt til lønnen (til en viss grad). Selv om han ikke er den forsørger har han fortsatt et økonomisk ansvar ovenfor deg.
Superlurker
merulz's Avatar
Get a job?
Du er heldig som bor i Norge og faktisk får penger for å bruke en dyr skolegang (som veldig mange driter i).
Dersom staten har bestemt at dine foreldre tjener såpass mye at de kan hjelpe deg, så får du ta det opp med foreldrene dine. Blir rått urettferdig hvis alle får en fast sum med penger, og noen får en enda større pengepott fra far i tillegg.

Mulig jeg bare er bitter fordi jeg måtte jobbe ved siden av skolen, slik at jeg kunne bo alene i en leilighet med bra standard. Samtidig som jeg måtte kjøpe VGS bøkene selv. Nå får dere låne bøkene gratis også, sammen med en sterkt rabattert laptop. Dere trenger ikke utstyrsstipend engang.
Sist endret av merulz; 12. juli 2011 kl. 23:00.
Kyrios's Avatar
Trådstarter
Sitat av merulz Vis innlegg
Get a job?
Mulig jeg bare er bitter fordi jeg måtte jobbe ved siden av skolen, slik at jeg kunne bo alene i en leilighet med bra standard.
Vis hele sitatet...
Det er nok jeg som er den bitre av oss, er jeg redd. Allikevel går du glipp av noe av poenget mitt; jeg er absolutt for at staten skal være med på å jevne ut forskjeller i samfunnet - det som plager meg er at pengene ikke går direkte til foreldrene. Disse pengene har heller ingenting med skolegang å gjøre, men fordeles likevel på en slik måte at dersom man velger å ikke gå på videregående får man ikke et rødt øre, uavhengig av om foreldrene er aldri så fattige.
brukertittel
Widow's Avatar
Sitat av merulz Vis innlegg
Dere trenger ikke utstyrsstipend engang.
Vis hele sitatet...
Jo, fordi utstyrsstipendet går til leie av laptopen. Det var i hvertfall sånn på min skole.
Bortebostipendet kan umulig være for å dekke både leie/utgifter i forhold til leilighet OG utgifter til mat. Tror nok heller dette stipendet skal være for én av delene, også må foreldre hjelpe til med annet. Jeg for min del klarte meg helt okay på 36.000kr i året (altså et helt skoleår), som er det man får i bortebostipend. Dette klarte jeg bare fordi mine foreldre stiller opp og betaler/betalte for alle utgifter med unntak av mat og lignende!
Har to søsken født etter '93, foreldre tjener normal lønn, samt at jeg skal gå på skole over 3 timer hjemmefra i år. Totalt får jeg 38.980kr eller noe sånt, noe som knapt dekker hybel. Pga. at jeg får så "lite" i stipend, så må jeg skaffe meg en jobb for å tjene penger til mat og forbruksvarer, og da har jeg mest sannsynlig ikke noe penger igjen til en eventuell luksus innimellom.

Jeg synes at stipendet burde heves littegrann ihvertfall, spesielt mtp. at jeg har hørt at stipendet har vært det samme i flere år (Om ikke tiår), uendret av inflasjon, og pengene blir mindre verdt. Snart må vel studenter bo i noen vrak av noen hybler og leve på kneippbrød med kun First Price-smør på.

Jeg vil at stipendgrensen skal heves noe i forhold til hvor en bor, gjennomsnittlige hybelpriser etc., samt at det med foreldres inntekt og antall søsken ikke skal spille en så stor rolle.
Sitat av Maol33t Vis innlegg
Bortebostipendet kan umulig være for å dekke både leie/utgifter i forhold til leilighet OG utgifter til mat. Tror nok heller dette stipendet skal være for én av delene, også må foreldre hjelpe til med annet. Jeg for min del klarte meg helt okay på 36.000kr i året (altså et helt skoleår), som er det man får i bortebostipend. Dette klarte jeg bare fordi mine foreldre stiller opp og betaler/betalte for alle utgifter med unntak av mat og lignende!
Vis hele sitatet...
OK, hva om foreldrene kan ikke hjelpe deg da? Mange som har fattige foreldre..
Mener aa huske jeg fikk ca. 3600 bostipend(!? I Oslo? Come on..), pluss Grunnstipend paa 1900 ca.
Skjoonner heller ikke hvorfor ALLE skal faa stipend(890kr.)? Heller spare de pengene til noe annet, f.eks. oss vanskeligstilte aa gjoore livet litt bedre (alt hjelper!)
Homo Luminous
wavezor's Avatar
Får ikke bostipend fordi jeg bor '39,7' km fra skolen min, der er jo helt fucked. Gidder ikke ta buss og komme hjem kl. 6 på kvelden grunnet masse ventetid og kjøring. Faen ta dette systemet.
Sist endret av wavezor; 12. juli 2011 kl. 23:24.
Kongs1:

