Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  84 6927
Så at think secret skrev at apple var ute etter å slippe en billig consumer-modell 11. Januar. Den skal, for de som er for late til å trykke på linken, visstnok ha 1,25ghz G4 sammen med et kjempelite kabinett og det normale utstyret; wlan, ethernet, dvi et cetera. Think Secret har visstnok en høy andel riktige rykter, så det gjenstår å se om kildene holder mål. For rundt 500$, eller 3000 NOK, så får man altså en pc uten skjerm. Relativt aggressiv prising, hvis man skal tro ryktene. Jeg antar den vil koste rundt 5000 i Norge hvis den blir en realitet.

Jeg har mine tvil på denne ryktet, særlig fordi det betyr at eMacen er totalt utdatert (300$ for en 17" CRT? Ingenting kan rettferdiggjøre det). Det er heller ikke likt Apple å i det hele tatt ha konsumentmodeller hvor man selv kan velge skjermen (eMacc har innebygget skjerm, iBooken trenger en patch fra tredjepart for å kunne ha noe annet enn screen mirroring). Blir iallefall spennende å se, kan bli en fin multimedia/server-boks hvis den virkelig er så liten.
Vi får se, det hadde vært moro.
Hvis dette er tilfelle blir det nok Apple-maskin på lille Loeve óg.
Til gjengjeld skal visst denne modellen ha en ekstern PSU...
kermit-: Til gjengjeld? Er det så dårlig da? o_O
Da blir det nok en mac til hvis rykte er tillfellet. blir spennede.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
SkyFex: Har vel både sine fordeler og ulemper. Jeg for min del foretrekker innebygget, det er jo tross alt en skrivebordsmaskin det er snakk om, ingen laptop.

IvIoyner: Hvorfor lager du ikke nyhet av dette?
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
Fordi det bare er rykter?
Opprinnelig postet av Tias
IvIoyner: Hvorfor lager du ikke nyhet av dette?
Vis hele sitatet...
Er jo fortsatt bare rykter, og ikke en "nyhet" i så måte.

KaldBlod er raskere enn meg på tastaturet, gitt.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Joa, men det har jo ikke stoppet nFF før. Men oki, no biggy, bare et forslag
Ser ut som det kan ha vært mer enn rykter. Apple har saksøkt Think Secret pga blant annet denne saken (CNET News)

Ville tippe at "two other Mac enthusiast sites" er Mac Rumors og AppleInsider, siden de begge har bidratt med info om den nye iMacen.
Bare sånn for å bekrefte ryktene
Hirr. Hver gang apple saksøker noen, så er rykter sanne. Slår aldri feil
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Opprinnelig postet av Tias
SkyFex: Har vel både sine fordeler og ulemper. Jeg for min del foretrekker innebygget, det er jo tross alt en skrivebordsmaskin det er snakk om, ingen laptop.
Vis hele sitatet...
Størrelsen på denne greia er jo lik en laptop. Bare uten monitoren. Det er det som er greia, det er ikke plass til en PSU. De bruker samme løsning som på Apples bærbare, en hvit liten box som absolutt ikke sjenerer.
Tok visst feil angående Mac Rumors. Det er powerpage.org som er den andre siden som ble saksøkt.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Opprinnelig postet av Gusto
Størrelsen på denne greia er jo lik en laptop. Bare uten monitoren. Det er det som er greia, det er ikke plass til en PSU. De bruker samme løsning som på Apples bærbare, en hvit liten box som absolutt ikke sjenerer.
Vis hele sitatet...
Joda, jeg skjønner jo dèt, standarden for eksterne PSUer er vel rimelig standard overalt. Men jeg foretrekker en intern PSU på skrivebordsmaskiner, rett og slett fordi det gjør ting veldig mye lettere mtp. en eventuell oppgradering.
Tias: Hææ? Oppgradere en datamaskin? Går det ann?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Macrumors.com har tydligvis en person som forteller Live på IRC. Logges til WWW her.
Oooog maskinen er et faktum

Next - talking about headless stripped down mac
Macs
Mac Mini
very tiny
quiet, fw, usb2, video out, ethernet - very very tiny
pizza box style
analog, digital video out
comes with Panther & iLife 05
half as high as an iPod Mini, surface of a little dish
coming 1st half of 05
1.25 Ghz G4
another at 1.4 Ghz
most important new mac 'ever'
available Jan 22
http://webpages.charter.net.nyud.net...tman7/mini.jpg
prices for mac mini: $499 and $599
$499 with 1.25 G4, 256, 40 gig, Combo

