Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 867
WiFi ruter : Jensen AX1800 wifi6 : https://www.power.no/data-og-tilbeho...ter/p-1197771/

WiFi adapter:Fenvi wifi6 adapter (1800Mpbs) fra aliexpress :
https://www.aliexpress.com/item/1005...Cquery_from%3A


Jada, vi vet alle at å bruke kabel så lenge det lar seg gjøre, er det beste, men så er det ikke alle som har mulighet til dette, så lar vær og komme med kabel forslaget uten å gi andre tips først, takk.

Over til saken : Jeg har hatt/har 4g bredbånd fra Telenor, kort og enkelt fordi de ikke kan bygge ut med kabel hit jeg bor, men jeg er uansett fornøyd da de leverer hastighetene.

https://ibb.co/nz63ZM5

Jeg startet på 50 i hastighet, og deretter økte jeg til 100, og deretter til 200, og deretter til 250, og dette har fungert fint.

Det var først når jeg skiftet til 200 hastighet, da jeg oppdaget at flaskehalsen lå på ruteren/modemet som Telenor ga meg, da bestemte jeg meg for å kjøpe ruteren som nevnt ovenfor, og jeg kan bare si : WOW! denne anbefaler jeg virkelig!


Så kjøpte jeg meg ny pc som jeg bygget selv, men jeg trengte fortsatt trådløs, hva gjorde jeg? jo jeg kjøpte Fenvi wifi6 adapter (1800Mpbs) fra aliexpress.

Jeg fikk stabilt 200/250 i hastighet med dette, til tross for at andre også streamer IP TV og diverse i hjemme.

MEN: i går økte jeg igjen abonnementet fra Telenor til 500 hastighet. Når jeg testet med kabel, så ser jeg at jeg klarer å dra ned denne hastigheten til pc-en, men når jeg er på trådløs, så er hastigheten bare "bitte litt" bedre, altså den ligger et sted mellom 250-300mpbs.

Spørsmålet er nå: er dette peaken som jeg kan få ut trådløst, eller finnes det flere ting jeg kan prøve ut før "kabel er eneste mulighet"?

ifølge dokumentasjonen til Jensen ruteren kan den gi : 1201 Mbps (5 GHz) / 574 Mbps (2,4 GHz) på trådløs, og den WiFi adapteren kan motta : 1800Mpbs


så hvis dette stemmer, så skal det fortsatt være mer enn nok til å få inn 500mpbs hastighet inn til pc-en min via trådløst?
Adapteren er ikke 1800, den er som ruteren 1200 + 574...
Her er det mange faktorer:
Er du på 2,4GHz eller 5GHz? Det er jo ikke sikkert du er på den "beste"...
Redusert dekning går på bekostning av overføringsrate. Du må ta høyde for at du aldri har optimal dekning. En forutsetning for optimal dekning er fri sikt mellom antennene.
Å handle sånt på Alibaba er utenfor min forstand. Jeg får ikke lov av Telenor å gå inn på den linken, sier jo det meste om hvor seriøst dette er.

Hva skjer med andre trådløse enheter, bærbar, pad, mobil osv?
Sist endret av Dough; 4 uker siden kl. 10:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Sitat av Dough Vis innlegg
Er du på 2,4GHz eller 5GHz?
Vis hele sitatet...
Bruker alltid 5GHz

Sitat av Dough Vis innlegg
Hva skjer med andre trådløse enheter, bærbar, pad, mobil osv?
Vis hele sitatet...
Andre enheter er 1 bærbar, ellers er det for det meste smart tv, telefoner og IP TV

Sitat av Dough Vis innlegg
eg får ikke lov av Telenor å gå inn på den linken, sier jo det meste om hvor seriøst dette er
Vis hele sitatet...
men du sier jo : "Adapteren er ikke 1800, den er som ruteren 1200 + 574..." hvordan vet du det da ?