Tror du tolket innlegget mitt litt feil? Selvfølgelig mener jeg ikke at dette er nok stipend, langt i fra. Skulle gjerne ønske at mine foreldre hadde sluppet å hjelpe til. Her kan du lese om hvordan NAV tvinger foreldrene til å betale leie - selv for "barn" over 18 år.

Alle får 890,- fordi dette er det det koster å leie PCen på VGS.
Får 890 kroner. Pc koster 850, da sitter jeg igjen med 40 kroner til blyant, skriveblokker, busskort osv. Bare busskort koster her langt over 2k iløpet av et skoleår.
Sitat av Maol33t Vis innlegg
Kongs1:

Tror du tolket innlegget mitt litt feil? Selvfølgelig mener jeg ikke at dette er nok stipend, langt i fra. Skulle gjerne ønske at mine foreldre hadde sluppet å hjelpe til. Her kan du lese om hvordan NAV tvinger foreldrene til å betale leie - selv for "barn" over 18 år.

Alle får 890,- fordi dette er det det koster å leie PCen på VGS.
Vis hele sitatet...
Da beklager jeg Maol33, tolket det litt feil da ja

Men uansett, kan ikke foreldrene hjelpe til med aa dekke det smaee beloopet da? 890kr fra hvert ungdom som har en rik papa, blir fort veldig mye etterhvert.
Utstyrsstipendet jeg fikk, var ikke nok til å dekke utstyrskostnadene. Jeg måtte betale 1500 i materialpenger, 800 i bøker og mange mindre utgifter som kladdebøker, penner osv.
Utstyrsstipendet var 1850 kroner.
Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
Har to søsken født etter '93, foreldre tjener normal lønn, samt at jeg skal gå på skole over 3 timer hjemmefra i år. Totalt får jeg 38.980kr eller noe sånt, noe som knapt dekker hybel. Pga. at jeg får så "lite" i stipend, så må jeg skaffe meg en jobb for å tjene penger til mat og forbruksvarer, og da har jeg mest sannsynlig ikke noe penger igjen til en eventuell luksus innimellom.

Jeg synes at stipendet burde heves littegrann ihvertfall, spesielt mtp. at jeg har hørt at stipendet har vært det samme i flere år (Om ikke tiår), uendret av inflasjon, og pengene blir mindre verdt. Snart må vel studenter bo i noen vrak av noen hybler og leve på kneippbrød med kun First Price-smør på.

Jeg vil at stipendgrensen skal heves noe i forhold til hvor en bor, gjennomsnittlige hybelpriser etc., samt at det med foreldres inntekt og antall søsken ikke skal spille en så stor rolle.
Vis hele sitatet...
Akkurat hvilken livsgode har du som student fått av staten. Når har noen sagt at en student ikke skal jobbe ved siden av.

Livet er hardt, men dette er langt ifra hardt.
Sitat av Ivar Vis innlegg
Akkurat hvilken livsgode har du som student fått av staten. Når har noen sagt at en student ikke skal jobbe ved siden av.

Livet er hardt, men dette er langt ifra hardt.
Vis hele sitatet...
VGS som alle har krav paa aa ha, og studenten er mindreaarig? Litt urettferdig syntes jeg, hvertfall hvis studenten vil gjerne ha VGS utdanning, men er saa vanskeligstil at han/hun maa jobbe istedenfor.
Ville da ha hatt en mulighet isaafall aa laane penger, akkuratt de som studerer enn hooyere utdannelse(Opptil. 110.000kr dekket, hvorav 40% blir omgjort til stipend)
Tror det var maks 10.000kr man fikk laane av laanekassen..
Synes det er helt feil ja. En kompis av meg får 20 000 i stipend, fordi det står 0 eller noe i inntekt hos faren (som eier eget firma). Han sier det er feil og har "glemt" å skrive inn eller noe, men vet jo godt at han snylter. Ganske bittert og tenke på at de er styrtrik og enda får bøttevis med penger, ja..
Sitat av Er0 Vis innlegg
Synes det er helt feil ja. En kompis av meg får 20 000 i stipend, fordi det står 0 eller noe i inntekt hos faren (som eier eget firma). Han sier det er feil og har "glemt" å skrive inn eller noe, men vet jo godt at han snylter. Ganske bittert og tenke på at de er styrtrik og enda får bøttevis med penger, ja..
Vis hele sitatet...
Dette går ikke på stipendsystemet, men at kompisen din er en snyltende igle som ødelegger for fellesskapet.