Edit: Der ja, nå kom info opp på apple sine sider også http://www.apple.com/macmini/
Sist endret av Tias; 11. januar 2005 kl. 20:15.
Pretty Princess
Freaken's Avatar
oj tøft! da blir det kanskje en liten mac på Freaken òg
Det er en helvetes god pris for en helvetes god maskin. Jeg vil innom det store utland og skaffe en.
Fyttigrisen. Nesten så jeg angrer jeg sitter på en relativt kostbar Powerbook når jeg ser hvor fin Mac folk nå kan få kjøpt til en billig penge.

Markedstrategene i Apple har gjort det igjen. Hvis ikke dette slår ann, gjør intet det.
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
http://www.apple.com.nyud.net:8090/macmini/

Satan så hott greie. Spør du meg så er en sånn pluss et par firewiredisker den ultimate LAN-maskinen.
Wææ vurdere sterkt å bestille en sånn nå. Med ekstra ram og trådløst tastatur. Bare det jeg tror at litt av grunnen til at jeg vil bestille er at jeg fikk stipend idag og hadde bursdag for to dager siden. Og da har det seg slik at pengene brenner litt i lomma.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Bizarro: Den kommer med Radeon 9200 da. Neppe nok til å spille Halo særlig bra Bedre enn det Intel shitet som mange PCer blir levert med. Men Powerbook kommer jo med 9700 (jeg har 9600, holder såvidt til UT2004).
http://www.apple.com/ipodshuffle/

den har jeg ikke hørt om før, og bra er det, for den var jaggu stygg
Det store spørsmålet reiser seg.
Jeg ser selvsagt at jeg må ha mer ram. Antar dette er sånn "vanlig laptop"-ram som man f.eks kan sette inn i en powerbook?


Et annet spørsmål;
CPU. Ja, jeg vet dette egentlig ikke kan måles, men hvor kraftig er den cpu'en? Vil det være et must å kjøre 1,4ghz-utgaven om man bare skal bruke maskinen til photoshop (reltativt heftige saker, trekker ofte 800mb ram ++), eller er den rask nok? Jeg har ingen problemer med min p4 2,6ghz som jeg har nå. Vil Macen matche den?

Og er det noen som vet hva lydnivået på saken blir?
Er det bare meg eller har apple shop problemer? Her hos meg klarer jeg ikke å få kontakt med siden... så får ikke sjekket prisene på macen
Samme problemet her. Trodde først det var siden Nextgentel har satt ned hastigheten til isdn
Opprinnelig postet av SkyFex
Bizarro: Den kommer med Radeon 9200 da. Neppe nok til å spille Halo særlig bra Bedre enn det Intel shitet som mange PCer blir levert med. Men Powerbook kommer jo med 9700 (jeg har 9600, holder såvidt til UT2004).
Vis hele sitatet...
Sant, sant. Har Radeon 9600 jeg med (17" PB). Så vidt det holder til WOW. Men liner du opp en Mac Mini ved siden av en custom-build Shuttle-barebone med shitty Intel-grafikk som begge skal brukes til Mp3, video etc, så er valget enkelt
I like turtles
Skyfex's Avatar
xbyte: Bruker vanlig DDR SDRAM. Ikke laptop ram. Tror den har bare en slot though. Er ikke sikker på den. Det står som fotnote:
-Memory upgrade must be performed by an Apple Authorized Service provider.

Noe som ikke står på_f.eks. Powerbook. Betyr nok at garantien går ut om du bytter selv. Om det betyr at du kan kjøpe selv og få f.eks. Officeline til å bytte for deg vet jeg ikke. Det må du nesten spørre om.

Jeg har en 1.25Ghz, 768MB (hadde 512MB) og Radeon 9600 Powerbook. Den funger super-dupert på Photoshop. Så jeg vil tro at mini'en vil fungere veldig bra. Matcher helt sikkert P4en din (kommer litt ann på bus-hastighet og).
Rattus Norvegicus
pr0cyon's Avatar
http://www.apple.com/no/macmini/

Prisen i norge blir fra 4490,-
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Vilhavilhavilha!
Klarer ikke finne det noen plasser på sidene deres, men gjelder den fri frakt løsningen kun for amerikanske kunder?
Skyfex: ok. takk for informasjon. Snakket akkurat med en kamerat som har 1,33ghz PB. Det funker fett. Mulig jeg må kjøpe 512mb ram (noe jeg egentlig ser på som litt i minste laget) fra apple da. Vil egentlig ha 512 + de allerede eksisterende 256.