Sitat av Dough Vis innlegg
Du må ta høyde for at du aldri har optimal dekning. En forutsetning for optimal dekning er fri sikt mellom antennene.
Vis hele sitatet...
fullt klar over dette, jeg vet at jeg ikke kan forvente 500, eller 490 eller 480 konstant når jeg er på trådløst, men jeg har jo tross alt fordoblet hastigheten på nettet, og ligger jo ca. på det samme?


side note: når jeg tar hastighetstest fra min Samsung s22, et par meter fra ruteren, så klarer jeg å oppnå over 400 hastighet
Sist endret av kingkentyy; 4 uker siden kl. 10:31.
Har du testet noe dypere med den S22’en? 400 er jo ikke så ille det. Forsøk å gå litt og litt vekk fra routeren for å se hva som skjer hvis dette ikke er gjort. Så er det flere ting en kan justere på, som sendestyrke og kanal/bredde valg.

Så er det en siste ting (selv om du åpenbart er veldig fornøyd). Med Jensen så er alt lotto. Det er ikke bare jeg som har den erfaringen. Hører en litt rundt så er den store anbefalingen å holde seg langt unna. Hadde jeg vært deg ville jeg rett og slett sett om jeg fikk solgt den routeren og heller kjøpt noe annet. Som tp-link, Asus som et par eksempler. Bare ikke Jensen.

Når en har handlet så usikkert ville jeg testet uten det usb adapteret. Så testet med andre ting, som mobilen som du allerede har testet noe. For teste alt det sammen vil jo bare bli et stort rot. Kan jo passe på at den klienten en tester med også er eneste klienten på nettet.
Sitat av kingkentyy Vis innlegg

men du sier jo : "Adapteren er ikke 1800, den er som ruteren 1200 + 574..." hvordan vet du det da ?
Vis hele sitatet...
Sitat av kingkentyy Vis innlegg

WiFi adapter:Fenvi wifi6 adapter (1800Mpbs) fra aliexpress :
https://www.aliexpress.com/item/1005...Cquery_from%3A
Vis hele sitatet...
g****e

Med hilsen

Sherlock Holmes

Så med mindre du er så heldig å ha fått en kinakopi fra kvalitetsleverandøren Alibaba så er det nok bare RF-utfordringer du sitter igjen med. Som over her, prøv å mål hvordan de 400Mbps måler lenger vekk fra ruteren. Hvis du har satt adapteret rett i USB på PC kan du prøve med en USB skjøt for å bedre siktlinjene.. Det du dealer med er det jeg mener er typisk og forventet tap over wifi.
Sitat av Dough Vis innlegg
Det du dealer med er det jeg mener er typisk og forventet tap over wifi.
Vis hele sitatet...
Det tenker jeg også, trådstarter har nok bittelitt for høye forventninger til WiFi generelt. Jeg foreslår i hvert fall å teste det som tidligere er nevnt, og å kjøre ping -t 8.8.8.8 i cmd, og følge med der mens man kjører speedtest.

Da vil man se hvordan responstiden varierer avhengig av belastning. Ideelt sett skal ikke responstiden øke til et tresifret tall ved full speedtest-belastning, for da viser dette at hardwaren «svetter og jobber hardt» for å opprettholde hastigheten, og da er løsningen å skaffe ny og ordentlig hardware.
Sitat av kingkentyy Vis innlegg
Bruker alltid 5GHz
Vis hele sitatet...
Det er heller ikke sånn at 5GHz alltid er bedre fordi det gir høyere teoretisk overføringsrate. Den fordelen går på bekostning av dårligere dekning. 5GHz gir best overføring i fri sikt mens 2.4GHz trenger bedre gjennom hindringer. Fordelen med 5GHz er i stedet ofte mindre trafikk der 2.4GHz gjerne allerede er travelt opptatt med alt mulig rart av IoT-gadgets.

https://www.centurylink.com/home/hel...d-you-use.html
Trådstarter
Jeg flyttet pc-en nærmere ruteren, tok et par tester, og der fikk jeg over 400 under hastighetstest, noe som jeg er veldig fornøyd med! så da er det nok fordi jeg er lite stykke unna at jeg ikke klarer å få hvertfall over 350.