Kontakt lånekassen og meld inn svinet.
Title of titles
bamsegutt's Avatar
Foreldrene mine hadde stort lån, middels inntekt, jeg har to søsken. Jeg fikk utstyrsstipendet på 800kr og så kompisene mine (som hadde minst like god råd som meg) kjøpe seg fete klær, pcer, mobiltelefoner og alkohol for de 20 000 de fikk i stipend siden foreldrene var skilt. Jeg kan ikke si jeg hadde penger til det på den tiden, til tross for at foreldrene mine bor sammen. Idiotisk system.
Sist endret av bamsegutt; 12. juli 2011 kl. 23:56.
faen så mye whining, om noen shitkids ikke får 20 000 i halvåret siden foreldra har boblebad og drikker champis til middag hver dag så er vel det for faen ikke resten av de med foreldre som tjener under snittet sin skyld?
Et borteboerstipend på 3100 kr kommer man ikke langt med når man har husleie og strøm.
Har ikke foreldre penger å spytte inn med, sliter man noe jævlig.

Jeg tenkte å spare mine foreldre for den økonomiske belastningen ved å måtte gi meg penger, ettersom jeg faktisk er 21 år, og at de har nok med å betale sine egne regninger. Derfor søkte jeg studielån på 20.000 når jeg fant ut at stipendet ikke var i nærheten til å strekke til.
Men når jeg fikk den ferdigbehandlede søknaden tilbake kunne lånekassen tilby meg rause 2000 kr fordelt på månedlige utbetalinger for vinteren/våren 2011.
Et beløp som var så latterlig at jeg ikke fant ord for det, så jeg droppa hele greia.
Dette var ikke penger jeg hadde tenkt til å kjøpe øl for i russetida, men penger jeg egentlig trengte for å klare meg.
Jeg hadde faktisk ikke råd til middag mange uker iløpet av skoleåret, noe som i og for seg er rimelig alvorlig.
Men ettersom jeg vet hvor tregt staten arbeider, så jeg ingen vits med å ringe til lånekassen for å klage på behandlingen av søknaden heller.
Da behandlingstiden for søknad av lån var på flere måneder.
Sist endret av shitrich; 13. juli 2011 kl. 00:06.
Title of titles
bamsegutt's Avatar
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
faen så mye whining, om noen shitkids ikke får 20 000 i halvåret siden foreldra har boblebad og drikker champis til middag hver dag så er vel det for faen ikke resten av de med foreldre som tjener under snittet sin skyld?
Vis hele sitatet...
Har du misforstått hele tråden?
890kr stipend. å for det skal jeg kjøpe bukse, hammer, sko, og annet utstyr. tror det kom på rundt 2500, og da hadde skolen fått rabatt av de vi handla hos. ( går bygg og anlegg )

Får ikke noe annet stipend utenom, mens de som får, kjøper seg snus, klær, kebab og alt annet søppel...
Ja, Stipendsystemet er mildt sagt r**kjørt.
Jeg får 75k i året og utstyr koster mer en det jeg får!
Sitat av pyth0n Vis innlegg
Jeg får 75k i året og utstyr koster mer en det jeg får!
Vis hele sitatet...
Da lurer jeg på åssen utstyr du trenger?
Hva med aa klage til media for aa sette fart i sakene ang. endring i laanekassesystemet eller opprette en gruppe paa facebook(hvis ikke noen andre har allerede gjort det?) Kjenner mange som vil se til en endring i dette systemet.

Selvom jeg er nettop ferdig med VGS, saa vil jeg ikke se andre ungdommer paa VGS slitte saa mye.