En slik skal jeg ha. Uansett.
I like turtles
Skyfex's Avatar
"167MHz system bus"
Det er samme som powerbook.

Jeg ville kjøpt 1GB Men litt synd at du må kjøpe fra Apple. Er nysgjerrig på det om du kan kjøpe fra 3. party og få installert på et Apple Center though.
Fra Apple UK koster den NOK 3966. Trekker man fra skatt (17%) blir det NOK 3390. En fin pris, tror jeg må få meg en sånn en
for the record: jeg har 1,33 ghz på min 12" powerbook, og photoshop er en fryd!
CPUen holder lenge til den slags.
(det hører forresten med til historien at jeg har 1256 mb ram - det er der du må fokusere sparepengene dine for å merke store hopp i ytelse tror jeg)

Edit: var visst litt sent ute

Opprinnelig postet av NoRemorse
Klarer ikke finne det noen plasser på sidene deres, men gjelder den fri frakt løsningen kun for amerikanske kunder?
Vis hele sitatet...
gjelder for alle.
Sist endret av Loud; 12. januar 2005 kl. 00:08.
Sjekka nå, RAM kosta skjorta... 256Mb mer RAM på den dyreste modellen kosta £50 (550 NOK), det syns jeg var ganske dyrt...
Vil denne være å få tak i på Eplehuset i Bergen i nærmeste tid?

EDIT: Glem det, http://www.eplehuset.no/produkter/ap...asjonaert.html
Sist endret av Aleksander; 12. januar 2005 kl. 00:43.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Kan da ikke være så vanskelig å sette inn en ny rambrikke. Er to ramslotter, derav den ene fylt ved kjøp. Maks 1GB, mulig chipset ikke støtter mer?

Edit: Grov feilinfo; det er bare EN dimm!
Sist endret av Tias; 15. januar 2005 kl. 14:29.
problemet er evt. at man voider garantien.
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
[00:53] <bakkus> koop: http://www.apple.com/macmini/ <-- jeg vil ha
[00:54] <GeirBauer> mm...soet bakkus!
[00:54] <koop> WHAAA
[00:55] <koop> gimme macmini
[00:55] <koop> høres forresten ut som en namnamburger
[00:55] <koop> "macmini med plussmeny, cola og sipsaus takk"
[00:55] <koop> dipsaus*
[00:55] <bakkus> hahaha
[00:56] <koop> 53k
[00:56] <koop> kr
[00:56] <koop> nei 51
[00:56] <koop> 49 uten dipsaus
I like turtles
Skyfex's Avatar
Gusto: Utrolig..
oooh, fikk lyst å ta meg en ukes tur til usa, plukke med meg en mini mac, speakers, skjerm, og lure med meg en liten nintendo ds og krysse elegant av på NO på spørsmålet "Are you intending to buy american merchandise in the US and sell it to any arab countries?" på skjemaet alle får i det flyet nærmerer seg landing på O'Hare Chicago.. :P
Det er faktisk første gang jeg ikke liker designet på en mac (siden de startet med de fine desginene). Den hvite toppen mot stålet rundt var ikke så veldig lekkert spør du meg, men størrelsen var jo ganske nice! Blir det mac i nærmeste fremtid blir det nok en sånn en!
I like turtles
Skyfex's Avatar
Jeg synes Mac mini var sexy, men likte ikke iPod shuffle.
Wow. Jeg kommer nok til å kjøpe denne, lenge hatt lyst på en egen datamaskin, og en Mac har jeg alltids hatt lyst på..
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
VILHAVILHA!

Noen som vet om det vil bli mulig å kjøpe uten HD (om det er "vanlig" størrelse) og uten RAM?
KaldBlod: Nei, du må velge å ha enten 40 eller 80 gb disk. Minimum 256mb ram fra apple, og du kan kjøpe og sette i ekstra ram senere, men da kan du bryte garantien.