Dette sier meg da at verken usb wifi adapteren eller ruteren er problemet, men at det er sånn det bare er.

Kan et mesh nettverk potensielt hjelpe her?
Sitat av kingkentyy Vis innlegg
Kan et mesh nettverk potensielt hjelpe her?
Vis hele sitatet...
Nei! Nei! Ikke noe mesh!
Aksesspunkter er det du trenger.
Trådstarter
Hva har du imot mesh nettverk?
Sitat av kingkentyy Vis innlegg
Hva har du imot mesh nettverk?
Vis hele sitatet...
Alt. Det burde ikke ha eksistert i det hele tatt, for det er noe forbanna søppel! Komplisert å feilsøke, ustabilitet i tilkobling, og dessuten er det alltid bedre å sette opp selvstendige aksesspunkter, da dette vil være å sette opp et nytt og selvstendig wifi-signal fremfor å videresende / forsterke et eksisterende signal.
Trådstarter
Mange jeg kjenner som har, har spurt er super fornøyde med dette, du er nok den første jeg har hørt si det ikke er bra
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Da kan jeg komme inn fra siden her og si meg helt enig i at mesh er en dårligere løsning enn et aksesspunkt.
Sitat av kingkentyy Vis innlegg
Mange jeg kjenner som har, har spurt er super fornøyde med dette, du er nok den første jeg har hørt si det ikke er bra
Vis hele sitatet...
Det er garantert folk som streamer film hele døgnet, disse merker ingenting til dette på grunn av bufferen. I telefonsamtaler og spill suger det. Lover deg at du angrer.
Her er det litt misvisende informasjon som jeg gjerne vil komme med en oppklaring på.

Om du har 200 linje så kan du fint fremdeles bruke 2.4 ghz. Denne capper på 400-600 mbps og vil sende signaler lenger enn 5ghz gjør.

Hvis man bruker nettverkskort fra aliexpress tror jeg ville forsøkt å testet med kabel da disse selgerne selger mer enn gjerne produkter som ikke matcher spec.
Sitat av 420master Vis innlegg
Her er det litt misvisende informasjon som jeg gjerne vil komme med en oppklaring på.

Om du har 200 linje så kan du fint fremdeles bruke 2.4 ghz. Denne capper på 400-600 mbps og vil sende signaler lenger enn 5ghz gjør.

Hvis man bruker nettverkskort fra aliexpress tror jeg ville forsøkt å testet med kabel da disse selgerne selger mer enn gjerne produkter som ikke matcher spec.
Vis hele sitatet...
Nå har jeg lest gjennom tråden flere ganger og må si at jeg rett og slett ikke finner ut hva du oppklarte her. Det er jo heller enkelte som har sagt fra at 2.4 ghz kunne være et bedre alternativ.

Her vil en ha en hastighet så nære 500 mbps som mulig vil jeg tro (ut i fra hva jeg tolker det som), og da er kanskje ikke 2.4 ghz noe særlig å trakte etter. Spesielt ikke om en har en del annet i området som benytter seg av det. Vil en ha noe lavere hastighet og bedre signal så kan jo klart 2.4 ghz være et alternativ.

Men dette er så individuelt det går an å få det. Selv er det få som forstår at jeg benytter meg av 20 Mhz kanal på 5 ghz, hvor jeg også kunne valgt 40, 80 og 160 Mhz.

En må nesten ta en vurdering på det. Er det f.eks ikke så alt for tykk vegg dette skal gjennom så kan løsningen være å kjøpe seg et skikkelig wifi adapter som en monterer inni maskinen (hvis en har plass) og flytte noe på den routeren en allerede har. Jeg sender signalet selv ca 8 meter og gjennom 2 vegger. Dette med 160 mhz kanal.
Sist endret av FranZe; 4 uker siden kl. 19:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Tok en hastighetstest fra telefonen mens jeg lugget og slappet av i sofaen, ca 6 meter fra ruteren, ingen vegger, her er resultatet:



Sexye saker dette
Sist endret av kingkentyy; 4 uker siden kl. 10:37.