Siden jeg ikke faar eller vil faa penger for Juni maaned for aa betale husleiet mitt, har jeg maattet gaa til NAV og be om stootte hos dem, noe de sier jeg klarer meg fint med 100 kroner disse tre dagene og at jeg maa gaa 10km til kontoret dems siden de vil ikke kjoope maanedskort til meg. Takk laanekasse for aa ikke ha gitt meg stipend for Juni maaned!
Sist endret av kongs1; 13. juli 2011 kl. 00:15.
ja. systemet er fucked. skilteforelde, men bor bare hos mamma. pappa i utlandet. men jeg får bare de 860 kronene. min venn bor 40-60 hos far og mor. og siden han bor mest hos morern. minimalt mer. så er det henens intekt som gjelder. den er lavere enn min mor. men tilgjengjeld tjener faren 2mil i året. og betaler halvparten av alt til min venn. og itilleg får han 20k som han bruker på crap og uskoleting.

mens jeg får nada... fuck the system.
Sitat av Petterjfs Vis innlegg
ja. systemet er fucked. skilteforelde, men bor bare hos mamma. pappa i utlandet. men jeg får bare de 860 kronene. min venn bor 40-60 hos far og mor. og siden han bor mest hos morern. minimalt mer. så er det henens intekt som gjelder. den er lavere enn min mor. men tilgjengjeld tjener faren 2mil i året. og betaler halvparten av alt til min venn. og itilleg får han 20k som han bruker på crap og uskoleting.

mens jeg får nada... fuck the system.
Vis hele sitatet...
Veer glad for at du bor hos moren din du du trenger vel ikke saa mye penger vel?
LSHMSFOAIDMT
Bmariuz's Avatar
Personlig synes jeg stipend burde gis til studenter som virkelig trenger det, eks borteboere, studenter med lang reisevei etc, ikke bortskjemte 15 år gamle jenter som endelig kan gå på shoppingspree med sitt eget bankkort... Det burde være obligatorisk å skrive en A4 side om hvorfor akkurat du bør få stipendet.
Sist endret av Bmariuz; 13. juli 2011 kl. 00:25.
Av beste sort!
Kålroten's Avatar
Stipendsystemet gjør at det lønner seg å bidra mindre til samfunnet (betale mindre skatt, ved å ha dårligere betalt jobb, eller ingen jobb), mens de som faktisk betaler mye skatt får svi!
Sitat av Bmariuz Vis innlegg
Personlig synes jeg stipend burde gis til studenter som virkelig trenger det, eks borteboere, studenter med lang reisevei etc, ikke bortskjemte 15 år gamle jenter som endelig kan gå på shoppingspree med sitt eget bankkort... Det burde være obligatorisk å skrive en A4 side om hvorfor akkurat du bør få stipendet.
Vis hele sitatet...
Dette hadde bare gjort at systemet gaar bare treigere og treigere med tanke paa behandlingstid. Jeg maatte vente i hele 4 maaneder ETTER skolestart for aa i det hele tatt faa stipend. (Fikk inkasso og ble truet med aa bli kastet ut av studentboligen min, med politi makt osv. hvis jeg ikke gikk frivillig)
Jeg fikk 500 kr i mnd da jeg gikk sisteåret på vgs i fjor, jeg bodde en time unna faren min, som jeg ikke har noe som helst kontakt med at all å han støtter meg på ingen måte økonomisk eller med noe annet i livet mitt. Men pga at han tjener fett så fikk jeg ikke borteboer (siden jeg bodde nærmt han og han hadde for "høy" lønn til at jeg fikk noe mer).
Må også nevne at jeg da var 20 år gammel og han derfor ikke er pliktig til å betale barnebidrag ellernoe slikt.


helt ærlig ser jeg ikke rettferdigheten der når andre folk som har "ok" rike foreldre som bor 3 timer unna får oppimot 60 tusen i året. Mamma er for å nevne det uføretrygdet. så ja, systemet er bra f'ed for å si det mildt.
Sist endret av Juliaan; 13. juli 2011 kl. 00:33.
Det er ganske heftige beløp som betales ut. At normale VGS-elever har behov for så mye penger (som ikke går til skolemateriell, men heller andre behov) har jeg vanskelig for å tro. Beregningene baserer seg på matematikk (foreldres lønn og sivilstatus, antall søsken og andre forhold), og sier ikke nødvendigvis noe om hvorvidt vedkommende har et behov for et ekstra tilskudd. At læremidler skal være gratis for alle er jeg tilhenger av, og derfor burde stipendet tilpasses deretter (og ikke gi ut heftige summer eller for lite i forhold til noen utdanningsporgram).
Sitat av wavezor Vis innlegg
Får ikke bostipend fordi jeg bor '39,7' km fra skolen min, der er jo helt fucked. Gidder ikke ta buss og komme hjem kl. 6 på kvelden grunnet masse ventetid og kjøring. Faen ta dette systemet.
Vis hele sitatet...
Du har også krav på borteboerstipend hvis reisetiden overstiger 3timer tur retur
skolen min koster 75k i året, og alle bøker og skolesaker må kjøpes inn, ikke store summen men er veldig greit å få betalt skolen ihvertfall, fikk ikke penger før vgs heller, så vi har betalt ca 700k fra egen lomme siden barnehagen!
Sist endret av pyth0n; 13. juli 2011 kl. 00:54.
Sitat av K1ngspm Vis innlegg
890kr stipend. å for det skal jeg kjøpe bukse, hammer, sko, og annet utstyr. tror det kom på rundt 2500, og da hadde skolen fått rabatt av de vi handla hos. ( går bygg og anlegg )

Får ikke noe annet stipend utenom, mens de som får, kjøper seg snus, klær, kebab og alt annet søppel...
Ja, Stipendsystemet er mildt sagt r**kjørt.
Vis hele sitatet...
Bygg og anlegg får jo mer i stipend en folk som går almenn, elektro, helse osv.

Kilde: http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/S...tstyrsstipend/

Dere får 2000,- kr
Sitat av ragedAsian Vis innlegg
Bygg og anlegg får jo mer i stipend en folk som går almenn, elektro, helse osv.

Kilde: http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/S...tstyrsstipend/

Dere får 2000,- kr
Vis hele sitatet...
Da har det skjedd noe feil, for jeg fikk 890 grunnstipend.

edit: Kanskje det er noe nytt år 2011/2012? får jeg er sikker på at jeg ikke fikk 2k.
Sist endret av AirBlaster; 13. juli 2011 kl. 01:12.
Jeg har alltid hatt det inntrykket at de som fikk bra stipend på VGS, var nettopp de som ble mest bortskjemt og overøst av penger gitt av skilte foreldre som konkurrerer om oppmerksomheten til barna sine.

Men fra spøk til alvor så er det noe virkelig rart med dette systemet. Søsteren min får samme, eller omtrent det samme som en kompis av meg. Hun studerer i et østblokk land og han i Bergen. Hun kan spise middag ute hver dag og hun kan gå ''ut'' hver helg. Hun har også en fin leilighet med god beliggenhet helt for seg selv. Kompisen i Bergen derimot lever på det vi gjerne omtaler som cella. Han får akkurat nok til å dekke sine primærbehov.
Er ikke dette en voldsom skjevdeling?

Noen her sier her at man skal være fornøyd med å få gå gratis på gode skoler. Men kan man det når man ikke har nok til å forsørge seg selv? For mange som tar studiene seriøst er det ikke rom for å ha en deltidsjobb på kvelden, da skolen er mer en en fulltidsstilling i seg selv.

Det med at man vil unne seg litt ''luksus'' er jo fullt forståelig. Det å jobbe så mye, (la oss si) fem år uten å kunne ty til en eneste ''utskeielse'' kan jo være med på å bryte ned folk. Ikke rart folk blir skolelei.

Om man ser det fra et slikt synspunkt er det veldig frustrerende å se shitkids rulle seg i penger fra staten, som de overhodet ikke har et behov for. Sikkert også mange andre i samfunnet bortsett fra studenter som sårt trenger disse pengene.
shit was so cash
Anda22's Avatar
Hvorfor klage?
Vi som bor i norge burde faktisk vere glad for at vi får lov og gå på skole.

Heads up, kan ikke vere så vansklig og finne en jobb for og tjene seg litt extra
cash eller spør en noen i slekten om og låne midlertidig til "studentlivet" er over.
Må si meg enig i at systemet ikke fungerer!

Jeg fikk ett grunnstipend på 890kr, dette var ikke nok til å dekke mine utstyrsutgifter første året, da enkeltutgifter som kalkulator aleine blei på 900 kr. Kalkulatoren, samt div kladdebøker, penner, blyanter osv. kom på rundt 1500kr++
Til tross for at stipendet mitt ikke dekket utgiftene, skal ikke jeg gjøre som flesteparten her inne, klage på dette.. At vi får dekket hoveddelen av de ellers forholdsvis små utgiftene er helt greit etter min mening.. De fleste av oss går rundt i bukser som koster mer enn det gjør for å gå ett år på skole i dette landet :P
- dette gjelder da de som kun trenger/får grunnstipend..

De som derimot har skillte foreldre, som ikke nødvendigvis tjener dårlig el. får fort oppimot 20 000 kr pr år for å dekke skoleutgifter.. Disse ungdommene har ikke større utgifter enn ungdommene uten skillte foreldre, så disse pengene går som regel til snus, klær, fyll og det som måtte være... Dette er etter min mening forkasterlig.. jeg kjenner nok av ungdommer med skillte foreldre som får rundt 20 ganger mer stipendpenger enn meg.. Som noen her, skal ikke jeg klage på at ikke jeg også får disse pengene, derimot skal jeg klage på at disse ungdommene får så utrolig mye mer enn oss andre, bare fordi de har skillte forelre.. skolegangen koster rett og slett ikke noe mer pga dette.. Disse pengene burde heller vært gitt til noen som trenger dem mer (feks. borteboere)..

Sitat av pyth0n Vis innlegg
skolen min koster 75k i året, og alle bøker og skolesaker må kjøpes inn, ikke store summen men er veldig greit å få betalt skolen ihvertfall, fikk ikke penger før vgs heller, så vi har betalt ca 700k fra egen lomme siden barnehagen!
Vis hele sitatet...
Etter min mening, har du INGEN ting å klage på.. Du går tydelig vis på en privatskole.. Det vil si at du/din familie har takket nei til ett offentlig og gratis skoletilbud til fordel for en privatskole. Det er en grunn til at det heter privatskole, og det er at den blir drevet private, og derfor koster penger, i mange tilfeller. At du i det hele tatt for ett stipend som er langt høyere enn det alle andre i det norske land gjør bør du være takknemmelig for!


Viss jeg skal sumere opp min mening i ett kort avsnitt:
Systemet fungerer ikke bra. Alt for mange for mye mer penger enn de trenger, og noen for alt for lite! Vi trenger kanskje ikke en "revulusjon", men noen utbedringer vil være på sin plass!
Jeg vil si at det ekstrastipendet for studenter med skilte foreldre (over utstyrstipendet) er en liten "gave" til de menneskene som har opplevd mer tragiske ting i barndommen, f.eks skilsmisse blandt foreldrene.
Til dere som bor sammen med begge foreldrene i samme hus, tenk hvor heldige dere egentlig er, det er mye bedre enn penger. (Nå tenker jeg ikke på de som faktisk TRENGER penger som ikke får.)
Sitat av Hoat Vis innlegg
Jeg vil si at det ekstrastipendet for studenter med skilte foreldre (over utstyrstipendet) er en liten "gave" til de menneskene som har opplevd mer tragiske ting i barndommen, f.eks skilsmisse blandt foreldrene.
Til dere som bor sammen med begge foreldrene i samme hus, tenk hvor heldige dere egentlig er, det er mye bedre enn penger. (Nå tenker jeg ikke på de som faktisk TRENGER penger som ikke får.)
Vis hele sitatet...
Er fullt klar over at å få skillte foreldre kan være traumatisk..
Men...... det er faktisk ikke slik at dette stipende er ment som noen som helst gave pga. dette.. Derfor ser jeg ikke helt poenget i at de får ett stipend som er 20 ganger større en andres, til tross for at utgiftene ikke er nevneverdig større.. Ser du poenget mitt?
Sitat av Znerk Vis innlegg
Er fullt klar over at å få skillte foreldre kan være traumatisk..
Men...... det er faktisk ikke slik at dette stipende er ment som noen som helst gave pga. dette.. Derfor ser jeg ikke helt poenget i at de får ett stipend som er 20 ganger større en andres, til tross for at utgiftene ikke er nevneverdig større.. Ser du poenget mitt?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg ser poenget ditt. Har bare opplevd at veldig mange venner (som ikke har skilte foreldre) har generelt mer penger å rutte med, ikke bare nå, men før også.
Og de foreldre som bor alene har mye mindre penger å bruke på barn(a) deres, fordi de er alene om å betale husleie/strøm etc. (husk: det finnes alltid unntak, og det er ikke enkelt å lage et system som sikrer rettferdighet her i landet..)
Er stipendet egentlig en lokkedue slik at man ikke skal falle for fristelsen og gå rett i jobb? Altså stimulere til utdanning. Skolen er jo gratis?

Problemet med systemet er at det er urettferdig. Har en kompis hvis far eier et av de største pokernettstedene, men han fikk altså 20 000 kr. Men så har jeg blitt fortalt at verden er urettferdig, da.